Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk in huis werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• captain95
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-11 17:00
Hoi tweakers,

Ik zit hier thuis met een probleempje met het internet, namelijk dat het met enige regelmaat niet werkt zowel via de kabel als via het draadloze netwerk. Ik zal even een beeld geven hoe het systeem hier nu staat:

- we wonen in een studenten huis met 7 mensen (4 beneden, 3 boven)

- in een van de kamers beneden komt het signaal binnen naar een ziggo connect box (300mbit download ziggo max voor wie die info nodig heeft)

- op deze box heb ik het uitzenden van het wifi signaal uitgezet. Deze apparaten zitten er op aangesloten:
- 1 kabel gaat naar mijn pc op mijn kamer
- 1 kabel gaat naar een router op de gang op de beneden verdieping, en deze zendt een wifi signaal uit voor de mensen beneden.
- 1 kabel gaat naar een andere router op de bovenste verdieping en zendt daar een ander wifi signaal uit voor de mensen boven.
- en als het goed is heeft de dame in wiens kamer de ziggo box staat nog haar laptop en printer of iets dergelijks bekabeld aan de box liggen.

(Ik ben geen expert op dit gebied maar probeer wel te leren hoe het nou werkt dus wees aub niet al te streng voor me na dit volgende stuk ;) )
In beginsel werkte het netwerk nauwelijks en viel het vaak weg. Toen heb ik op een gegeven moment de router beneden ingesteld bij de DHCP settings om start ip adress 192.168.0.151 en end ip adress 192.168.0.199 uit te geven, en de router boven start 192.168.0.1 en end 192.168.0.150. omdat ik dacht dat apparaten misschien dezelfde ip-adressen kregen en dit problemen veroorzaakte. Sinds ik dit gedaan heb werkt het wel een stuk beter, maar nog niet zo goed als je mag verwachten. Zojuist viel weer de internetverbinding van mijn vaste pc weg en na een paar minuten was die er weer. Via wifi gaat het vaker mis. De andere mensen in huis hebben er ook veel last van. Apparaten blijven altijd wel verbonden met het netwerk zelf maar de internetverbinding erachter werkt dan niet en hij kan niks laden.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen zodat we hier de boel op orde kunnen krijgen :)

Alvast bedankt en als je meer info nodig hebt stuur graag een bericht!!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-11 17:30
Je moet op die 2e &3e router dhcp helemaal uit zetten, en deze puur als AP / Switch gebruiken. Dubbele DHCP server zorgt vaak voor problemen.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Begin daar eens mee, nu proberen beide routers elk nieuw apparaat een IP te geven en zorgt dit alsnog voor routing problemen.

Mogelijk daarnaast nog de router dagelijks herstarten (om een uurtje of 0600 ofzo)

[ Voor 13% gewijzigd door Squixx op 17-01-2017 12:28 ]

android since G1.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:32
Wellicht een DHCP-lease die verloopt? Laat de Ziggo-box eens DHCP-server spelen en zet de rest in domme AP-modus.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad, what they said. Twee (of eigenlijk zelfs drie) kapiteins op één schip werkt niet goed. Laat de Ziggo router maar kapitein spelen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• captain95
Dank voor de snelle reacties! Ik ga dat nu gelijk proberen en laat horen of dat helpt:)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je de routers ook daadwerkelijk als router gebruikt (wat op zich wel kan, maar niet altijd praktisch is), zorg er dan wel voor dat je de aanvoerkabel aansluit op de WAN-poort van de router.

Als je dat niet doet dan krijg je IP-conflicten. Je zult dan de DHCP-servers op de routers moeten uitzetten (en kabel niet mee rop WAN-poort, maar LAN-poort aansluiten), echter vereist dit wel enige kennis van hoe alles werkt, omdat je ook een vast IP-adres moet instellen op de routers in de juiste range (anders kun je de web control panels bijv. niet meer openen).

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 17-01-2017 12:32 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:53
Als het uitvalt, kun je dan nog wel pingen naar de Ziggo Box overal vandaan?
En een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 om DNS problemen uit te sluiten?

En inderdaad. Beide routers op een LAN poort van de Ziggo Box aansluiten op een LAN poort van de router en de Ziggo box DHCP laten doen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• captain95
Nog een snel vraagje: als ik de dhcp ga uitschakelen moet ik dan de wifi op de ziggo box weer aanzetten? En is het dan zo dat de twee routers hetzelfde netwerk gaan uitzenden? dat we dus geen 2 verschillende netwerken meer hebben boven en beneden?

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 22:41
Nee dat hoeft niet, en je kan hetzelfde of 2 aparte ssids instellen op de extra routers.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• captain95
Want wat ik eigenlijk heel graag zou willen maar dat heb ik vaak genoeg opgezocht of gevraagd aan providers is dat we 1 wifi netwerk hebben. Dat als ik dus van beneden naar boven ga niet steeds handmatig van netwerk moet wisselen voor een snel netwerk.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

captain95 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:48:
Want wat ik eigenlijk heel graag zou willen maar dat heb ik vaak genoeg opgezocht of gevraagd aan providers is dat we 1 wifi netwerk hebben. Dat als ik dus van beneden naar boven ga niet steeds handmatig van netwerk moet wisselen voor een snel netwerk.
Dat kan. Zelfde SSID, encryptiemethode en wachtwoord instellen voor beide access points maar er wel voor zorgen dat ze op verschillende kanalen zitten en dan zou het automagisch zo moeten werken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• captain95
Dank! nu ga ik echt aan de slag ;)

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:56

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Gebruik hiervoor kanalen 1, 6 en 11. Deze overlappen elkaar namelijk niet, waardoor ze elkaar niet in de weg zitten.

Make music, not war

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:16

derx666

mecker ende blaet

edit: never mind, gaat om de connectbox, niet de mediabox...

[ Voor 86% gewijzigd door derx666 op 17-01-2017 13:49 ]

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

musiman schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:53:
Gebruik hiervoor kanalen 1, 6 en 11. Deze overlappen elkaar namelijk niet, waardoor ze elkaar niet in de weg zitten.
Maar als alle buren toevallig ook op die kanalen aan het blaten zijn kan het handig zijn om andere kanalen te nemen. ;)

Bovendien is in de geschetste situatie twee access points voldoende denk ik. Ziggo router geen wifi laten doen, en de twee anderen op kanalen zetten die minstens 5 kanalen uit elkaar liggen, dus bijvoorbeeld 1 en 6 of 3 en 9, afhankelijk van welke kanalen de beste kwaliteit geven.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Mx. Alba schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:01:
Maar als alle buren toevallig ook op die kanalen aan het blaten zijn kan het handig zijn om andere kanalen te nemen. ;)
Nou...bij het gebruik van tussenliggende kanalen heb je minimaal 1 maar soms ook 2 banden die aan het interfereren zijn. Dus dan blijft de keuze 1,6 en 11 alsnog het minst slecht.

Maar uiteraard wil je bij voorkeur voor 5GHz gaan ;)

@TS: echte router in combinatie met VLAN's en accesspoints!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• captain95
@lier Ik begrijp niet echt wat je vraag is.

• musiman

musiman

@Captain95, jij wil vast niet gaan spelen met VLAN's, laat die "vraag" van @lier maar zitten. En mocht het ooit toch zover komen dat je netwerkverkeer wilt scheiden, zodat je verschillende subnets en iedere bewoner daardoor zijn eigen "privé"-VLAN kan krijgen.... Tja, open dan maar weer een nieuwe topic.

Make music, not war

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
derx666 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:55:
Waar je ook nog naar moet kijken is of dat de Ziggo box op Standby-Hoog verbruik staat. Anders kan het zijn dat de switch van de Ziggo box uitgezet wordt, en je dus op de andere apparaten geen verbinding meer hebt. Standby-Midden zou misschien ook werken, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Standby-Eco in ieder geval niet gebruiken, dat werkt zeker niet als je de switch gebruikt.
Heb jij het over de modem, of over de Horizon mediabox/tv ontvanger? Ik kan me niet herinneren dat de modem die stroombesparingstanden heeft.

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:16

derx666

mecker ende blaet

Valen_76 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:44:
[...]

Heb jij het over de modem, of over de Horizon mediabox/tv ontvanger? Ik kan me niet herinneren dat de modem die stroombesparingstanden heeft.
Crap, ik haal ze ff door elkaar inderdaad... Excuse my ignorance :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• captain95
Daar ben ik weer. Ik heb het voor elkaar gekregen en hopelijk gaat het vanaf nu gewoon allemaal werken :) Er is nu echter nog 1 ding waar ik tegenaan loop: de draadloze snelheid. Op mijn gewone vaste pc haal ik dik 300mbit. draadloos op laptop of telefoons, ook al sta je naast de router, haal ik max 80/90. Weten jullie misschien ook waar dat door kan komen. Het gaat om een TL WR1043 router en boven een soortgelijk model.

• musiman

musiman

Helaas heeft die router geen 5 GHz. en geen 802.11AC standaard, dus je zult het met 802.11N moeten doen. Dat je met de N-standaard hogere snelheden moet kunnen halen dan 90 Mbit/sec, is zeker. Als ik echter de testen lees van jouw (goedkope) router, dan is 90 Mbit/sec zelfs nog hoog...

Kijk hier maar.

Make music, not war

• captain95
wow oke heftig ik wist niet dat die prestaties zo tegenvielen. Hoe kunnen ze dan ooit zeggen dat het apparaat 450 mbps zou moeten halen draadloos? Of is het algemene kennis dat routers nooit die draadloze snelheid zullen halen?

• musiman

musiman

Dit is helaas maar al te waar: je bent sowieso al bandbreedte kwijt aan je encryptie. Daarnaast heb je last van vele omgevingsinvloeden, zoals interferentie met andere wifi apparaten. Verder werkt de wifi accesspoint als een hub, oftewel: je deelt de snelheid met alle anderen die op die "hub" aangesloten zitten.

Oh ja en nog één ding: al die waardes zijn marketing trucs...

edit: ik heb deze. Flink duurder dan die van jou, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 25% gewijzigd door musiman op 17-01-2017 14:34 ]

Make music, not war

• captain95
Hmm oke helaas. In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor de hulp en hopelijk is het zo helemaal afgerond! :)

Groetjes en een hele fijne middag verder

edit: haha ik zie het ja, maar ik neem gewoon genoegen met wat we hebben ;)

[ Voor 20% gewijzigd door captain95 op 17-01-2017 14:36 ]

• captain95
Goedenavond mensen,

Helaas ben ik weer terug. Alles is aangesloten zoals jullie hadden aangeraden met de routers zonder dhcp en dergelijke en het leek erop dat het goed ging. Echter is er soms nog steeds heel plots dat de internetverbinding enkele minuten (eigenlijk altijd maar kort) wegvalt, en chrome bijvoorbeeld zegt: DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET. Ook mijn telefoon zegt dan geen internetverbinding dus ik ga ervan uit dat dit gewoon voor het hele netwerk geldt. Hebben jullie enig idee waardoor dit nu nog veroorzaakt kan worden?

Alvast dank en excuses voor het ongemak

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dan wordt het tijd om een computer met ethernet direct aan de Ziggo router te hangen om een probleem met de internetaansluiting zelf uit te kunnen sluiten.

• captain95
Ik heb mijn gewone desktop pc direct met een kabel aan de ziggo router hangen als dat is wat je bedoelt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

captain95 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:22:
wow oke heftig ik wist niet dat die prestaties zo tegenvielen. Hoe kunnen ze dan ooit zeggen dat het apparaat 450 mbps zou moeten halen draadloos? Of is het algemene kennis dat routers nooit die draadloze snelheid zullen halen?
musiman schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:30:
Dit is helaas maar al te waar: je bent sowieso al bandbreedte kwijt aan je encryptie. Daarnaast heb je last van vele omgevingsinvloeden, zoals interferentie met andere wifi apparaten. Verder werkt de wifi accesspoint als een hub, oftewel: je deelt de snelheid met alle anderen die op die "hub" aangesloten zitten.

Oh ja en nog één ding: al die waardes zijn marketing trucs...
Dit is erg kort door de bocht. Ja, er is zeker marketingblaat, maar in dit geval valt dat behoorlijk mee.

Je moet gewoon de techniek achter de cijfers snappen. Bij dualband AP's worden bandbreedtes klakkeloos opgeteld, wat misleidend genoemd mag worden omdat je nooit beide tegelijk voor een enkele verbinding kunt benutten. Maar dit is een verouderd singleband-geval, dus daar gaat dat niet op :o

Die "450Mbps" slaat op de maximale link rate die het apparaat in staat is te ondersteunen bij perfect signaal. De link rate is de bruto bitrate die verzonden wordt, inclusief dus flink wat error correction en andere overhead. Maar dit apparaat kan dus wel degelijk 450Mbps door de lucht gooien. Dat je netto minder overhoudt is een tweede en dat ligt voor een flink deel aan eigen apparatuur en situatie. Reken maar na:

1) waar je niets aan kunt doen is de genoemde overhead. Dat bedraagt ongeveer 30% van de bandbreedte bij TCP-verbindingen (iets minder bij UDP). Je kunt dus op een speedtest nooit meer dan 70% van de link rate netto meten. Dan nog is 315Mbps realistisch haalbaar onder perfecte omstandigheden.
2) helaas zijn omstandigheden niet perfect. 2.4GHz is vervuild en in de bewoonde wereld heb je altijd andere netwerken in de buurt. Daarom kun je niet de volle 40MHz kanaalbreedte van WiFi-n gebruiken maar slechts 20MHz. Dat kost je gelijk iets meer dan de helft van de maximale bandbreedte, en kom je uit op max 152Mbps (bij een link rate van 217Mbps). Mocht je overwegen om alsnog 40MHz in te stellen: niet doen. Dat kost je 3dB signaalsterkte (halvering uiteraard ;) ) waardoor in de bewoonde wereld je signaal-ruisverhouding keldert, je meer errors krijgt, minder sterk kunt moduleren en je netto throughput juist lager uitvalt dan op 20MHz. In een hutje op de hei zonder enige andere signalen heb je hier geen last van en kun je wel de volle 315Mbps halen...
3) ...mits je apparatuur het ondersteunt. Om link rates van 450Mbps (40MHz) of 217Mbps (20MHz) te halen moet de AP met de client kunnen communiceren met drie fysieke stromen. Bot gezegd, zowel AP als client moeten drie onafhankelijke antennes hebben ("3x3:3 MiMo"). Dat heeft deze AP, maar er zijn erg weinig clients die dat hebben. Een normale mid-range laptop heeft maar twee antennes (2x2) en kan dan ook maar 2/3 van de link rate en throughput halen van een echte high-end oplossing. Dan kom je uit op 300Mbps (40MHz) of 144Mbps (20MHz) link rates, en max echte throughput van 210Mbps resp 101Mbps.

Oh, en WiFi is een gedeeld medium. Zodra je met meerdere apparaten in zelfde kanaal zit (al zitten ze in andere netwerken :o ) deel je deze bandbreedtes tussen de apparaten, met extra delays omdat ze op elkaar moeten wachten om te zenden. Als het druk wordt haal je per apparaat - maar ook met alle apparaten opgeteld (veel) minder.

In dit geval meet TS 90Mbps vlak naast de AP. Dan zeg ik: 20MHz, mid-range laptop met 2x2 MiMo en een best goed signaal. 101Mbps is absoluut theoretisch max meetbaar, daar 90% van vind ik goed. Het probleem van TS op die locatie zit in de onrealistische verwachtingen, niet in de techniek. Als het om studentenkamers gaat en elders in zelfde kamer wordt al veel minder gehaald, dan zeg ik ook: volstrekt vervuilde 2.4GHz-band met teveel intereferentie.

Nu is een oplossing voor (veel) hogere bandbreedte voorhanden: die Connectbox (ik neem aan een Compal CH7465LG) is ronduit superieur aan de verouderde WR-1043ND. In de 2.4GHz kan het 'maar' 2x2 aan, maar goed, de client ook niet meer dus daar verlies je weinig. Verschil is dat het tegelijk ook 5GHz ondersteunt en daarin WiFi-ac met 3x3 doet. Als de genoemde client ook WiFi-ac ondersteunt zijn link rates mogelijk tot 866Mbps, waar je dus na aftrek overhead 600Mbps van over kunt houden, ruim meer dan de 300Mbps van de verbinding.
Natuurlijk kan het zijn dat de dekking daarmee boven niet perfect is, maar de voordeel van 3x3 (zelfs waar client maar 2x2 kan) is juist dat het beter reflecties op kan vangen en daarmee signaal 'om hoeken' kan ontvangen. Ik heb hier in huis met m'n 3x3 AP's in 5GHz betere dekking dan 2.4GHz om die reden. Zet dat dus absoluut aan, het is ws beste WiFI in huis :o

Worst-case moet je alsnog een tweede AP boven aansluiten, maar dan eentje die 5GHz ondersteunt en als het enigszins kan ook DFS (wat nodig is om 15 van de 19 kanalen te mogen gebruiken). Goedkoopste oplossing om dat te doen is de KPN Arcadyan AP voor EUR 50. Ziggo biedt iets soortgelijks (met marginaal betere prestaties) voor EUR 60, maar dat heeft niet out-of-the-box DFS. Daarvoor moet je hobbyen (het is eigenlijk een TP-Link Archer C7v2 met afwijkende firmware, door DD-WRT of andere community build erop te zetten kun je alsnog DFS krijgen).
captain95 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:51:
Ik heb mijn gewone desktop pc direct met een kabel aan de ziggo router hangen als dat is wat je bedoelt?
En heb je daar op moment dat je telefoons geen werkende verbinding hebben wel een stabiele verbinding mee?

Zo ja: je internetverbinding is prima, het probleem is puur interferentie op de 2.4GHz WiFI.
Zo nee: mogelijk probleem in internetverbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 17-01-2017 22:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

• captain95
Ha dion_b,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga het morgen nog een keer goed lezen, maar als ik het goed begrijp moet ik echt gaan investeren als ik beter internet wil. Dat is allemaal niet nodig maar ik was inderdaad wel even benieuwd hoe het in grote lijnen in elkaar zat.

Bedoel je ook dat het een goed idee is om ook de 5ghz zender aan te zetten?

En op je laatste vraag: nee als het netwerk niet werkt dan is dat zowel draadloos als bedraad.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

captain95 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:36:
En op je laatste vraag: nee als het netwerk niet werkt dan is dat zowel draadloos als bedraad.
Dan kan je dus stoppen met zoeken naar de oorzaak in je wifi access points. Het probleem zit in de Ziggo router of daarvoor, niet aan "jouw kant" van het netwerk. Tijd om Ziggo support in te schakelen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

captain95 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:36:
Ha dion_b,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga het morgen nog een keer goed lezen, maar als ik het goed begrijp moet ik echt gaan investeren als ik beter internet wil. Dat is allemaal niet nodig maar ik was inderdaad wel even benieuwd hoe het in grote lijnen in elkaar zat.

Bedoel je ook dat het een goed idee is om ook de 5ghz zender aan te zetten?
Ja, dat is in een situatie met veel WiFi-netwerken in een kleine ruimte de enige oplossing om een stabiele, performante WiFi-verbinding te krijgen.

Sterker nog, als dat ding op jouw kamer staat zou ik gewoon 2.4GHz laten zoals het nu is (door die oude WR-1043ND op de gang geleverd) en alleen de 5GHz aanzetten. In jouw kamer gaat dat iig prima werken.
Mx. Alba schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:03:
[...]

Dan kan je dus stoppen met zoeken naar de oorzaak in je wifi access points. Het probleem zit in de Ziggo router of daarvoor, niet aan "jouw kant" van het netwerk. Tijd om Ziggo support in te schakelen.
Eens dat het dan geen WiFi-probleem is, maar ik zou voor je gelijk richting provider rent eerst eens even kijken waar het exact mis gaat. Het probleem kan aan de internetverbinding liggen, maar ook bijv aan uncapped torrentverkeer vanuit huis die de upload plattrekt.

Eerste halte is de modem. Kijk of het een goede verbinding heeft. Als de modem zelf al piept dat het problemen heeft, dan zit je probleem tussen modem en Ziggo. Komt het coaxsignaal daadwerkelijk bij jou in de kamer binnen? Dan idd Ziggo contacteren. Zo niet, probeer de modem op eerste aansluitplek in huis.

Als modem verder prima online lijkt te zijn, even alle andere apparaten loskoppelen van de modem en met enkel jouw PC erop kijken hoe het gaat. Beter? Dan een voor een andere apparaten erop tot het weer uitvalt. Geheid dat dat apparaat de upload plattrekt.

Oslik blyat! Oslik!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:53
captain95 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:29:
Goedenavond mensen,

Helaas ben ik weer terug. Alles is aangesloten zoals jullie hadden aangeraden met de routers zonder dhcp en dergelijke en het leek erop dat het goed ging. Echter is er soms nog steeds heel plots dat de internetverbinding enkele minuten (eigenlijk altijd maar kort) wegvalt, en chrome bijvoorbeeld zegt: DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET. Ook mijn telefoon zegt dan geen internetverbinding dus ik ga ervan uit dat dit gewoon voor het hele netwerk geldt. Hebben jullie enig idee waardoor dit nu nog veroorzaakt kan worden?

Alvast dank en excuses voor het ongemak
Als deze melding weer aanwezig is, zou je eigenlijk even moeten testen vanaf een pc/laptop of je kunt pingen naar 8.8.8.8 bijvoorbeeld, of op pc/laptop een fixed DNS 8.8.8.8 of 208.67.222.222 in te stellen en kijken of je internet dan wel werkt. Als dat niet werkt weet je 100% zeker dat de WAN is weggevallen en niet alleen de DNS bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1