Windows 10 resolutie issue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amasik
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-07-2024
Voor een upgrade traject ben ik aan het testen met windows 10 clients.
Op software vlak draait alles prima maar bij het beeldscherm loop ik tegen een gek issue aan.

Een Dell 17" monitor met een ondersteunde resolutie van 1280x1024 sluit ik aan op een windows 7 client. Wanneer ik de resolutie in windows aanpas naar 1024x768 dan zie ik in de onscreen display van de monitor staan dat de resolutie 1024x768 is en dat de aanbevolen resolutie 1280x1024 is.

Wanneer ik dezelfde monitor aansluit op een windows 10 desktop, en de resolutie verander naar 1024x768 dan geeft de monitor aan dat de resolutie 1280x1024 is. Ook de schaling binnen het scherm is anders omdat ik boven en onder een zwarte balk van ongeveer een centimeter zie, terwijl dit bij de windows 7 client niet gebeurt. Dit heb ik ook getest op een laptop en die gaf hetzelfde resultaat.

Nu kan ik met display scaling gaan werken om ongeveer dezelfde grootte van letters te krijgen, maar enkele oude softwarepakketten ondersteunen dat niet, die zijn er dus blurry uit terwijl deze op de oude clients haarscherp waren.

Display drivers zijn allemaal geupdate. Windows versie is 10.0.14393.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik kan doen want zelf kan ik er nergens iets van terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Hoe sluit je de monitor aan? Analoog (VGA) of digitaal (bijv. DVI-D)?

En je bedoeld dat je de monitor aan sluit op een laptop en dit zelfde gedrag ziet? Of een laptop met daarop Windows 10, met het gedrag op zijn eigen scherm?

[ Voor 53% gewijzigd door Shaggy_NL op 17-01-2017 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
Bij je Windows 7 client wordt er geschaald door het beeldscherm zelf.
Bij Windows 10 gaat de schaling via de GPU, incorrect want letterboxed?
Normaal gesproken is dit in te stellen via de grafische opties van het beeldscherm.
Welke GPU hardware wordt er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amasik
@Shaggy_NL: De monitor is via VGA aangesloten op de desktop. Met de laptop zit er een VGA-> HDMI adapter tussen.

@The-Doman: de GPU is de integrated GPU van de i5 4460s. Ik ben aan het onderzoeken of het de GPU is die niet de 1024x768 wil uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amasik
pfff.

storm in een glas water. De oude display driver van de intel chip werkt dus gewoon slecht. De nieuwste driver schaalt het scherm wel goed (maar alleen via de intel software, via windows werkt het nog steeds niet maar dat maakt me nu niet uit)

De drivers had ik geupdate via de lenovo site maar dat werkte dus niet goed, via system update tool van lenovo heb ik wel de juiste driver gekregen.

Bedankt The-Doman voor de reactie die me triggerde nog een keer naar de drivers te kijken. Daardoor de oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik heb hier ook systemen met een i5-4460. Daarvoor komt Windows 10 zelf (Windows Update) met Intel Processor Graphics 20.19.15.4531. Deze doet het hier prima in het bedrijf, ook met twee monitoren. Zeer aan te raden!

Werk jij overigens wel of niet met het Vergrotings percentage (schaling)? Vanaf Windows 10 wordt het afgeraden om de DPI van 100% af te halen. Je zou eerder de Schaling op 125% kunnen zetten. Een enkele applicatie heeft dan last van die "vreemde" schaling. Maar die wil je er uiteindelijk uit hebben, mag ik hopen.
Pagina: 1