Hulp bij opzetten PXE in linux

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodge-Charger
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-05 14:23
Hoi allemaal

ik wil graag mijn uitdaging voorleggen maar ik zal eerst kort mijn situatie uitleggen en dan mijn vraag stellen.

Ik werk op een school wij zijn volledig windows georiënteerd en gebruikte een programma genaamd facet browser voor het afnemen van examens tot zo ver geen problemen maar nu komt het, vanaf volgend schooljaar heeft DUO (onderwijsorgaan) en makers van FACET besloten af te stappen van de windows versie en gaan alleen nog maar een bootable fedora image aanbieden om examens in te doen.

Nu kan ik wel 100 bootable usb sticks maken en die uitdelen maar daar dat wil ik eigenlijk niet. Wat ik wel wil is een PXE server die de bestanden aanbied en helaas kan mijn SCCM server geen Linux bestanden/image aanbieden aan de pc's.

dus wie kan mij op weg helpen om een Linux pxe server op te zetten om de volgende bestanden aan te bieden die ik heb van FACET wat niks meer is dan een custom fedora live cd er moet dus niks op de pc;s geïnstalleerd worden

wat ik heb aan bestanden zijn:
pxelinux.cfg
een image
pxelinux.o
vmlinuz0

Al vast bedankt.

Als ik zelf zoek vind ik of voorbeelden incl dhcp server en dat wil ik niet want dat draait al.
of ik vind voorbeelden om Linux op pc's te installeren en dat wil ik ook niet.
mijn Linux kennis komt niet verder dan ifconfig en ls -all 8)7

heb meerdere handleidingen geprobeerd maar het lukt me steeds niet tot een werkende situatie.
en foutmeldingen geen idee waar ik die kan vinden in Linux als het gaat om tftp enzo

[ Voor 16% gewijzigd door Dodge-Charger op 17-01-2017 11:40 ]

Beste antwoord (via Dodge-Charger op 19-01-2017 10:00)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zit ook in onderwijs, herken je dilemma

maar je weeet dat die facet client harder zuigt dan ..... een dyson stofzuiger :+

rede dat we overgaan naar bootable client komt waarschijnlijk door onze input :x stuurgroep - sorry :)
maar de windows build geeft me toch veel issues - en ze kunnen het niet goed afvangen.

kijk even naar http://chschneider.eu/linux/server/ltsp-server.shtml ?

kom je er echt niet uit, of verder ondersteuning nodig contact me per DM, strooien we wat nummers :)

ps; boot order van client staat pxe/netwerk wel bovenin?

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 18-01-2017 11:42 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb je zelf al gevonden? Er zijn duizenden, zoniet miljoenen resultaten als je gaat zoeken op 'pxe boot linux'. Kom eerst eens met wat je hebt gedaan en waar je daarmee tegenaan loopt (foutmeldingen e.d.).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodge-Charger
Hero of Time schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:26:
Wat heb je zelf al gevonden? Er zijn duizenden, zoniet miljoenen resultaten als je gaat zoeken op 'pxe boot linux'. Kom eerst eens met wat je hebt gedaan en waar je daarmee tegenaan loopt (foutmeldingen e.d.).
ik heb mijn eerste post aangepast. kan je me misschien helpen met een howto die enig sinds overeen komt met wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een complete live CD via PXE aanbieden is nogal problematisch. Zo'n image is al gauw iets van een gigabyte, en die moet compleet in het geheugen van de client geladen worden, voor hij verder boot.
Dus als je 100 clients hebt, moet die PXE server even 100GB ophoesten. Over een gigabit lijntje kost je dat 1000 seconden, best case.
Als ik zelf zoek vind ik of voorbeelden incl dhcp server en dat wil ik niet want dat draait al.
De enige rol van de DHCP server hier is het toewijzen van een IP adres, en het adverteren van de PXE server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodge-Charger
Mijzelf schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:48:
Een complete live CD via PXE aanbieden is nogal problematisch. Zo'n image is al gauw iets van een gigabyte, en die moet compleet in het geheugen van de client geladen worden, voor hij verder boot.
Dus als je 100 clients hebt, moet die PXE server even 100GB ophoesten. Over een gigabit lijntje kost je dat 1000 seconden, best case.
Dit geven ze als voorbeeld om het probleem van snelheid te overbruggen.
het aanbieden via een webserver het gaat om 500mb

LABEL bcld
MENU LABEL BCLD
KERNEL vmlinuz0
APPEND rootflags=loop initrd=http://<server>/<url>/initrd0.img
root=live:/configured- bcld.iso ro rd.live.image quiet rd.live.ram quiet rhgb rhgb rd.luks=0 rd.md=0 rd.dm=0

de handleing van FACET zijn alleen config voorbeeld maar echt nul info over het opzetten ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24

Cyphax

Moderator LNX
Als ik het goed begrijp kan je het LAN van je school gebruiken en wil je dus automatisch op elk station een installer kunnen starten?
https://docs.fedoraprojec...sn-pxe-server-manual.html
Is nog in het Nederlands ook. :)

In principe is het een kwestie van DHCP-server (dnsmasq heb ik zelf gebruikt op de router) instellen en TFTP-server opzetten om de files die je noemt aan te bieden.
[edit]
Oh het moet niet een installer zijn maar een omgeving... nee dat zou ik helemaal niet proberen, dat wordt een drama. Ik heb weleens een les gehad waarin we gebruik moesten maken van XML-Spy, en ze hadden geen zin om alle pc's een licentie te geven. De oplossing? Iedereen een VM van het netwerk kopiëren en dan lokaal starten. Dat kon 'ie dus niet aan en niemand kon dat eigenlijk doen omdat iedereen het tegelijk deed, en dat waren maar 25 man ofzo. Het is een tijdje terug, maar toch, we hebben het over 100 clients: als het wel werkt vermoed ik dat het te traag wordt om nog mee te willen werken. Het lijkt me kostbaar om daar omheen te werken. Daar zullen ze bij Duo geen post voor hebben. :+

[ Voor 69% gewijzigd door Cyphax op 17-01-2017 14:16 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dodge-Charger schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:55:
[...]

Dit geven ze als voorbeeld om het probleem van snelheid te overbruggen.
Ja, Afhankelijk van je pxelinux kun je de bootbestanden aanbieden via tftpt, http en ftp, denk ik. tftpt is standaard, en heeft een dramatische snelheid. http is veel sneller. Ik denk alleen niet dat het protocol er hier echt toe doet (tenzij het een enorme overhead heeft), want
het aanbieden via een webserver het gaat om 500mb
500MB maal 100 is nog steeds 50GB, en die webserver moet dat allemaal uploaden.

Ik neem aan dat alle studenten semi-gelijktijdig booten. Dus die webserver moet de 500MB honderd keer simultaan uploaden. Tenzij je een aantal gigabit touwtjes parallel hebt lopen, kost dat 10 minuten. De student ziet op zijn best een rij puntjes langer worden, maar misschien alleen zo'n draaiend /-\| ding. Worst case ziet hij helemaal niets, alleen een knipperend ethernet ledje. Ik denk dat de meest ongeduldige types allang gereset hebben, voor hij geboot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 19:57
Mijzelf schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:11:
[...]
Ja, Afhankelijk van je pxelinux kun je de bootbestanden aanbieden via tftpt, http en ftp, denk ik. tftpt is standaard, en heeft een dramatische snelheid. http is veel sneller. Ik denk alleen niet dat het protocol er hier echt toe doet (tenzij het een enorme overhead heeft), want
[...]

500MB maal 100 is nog steeds 50GB, en die webserver moet dat allemaal uploaden.

Ik neem aan dat alle studenten semi-gelijktijdig booten. Dus die webserver moet de 500MB honderd keer simultaan uploaden. Tenzij je een aantal gigabit touwtjes parallel hebt lopen, kost dat 10 minuten. De student ziet op zijn best een rij puntjes langer worden, maar misschien alleen zo'n draaiend /-\| ding. Worst case ziet hij helemaal niets, alleen een knipperend ethernet ledje. Ik denk dat de meest ongeduldige types allang gereset hebben, voor hij geboot is.
Je zet die machines natuurlijk klaar voor het examen, die hoeven niet ter plekke meteen geboot te worden, lijkt me. Dus je hebt wel enige invloed op de burst die op de server afkomt. Een live-iso van 500MB hoeft echt niet in een keer geladen te worden. En als er duizend clients zijn, kun je ook tijdelijk bijv 10 boot-servers inrichten, die je dan netwerktopologisch op tactische plaatsen neerzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als we het over een server hebben die 100 computers moet bedienen dan kan er vast wel een 10gbit aansluiting af. Laten we ons daar geen zorgen over maken, uitrekenen hoeveel bandbreedte je nodig hebt is simpel.

Het misleidende aan een PXE-server is dat er geen PXE-software is. PXE maakt gebruik van bestaande standaarden zoals DHCP en TFTP. Om PXE te doen heb je een TFTP-server nodig en je DHCP-server moet geconfigureerd worden om je clients naar die TFTP-server toe te sturen. That's it. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar heel ingewikkeld is het nu ook weer niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27
Ik heb geen ervaring met deployments groter dan n=1, maar om de tftp-ramp te beperken zou je ook nog iPXE als eerste stage kunnen serveren.

Dan weet je tenminste zeker dat je vanaf daar gewoon van HTTP kunt booten, en heb je een redelijk gedocumenteerde PXE-omgeving.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

maar je weeet dat die facet client harder zuigt dan ..... een dyson stofzuiger :+

rede dat we overgaan naar bootable client komt waarschijnlijk door onze input :x stuurgroep - sorry :)
maar de windows build geeft me toch veel issues - en ze kunnen het niet goed afvangen.

kom je er echt niet uit, of verder ondersteuning nodig contact me per DM, strooien we wat nummers :)

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 18-01-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodge-Charger
himlims_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:37:

Ja idd ik dacht dat het niet erger kon dan CITO maar helaas |:(

hier ga ik zeker even naar kijken top.

onze examensecretaris zet alles klaar en die snapt f8/f12 nog net :) dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik snap f8/f12 niet :+

collega vandaag afwezig, maar morgen kan hij je evt bellen voor ondersteuning
ben ook niet bekend met laatste wijzigingen, maar pxe, ltsp, thinclient sessies draaien we heir al tijdje.

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 18-01-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodge-Charger
Bedankt allemaal ik heb een basis setup werkend nu heb ik in ieder geval een goed begin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
(jarig!)
Ik heb geen idee hoeveel computers er totaal aanwezig zijn maar ik zou bijna zeggen
splits de ip reeks op per lokaal of per 25 stations en zet per lokaal/groep 1 deployment server neer die bv maar 25 clients hoeft te voorzien van een image dit scheelt aardig in de load als alles aangeslingerd wordt in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

die pxe bediend hier 2500+ werkplekken; dat trekt niets
indeling van ranges per lokaal, is een optie, maar waarom? (vlannetje?)
deployen van images doe je toch niet 1:1 stampend over 1 lijntje; p2p is je vriend.
kun je lokalen/locaties/ onderling laten seeden, komt nauwelijks niet verder dan die (distributie)switch.

wel een probleem wat ik niet kan taclen; pxe icm. wakeonlan - die twee kan ik niet laten samenwerken. :F waardoor soms toch fysiek naar station toe moet :X :X

[ Voor 26% gewijzigd door himlims_ op 06-02-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

himlims_ schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:55:
die pxe bediend hier 2500+ werkplekken; dat trekt niets
indeling van ranges per lokaal, is een optie, maar waarom? (vlannetje?)
deployen van images doe je toch niet 1:1 stampend over 1 lijntje; p2p is je vriend.
kun je lokalen/locaties/ onderling laten seeden, komt nauwelijks niet verder dan die (distributie)switch.
De hoeveelheid bandbreedte die PXE-boot nodig heeft is natuurlijk volledig afhankelijk van de grootte van je image. Dat deployen via P2P klinkt erg interessant, wat gebruik je daarvoor?
wel een probleem wat ik niet kan taclen; pxe icm. wakeonlan - die twee kan ik niet laten samenwerken. :F waardoor soms toch fysiek naar station toe moet :X :X
Wat is het probleem precies? Je weet dat je met ethtool (of een mechanisme in de distro) de interface moet instellen om te reageren op magic packets? Misschien zijn de pc's hard uitgeschakeld, als ik dat thuis doe met mijn mediacenter dan start hij ook niet op via WOL.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

je pxe image is paar MB (je boot menu) dat doet niet veel

p2p deployment doen we via in-house tool (gebaseerd op torrent)

heb goedkeuring dat we die mogen publiceren (github ofzo) maar .... heeeeeeeeeel veel documentatie ontbreekt wil iemand anders dit kunnen uitrollen/opzetten

via wol pc booten -> pxe menu ... maar geboote pc via wol laat 9/10x geen pxe zien (van het mac-addres af van de client, om zo een unattended installatie te starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

himlims_ schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:49:
je pxe image is paar MB (je boot menu) dat doet niet veel
Ja oké, mijn iPXE bootloader weegt 350k, maar uiteindelijk wil je daarmee toch iets bootstrappen wat een stuk groter is en een hoop bandbreedte nodig zal hebben.
p2p deployment doen we via in-house tool (gebaseerd op torrent)

heb goedkeuring dat we die mogen publiceren (github ofzo) maar .... heeeeeeeeeel veel documentatie ontbreekt wil iemand anders dit kunnen uitrollen/opzetten
NP, heb er ook geen praktische toepassing voor, maar vind het gewoon interessant. Een jaar of 10 geleden beheerde ik een soortgelijk systeem, op een Windows-omgeving, gebaseerd op µTorrent. Alle software, inclusief Windows-image, werd naar een hidden partitie gedownload en kon op commando geïnstalleerd worden. Briljant in al zijn ghetto-heid :P
Download je de images vooraf, of worden die on-demand tijdens de installatie gestreamed?
via wol pc booten -> pxe menu ... maar geboote pc via wol laat 9/10x geen pxe zien (van het mac-addres af van de client, om zo een unattended installatie te starten)
Dat klinkt wel als een vrij specifiek issue of een fout in de boot-ROM van de NIC.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Alternatief voor WOL kan intel vpro zijn voor systemen die dat ondersteunen.

@himlims_ Hoe geven jullie aan welke computers de bootable facet client moeten starten? Je wilt dit gericht met een bv een task doen. Op dit tijdstip deze computerlokalen. Bij herstart weer het os of een andere pxe optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wij herstarten os, kiezen andere pxe optie > facet
kids krijgen facet geserveerd.

na afname, computer herstarten, default pxe optie (is 1e partitie hdd1 = windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodge-Charger
himlims_ schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:41:
wij herstarten os, kiezen andere pxe optie > facet
kids krijgen facet geserveerd.

na afname, computer herstarten, default pxe optie (is 1e partitie hdd1 = windows)
Idd zo hebben we het nu ook, menu gemaakt met hdd, facet en sccm en aan facet en sccm een wachtwoord gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mooie is, dat ze facet volgend jaar weer anders doen (zoals ieder jaar anders moet) :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.examenblad.nl..._van_de_BCLD_20170421.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 19:17

Michidez

Zelden zo gelachen!

Ik weet niet hoever het mogelijk is om de image te multicasten? Ik heb er zelf nog nooit iets mee gedaan, maar IIRC gebruikte men dit voor verse images tijdens de examens op mijn hogeschool.
Pagina: 1