• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:41

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Ik heb voor de zomer een panasonic 50CX700 (of eigenlijk de 50CX710M) gekocht. Alles werkt op zich prima, maar vorige week heb ik me eens verder verdiept in de instellingen.

Als ik de optie voor 'local dimming' uitschakel of verminder (weet zo niet hoe deze heet) zie ik heel duidelijk grote witte vlekken her en der op het scherm. Als de optie aan staat, verdwijnen ze nagenoeg helemaal. In beide gevallen zie ik het alleen als er een zwart scherm weergegeven wordt, dus niet tijdens het afspelen van media. Ik zie de vlekken op alle inputs.

Het scherm hangt tegen de muur, en er staan speakers schuin onder op minimaal 30 cm afstand. De meest prominente vlek zit net boven het midden van het scherm.

LED schijnt altijd wel last te hebben van enige vorm van clouding of backlight bleeding, en het feit dat het verdwijnt als ik local dimming aanzet doet me twijfelen: is dit te verwachten gedrag van de TV of is er toch iets niet goed en moet ik garantie claimen? Dat moet officieel bij de verkopende partij (MM in dit geval), maar wat zijn jullie ervaringen met garantieafhandeling via Panasonic zelf? Gaat dat sneller/makkelijker?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28
Als je regelmatig lang naar een egaal zwart scherm kijkt met local dimming uit en je dan stoort aan de bleeding zou ik het claimen als garantie. Zo niet, why bother.

Signature

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 16:11
Op het moment dat je local dimming aan hebt staan gaat je backlight uit bij zwart beeld. Dat is de reden dat je dan geen 'vlekken' ziet. Met local dimming uit, blijft je backlight aan staan en dus heb je kans op zichtbare backlight bleeding. Het is een effect waar de meeste LCD TV's last van hebben. Eigenlijk zou het niet mogen, maar de vraag is of je met een vervangend exemplaar beter af zal zijn. Als het echt goed duidelijk te zien in is in zwarte/donkere delen van het beeld tijdens regulier kijkgedrag, dan zou ik zeker even aan de bel trekken. Zie je het alleen d.m.v. foto's die je maakt van je TV die overbelicht zijn en/of een te lange sluitertijd hebben, dan is het zien van backlight bleeding exact wat je kan verwachten van een LCD TV ;-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | HiFi Set 1: Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL HDI-3600 | HiFi Set 2: PC - Topping D10s - Wadia 151 PowerDAC - Tannoy S6LCR | LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:41

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Nee het is echt duidelijk zichtbaar, Major_ton! Ik heb er nog geen foto van gemaakt, maar zal dat eens even doen. Dan kunnen jullie het ook beoordelen.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee