Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 12:50
Wij hebben een nieuwbouwing gekocht en de kosten lopen uit de pas waarbij tevens de bouwdepot niet meer voldoende blijkt te zijn. Toen had ik het hier over met een collega die aangaf om mijn huis bij oplevering opnieuw te taxeren. Zij had dit ook laten doen en de woning was meer waard dan de hypotheek en kon toen simpel dit bedrag extra opnemen in de hypotheek.Zijn hier meer mensen die hier ervaring mee hebben.

Daarnaast zat ik zelf wel te denken dat als de hypotheek lager uitvalt dan de marktwaarde om te kijken of een renteherziening mogelijk is. Hier ook mensen ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Neem contact op met je hypotheekadviseur. Jouw situatie is te specifiek (en je geeft te weinig informatie) om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:55
1. Ophogen ligt eraan hoe hoog je je hypotheek hebt ingeschreven bij de notaris volgens mij
2. Renteherziening ligt aan je voorwaarden cq hypotheekverstrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
ph4ge schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:50:
Neem contact op met je hypotheekadviseur. Jouw situatie is te specifiek (en je geeft te weinig informatie) om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Dat snap ik, maar ik wilde kijken of mensen überhaupt zoiets hebben gedaan, dus hypotheek verhogen na oplevering woning omdat de woning dan hoger getaxeerd wordt, omdat ik in de veronderstelling was dat dit niet kon.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 08:28
Je heb waarschijnlijk al je woning hoger ingeschreven dus even checken bij de notaris anders moet je daar ook al extra kosten voor maken. Verder gewoon vragen aan je huidige verstrekker of je bij kan lenen. Wat meestal gewoon kan en die zullen je precies vertellen wat het kost om dat te doen maar reken op weer een behoorlijk bedrag als hypotheek kosten/aanvraag. Misschien beter om een persoonlijke lening te nemen mag je ook onder voorwaarden aftrekken zonder de extra kosten aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 16:31
Wanneer je hypotheek hoger is ingeschreven, je het bedrag mag lenen m.b.t. je inkomen en het huis heeft een hogere waarde, dan mag je inderdaad je hypotheek verhogen.

Wanneer de hypotheek niet hoger is ingeschreven kun je in jouw situatie een tweede hypotheek nemen.

Maar daar zul je wel kosten voor moeten maken. Denk aan de taxatie en de advieskosten van de hypotheekadviseur en kosten die de bank vraagt en als je hypotheek niet hoger ingeschreven staat, dan mag je ook nog langs de notaris.

Aangezien je net een huis gekocht hebt, weet je zelf wat bovenstaande kosten ongeveer zijn en wat je rentetarief is. Je zou dus zelf het rekensommetje kunnen maken of het verstandiger is om de hypotheek te verhogen of een persoonlijke lening af te sluiten (tegen een hoger rentepercentage).

De belangrijkste factor daaraan is de periode waarin jij verwacht het bedrag terug te betalen. Betaal je de 15.000 in drie jaar terug, dan kun je bij een PL rekenen op €850 rente (bij 4,7% en renteaftrek van 42%). Wil je het in 30 jaar aflossen dan komt het neer op €7500 rente voor de PL. Je snapt dat in het laatste geval het verstandiger is om te betalen voor taxatie en advies om zo een lagere rente te verkrijgen dan bij het eerste.

Maar het is dus vrij "persoonlijk" wat de beste optie is. Ik weet niet of €15000 meerwerk betekent dat je huis €15000 meer waard is? En hoewel taxatiewaarden redelijk vloeibaar kunnen zijn, ben ik bang dat het niet die exacte verhoging op gaat leveren.

Ps een verlaging van het rentetarief begint meestal pas bij 95% van de woningwaarde (0,1% verlaging) Daar kom jij met je voorziene verhoogde waarde van €15000 ook niet aan. Maar wanneer de prijzen iets stijgen en je wat afgelost hebt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:22
Wat Bisti zegt is een goede samenvatting. Het korte antwoord is: Ja het kan.
Maar let op, wat Bisti al terecht opmerkt:
Ik weet niet of €15000 meerwerk betekent dat je huis €15000 meer waard is?
Niet per se. Als ik een keuken laat plaatsen voor 10.000 wil dat niet zeggen dat mijn huis ook ineens 10.000 meer waard is.

En daar zit wel de crux: Je mag in de regel enkel de waardestijging financieren/ophogen.
En die waardestijging wordt dus bepaald door een nieuwe taxatie te laten doen :)

Dus stel: Je wilt voor 15.000 EU verbouwen, maar uit taxatie blijkt dat de woning daarna 10.000 eu meer waard is geworden, dan mag je max. 10.000 bijlenen. De overige 5K zul je dan zelf moeten financieren.

(algemeen voorbeeld/algemene regels. Vraag het sowieso even na bij je bank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
fender89 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:55:
Wat Bisti zegt is een goede samenvatting. Het korte antwoord is: Ja het kan.
Maar let op, wat Bisti al terecht opmerkt:

[...]

Niet per se. Als ik een keuken laat plaatsen voor 10.000 wil dat niet zeggen dat mijn huis ook ineens 10.000 meer waard is.

En daar zit wel de crux: Je mag in de regel enkel de waardestijging financieren/ophogen.
En die waardestijging wordt dus bepaald door een nieuwe taxatie te laten doen :)

Dus stel: Je wilt voor 15.000 EU verbouwen, maar uit taxatie blijkt dat de woning daarna 10.000 eu meer waard is geworden, dan mag je max. 10.000 bijlenen. De overige 5K zul je dan zelf moeten financieren.

(algemeen voorbeeld/algemene regels. Vraag het sowieso even na bij je bank)
Dank allen, en ik snap jullie redenering. Maar de main point is dat het huis is aangekocht conform markwaarde eind 2015. Oplevering woning is mei 2017. (had ik er bij moeten vertellen zie ik) Gezien de huidige woningmarkt heeft de waarde van mijn woning natuurlijk niet stilgelegen en hoop ik natuurlijk dat de taxatie gewoon hoger gaat uitvallen nu onafhankelijk van de smaak van de verbouwing.

Dit verhaal zoals jij aangeeft wordt inderdaad door mijn adviseur bevestigd. We gaan nu dus het er toch maar op wagen en hopen dat de woning flink in waarde is gestegen (ligt in Blaricum) en een makelaar vinden die denkt dat we inderdaad daar ongeveer op uit zullen komen en dan de taxatie wil doen. die +/- 500 euro voor de taxatie heeft zich dan inderdaad wel terugverdiend.

Tevens gaf mijn hypotheekadviseur aan dat als het helemaal meezit en we een hypotheek nemen onder de 90% van de taxatiewaarde dat er dan ook renteherziening zal plaatsvinden. Al met al de moeite waard in mijn situatie en een tip voor een ieder met een nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

ben ik de enige die nieuwsgierig is wat die 65k aan meerwerk inhoudt? :-)

Het kan hard oplopen als je het niet zelf doet, stopcontact verlaagd aanbrengen was bij ons al 225 euro en tel dan het aantal maar eens in huis....uitbouw 15k, maar dan zit je nog lang niet op dat bedrag. Just curious..

Makelaars hebben over het algemeen weinig ethiek is mijn ervaring, dus tenzij je het niet te gek maakt kun je een gewenste taxatiewaarde vooraf bespreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Greyfox op 25-01-2017 07:29 ]

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Greyfox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:26:
ben ik de enige die nieuwsgierig is wat die 65k aan meerwerk inhoudt? :-)
Ja tikt erg aan inderdaad. Voornaamste kosten zitten in keuken (15k), uitbouw (10k)badkamer (5k), dakkapel (8k), tuin (5k), verbouwing zolder (5k) en dan nog vloeren en muren bij elkaar ook nog (10k). En dan inderdaad al die extra opties komt je zo hoog uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Vrijwel iedereen die ik ken die nieuwbouw heeft gekocht in die periode zit bij nn met de hypotheek, omdat zij je bij nieuwbouw de rentetarieven van 90% vd marktwaarde gaven. Daar kon, qua rente, geen enkele aanbieder tegenop.

Maar dat is dus, bij andere aanbieders, zeker de moeite waard. Geldt overigens ook voor evt afgelost deel, als je daarmee je schuld lager maakt, vraag dan om renteherziening!

Zonder alle ins/outs te kennen lijkt me voor 15k de boel extra financieren, taxeren ed wel veel werk (met relatief veel kosten). Als je moet sparen: hoe snel heb je het dan? Als dat vrij vlot is, dan een kortdurende lening (misschien bij familie?) volgens mij een beter idee zijn.

Daarnaast; von prijs was 335? Dan is boven de 400k wel erg hoog, denk ik..tenzij vergelijkbare huizen verkocht worden tegen dat bedrag...Tegelijk: ik heb mijn huis voor 300k von gekocht in 2014 (2016 opgeleverd) en een vergelijkbaar huis staat nu voor 425k te koop (en zal zo weg zijn)...

Last but not least: ben je nog in gesprek met de leveranciers, of staan overal al handtekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
ZieMaar! schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:07:
Vrijwel iedereen die ik ken die nieuwbouw heeft gekocht in die periode zit bij nn met de hypotheek, omdat zij je bij nieuwbouw de rentetarieven van 90% vd marktwaarde gaven. Daar kon, qua rente, geen enkele aanbieder tegenop.

Maar dat is dus, bij andere aanbieders, zeker de moeite waard. Geldt overigens ook voor evt afgelost deel, als je daarmee je schuld lager maakt, vraag dan om renteherziening!

Zonder alle ins/outs te kennen lijkt me voor 15k de boel extra financieren, taxeren ed wel veel werk (met relatief veel kosten). Als je moet sparen: hoe snel heb je het dan? Als dat vrij vlot is, dan een kortdurende lening (misschien bij familie?) volgens mij een beter idee zijn.

Daarnaast; von prijs was 335? Dan is boven de 400k wel erg hoog, denk ik..tenzij vergelijkbare huizen verkocht worden tegen dat bedrag...Tegelijk: ik heb mijn huis voor 300k von gekocht in 2014 (2016 opgeleverd) en een vergelijkbaar huis staat nu voor 425k te koop (en zal zo weg zijn)...

Last but not least: ben je nog in gesprek met de leveranciers, of staan overal al handtekeningen?
von prijs is 335, maar er zit meerwerk bovenop, waardoor we al ruim tegen de 400k aan zitten. Ik heb nog verder gebeld en nu blijkt inderdaad dat ook puur de grondprijs met 100/m2 is gestegen. Dat zou dus beteken voor onze woning bijna 30.000. Kijk dan wordt het natuurlijk wel interessant, want de 15K is inderdaad misschien niet de moeite waard, maar een hogere bedrag misschien wel (vloeren/muur/tuin zouden dan ook daaruit betaald kunnen worden) en met de huidige rente is 30.000 natuurlijk een minimale last en haal je dan de taxatiekosten van ong 300-400 euro er wel uit.

Wat bedoel je precies met leveranciers en handtekeningen (het verband hiermee in principe)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wellicht kan je nog onderhandelen? Wij hebben het grondwerk door de aannemer laten doen en niet door de hovenier, scheelde 2,5 k (oid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
Even een terugkoppeling hoe het is afgelopen:
Ik heb de woning opnieuw laten taxeren nog voor oplevering, en inderdaad door een taxateur, na verbouwing komt de taxatie uit op 425k. Het heeft een pure winst van 10.000 euro in een jaar tijd gemaakt en de rest is erbij getaxeert op basis van wat er nog gedaan moet worden na oplevering. Ik heb nu dus een extra lening bij NN genomen tot 425K wat binnen 1 week geregeld was. Dit geeft me wat financiele buffer.
De rente is 10 jaar vastgelegd voor 2,9%, want ik wil deze aparte hypotheek in 10 jaar aflossen.

Voor mensen die dus toch een hypotheekverhoging willen op toch de verbouwing die uit de pas loopt goed te kunnen financieren is dit dus mogelijk,
Pagina: 1