Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 12:03
Binnenkort zouden de onderdelen voor een nieuwe set-up aankomen. In dit systeem heb ik een 960Gb SSD voorzien. In mijn vorige systeem heb ik echter nog een 256Gb SSD, en 2x 2Tb Green HDDs.

Eén van de twee HDDs neem ik mee als data-schijf naar het nieuwe systeem. Hierop komen afbeeldingen, video's, maar ook documenten te staan. De documenten worden vaak gebruikt, en ook afbeeldingen worden vaak geopend (albumcreatie, fotobewerking). Ik denk dat cachen dus een leuk effect kan hebben, en aangezien ik de 256Gb SSD toch al heb en er niets anders mee te doen heb, kan ik ze wel als cache aansluiten, denk ik.

Ik weet echter niet of dit mogelijk is. Ik herinner me dat bij de opkomst van SSDs er vaak kleine SSDs gebruikt werden als cache voor een main drive. Maar is dit ook mogelijk voor een secundaire drive (i.e. de data-schijf). Zo ja, hoe pak ik dat aan, gaat dat gewoon met SRT van Intel?

Mocht ik later toch een plaats tekort hebben en nood hebben aan de tweede HDD, kan ik deze er dan bij plaatsen en de SSD gebruiken als cache voor twee schijven? Moet ik hiervoor de SSD eerst in twee partities opdelen?

Ik heb al heel wat gegoogeld maar ik vind enkel informatie over hoe je dit voor een enkele schijf doet die je als main drive gebruikt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snel gevonden: http://www.pcworld.com/ar...d_caching_technology.html

Eventueel/later, maar helaas heb je maar 1 SSD, zou je met Windows Storage Spaces aan de gang kunnen alhoewel daar minstens 2 SSD's "officieel" benodigd zijn om een caching pool op te zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
MAX3400 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:49:
Snel gevonden: http://www.pcworld.com/ar...d_caching_technology.html

Eventueel/later, maar helaas heb je maar 1 SSD, zou je met Windows Storage Spaces aan de gang kunnen alhoewel daar minstens 2 SSD's "officieel" benodigd zijn om een caching pool op te zetten.
... caching the most frequently accessed bits of data to a faster solid-state cache to yield SSD-like performance in a system that uses a standard hard drive for its main storage volume.
Zoals ik zei, had ik zulke artikels al gevonden maar hebben die het over het gebruik van de combo als MAIN drive, niet als secondary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Intel RST werkt alleen onder RAID-mode, en de maximale cache partitie is 64Gb. Zo kun je een RAID 1 opstelling van 2 HDD's versnellen door een SSD in RAID 0 op die array te plaatsen. Alleen werkt Bitlocker dan niet meer. En de CPU wordt een beetje belast door die RAID-opstelling. Alleen kun je dan niet indien je je OS op RAID 1 hebt een game vanaf de resterende partitie op je SSD opstarten, games maken gebruik van DX en C++ redist, dat gaat fout. En om dan maar wat andere bestanden op de resterende ruimte op de SSD te zetten? Ik heb zelf zo'n opstelling gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:34
Even een gigantische kick, maar hier eigenlijk dezelfde vraag :P
Heeft @BramVroy het uiteindelijk nog opgelost?

M2 SSD is aanwezig als boot/software drive, sata SSD voor games en dan nog twee HD's voor documenten/afbeeldingen/films.
Maar heb nog een oude 120 GB sata SSD die ligt te verstoffen op de plank en was eigenlijk ook wel benieuwd of ik die zou kunnen inzetten als caching SSD voor voor 1 van de (of beide) HD's.

Al aardig wat lopen zoeken, maar eigenlijk alle zoekresultaten leiden (net zoals de TS al had gevonden) naar oplossingen voor een caching ssd bij een boot disk harde schijf.

Systeemspecs: AMD 3700X op een Gigabyte Aorus X570 ELITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:59
Nee, niet doen, het is verspilde moeite, áls je het al goed aan het werken krijgt.
Bij een geïntegreerde SSHD zitten in de firmware allerlei truuks om het een beetje goed te laten werken.
Met losse hardware is dat veel moeilijker goed werkend te krijgen.

Daarnaast:
- waarom zou je dat doen met harddisks die je gebruikt voor "documenten/afbeeldingen/films"?
Het enige wat je ermee opschiet is dat je de opstarttijd van de harddisk voorkomt: de sustained datastream van een beetje moderne harddisk is voldoende voor "documenten/afbeeldingen/films" ononderbroken te kunnen gebruiken.
- En met de huidige SSD-prijzen is het nog steeds zonde om die zeldzame paar seconden zo "weg te willen werken".
Maar dat is slechts mijn mening.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
FoxLenny schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:53:
Even een gigantische kick, maar hier eigenlijk dezelfde vraag :P
Heeft @BramVroy het uiteindelijk nog opgelost?

M2 SSD is aanwezig als boot/software drive, sata SSD voor games en dan nog twee HD's voor documenten/afbeeldingen/films.
Maar heb nog een oude 120 GB sata SSD die ligt te verstoffen op de plank en was eigenlijk ook wel benieuwd of ik die zou kunnen inzetten als caching SSD voor voor 1 van de (of beide) HD's.

Al aardig wat lopen zoeken, maar eigenlijk alle zoekresultaten leiden (net zoals de TS al had gevonden) naar oplossingen voor een caching ssd bij een boot disk harde schijf.

Systeemspecs: AMD 3700X op een Gigabyte Aorus X570 ELITE
Helaas niet, maar het was misschien sowieso al die moeite niet waard. In de plaats gebruik ik nu een NVMe drive als main (pricewatch: Sandisk Extreme Pro M.2 1TB een s-ata SSD als secondary (pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB) en dan een WD RED als data drive. Dat gaat goed. De performance van access times van de Red drive lijkt sneller dan de Green (maar is ook wel duurder). Dat kan ook maar mijn gevoel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:34
Interessant! Alleen jammer van die 30 euro, dat hou ik dan liever opzij voor m'n volgende upgrade (PCI-e 4.0 x4 SSD O-) )
Renault schreef op woensdag 29 april 2020 @ 00:19:
Daarnaast:
- waarom zou je dat doen met harddisks die je gebruikt voor "documenten/afbeeldingen/films"?
Het enige wat je ermee opschiet is dat je de opstarttijd van de harddisk voorkomt: de sustained datastream van een beetje moderne harddisk is voldoende voor "documenten/afbeeldingen/films" ononderbroken te kunnen gebruiken.
- En met de huidige SSD-prijzen is het nog steeds zonde om die zeldzame paar seconden zo "weg te willen werken".
Maar dat is slechts mijn mening.
:+
Waarom: als ik bijv 10 GB naar de schijf kopieer dan is mijn theorie dat het een stuk sneller gaat als het eerst op de SSD komt :P
Het gaat er dus puur om een oude SSD die hier toch in de kast ligt te verstoffen. En heb nu toch voldoende vrije tijd, dus als het met uurtje prutsen mogelijk was geweest was het een leuk projectje.
Pagina: 1