• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:17

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Tweakers,

Voor een bouwproject in het buitenland ben ik verantwoordelijk voor het verzorgen van een timelapse-video van de voortgang van de transformatie (van beerput tot gebouw).

Nu ben ik wel wat gewend, maar het feit dat het hier moet gaan om een standalone project voor de duur van 1 jaar maakt dat de keuze voor een camera ineens stukken moeilijker. (ook i.v.m. het reizen, controleren en kopiëren van de vastgelegde gegevens)

Vereisten:
  • FullHD resolutie (4K indien mogelijk, prijs is geen probleem)
  • Intervalinstellingen (30 minuten)
  • Waterdicht
  • Voeding: zelfvoorzienend/220V capabel
Brinno biedt naar mijn mening geen semi-/-professionele oplossingen (resolutie en d.)

Earthcam biedt met de GigapixelCam wel een oplossing, maar die is niet verkrijgbaar in Nederland (heb 5 cameras nodig).

Welke andere oplossingen zouden niet misstaan? :)

Gulfstream G650

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je komt dan al snel uit bij een action cam als een GoPro. Er zijn een groot aantal merken die ze maken :)
De GoPro heeft ook een interval functie maar de max interval daarvan is 60 seconden, 30 keer te snel dus. Verder zal de GoPro aan al je eisen voldoen als ik het zo lees.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Waterdicht zal wel een moeilijke eis worden. je moet m natuurlijk wel constant aan een stekker kunnen zetten, en dat is dan meteen een zwak punt. dat zou kunnen corroderen.
of je moet iets van een hutje/afdakje bouwen waar de camera droog staat. Of heel misschien een onderwaterbehuizig en een gat boren en die dichtkitten?

En dan voor de rest een intervalmeter koopt en daarmee automatisch je camera bediend? zodat ie telkens om de 30 minuten netjes een foto maakt. Want ingebouwde intervalomterers zijn vaak beperkt, zo ging die van mijn Panasonic slechts tot 9999 opnames. wel had ie een elektronische sluiter waardoor je de mechanische sluiter niet zoveel belast. maar ik denk dat je met een bedrade ontspanner/intervalometer beter uit bent.

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 17-01-2017 01:40 ]

ora et labora

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik weet niet wat je budget precies is.. maar er zijn wel redelijke professionele mogelijkheden hiervoor check:

Cameras die werken op zonne energie en dergelijke.

link

http://photosentinel.com/

Bv:

[ Voor 17% gewijzigd door Aapie op 17-01-2017 01:50 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Oja, heb je ook een een budget in gedachten?

ora et labora

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou me persoonlijk vooral zorgen maken over condensatie (voor de lens).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Outdoor IP beveiligingscamera met een computer ergens anders die elk half uur een jpeg binnentrekt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:47:
Outdoor IP beveiligingscamera met een computer ergens anders die elk half uur een jpeg binnentrekt.
Precies de oplossing waar ik ook aan dacht, voordeel is dat je, mits je hem aan internet kan knopen remote kan monitoren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:17

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Frogmen schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:52:
[...]

Precies de oplossing waar ik ook aan dacht, voordeel is dat je, mits je hem aan internet kan knopen remote kan monitoren.
De kwaliteit van de meeste IP-cams is ver ondermaats (vooral als je ze vergelijkt met DLSR's die ik voor dit project in gedachten had).

Voor condensatie hoef je doorgaans niet te vrezen omdat de waterdichte behuizingen van o.a. CamDo en Photosentinel een ontluchtingsventieltje hebben.

Van de GoPro's is bekend dat ze relatief vaak doorbranden bij dit soort langdurige projecten. :)

Misschien toch een standalone solar-oplossing icm de Hero5? Heb van Camdo vernomen dat ze binnenkort met een Blink voor de 5 uitkomen.

Het grootste probleem hierbij is wel dat de powerbanks voor 99% van de tijd zichzelf uitschakelen en de GoPro dus niet aan blijft. Hiervoor heb je sowieso een powerbank nodig met een "altijd aan"-mogelijkheid.

[ Voor 12% gewijzigd door SalimRMAF op 22-01-2017 22:59 ]

Gulfstream G650

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DSLRs voor een timelapse? Jouw feestje maar dat geld kun je beter besteden…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je teveel kijkt naar e goedkope zut voor thuis ik heb het over procamera's die je eventueel in cycli meerdere standpunten en zooms kan laten maken. Samsung heeft daar bijvoorbeeld mooi spul voor. Zou hiervoor niet inzetten op een gopro.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:33
Even inhaken op deze discussie. Momenteel ben ik met een soortgelijk project bezig.

Echter zou de camera ingesteld moeten zijn dat deze tussen een bepaalde tijd ('s avonds en 's nachts) geen foto's zou maken. Helaas is hier iets fout gegaan en heeft de camera vrolijk 3 jaar lang de gehele dag foto's gemaakt.

Is er een tool beschikbaar om de foto's die op een bepaalde tijd zijn gemaakt automatisch te verwijderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Vittok op 09-03-2017 15:36 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vittok schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:28:
Even inhaken op deze discussie. Momenteel ben ik met een soortgelijk project bezig.

Echter zou de camera ingesteld moeten zijn dat deze tussen een bepaalde tijd ('s avonds en 's nachts) geen foto's zou maken. Helaas is hier iets fout gegaan en heeft de camera vrolijk 3 jaar lang de gehele dag foto's gemaakt.

Is er een tool beschikbaar om de foto's die op een bepaalde tijd zijn gemaakt automatisch te verwijderen?
Via gewone zoektool van een beetje photo-index programma? Zou je makkelijk kunnen filteren.

En beetje complexer zou je via shell-script mogelijk ook gewoon kunnen zoeken op creatiedatum en verwijderen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heel wat rename progsels kunnen metadata uit jpg halen en in de filename zetten (eg Metamorphose - freeware; kan de exif-datum/tijd lezen).
Dan kan je eventueel selecties maken op bestandsniveau (bvb per maand bepalen wat voldoende licht is).
De meeste timelapses (over zo'n grote periode) nemen mi maar enkele beelden per dag, zodat je bvb steeds die om 11,12,13h zou kunnen gebruiken (dan heb je wel geen avondlicht...). Met een aantal passes (rename/delete) zou je die er vrij makkelijk moeten kunnen uitfilteren.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor opnames van 9 maanden gebruik ik een Axis. In dit geval een PTZ model. Helaas is HD nog niet eens heel veel resolutie voor foto's. Wel erg betrouwbaar.

Maakt dagelijks, op vaste tijdstippen, JPEG's en zet die in AWS S3.

Resultaat: https://vlinderhof.com/bl...linderhof-year-in-review/

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:33
IP camera is idd een prima optie. Een Axis is goed, maar ook prijzig. Een Hikvision kan hetzelfde voor minder geld. Feitenlijk heb je weinig nodig. PTZ en allerlei fratsen zijn toch niet nodig. Je wilt juist een zo statisch mogelijik beeld hebben, anders wordt het resultaat zo onrustig.

Een Hikvision kan bv naar een FTP server z'n periodieke snapshots wegschrijven. Dan heb je het ook offsite. Een SD kaartje is toch een groot risico (corrupt enz)

Zelfvoorzienend kwa stroom is wel te regelen: Zonnepaneel + accu. Je zit alleen met opslag. Als er geen lokale internetfeed is, kun je het natuurlijk ook op een NASje opslaan met 2 disks in RAID.

Deze timelapse is bijvoorbeeld gemaakt met JPGjes van een Hikvision, en met Gopro studio aan elkaar geplakt
YouTube: Timelapse inschuiven station Harderwijk

Dag/nacht en regen maken het nog een stuk gecompliceerder. Als je alleen overdag doet scheelt het al een hoop geflikker. De gopro software reduceert dat ook nog aardig.

Uiteraard kun je met 'echte' software nog betere resultaten bereiken.

Een gopro oid is ook een optie, maar vaak zijn die kijkhoeken net TE groot waardoor je of te dicht op het object moet zitten en/of een grote vertekening in de hoeken krijgt.

Achteraf je fotos filteren kan op meerdere manieren. Adhv Exif data, maar als je het met FTP direct wegschrijft kun je ook de filedate gebruiken.
Dat, icm de zons opkomst en ondergangstijden kun je relatief makkelijk aan elkaar knuppen dat je alleen de foto's overdag eruit filtert.

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 12-03-2017 22:59 ]

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:33
moozzuzz schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:38:
Heel wat rename progsels kunnen metadata uit jpg halen en in de filename zetten (eg Metamorphose - freeware; kan de exif-datum/tijd lezen).
Dan kan je eventueel selecties maken op bestandsniveau (bvb per maand bepalen wat voldoende licht is).
De meeste timelapses (over zo'n grote periode) nemen mi maar enkele beelden per dag, zodat je bvb steeds die om 11,12,13h zou kunnen gebruiken (dan heb je wel geen avondlicht...). Met een aantal passes (rename/delete) zou je die er vrij makkelijk moeten kunnen uitfilteren.
Bedankt voor de tip! Heeft me een heel eind op weg geholpen.

Er zat wel aardig wat flikkeringen in de beelden. Gebruik nu virtual dub en vmu filters om het weg te werken.
Hij is nu aan het renderen, ben benieuwd wat er uitkomt.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

moozzuzz schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:38:
Dat lijkt me een goede optie inderdaad al blijf je natuurlijk wel zitten met de verschillende weersomstandigheden. Je zou dan gewoon meer foto's moeten gebruiken om een soepelere overgang mogelijk te maken.

Als je wil filteren op exif tijd (tussen 11:00 en 13:00 bijv) dan zou je dit met een simpel scriptje kunnen doen. Voor elke taal zijn wel simpele exiftool wrappers te vinden omdat die JSON uit kan poepen. Voor NodeJS is er bijv. simple-exiftool om dat te doen. Even de datum/tijd parsen (bijv. met moment in NodeJS), filteren en bij een match de foto kopiëren naar een andere map waar je selectie in komt te staan. Sla je twee vliegen in één klap.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1