Verstoord geluid, slome PC en blue screen of death... Help!!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefank89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-01-2023
Mijn vraag
Kunnen jullie mij helpen bij het oplossen van een probleem dat ik heb met mijn PC?

Ik heb deze PC zelf 3 jaar geleden in elkaar gezet. Sinds een paar maanden geeft hij een BSOD, maar alleen als ik hem een paar uur niet heb aangeraakt. Na een BSOD moet ik de pc uit- en aanzetten om weer verder te kunnen. Niet goed natuurlijk, maar de performance van de PC was nog goed en ik heb nooit een BSOD gekregen terwijl ik iets deed op de PC.

Nu, of sinds een paar dagen, merk ik dat de PC slomer is en hoor ik af en toe verstoord geluid. Bijvoorbeeld bij het opstartgeluid van Windows. Het verstoorde geluid en de vertraging van de PC is duidelijk te merken wanneer ik The Witcher 3 speel. Ik speel dit spel sinds kerst (ruim 3 weken geleden) en heb tot gisteren geen problemen ermee gehad.

Ik weet het niet zeker, maar de sloomheid van de PC en de verstoordheid gebeurde na een alt-tab uit het spel. Na het terug alt-tabben naar het spel merkte ik framedrops en verstoord geluid. het probleem is niet meer weggegaan. Ook niet nadat de PC de hele nacht heeft uitgestaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op Tweakers ben ik geholpen om tot mijn PC te komen. Dit was ongeveer 3 jaar geleden
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 169,70€ 169,70
1ASRock B85M Pro4€ 56,20€ 56,20
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 277,99€ 277,99
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1LG 22EA53VQ-P Zwart€ 106,60€ 106,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 23,-€ 23,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,18€ 14,18
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 67,04€ 67,04
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 62,80€ 62,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,41

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na een beetje online snuffelen kwam ik een post tegen die mijn probleem vrij goed beschrijft. Ook deze post2 heeft vergelijkbare problemen.

Waarschijnlijk is er een component van mijn PC dat overhit raakt, wat kan door een fan die het niet goed doet. Echter laat de software "Open hardware monitor" geen vreemde temperaturen zien, op misschien de GPU na screenshot hier. Deze temperaturen zijn na 20 minuten spelen van The Witcher 3. Voordat ik mijn PC ga schoonmaken met een luchtdruk spuitbus, vraag ik eerst advies van jullie. Wat kan ik het beste doen?

Beste antwoord (via stefank89 op 23-02-2017 11:33)

Verwijderd

Dit zijn idle temperaturen? De cpu temperaturen wijzen op idle maar de videokaart schreeuwt load. Kun je wat meer informatie geven?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Dit zijn idle temperaturen? De cpu temperaturen wijzen op idle maar de videokaart schreeuwt load. Kun je wat meer informatie geven?

• stefank89
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:07:
Dit is ongeveer na 20 minuten spelen van The Witcher 3. Niet idle dus. Ik zal de informatie verwerken in de openingpost. De linker kolom geeft aan wat de temperaturen zijn op dat moment van meten, de rechterkolom geeft aan wat de maximum gemeten temperaturen zijn sinds het opstarten van dat programmetje.

[ Voor 23% gewijzigd door stefank89 op 17-01-2017 00:20 ]

Verwijderd

Welke foutcode geeft de bsod? Download ook eens whocrashed. Wat zegt de Windows event viewer?

• stefank89
Wat de foutcode precies zegt kan ik je nu niet vertellen. Ik heb wel Whocrashed gedownload. Zie screenshot
Bij windows events kom ik hier uit (Zie screenshot). Volgens mij zijn dit de bluescreen errors.

Ik heb de driver geupdatet (http://support.amd.com/en...desktop?os=Windows+7+-+64), het heeft niet geholpen.

[ Voor 11% gewijzigd door stefank89 op 17-01-2017 01:03 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

stefank89 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:58:
Wat de foutcode precies zegt kan ik je nu niet vertellen. Ik heb wel Whocrashed gedownload. Zie screenshot
Bij windows events kom ik hier uit (Zie screenshot). Volgens mij zijn dit de bluescreen errors.

Ik heb de driver geupdatet (http://support.amd.com/en...desktop?os=Windows+7+-+64), het heeft niet geholpen.
De AMD driver is een van de oorzaken. Wat je nog kan proberen is DDU gebruiken om de driver helemaal te verwijderen en daarna de nieuwste driver weer te installeren.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

stefank89 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:52:
Deze temperaturen zijn na 20 minuten spelen van The Witcher 3.
Zorg er voor dat je het programma open laat staan tijdens het spelen van The Witcher 3 en dan achteraf de maximale waarden te zien krijgt. Want als je het programma pas opent nadat je het spel al hebt afgesloten heeft het niet veel zin, omdat CPU cores binnen enkele seconden tientallen graden kunnen verschillen.

Inderdaad DDU even gebruiken in veilige modus (het programma heeft een optie om gelijk naar veilige modus te gaan) en de nieuwste driver van de AMD website pakken.

• stefank89
Bedankt @nelizmastr en @JVRadeon. Ik ga vanavond DDU gebruiken om de driver te verwijderen en opnieuw te installeren.

@JVRadeon. het temperatuur programmatje houdt ook de max temperatuur bij. Na een half uur The Witcher 3 was dat 70°

• stefank89
Ik heb DDU gebruikt om de AMD driver te verwijderen in veilige modus en vervolgens de nieuwste driver erop te zetten. Helaas heeft dit niet gewerkt, het probleem in het starttopic is nog steeds aanwezig. Wat zijn de volgende stappen?

Edit: Zelfde issue terwijl ik Fallout 4 speel: lage framerate en distorted sound

[ Voor 15% gewijzigd door stefank89 op 17-01-2017 18:07 ]

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:25
En wat als je een driver gebruikt van pak hem beet 3 maanden geleden? Whocrashed verwijst ook naar AMD drivers.

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-11 14:19
https://answers.microsoft...bc-45c7-9c28-048be43bb7c1

Hier heeft iemand hetzelfde probleem en had een conflict met een antivirus scanner...

Het kan net zo goed nog een conflict kunnen zijn met een verouderde driver.. misschien is het makkelijk om even wat drivers te updaten of een driverpack solutions te downloaden.

Beide BSOD'S zijn driver problemen - denk ook dat je het daar moet zoeken

Power state drivers zijn meer "slaap status" "uit slaap halen" statussen.

• stefank89
Heyhey, ben ik weer

- Het compleet verwijderen van de driver en het herinstalleren van de nieuwste driver heeft niet gewerkt.
- Het compleet verwijderen van de driver en het herinstalleren van oudere versies (ééntje van 2 maanden oud, ééntje van 3 maanden oud) van de driver heeft niet gewerkt.
- Het compleet schoonmaken van mijn PC, en grafische kaart (heb hem er zelfs even uit gehaald) met samengeperste lucht heeft niet geholpen.
- Zover ik weet kan het niet een conflict zijn met een antivirus scanner, dat probleem heb ik nog nooit gehad namelijk. Kan ik dit controleren op de een of andere manier?

Met mijn redenatie en gelimiteerde kennis over dit onderwerp kom ik op nog 2 mogelijkheden uit:
1. Windows 7 is te outdated om te dealen met de nieuwere drivers van m'n grafische kaart.
2. Mijn grafische kaart werkt niet meer goed en moet vervangen worden. (ik hoor ook soms een licht geratel, net alsof er een blaadje in de ventilatie van je auto zit, maar dan zachter, weet alleen niet of dit normaal is of niet)

• stefank89
Heyhey ben ik ALWEER

Maar dit keer met goed nieuws.
Een clean installatie van windows 10 heeft geholpen. Ik kan the witcher 3 weer spelen zonder problemen, lang leve steam cloud btw.

Bedankt voor de hulp die jullie geboden hebben!
Pagina: 1