Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS + Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel zegt, een NAS + server.
Specifiek, een server die modded minecraft gaat draaien (welk pack weet ik niet, waarschijnlijk iets in de richting van Infinity evolved: expert mode). Daarnaast idd iets van opslag.

Wat betreft opslag, op dit moment gebruik ik
- Dropbox voor al mijn prive opslag (cloud 'backup' systeem)
- Google Drive voor alle gedeelde dingen waarbij anderen niet Dropbox hebben/willen
- Box Sync voor 1 specifiek project
- De harde schijf in mijn desktop voor opslag van allerlei rotzooi
- een externe, draagbare harde schijf voor nog meer opslag van vooral grotere bestanden die niet via dropbox kunnen (denk aan foto's, films, etc)
- een externe, niet bepaald draagbare externe harde schijf met extra stroomkabel voor... niks, volgensmij.

Het liefste wil ik dus iets van een cloud opslag in 1 plaats. Plus een MC server. (oh en misschien Don't Starve Together, al weet ik niet of dat makkelijk te doen is op een dedicated server ipv een game hosten op de desktop zelf gewoon, maar denk dat de req's voor MC hoger zijn).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan zelf het systeem te bouwen, dat tientje verzendkosten maak ik me ook niet druk over.
Daarnaast heb ik dus een externe harde schijf van een terabyte (USB 3.0 met blauw randje), een op dit moment ongebruikte SSD (Kingston V300 van 120GB), en een 1TB HDD in mijn desktop die eventueel kan verhuizen.

Wat ik dus nog mis:
- MOBO
- CPU
- RAM
- PSU
- Case -> ik heb een hackerspace in de stad, en vind dat ik enigszins technische skills heb dus ik ben van plan mijn eigen case te ontwerpen en bouwen. Voor nu het lelijkste en goedkoopste kutdoosje wat er is.
- aftermarket cpu koeler? koelt beter maar maakt meer geluid, ben ik bang. Tenzij dat te regelen is, wordt dat waarschijnlijk wel een issue.

Ik heb ook nog even gekeken of ik een GPU moet hebben, niet zozeer voor het beeld (tegenwoordig hebben alle CPU's wel onboard graphics) maar wellicht voor de rekenkracht. Wat ik online vooral vind is dat dat zwaar overkill is, en in het geval van MC wordt waarschijnlijk slechts 1 CPU core gebruikt dus is een multicore CPU geen hoge nood.

Er vanuit gaande dat er geen schijven gekocht hoeven te worden, en de case echt nog niet niet uit het grof vuil komt, denk ik dat een bedrag van 300 euro redelijk afdoende is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD: Kingston V300 Now van 120 GB
Externe HDD (3.5") van 1TB (wellicht kan ik die uit zijn behuizing halen)
120mm beQuiet pure wings 2 fan die teveel besteld was bij mijn desktop

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RAM: Ik dacht altijd dat Modded MC een enorme hoeveelheid ram nodig had, maar wat ik lees is dat 8GB totaal wel zou voldoen. Wellicht kan er altijd later nog een 8gb stick bij. Waarschijnlijk is ECC ram wel raadzaam?
GPU: er vanuitgaande dat een cpu al onboard graphics heeft voor een eventueel schermpje, is een GPU nodig voor rekenkracht?
CPU: wat ik lees, is een i3 voldoende.
bootschijf: ik heb dus een ssd, en een harde schijf. Wat is slimmer, er vanuitgaande dat ik ongeveer 1x per 24u reboot (laten we zeggen, om 0500 als iedereen zou moeten slapen)?

Opslag: ik zou graag een build hebben ZONDER extra opslag te kopen, de reden zijnde dat ik dat later wel kan toevoegen en voor nu heb ik wel schijven. (RAID configuraties ga ik niet moeilijk over doen voor nu, vooral niet met 1 schijf en het liefst houd ik de bootschijf, mocht dat de SSD worden, wel apart van de nas-schijf zegmaar. De schijf waar MC op komt wordt denkik de ssd gezien de snelheid.)

OS: Ik denk dat het een linux distro wordt. Ik zit alleen wel even met nas-mogelijkheden, als het mogelijk is wil ik een iets grafisch fanciere oplossing hebben om bij mijn bestanden te komen, maar een htpc hoeft niet (daar heb ik wel een pi voor als ik dat extern wil). Het liefst wel eentje waar ik via een monitor films op kan kijken als ik daar behoefte aan heb en niet op mijn desktop wilkijken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: voorkeur voor intel, maar als een amd veel beter is dan doen we AMD :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stroomverbruik: maak ik me niet heel veel zorgen over.
Geluid: 24/7 dus het liefst een beetje stil (mobo met PWM zou handig zijn), maar wellicht kan ik de case ook wat bedekken met geluidsdichte stofdingen.

Ga je overklokken?
'Wat de boer niet kent' kloot 'ie niet mee, dus nee.

Wat verwacht je van ons?
Voorstellen voor de verschillende onderdelen die nodig zijn voor bovenstaande server idee.
Ohja, en ik heb/ga zorgen voor bekabeld internet, dus wifi antenne's hoeven er niet in.

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Afhankelijk van welke modpack je voor MC draait, kan het wel degelijk zinnig zijn om meer dan 8GB te hebben. Kwestie van goed in de gaten houden. Een snelle dualcore is ook meestal interessanter dan een quad. Meer dan twee cores gebruikt MC in modded vorm niet. Echter, MC is in modded server vorm zeer zeker niet singlecore!
Heb zelf een tijd een quad gehad als MC server en met 2 cores vol belast begon het spel dus uiteindelijk te stotteren.
Veel modpacks hebben ook een functie aan boord om snapshots/saves te maken van de spelwereld op gezette tijden. Een SSD om die backuptijd kort te houden is erg fijn. Je saves zijn binnen no-time 10+ GB groot en bestaan uit een flinke stapel kleinere files.

Qua koeler: aftermarket is juist vaak stiller dan stock. Dus zeker een aanrader om iets fatsoenlijks te halen.
Een Scythe Mugen of Ninja kan een i3 nagenoeg passief koelen, vertelt de ervaring. Alleen wat fatsoenlijke flow in de kast met wat stille fans is ruim voldoende. Een 120mm exhaust in de buurt van de heatsink (bij voorkeur aan de achterkant of bovenkant) is daar voor wel zo ongeveer vereist.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Diamundo
  • Niet online
McKaamos, oke, dat wist ik niet!
Tijd geleden heb ik met vrienden een aantal keer een server in duitsland gehuurd, 8(?) GB ram en 300GB ssd opslag ofzo, en daar betaalden we dan met zijn allen voor, maar ik weet niet in hoeverre dat nu weer nodig is?

In dat geval wordt het zeker wel een dualcore CPU dus, en een aftermarket cooler gaan we dan ook doen.

Wat betreft writecycles, boottijd en backup tijd, wil ik de SSD dan als bootschijf of juist niet?

• Diamundo
  • Niet online
Heb even gezocht en dit is wat ik nu heb:

Case : pricewatch: LC-Power 2008MB voor 35 euro
CPU : pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed voor 130 euro
RAM pricewatch: Crucial CT8G4DFD824A voor 55 euro
PSU: pricewatch: be quiet! Pure Power 9 300W voor 50 euro
MOBO: pricewatch: MSI H110M ECO voor 55 euro

Aftermarket cooler is eruitgehaald, andere vreemdelingen op het grote boze internet (/r/buildapc IRC kanaal) zeiden dat dat niet nodig was en dat een stock cooler t wel aan kon.

(Ram is gewoon de goedkoopste 1x8GB DDR4-2400 stick, ik zie geen verschil tussen deze en twee tientjes duurder)...?

Nu zijn de vragen:
- Wat kan eventueel iets goedkoper gedaan worden om de kosten te drukken? (ik zit nu op 320 als ik verzendkosten bereken)...

[ Voor 75% gewijzigd door Diamundo op 18-01-2017 00:44 ]

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:06

sus

is druk :+

Ik heb MC:FTB Infinity draaien hier op een FX-8350 (8 core) met 32GB geheugen. Met 8 spelers zit ik daar regelmatig door de 8GB heen qua werkgeheugen (ik heb 16 toegewezen in de launcher) en maakt goed gebruik van alle 8 de cores. Mijn backups zijn nu +/- 6GB groot en duren op een normale HDD een minuut of 2. We kunnen echter wel gewoon door spelen.

Dit alles op een Debian x64 omgeving btw.

Hiervoor speelden we Tekkit Lite. Behalve dat de serversoftware brak is/was, was dat ook een echte geheugen vreter, die zat regelmatig te klagen dat 16GB niet genoeg was. Is een van de redenen geweest dat we naar Infinity zijn gegaan.

[ Voor 23% gewijzigd door sus op 19-01-2017 12:10 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik zou ipv een Core i3 een nieuwe Intel Pentium nemen, die zijn een stuk goedkoper en hebben sinds Kaby Lake ook HT. het verschil is daarmee minimaal tov de Core i3 in performance.

pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

Slechts 400MHz per core inleveren, maar slechts de helft van de prijs 8)7

• Diamundo
  • Niet online
@sus, paar vraagjes:
- Ik lees tussen de regels de tip: meer dan 8GB kopen?
- Die backups, is dat een totaal per wereld (er vanuitgaande dat je incrementing backups hebt)?

@Genetix
Dat is een heel goed compromis, dank!

Ik heb de pentium, i3 en FX-8350 van sus even naast elkaar gezet: https://tweakers.net/pric...are/702513;699817;320015/, en hoewel de 8core natuurlijk betere prestaties levert is die ook wat duurder.

Welke CPU wordt mij aangeraden? (Ik zal waarschijnlijk eerder op 4 man zitten dan de 8 van sus)
(Bijkomend, negeerbaar, verschil is dat de intel's dezelfde mobo en ram willen, en de amd natuurlijk een ander socket wil dus dan moet ik even opnieuw zoeken, maar dat is dus negeerbaar)

[ Voor 20% gewijzigd door Diamundo op 19-01-2017 18:14 ]

• sus

sus

Diamundo schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:49:
@sus, paar vraagjes:
- Ik lees tussen de regels de tip: meer dan 8GB kopen?
- Die backups, is dat een totaal per wereld (er vanuitgaande dat je incrementing backups hebt)?
Ik zou zelf idd 16GB adviseren. De prijs is er nu wel naar, stijgt als een malle. Eventueel kan je later bijprikken als de prijzen weer normaal zijn natuurlijk. Maar het is ook afhankelijk met hoeveel spelers je bent. Ik heb als stelregel eens gelezen dat je per speler 1-1,5GB geheugen moet hebben; dat klopt ook wel dat ik door de 8GB schiet met 8 spelers tegelijk.

De backup is een .zip van pak hem beet 6GB en betreft de complete map 'world' met alle daaronder horende mappen. Wordt door de Infinity server automatisch gedaan elke 2 uur mits er een speler actief is. Als er niemand online is, worden er geen backups gemaakt; er is immers geen nieuwe data.

De 8 core die ik heb doet uiteraard nog een hoop andere zaken, daarom ben ik op deze uitgekomen, ook prijs speelde destijds mee. Hij speelt hier ook voor web/mailserver, downloadbak, mediastreamer binnenshuis, een flink all-round ding dus.

• Diamundo
  • Niet online
Ah oke, ja ik heb zelf al webhosting dus dat laat ik mooi zo staan eerst.
Denk dat ik dan met de pentium zelfs ga.

Maar die backups, jij hebt elke 2 uur als iemand online is, een extra 6GB?
Met een beetje hoofdrekenen heb ik binnen 20 backups mn schijf vol :O dan ga ik die wel waarschijnlijk op mn HDD zetten.

• Paul
  • Laatst online: 30-11 11:06
Die backup kun je natuurlijk prima naar SSD wegschrijven en dan met een cron job of scheduled task (mocht je toch voor Windows gaan) verplaatsen:

Bash:
1
find /sourcedirectory -maxdepth 1 -mmin +180 -type f -exec mv "{}" /destination/directory/ \;

PowerShell:
1
2
3
get-childitem -Path "E:\source" |
    where-object {$_.LastWriteTime -lt (get-date).AddHours(-3)} | 
    move-item -destination "F:\target"

Op die manier is de backup zelf lekker snel klaar (minder gebonden aan relatief trage harddisk) en hou je toch ruimte op je SSD.

Met een andere cron job kun je ook weer oude backups van je HDD verwijderen natuurlijk :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Diamundo
  • Niet online
Paul, dat is wel een slim idee inderdaad! Thanks!

Heb nog eens wat rondgevraagd op IRC, en waar men daar bang voor is, is dat het moederbord te oud is voor de pentium en ik de BIOS moet gaan updaten... We hebben al bedacht dat ik een B250 mobo moet hebben, maar zou dan een pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V of een pricewatch: MSI B250M PRO-VD goed gaan?

Edit: reddit says yes. MSI gekozen omdat die 4pin headers heeft tegenover de 3 van Gigabyte (verder allemaal hetzelfde).

Nu nog een case uitzoeken die er enigszins fatsoenlijk uit ziet en niet teveel kost :X

[ Voor 99% gewijzigd door Diamundo op 20-01-2017 13:49 ]

• sus

sus

Ik vergeet te melden dat hij na x backups de oudste weggooit, ik hang gemiddeld rond de 60GB
Pagina: 1