Nu vroeg ik mij dus af: Klopt dat? Wanneer je een constante tx-snelheid hebt van 1000Mb/s+ is het niet nodig om je apparaat bekabeld te verbinden, afgezien van latency?
Tx-snelheid

Interessante NL vertaling van een technische term...
Je praat bij WiFi over link rate. In theorie zou dat te vergelijken moeten zijn met een Ethernet link rate, maar in praktijk wijkt het redelijk af. Bij Ethernet heb je eigenlijk muv een minimale protocol overhead (frame headers) netto zelfde als bruto. Met TCP verbindingen kun je >94% van de rate behalen, met UDP nog meer. Bij WiFi zit er naast (grotere) headers ook een sloot aan error correction in. Best-case kun je misschien 70% van de link rate halen aan netto throughput. Dus die 1300Mbps link rate gaat je nooit meer dan 900Mbps op een speedtest geven.
Bovendien is die best-case onrealistisch, want daarvoor moet gelden:
- slechts één client
- in het geheel geen verstoring van het signaal
Om met de eerste te beginnen: de lucht is een shared medium. Alle apparaten die in een WiFi-kanaal actief zijn delen de bandbreedte - of nauwkeuriger: de zendtijd, "airtime" - in dat kanaal (ongeacht of ze op jouw netwerk zitten of op een andere). Daarbij geldt dat de totale bandbreedte van alle apparaten opgeteld altijd minder zal zijn dan van een enkele apparaat, want apparaten moeten op elkaar wachten en al die verbindingen openhouden levert meer overhead op. Feitelijk gedraagt het netwerk zich als bij een Ethernet hub jaren terug: paar apparaten is prima, maar zodra het er veel worden stort de totale performance in. Bij Ethernet heb je tegenwoordig switches: ieder apparaat heeft eigen verbinding met de switch en zit op geen manier verkeer van een ander apparaat in de weg, behalve als er op pure bandbreedte een bottleneck optreedt.
Signalen die niet herkenbaar zijn als WiFi in hetzelfde netwerk zijn ruis voor de ontvanger. Zowel performance als stabiliteit voor WiFi wordt bepaald door de SNR, de signaal-ruisafstand. Meer ruis is minder SNR is tragere en/of minder stabiele verbinding. Bij Ethernet zul je met goed geknepen kabels nooit last hebben van stoorzenders op de lijn.
Bottom line: WiFi kan met een enkel apparaat in de buurt komen van de snelheid van Ethernet, maar het is veel minder geschikt voor druk verkeer van meerdere apparaten en is altijd kwetsbaarder voor verstoring. Tot nader orde geldt (en zal waarschijnlijk altijd blijven gelden): vaste apparaten verdienen een vaste verbinding. Als 1GbE onvoldoende is, is 10GbE er al en 2.5GbE en 5GbE beginnen te verschijnen als goedkoop alternatief om sneller te gaan.
Simpele test trouwens: zet ergens op je netwerk een iperf-server op (iperf -s). Verbind met een laptop bedraad met de server en draai de iperf client met 5 TCP streams (iperf -c -P 5 ip.van.je.server) en kijk naar het resultaat. Als het goed is gaat dat richting de 800Mbps. Trek draad dan los, verbind via WiFi en draai dezelfde iperf nogmaals. Ik vreet m'n hoed op als je daar dezelfde 800Mbps haalt. Met mijn eind 2014 MacBook Pro (ook 3x3 WiFi-ac) en een UniFi AP AC Pro (3x3) haal ik ook link rates van 1300Mbps, maar effectief komt het zelden boven de 600Mbps. Pak vervolgens tweede laptop erbij en draai op beide tegelijk iperf. Goede kans dat de som van beide resultaten onder de 500Mbps valt.