Aardbei
[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 23:02 ]
[ Voor 26% gewijzigd door TommyboyNL op 16-01-2017 21:57 ]
Lijkt me duidelijk dat de compensatie dan niet goed is. Maar je hebt een punt dat tech producten soms heel duur zijn en maar kleine maar merkbare verschillen geven. Een simpel voorbeeld een digital analog converter voor muziek.SndBastard schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:07:
Prijs is een relatief concept. Ik heb onlangs een Fuji X-T2 gekocht. Als ik die nu zou reviewen zou ik daar de hoge prijs zeker als nadeel noemen. Dit was echter geen verrassing en één van de constanten die ik van tevoren wist.
Dat doet ook niet echt af aan de algehele gebruikservaring of kwaliteitsbeoordeling.
Wat mij betreft kunnen de andere aspecten van een product nog steeds prima tot 5/5 komen, maar wordt de prijs er als bonus nadeel bij genoemd.
Law of diminishing returns geldt ook bij tech producten. 10% beter product voor 100% hogere prijs is niet ongewoon.
En dat is dus de basis van consumentisme. Gelukkig staat de consument met internet nu velen malen sterker ondanks er nog steeds miusleiding en omkoperij is. (begrijpelijk dat het spelletje verandert.)JaapN schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:02:
Het kan ook zo zijn dat het voor degenen die een "overpriced" product gereviewd hebben, geen te duur product is. Maar dat het voor anderen, bijvoorbeeld minder sportieve/enthusiaste fans/gebruikers weliswaar een te dure uitgave kan zijn voor een product.
Zo vinden audiofielen over het algemeen dat 150 euro voor een koptelefoon goedkoop is, terwijl datzelfde voor iemand die alleen de bijgeleverde oortjes van zijn of haar telefoon gebuikt een veel te duur bedrag is.
Een product kan prima duur zijn, misschien wel overpriced. Maar het kan dan ook een heel goed product zijn.
Dit ligt natuurlijk aan hoe het in de review is geschreven en hoe de reviewer aan het product gekomen is. Winactie, gesponsord, toegestuurd?
Ik denk dat het relatief is en dat niet alle reviewers de prijs (volledig) bij hun oordeel betrekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2017 02:04 ]
[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 17-01-2017 08:08 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Zekers, dit ben ik ook volledig met je eens. Ik review soms ook wel eens producten en als het product voor mij duur is, dan heeft dat voor mij wel invloed. En ik ben zelf ook van het zoveel mogelijk proberen zodat ik met een open houding producten gebruik van andere merken/bedrijven. Zo heb ik AMD/AMD, AMD/Nvidia, Intel/Nvidia en Intel/AMD systemen gehad. Ook met smartphones heb ik nooit achtereenvolgend dezelfde merken/software geprobeert. Natuurlijk komt er soms wel een voorkeur uit. En de enige voorkeur die ik persoonlijk kan geven, zolang het maar (goed) werkt en voldoet aan mij eisen.Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 01:56:
[...]
En dat is dus de basis van consumentisme. Gelukkig staat de consument met internet nu velen malen sterker ondanks er nog steeds miusleiding en omkoperij is. (begrijpelijk dat het spelletje verandert.)
Blind blijven verdedigen wat je koopt zonder bij jezelf na te gaan of het redelijker is geprijsd dan concurrerende producten lijkt me geen goede keuze. Het merendeel van de consumenten behoort tot de modale groep qua inkomen en daar is geld simpelweg een issue. Je kunt niet alles kopen wat je maar wilt. Zo zie je bijvoorbeeld nu tamelijk veel AMD bashing in de hardware secties online omdat Nvidia marktleider is in de GPU's. Zo is de Apple Picture Book pas uitgekomen en toch is er blijkbaar een grens bij mensen. Zo zou Apple te pretentieus zijn met het product terwijl ze al jaren op die voet bezig zijn. Er valt geen formule te plakken aan de waardering van een product dus komt het allemaal neer op het relativeringsvermogen van mensen. En als mensen niet weten wat ze willen, hoe kunnen ze dan relativeren? (Nota bene deels een quote van de man zelve.)
Ik heb als consument in mijn ervaring trouwens heel veel fouten gemaakt. (wat natuurlijk relatief is want er is geen fout of goed.) Je word niet zomaar een 'slimme' consument als je snapt wat ik bedoel. Als we massaal sterker in onze schoenen zouden staan zouden zouden we een heleboel delfstoffen sparen.
Maar ja ik heb een sterk moralistische inslag in mijn kijk op deze zaken. (wat zaken complexer maakt dan nodig.) Willen we wel zo erg nadenken over wat we ons hele leven al doen? Denk het niet.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dan vind ik wel dat je als reviewer open kaart moet spelen: zet dan bovenaan de review dat het een tijdelijk exemplaar is of dat het een "mag je houden" exemplaar is. Resultaat: reviewer kan/zal mogelijk iets kritischer met eigen woorden omspringen; bedrijven leren dat ze reviews niet altijd kunnen "kopen" en publiek kan soms de prijs vs cijfer kwaliteit beter afwegen.WhatsappHack schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:05:
Als je het gratis krijgt is het ook makkelijker een hogere beoordeling te geven ondanks dat de prijs (erg) hoog is.
[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2017 14:12 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Er is een goede reden dat bijv op Amazon incentivized reviews hard aangepakt worden. Als je het te doen is om een gratis product en de fabrikant alleen een goede review wil hebben is het gewoon in infomercialWhatsappHack schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:15:
Hoe het zit met gratis producten weet ik niet; ik heb hier ook wel eens een aanbieding voor gekregen en medegedeeld dat het wel objectief gebeurd. Vervolgens nooit meer wat gehoord, hehe. Zag wel andere reviews verschijnen van het product. Ik hoop dat de reviewers netjes objectief zijn.
Amazon biedt zelf een programma om gratis producten weg te geven, en die mogen reviewed worden. Lijkt me wel meevallen dus?Kenzi schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:13:
[...]
Er is een goede reden dat bijv op Amazon incentivized reviews hard aangepakt worden. Als je het te doen is om een gratis product en de fabrikant alleen een goede review wil hebben is het gewoon in infomercial
[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 17-01-2017 19:01 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq