Toon posts:

Over user reviews.

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 669783

Topicstarter
Aardbei

[Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 21-12-2020 23:02]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een score gaat over de kwaliteit(en) van het product, niet over de prijs/kwaliteit verhouding. Een 5/5 met als enige nadeel de prijs kan mijns inziens dus prima.

[Voor 26% gewijzigd door TommyboyNL op 16-01-2017 21:57]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:50
Je kunt dan die review toch nog wel serieus nemen? Zelfs de pluspunten kun je serieus nemen. Alleen zegt iemand nu "als er in een ideale wereld iets aan dit product nog beter zou kunnen, dan zou ik willen dat het wat goedkoper zo zijn". Daar is toch niks mis mee? Ik heb heel veel prachtige spullen waar ik ook graag het geld voor over heb. Zou ik het erg vinden als die dingen 50% goedkoper zouden zijn? Natuurlijk niet. Dus als je mij een minpunt, of een verbeterpunt zou vragen van iets dat ik perfect vind en veel geld heeft gekost, tsja, dan maar de prijs. Bekijk het eens op die manier :)

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-09 15:37
Het kan ook zo zijn dat het voor degenen die een "overpriced" product gereviewd hebben, geen te duur product is. Maar dat het voor anderen, bijvoorbeeld minder sportieve/enthusiaste fans/gebruikers weliswaar een te dure uitgave kan zijn voor een product.

Zo vinden audiofielen over het algemeen dat 150 euro voor een koptelefoon goedkoop is, terwijl datzelfde voor iemand die alleen de bijgeleverde oortjes van zijn of haar telefoon gebuikt een veel te duur bedrag is.

Een product kan prima duur zijn, misschien wel overpriced. Maar het kan dan ook een heel goed product zijn.

Dit ligt natuurlijk aan hoe het in de review is geschreven en hoe de reviewer aan het product gekomen is. Winactie, gesponsord, toegestuurd?

Ik denk dat het relatief is en dat niet alle reviewers de prijs (volledig) bij hun oordeel betrekken.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 12:37
Prijs is een relatief concept. Ik heb onlangs een Fuji X-T2 gekocht. Als ik die nu zou reviewen zou ik daar de hoge prijs zeker als nadeel noemen. Dit was echter geen verrassing en één van de constanten die ik van tevoren wist.
Dat doet ook niet echt af aan de algehele gebruikservaring of kwaliteitsbeoordeling.

Wat mij betreft kunnen de andere aspecten van een product nog steeds prima tot 5/5 komen, maar wordt de prijs er als bonus nadeel bij genoemd.
Law of diminishing returns geldt ook bij tech producten. 10% beter product voor 100% hogere prijs is niet ongewoon.

Topicstarter
Aardbei

[Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 21-12-2020 23:02]

Topicstarter
SndBastard schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:07:
Prijs is een relatief concept. Ik heb onlangs een Fuji X-T2 gekocht. Als ik die nu zou reviewen zou ik daar de hoge prijs zeker als nadeel noemen. Dit was echter geen verrassing en één van de constanten die ik van tevoren wist.
Dat doet ook niet echt af aan de algehele gebruikservaring of kwaliteitsbeoordeling.

Wat mij betreft kunnen de andere aspecten van een product nog steeds prima tot 5/5 komen, maar wordt de prijs er als bonus nadeel bij genoemd.
Law of diminishing returns geldt ook bij tech producten. 10% beter product voor 100% hogere prijs is niet ongewoon.
Lijkt me duidelijk dat de compensatie dan niet goed is. Maar je hebt een punt dat tech producten soms heel duur zijn en maar kleine maar merkbare verschillen geven. Een simpel voorbeeld een digital analog converter voor muziek.

Topicstarter
JaapN schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:02:
Het kan ook zo zijn dat het voor degenen die een "overpriced" product gereviewd hebben, geen te duur product is. Maar dat het voor anderen, bijvoorbeeld minder sportieve/enthusiaste fans/gebruikers weliswaar een te dure uitgave kan zijn voor een product.

Zo vinden audiofielen over het algemeen dat 150 euro voor een koptelefoon goedkoop is, terwijl datzelfde voor iemand die alleen de bijgeleverde oortjes van zijn of haar telefoon gebuikt een veel te duur bedrag is.

Een product kan prima duur zijn, misschien wel overpriced. Maar het kan dan ook een heel goed product zijn.

Dit ligt natuurlijk aan hoe het in de review is geschreven en hoe de reviewer aan het product gekomen is. Winactie, gesponsord, toegestuurd?

Ik denk dat het relatief is en dat niet alle reviewers de prijs (volledig) bij hun oordeel betrekken.
En dat is dus de basis van consumentisme. Gelukkig staat de consument met internet nu velen malen sterker ondanks er nog steeds miusleiding en omkoperij is. (begrijpelijk dat het spelletje verandert.)

Blind blijven verdedigen wat je koopt zonder bij jezelf na te gaan of het redelijker is geprijsd dan concurrerende producten lijkt me geen goede keuze. Het merendeel van de consumenten behoort tot de modale groep qua inkomen en daar is geld simpelweg een issue. Je kunt niet alles kopen wat je maar wilt. Zo zie je bijvoorbeeld nu tamelijk veel AMD bashing in de hardware secties online omdat Nvidia marktleider is in de GPU's. Zo is de Apple Picture Book pas uitgekomen en toch is er blijkbaar een grens bij mensen. Zo zou Apple te pretentieus zijn met het product terwijl ze al jaren op die voet bezig zijn. Er valt geen formule te plakken aan de waardering van een product dus komt het allemaal neer op het relativeringsvermogen van mensen. En als mensen niet weten wat ze willen, hoe kunnen ze dan relativeren? (Nota bene deels een quote van de man zelve.)

Ik heb als consument in mijn ervaring trouwens heel veel fouten gemaakt. (wat natuurlijk relatief is want er is geen fout of goed.) Je word niet zomaar een 'slimme' consument als je snapt wat ik bedoel. Als we massaal sterker in onze schoenen zouden staan zouden zouden we een heleboel delfstoffen sparen.

Maar ja ik heb een sterk moralistische inslag in mijn kijk op deze zaken. (wat zaken complexer maakt dan nodig.) Willen we wel zo erg nadenken over wat we ons hele leven al doen? Denk het niet.

:*)

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 17-01-2017 02:04]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben het wel met je eens. Als ik iets zou reviewen, doe ik dat vanuit mijn standpunt.
Dus dan speelt mijn kijk op de prijs wel degelijk mee. Vind ik 'm te duur voor wat je krijgt, dan komen er geen vijf sterren uit rollen.
Het lastige is wel dat per onderdeel het moeilijker is om zo te oordelen. Het scherm kan technisch "perfect" zijn, evenals elk ander onderdeel. Zo zou je dus een review kunnen geven met allemaal 5 sterren en een totaal van 3 sterren.
Voor de lezer is het dan om te bepalen in hoeverre de prijs voor hun een factor is een mogelijk komen zij dan op een hoger/later totaal uit.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:10
Natuurlijk speelt prijs mee, maar daar wordt het product an sich niet beter of slechter van. Het mag best invloed hebben op de totaalscore, maar ik denk dat een heel punt in mindering brengen voor velen te ver gaat. Dat is het nadeel van een 5 sterren systeem, de schaal is te grof en dan wordt er afgerond naar boven. Althans zo doe ik het.

[Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 17-01-2017 08:08]

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ik weet niet zo goed wat de bedoeling is van dit topic. In AZ hoort dit in ieder geval niet thuis, voor nu even een tikje richting PW.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik weet niets van niets maar waarom/wanneer is een prijs "te hoog"? Omdat je portomonnee het niet trekt of omdat je vindt dat (researchkosten + materiaalkosten < verkoopprijs) zijn?

Prijzen zijn persoonlijk; je verwacht voor jouw geld een bepaalde performance van een produkt. Als die performance gehaald wordt, mag prijs best als nadelig iets worden genoemd maar uiteindelijk wil je toch die performance en zal/kan je de prijs betalen ervoor.

Het is niet anders dan de overtrokken huizenmarkt of de heffingen op auto's die niet "groen" zijn; het is wat de gek ervoor geeft als je er maar plezier van hebt, toch?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is toch enigszins tegenstrijdig met de t.net reviews? Daar wordt het eind cijfer ook vaak gedrukt door de hoge prijs van een product, dat hoort toch onderdeel te zijn van algehele 'behoordeling' van het product?

Twee identieke usb-readers, 1 met merk, ander B merk, prestaties hetzelfde, maar met merk kost 40 euro meer dan het B merk model, zouden beide dan 5 sterren moeten krijgen?

Of is het juist de interpretatie van de sterren? 5 sterren = must buy, of 5 sterren = top kwaliteit? Eerste geval zou het 4 sterren maximaal worden, must buy tegen deze prijs is het zeker niet, maar voor tweede geval geef je enkel aan dat het top kwaliteit is en je zelf moet beoordelen of het de prijs waard is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-09 15:37
Anoniem: 669783 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 01:56:
[...]

En dat is dus de basis van consumentisme. Gelukkig staat de consument met internet nu velen malen sterker ondanks er nog steeds miusleiding en omkoperij is. (begrijpelijk dat het spelletje verandert.)

Blind blijven verdedigen wat je koopt zonder bij jezelf na te gaan of het redelijker is geprijsd dan concurrerende producten lijkt me geen goede keuze. Het merendeel van de consumenten behoort tot de modale groep qua inkomen en daar is geld simpelweg een issue. Je kunt niet alles kopen wat je maar wilt. Zo zie je bijvoorbeeld nu tamelijk veel AMD bashing in de hardware secties online omdat Nvidia marktleider is in de GPU's. Zo is de Apple Picture Book pas uitgekomen en toch is er blijkbaar een grens bij mensen. Zo zou Apple te pretentieus zijn met het product terwijl ze al jaren op die voet bezig zijn. Er valt geen formule te plakken aan de waardering van een product dus komt het allemaal neer op het relativeringsvermogen van mensen. En als mensen niet weten wat ze willen, hoe kunnen ze dan relativeren? (Nota bene deels een quote van de man zelve.)

Ik heb als consument in mijn ervaring trouwens heel veel fouten gemaakt. (wat natuurlijk relatief is want er is geen fout of goed.) Je word niet zomaar een 'slimme' consument als je snapt wat ik bedoel. Als we massaal sterker in onze schoenen zouden staan zouden zouden we een heleboel delfstoffen sparen.

Maar ja ik heb een sterk moralistische inslag in mijn kijk op deze zaken. (wat zaken complexer maakt dan nodig.) Willen we wel zo erg nadenken over wat we ons hele leven al doen? Denk het niet.

:*)
Zekers, dit ben ik ook volledig met je eens. Ik review soms ook wel eens producten en als het product voor mij duur is, dan heeft dat voor mij wel invloed. En ik ben zelf ook van het zoveel mogelijk proberen zodat ik met een open houding producten gebruik van andere merken/bedrijven. Zo heb ik AMD/AMD, AMD/Nvidia, Intel/Nvidia en Intel/AMD systemen gehad. Ook met smartphones heb ik nooit achtereenvolgend dezelfde merken/software geprobeert. Natuurlijk komt er soms wel een voorkeur uit. En de enige voorkeur die ik persoonlijk kan geven, zolang het maar (goed) werkt en voldoet aan mij eisen.

Je hebt ook zoals je eerder zei AMD/Nvidia/Intel bashing en dat gebeurt jammer genoeg heel vaak. Ook in andere markten als bijvoorbeeld smartphones. Dit beperkt voor mensen die dat echt serieus doen zijn dan ook deels blind in hun oordeel als ze het door hen geprefereerde product reviewen.

Ik vertelde het alleen van iemand anders zijn/haar oogpunt natuurlijk ;)

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sommige van de reviews kunnen ook best eens gebaseerd zijn op producten die na review weer teruggestuurd zijn binnen het 14-dagen zichttermijn; en ik weet dat sommige reviewers benaderd worden door bedrijven, en de producten vervolgens gratis toegestuurd krijgen als ze er maar een review over schrijven. Als je het gratis krijgt is het ook makkelijker een hogere beoordeling te geven ondanks dat de prijs (erg) hoog is.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WhatsappHack schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:05:
Als je het gratis krijgt is het ook makkelijker een hogere beoordeling te geven ondanks dat de prijs (erg) hoog is.
Dan vind ik wel dat je als reviewer open kaart moet spelen: zet dan bovenaan de review dat het een tijdelijk exemplaar is of dat het een "mag je houden" exemplaar is. Resultaat: reviewer kan/zal mogelijk iets kritischer met eigen woorden omspringen; bedrijven leren dat ze reviews niet altijd kunnen "kopen" en publiek kan soms de prijs vs cijfer kwaliteit beter afwegen.

Neemt niet weg dat als Panasonic mij een 65" 4K toestuurt (tijdelijk of permanent) en dat ding fungeert voor geen meter of voldoet niet aan mijn verwachten t.o.v. de specs, dat er natuurlijk geen 8.7 uit zal komen ofzo. Sorry, dan maar in mijn eigen vingers snijden tov Panasonic maar dan krijg je een 6.1 (whatever).

Ditzelfde zal ooit gelden als ik ingeloot wordt voor een Tweakers Review/Testpanel. Helaas kon ik vorige keer echt niet maar ongeacht de kleine letters, review ik graag eerlijk en wijselijk en niet omdat de beste 2 reviews een videootje mogen maken of het produkt mogen houden.

[Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2017 14:12]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• WhatsappHack
  • Niet online
Bij de Tweakers review/testpanels: als er staat dat je het product mag houden, mag dat ongeacht of je een positieve of negatieve review schrijft. Uiteraard wordt er wel van je verlangd dat je het uitgebreid test en onderbouwd.

Hoe het zit met gratis producten weet ik niet; ik heb hier ook wel eens een aanbieding voor gekregen en medegedeeld dat het wel objectief gebeurd. Vervolgens nooit meer wat gehoord, hehe. Zag wel andere reviews verschijnen van het product. Ik hoop dat de reviewers netjes objectief zijn. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

WhatsappHack schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:15:

Hoe het zit met gratis producten weet ik niet; ik heb hier ook wel eens een aanbieding voor gekregen en medegedeeld dat het wel objectief gebeurd. Vervolgens nooit meer wat gehoord, hehe. Zag wel andere reviews verschijnen van het product. Ik hoop dat de reviewers netjes objectief zijn. :)
Er is een goede reden dat bijv op Amazon incentivized reviews hard aangepakt worden. Als je het te doen is om een gratis product en de fabrikant alleen een goede review wil hebben is het gewoon in infomercial

• WhatsappHack
  • Niet online
Kenzi schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:13:
[...]

Er is een goede reden dat bijv op Amazon incentivized reviews hard aangepakt worden. Als je het te doen is om een gratis product en de fabrikant alleen een goede review wil hebben is het gewoon in infomercial
Amazon biedt zelf een programma om gratis producten weg te geven, en die mogen reviewed worden. Lijkt me wel meevallen dus? :P
Of ze erbij vermelden dat het gratis gekregen is weet ik niet.

Maar het zou wel goed zijn als dit erbij vermeld wordt. Zou eigenlijk verplicht moeten zijn, ook hier op Tweakers.

[Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 17-01-2017 19:01]

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:24

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Beoordeling van een productprijs vind ik zelf best heel moeilijk. Als klant met een eindige portemonnee heb ik een mening over de prijs van een product. Die mening kent formuleringen als "vind ik het best waard", "zou ik er niet voor over hebben" tot een simpel "te duur voor mij, ongeacht wat". Een lezer kan geen bal met die mening, omdat die moet worden afgezet tegen mijn besteedbare budget. Dit laatste is niet bekend.

De productprijs van "gangbare" producten zijn nog wel op te hangen in een referentiekader van naburige producten met vergelijkbare specificaties en vergelijkbare prijzen. Als een product met zijn prijs uit de toon valt dan heeft een reviewer wel wat vragen te beantwoorden. De hoge prijs kan nog altijd gerechtvaardigd worden door aspecten als betere componenten of de kwaliteit van de software. Van deze aspecten is het niet altijd eenvoudig te rationaliseren wat een gebruiker met dat "extra" opschiet. Begrippen als duurzaamheid of stabiliteit zijn bijvoorbeeld lastig in een review te kwantificeren. Veel verder als een statement "best wel duurzaam dus" komt een reviewer dan niet. Het hangt dan helemaal van de lezer af hoe veel geld die voor duurzaamheid overheeft. Met "gangbare" producten is het dus al lastig om die prijs prestatie verhouding te rationaliseren. Hangt een koper net aan dat ene aspect een zwaar gewicht, dan kan zomaar een consensus die bij tweakers en op haar fora bestaat opzij geveegd worden.

Kijken we nog iets verder, naar flagship producten, dan wordt dat rationaliseren van de prijs nog lastiger. Zo zijn flagship producten vaak enig in het hebben van een bepaalde combinatie van features. De wet van schaarste kickt dan in en veegt prijsafwegingen (kostprijs, verkrijgbaarheid, productieaantallen, nieuw product of doorontwikkeling) opzij. Schaarste kan bij mensen een Pavlov-reactie veroorzaken dat ze het product heel graag willen hebben. Het product is enig in zijn soort, beter, meer features, kostbaar (~exclusief), mooier. En belangrijke voorwaarde van flagship producten is dat ze die flagship status heel duidelijk communiceren, als effect versterker. Er moet geen twijfel zijn welk product het betreft. De grens tussen rationele en irrationele argumenten is bij de rechtvaardiging van flagship producten dun.

Als reviewer de prijs van een gangbaar product beargumenteren is al niet eenvoudig. Het rechtvaardigen van de prijs van een flagship product is haast ondoenlijk. Een reviewer kan die taak naar mijn idee daarom beter bij de lezer laten liggen en helpen door de voor en tegenargumenten voor de afweging aan te dragen.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee