Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 19:50
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag - mijn huisbaas verzorgt het internet & TV voor het hele gebouw in een gezamenlijk abonnement. Dit is aangeboden als WiFi-signaal met verschillende versterkers (die dus ook een andere netwerknaam hebben) en één wachtwoord voor alle gebruikers en versterkers, volgens mij een redelijk huis-tuin-en-keuken-oplossing. Dit heb ik enige tijd geaccepteerd (omwille van tijdgebrek om hier tegenin te gaan), maar op dit moment heb ik wat meer tijd vrij om hier naar te kijken. Daarom twee vragen.

1. Beveiliging
Ik verwacht / vrees / denk dat dit dus ook als simpele beveiliging is opgesteld en mijn huisgenoten indien zij willen het netwerkverkeer kunnen nagaan. Is dat inderdaad het geval? De beveiliging is [WPA2-PSK-CCMP][WPS][ESS] volgens WiFi Analyzer. Zo ja, ga ik wat beter gebruik maken van VPN (wat ik nu ook al vaak doe, maar het faalt nogal vaak vanwege punt 2 hieronder).

2. Netwerkuitval
Dit is waar ik jullie hulp bij nodig heb. Voor mijn laptop werkt het netwerk vaak wel aardig, aangezien ik dit met mijn eigen repeater met ethernetaansluiting 'bedraad' (WiFi naar kabel) heb aangesloten. Hij lijkt echter af en toe het hele netwerk kwijt te zijn. Het komt op mij over alsof het originele WiFi-netwerk wegvalt (teveel connecties of netwerkgebruik?), de router automatisch reset en weer opnieuw openstelt. De repeater verbindt dan automatisch weer. Op mijn laptop betekent dit een paar seconde geduld en op F5 klikken en daar is mee te leven. Maar mijn PS3 (ook zogenaamd 'bedraad' aangesloten) flikkert je natuurlijk volledig uit GTA online als je netwerk kwijt raakt en zelfs voor online openTTD is een 5sec timeout teveel. VPN heeft het er ook heel moeilijk mee om opnieuw te verbinden na zo'n uitval. Zijn er tools die dit netwerkgebruik kunnen monitoren en eventueel kunnen diagnosticeren wat de router van de huisbaas op zo'n freeze uitspookt? Dan kan ik dit ook aan de huisbaas aantonen in plaats van de halve uitleg die ik hier uitkraam. Hier doen ze namelijk niets mee, weet ik uit ervaring van andere problemen.

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Met WPA-PSK heb je allemaal dezelfde key, en dus versleuteling. Je kunt in theorie elkaars verkeer besnuffelen. Een betere optie had dan geweest 802.1x authenticatie met username en password per gebruiker (dit leidt tot andere problemen op apparatuur die dit niet ondersteunt).

Met een simpele tool als Smokeping (http://oss.oetiker.ch/smokeping/) kun je de latency en packetloss voor verschillende IP adressen checken, het draait al op een RaspberryPi. Ping daarin je eigen apparatuur, de router van je huisbaas, en de hops daarna. Start dus met een traceroute. Neem daarnaast IP adressen op van bijvoorbeeld Google (8.8.8.8) zodat je wat referentiemateriaal hebt.

Smokeping plot de latency en packetloss in verschillende kleuren, en maakt het geheel simpel inzichtelijk.

Afhankelijk van hoeveel draadloze netwerken je nu ziet, kan dat uiteraard de oorzaak zijn. Scan eens en check of ze wel op de 'echte' kanalen zitten (1, 6, 11), en hoeveel overlap er is.

Misschien kun je de huisbaas adviseren voor Ubiquity te gaan bijvoorbeeld, dan heb je roaming, en centraal management.

De oplossing zoals ie nu is lijkt in ieder geval ruk ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zeker met repeaters.

als je test moet je niet met die repeater er in testen. want als iets het kan verbruiden zijn het die dingen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat ChaserBoZ_ zegt over WPA-PSK klopt: je hebt een gedeelde key, dus je kunt in theorie elkaars verbinding ontsleutelen. Bovendien zit je waarschijnlijk bij elkaar in een LAN, wat allerlei aanvallen een stuk makkelijker maakt.

Om de instabiliteit op te lossen zou ik proberen een kabel te trekken. Een WiFi-bridge is, zoals je wel merkt, niet alles.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 16-01-2017 21:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes