Omdat de klank wat minder werd heb ik mijn Lyric 3 speakers gecontroleerd op foutjes. Wat ik niet verwacht had was waar; de randen van de luidsprekers waren nog niet aangetast na 24 jaar! De door mij in 1992 aangeschafte speakers (toen voor 2200 gulden per stuk) vertoonden weinig slijtage. Het dempingsmateriaal was vergaan en wordt nu door mij vervangen. Wat me opviel, was dat twee vilten plaatjes van 7 x 10 cm, die op de kast naast de middentonenluidspreker waren geplakt, naar beneden waren geschoven en tussen het doek en de basspeaker zaten. Zodoende zorgden ze onbedoeld voor demping van deze speaker. Het zal het geluid zeker ten goede komen als ze weer (bij beide speakers trouwens) op de goede plaats zitten. Het verschil tussen de Lyric 3 en 2 heb ik uit de weinige info, die erover bestaat begrepen, is, dat er in de Lyric twee een interne basspeaker zit, die geheel binnen de kast zijn werk doet. Bij mijn kast is daar wel ruimte voor, maar ik weet geen eenvoudige mogelijkheid om die te plaatsen, anders dan door de kast open te breken (alles zit geniet....). Heeft er iemand ervaring met deze luidsprekers en is er een mogelijkheid van de Lyric 3 een 2 te maken door bijplaatsing van een extra speaker? Dan: Hoe moet deze worden aangesloten? Gewoon parallel en in of uit fase?
Ik ken ze niet, maar ik zet wel mijn vragen bij het waarom er van 
In 1992 bestonden subwoofers voor thuisgebruik nog niet en had je voor laag dus gewoon een extra grote (lees: duurdere) speaker nodig.
Inmiddels zijn we jaren verder en zijn er prima subs te vinden die het goed doen bij muziek. Beter voor je laag en je hoeft je speakers niet te slopen. Want zelfs al zou je een extra speaker willen bijplaatsen, dan is allereerst de vraag of je de benodigde speaker uberhaupt wel bij kunt krijgen
In 1992 bestonden subwoofers voor thuisgebruik nog niet en had je voor laag dus gewoon een extra grote (lees: duurdere) speaker nodig.
Inmiddels zijn we jaren verder en zijn er prima subs te vinden die het goed doen bij muziek. Beter voor je laag en je hoeft je speakers niet te slopen. Want zelfs al zou je een extra speaker willen bijplaatsen, dan is allereerst de vraag of je de benodigde speaker uberhaupt wel bij kunt krijgen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In 1992 werden er zeer zeker al luidsprekersystemen met een extra subwoofer geleverd.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Zodra je er een extra driver bij gaat maken, dan zul je ook het interne filter aan moeten gaan passen.
Iets wat niet zo simpel is zonder kennis, en je dus waarschijnlijk niet zelf kunt gaan doen.
Iets wat niet zo simpel is zonder kennis, en je dus waarschijnlijk niet zelf kunt gaan doen.
10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west
Dank jullie wel voor alle antwoorden. Inmiddels heb ik ook beide tweeters vervangen, want één ervan was kapot. Omdat ook mijn versterker de geest had gegeven heb ik ze getest bij een vriend van me die pas een nieuwe krachtige Rotel eindversterker had gekocht. Deze zei het niet, maar aan zijn hele reactie was te zien, dat hij zijn duur betaalde speakers niet zi\o goed vond klinken als de 24 jaar oude Lyrics. Ik houd ze nog maar even zonder modificatie. Nogmaals bedankt voor al het meedenken!
De ontwerper van deze luidspreker is ook de man achter de beroemde Van den Hul monitor. Deze Lyrics zijn zo onbekend omdat ze in een zeer beperkte oplage zijn gebouwd. Het zijn toppers. Het geluid lijkt op dat van de beroemde Elipson 1303. Prima dus.
Hallo Bart,
Eindelijk iemand, die de waarde van Lyric speakers kent! Op het moment zit ik met een ander probleem, nl. mijn eindversterker, overleden helaas. Het was een yamaha MX-70. Die kon een slordige 175 watt per kanaal leveren. Heb ik dat per sé nodig of kan deze speaker ook uit de voeten met een 2 x 100 watt versterker?
Eindelijk iemand, die de waarde van Lyric speakers kent! Op het moment zit ik met een ander probleem, nl. mijn eindversterker, overleden helaas. Het was een yamaha MX-70. Die kon een slordige 175 watt per kanaal leveren. Heb ik dat per sé nodig of kan deze speaker ook uit de voeten met een 2 x 100 watt versterker?
Ik ken de specs niet. Met een 2 x 25 watt versterker gaat het ook vast lukken. Het hangt ervan af hoe hard het moet.Greydevil schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:25:
Hallo Bart,
Had je deze link al gezien?:
http://www.audiofriends.n...nds/lyricaudio/index.html
Dat gaat over het reviseren van een LS2 wat als ik het goed begrijp een grotere uitvoering van de LS3 is. En nee, ik denk niet dat het mogelijk is van een LS3 een LS2 te maken. Moet je ook niet willen denk ik.
[ Voor 17% gewijzigd door Bart2005 op 16-02-2017 20:23 ]
Ja hoor, dank je!
Lyrics klinken ook zonder extra speaker buitengewoon helder voor hun leeftijd!
Lyrics klinken ook zonder extra speaker buitengewoon helder voor hun leeftijd!
Ik ken de Lyrics goed, heb ze vroeger zelf gebouwd voor de ontwerper. Als er specifieke vragen zijn kun je ze bij mij kwijt. Als versterker zou ik niet een al te licht exemplaar gebruiken. Door de dubbele woofer is de impedantie rondom de lage frequenties vrij laag, zo rond de 3,5 ohm. De versterker moet dus wel de nodige stroom kunnen leveren. Als die dat niet kan bij hoge volumes, dan gaat hij clippen en geeft dan hoog-frequent vervorming af die de middentoner of tweeter kan beschadigen.
De Lyric LS3 is de opvolger van de LS2. Deze is een doorontwikkeling met als doel hem goedkoper aan te kunnen bieden (ze waren destijds 1.700,-/stuk) met dezelfde geluidskwaliteit. Beide modellen hadden een dubbele woofer, zoals de meeste Lyrics.
Hier ook nog een linkje naar iemand met een LS5: http://www.modelpromo.nl/AZB2015-Hans_van_den_Barg2.htm
De Lyric LS3 is de opvolger van de LS2. Deze is een doorontwikkeling met als doel hem goedkoper aan te kunnen bieden (ze waren destijds 1.700,-/stuk) met dezelfde geluidskwaliteit. Beide modellen hadden een dubbele woofer, zoals de meeste Lyrics.
Hier ook nog een linkje naar iemand met een LS5: http://www.modelpromo.nl/AZB2015-Hans_van_den_Barg2.htm
[ Voor 6% gewijzigd door Jan Smelik op 18-09-2017 11:50 ]
ESL: doe je nog wat met die Lyric's? Of staan ze alleen maar? Welk type zijn die dan?
Ik moest me hier wel inschrijven,,,, nergens had ik zo veel gelezen als bij jullie over de Lyric luidsprekers, en dat sprak mij aan.Jan Smelik schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:41:
Ik ken de Lyrics goed, heb ze vroeger zelf gebouwd voor de ontwerper. Als er specifieke vragen zijn kun je ze bij mij kwijt. Als versterker zou ik niet een al te licht exemplaar gebruiken. Door de dubbele woofer is de impedantie rondom de lage frequenties vrij laag, zo rond de 3,5 ohm. De versterker moet dus wel de nodige stroom kunnen leveren. Als die dat niet kan bij hoge volumes, dan gaat hij clippen en geeft dan hoog-frequent vervorming af die de middentoner of tweeter kan beschadigen.
Wij zijn ook bijzonder blij met de Lyric ze hebben een ongekende prachtig geluid, we gebruiken ze in combinatie met de Bryston 3B en voorversterker Camtech 8000C.
Met verbindingskabels met losse aarde van Interlink diode kabels met zwaar vergulde Tulp stekkers.
Waarom word er gesproken van een over diodekabels, omdat de kabel afscherming (plus folie) een witte en een zwarte draad heeft een is de afscherming die via een ander draad (zwart) is aan gesloten aan de andere uiteinde aan de aarde van de Tulp stekker, dan spreekt men van een losse aarde.
Groetjes,
Jakob G
Weinig reacties de laatste jaren. De discussie is een beetje dood gevallen. Iemand nog wat interessants te melden over zijn Lyrics? De meeste vragen kan ik wel beantwoorden.
Fijn dat je het aanbiedt 
Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar gezien het handwerk en de periode waarin ze gebouwd werden vraag ik me af hoe ze in verhouding stonden tot bijvoorbeeld een Driade 102 of 103. Das volgens mij een concullega uit de zelfde periode. Schijnt ook heel fijn te klinken.
Heb je ze ooit naast elkaar gehoord?
(Overigens verwacht ik gezien bouwperiode en high end icm relatief beperkte oplages niet heel veel Lyric eigenaren hier. Het is al de vraag hoeveel de tand des tijds überhaupt overleefd hebben lijkt me).
Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar gezien het handwerk en de periode waarin ze gebouwd werden vraag ik me af hoe ze in verhouding stonden tot bijvoorbeeld een Driade 102 of 103. Das volgens mij een concullega uit de zelfde periode. Schijnt ook heel fijn te klinken.
Heb je ze ooit naast elkaar gehoord?
(Overigens verwacht ik gezien bouwperiode en high end icm relatief beperkte oplages niet heel veel Lyric eigenaren hier. Het is al de vraag hoeveel de tand des tijds überhaupt overleefd hebben lijkt me).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wie kan mij het schema van het scheidingsfilter van een Lyric LS2 leveren?
Heb ze in 1988 aangeschaft bij CAC in Leiden samen met een Hiraga eind van 2x20 watt classe A.
Zijn in 2020 uit elkaar gehaald om de speakers te reconen en na te kijken. Staan nu bij mijn dochter en klinken nog steeds geweldig.
Alleen het scheidingsfilter zou problemen kunnen gaan geven, omdat sommige componenten te oud zijn en eigenlijk vervangen moeten worden, maar er zit een dikke laag hars overheen.
Heb ze in 1988 aangeschaft bij CAC in Leiden samen met een Hiraga eind van 2x20 watt classe A.
Zijn in 2020 uit elkaar gehaald om de speakers te reconen en na te kijken. Staan nu bij mijn dochter en klinken nog steeds geweldig.
Alleen het scheidingsfilter zou problemen kunnen gaan geven, omdat sommige componenten te oud zijn en eigenlijk vervangen moeten worden, maar er zit een dikke laag hars overheen.
Beste Jan,Jan Smelik schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:46:
Weinig reacties de laatste jaren. De discussie is een beetje dood gevallen. Iemand nog wat interessants te melden over zijn Lyrics? De meeste vragen kan ik wel beantwoorden.
Een tijdje geleden trof ik in een kringloop een paar merkloze speakers aan. Hoewel ik geen audiokenner ben, dacht ik door de afwerking en het gewicht van de speakers dat ik waarschijnlijk twee hoogwaardige luidsprekers voor m’n neus had staan. Enkele zeer behulpzame liefhebbers op Audiofreaks suggereerden dat het wellicht om een paar LyricAudio’s kon gaan (zie: https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=46055.0).
Helaas kon ik over dit merk enkel wat informatie vinden over de LS2, de LS3 en de LS5. Hoewel deze speakers optische overeenkomsten vertonen met de speakers die ik gekocht heb, zijn ze alle drie een stuk groter dan de luidsprekertjes die ik nu thuis heb staan (welke 44cm hoog x 19cm breed x 25cm diep zijn). Ik ben daarna door omstandigheden helaas niet verder gekomen met mijn onderzoek naar deze ‘mystery speakers’.
… Dat is totdat ik deze thread vandaag tegenkwam! Misschien kan jij als voormalig Lyric-bouwer eindelijk uitsluitsel geven of dit inderdaad luidsprekers van Lyric (of LyricAudio?) zijn, en misschien zelfs van jouw hand komen?
Ik ben erg benieuwd!
Hartelijke groet, Erik
:strip_exif()/f/image/u9m3iiOoS59iroHBkfWch5in.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2P6zSILrQPi51neWc5Qrz4Av.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoihoi,
Ik heb zelf 4 stuks Lyric LS-3b in een surround-opstelling staan en ze doen het allemaal nog erg goed.
Wel denk ik dat een keer onderhoud gepleegd moet worden, maar kom er niet aan toe helaas.
Ik ben ooit een keer bij Jan op bezoek geweest in Hilversum om daar zijn prachtig one-off Lyric Audio speakers te bewonderen. Was een aangename kennismaking!
De speakers hierboven heb ik nog niet eerder gezien. Meestal zie ik Lyric speakers met banaanplug-aansluitingen.
Af en toe zie ik ze nog wel eens op Marktplaats verschijnen, maar heel zelden.
Groeten,
Arjan.
De vorm doet
Ik heb zelf 4 stuks Lyric LS-3b in een surround-opstelling staan en ze doen het allemaal nog erg goed.
Wel denk ik dat een keer onderhoud gepleegd moet worden, maar kom er niet aan toe helaas.
Ik ben ooit een keer bij Jan op bezoek geweest in Hilversum om daar zijn prachtig one-off Lyric Audio speakers te bewonderen. Was een aangename kennismaking!
De speakers hierboven heb ik nog niet eerder gezien. Meestal zie ik Lyric speakers met banaanplug-aansluitingen.
Af en toe zie ik ze nog wel eens op Marktplaats verschijnen, maar heel zelden.
Groeten,
Arjan.
De vorm doet
Wel, ik had aangeboden informatie te geven over Lyric Audio speakers, dan moet ik wel deze website in de gaten houden voor als er vragen komen natuurlijk.
Even in volgorde: The Eagle.
Toen de productie van Lyric speakers stopte heeft onze toenmalige distributeur, Arnold Heres, het merk Driade opgericht. Dat zijn speakers qua klank veel overeenkomsten met Lyrics hebben zal daarom niet verbazen. Ik heb ze inderdaad wel eens naast elkaar gehoord, en kan melden dat dat klopt. Omdat ze geen dubbele woofers hebben is het laag iets minder diep.
3legs:
Helaas, ik heb geen schema's meer van de filters. Gelukkig doen ze het nog goed, deze filters (en speakers) zijn vrijwel onverwoestbaar. De klankbalans tussen laag, midden en hoog kan wel aangepast worden met de weerstanden die buiten de hars zitten. Bij mijn eigen set verloor het laag wat aan niveau, waarschijnlijk doordat de magneten van de woofers wat kracht zijn verloren, maar door het midden en hoog 1 of 2 dB terug te nemen is dat opgelost.
Vrielink:
Ja, dat zijn inderdaad Lyric speakers, een boekenplank luidspreker, type eerste generatie LS5. De woofers hebben een dubbele spreekspoel die wij gebruikten om extra laag uit het kastje te persen. Zet ze trouwens niet in de boekenplank maar stel ze vrij op, op een stand op oorhoogte.
De latere tweede generatie LS5 was een 84cm hoge, slanke speaker met dubbele woofer. Goedkoper dan het oude model met vloerstandaard en neemt dezelfde ruimte in, maar wel veel beter laag.
Even in volgorde: The Eagle.
Toen de productie van Lyric speakers stopte heeft onze toenmalige distributeur, Arnold Heres, het merk Driade opgericht. Dat zijn speakers qua klank veel overeenkomsten met Lyrics hebben zal daarom niet verbazen. Ik heb ze inderdaad wel eens naast elkaar gehoord, en kan melden dat dat klopt. Omdat ze geen dubbele woofers hebben is het laag iets minder diep.
3legs:
Helaas, ik heb geen schema's meer van de filters. Gelukkig doen ze het nog goed, deze filters (en speakers) zijn vrijwel onverwoestbaar. De klankbalans tussen laag, midden en hoog kan wel aangepast worden met de weerstanden die buiten de hars zitten. Bij mijn eigen set verloor het laag wat aan niveau, waarschijnlijk doordat de magneten van de woofers wat kracht zijn verloren, maar door het midden en hoog 1 of 2 dB terug te nemen is dat opgelost.
Vrielink:
Ja, dat zijn inderdaad Lyric speakers, een boekenplank luidspreker, type eerste generatie LS5. De woofers hebben een dubbele spreekspoel die wij gebruikten om extra laag uit het kastje te persen. Zet ze trouwens niet in de boekenplank maar stel ze vrij op, op een stand op oorhoogte.
De latere tweede generatie LS5 was een 84cm hoge, slanke speaker met dubbele woofer. Goedkoper dan het oude model met vloerstandaard en neemt dezelfde ruimte in, maar wel veel beter laag.
@Arjan: bedankt voor je reactie en het meedenken! Gezien de reactie van Jan hieronder blijkt dat er toch nog onbekende Lyrics bestaan 👻. Wat betreft uw speakers: ik zag nog dat er een paar Lyric LS-3 speakers op Marktplaats staan. Misschien wat voor u?
@Jan Bedankt voor uw antwoord. Ik ben erg blij dat het mysterie eindelijk ontrafeld is! Ook ben ik trots dat ik wat Nederlandse audiohistorie in m’n woonkamer heb staan.
Uw beschrijving komt inderdaad overeen met de ervaring die ik tot nu toe met de speakers heb opgedaan: helder in de hoge tonen en wat minder in de lage tonen.
Tot zover ik weet is dit het enige voorbeeld van een Lyric LS5 die ik tot nu toe ben tegengekomen op het internet. Daarom, voor mijzelf en voor anderen die in de toekomst misschien op dit topic stuiten een paar vragen:
Erik 🤓
@Jan Bedankt voor uw antwoord. Ik ben erg blij dat het mysterie eindelijk ontrafeld is! Ook ben ik trots dat ik wat Nederlandse audiohistorie in m’n woonkamer heb staan.
Uw beschrijving komt inderdaad overeen met de ervaring die ik tot nu toe met de speakers heb opgedaan: helder in de hoge tonen en wat minder in de lage tonen.
Tot zover ik weet is dit het enige voorbeeld van een Lyric LS5 die ik tot nu toe ben tegengekomen op het internet. Daarom, voor mijzelf en voor anderen die in de toekomst misschien op dit topic stuiten een paar vragen:
- Wat was de doelgroep die jullie als bouwers van de LS5 voor ogen hadden? En waren de luidsprekers ook geoptimaliseerd voor een bepaald muziekgenre?
- Bestaan er nog brochures van de luidsprekers of ander informatiemateriaal over de luidsprekers?
- In welke periode zijn de LS5 (eerste generatie) gebouwd? En ook: waar waren ze vervolgens te verkrijgen?
Erik 🤓
Deze folder heb ik ooit ingescand. Op de achterkant staat ook Heres als distributeur vermeld. We praten dan over eind jaren tachtig. De totale productieperiode zal helaas niet veel meer dan een jaar vijf, zes belopen hebben.
Momenteel staan zelfs drie Lyrics te koop op Marktplaats. De set die als LS2 aangeboden worden zijn LS3, die herken ik aan de speakerbezetting. Bij de eerste generatie LS2 zit de middentoner bovenaan en de tweeter tussen de mid en bas in. Het bovenste deel van de kast was een separate ruimte om volume voor middentoner te creëren. De LS5 is de tweede generatie vloerstaande speakers met dubbel basspeaker, net als zijn grote broers. Mooie, slanke speakers, ongeveer 84 cm hoog, tegen 104 cm voor een LS3.
@Jan Smelik
Ik heb een paar Lyric LS3-B thuis staan waarbij een tweeter defect is. Ik heb deze speakers gekregen en ben er enorm blij mee en zou het enorm zonde vinden om ze af te schrijven. Ik wil ze graag laten servicen en repareren maar ik heb geen idee wie de kennis in huis heeft om deze speakers met zorg na te kijken. Mijn lokale Hifi winkel vroeg me de tweeters te demonteren en langs te brengen. Ik voel me alleen niet prettig bij het open schroeven van de speakers daarnaast ik heb nul ervaring met audio reparaties. Geen idee of dit een normaal verzoek is.
Jan, weet jij wellicht bij wie ik moet zijn?
Ieders hulp wordt erg gewaardeerd!
PS: wat geweldig dat deze thread nog actief is.
Ik heb een paar Lyric LS3-B thuis staan waarbij een tweeter defect is. Ik heb deze speakers gekregen en ben er enorm blij mee en zou het enorm zonde vinden om ze af te schrijven. Ik wil ze graag laten servicen en repareren maar ik heb geen idee wie de kennis in huis heeft om deze speakers met zorg na te kijken. Mijn lokale Hifi winkel vroeg me de tweeters te demonteren en langs te brengen. Ik voel me alleen niet prettig bij het open schroeven van de speakers daarnaast ik heb nul ervaring met audio reparaties. Geen idee of dit een normaal verzoek is.
Jan, weet jij wellicht bij wie ik moet zijn?
Ieders hulp wordt erg gewaardeerd!
PS: wat geweldig dat deze thread nog actief is.
Beste Mister Slow,
Ik kan dat wel voor je doen. Dan moet je ze bij mij langsbrengen in Hilversum. Dan kijk ik ze na en beluister ze ook naast mijn eigen set als referentie voor de klankbalans. Als de tweeter echt kapot is moet er een nieuwe besteld worden. Als het goed is zijn het rechthoekige 25mm Audax softdome tweeters. Ik zou dan adviseren om het symmetrisch te houden om twee nieuwe te doen.
Vriendelijke groet, Jan Smelik.
Ik kan dat wel voor je doen. Dan moet je ze bij mij langsbrengen in Hilversum. Dan kijk ik ze na en beluister ze ook naast mijn eigen set als referentie voor de klankbalans. Als de tweeter echt kapot is moet er een nieuwe besteld worden. Als het goed is zijn het rechthoekige 25mm Audax softdome tweeters. Ik zou dan adviseren om het symmetrisch te houden om twee nieuwe te doen.
Vriendelijke groet, Jan Smelik.
[ Voor 116% gewijzigd door Jan Smelik op 25-03-2024 15:19 ]
Ik ben opgegroeid met de Lyric speakers van mijn vader en vond het geluid altijd fantastisch, echter heb ik geen idee welk model dit is en wat de specificaties zijn. Iemand die een idee heeft?
Zelf heb ik onlangs voor mezelf de Lyric ls5.b kunnen bemachtigen, een fractie kleiner dan die van mijn vader. Ook van deze speakers kan ik geen specs achterhalen. (Watt, frequentiebereik etc.)
Hebben jullie een idee? Links 1 vd speakers van mijn vader, rechts mijn ls5.b's
Zelf heb ik onlangs voor mezelf de Lyric ls5.b kunnen bemachtigen, een fractie kleiner dan die van mijn vader. Ook van deze speakers kan ik geen specs achterhalen. (Watt, frequentiebereik etc.)
Hebben jullie een idee? Links 1 vd speakers van mijn vader, rechts mijn ls5.b's
:strip_exif()/f/image/rJUuVIg1kDa3CMgbFYGdux6Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de verhoudingen te zien is dit een type LS3. Op 12 januari dit jaar heb ik een scan van een oude folder op deze site gezet waar je enige specs kan zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Smelik op 30-05-2024 23:35 ]
* knip *
Dit is niet de bedoeling op het forum. Als je iets te verkopen hebt, kun je een advertentie plaatsen in https://tweakers.net/aanbod/.
Dit is niet de bedoeling op het forum. Als je iets te verkopen hebt, kun je een advertentie plaatsen in https://tweakers.net/aanbod/.
[ Voor 82% gewijzigd door S1NN3D op 06-06-2024 10:41 ]
Die folder is 35 jaar oud en ter info, ik bied niks ter verkoop aan.
* knip * vragen/opmerking over moderatie kan via DM en niet off-topic hier.
[ Voor 85% gewijzigd door S1NN3D op 10-06-2024 08:41 ]
Wat leuk om dit alles allemaal te lezen over deze speakers. @Jan Smelik Ook geweldig om te lezen dat één van de bouwers nog actief is op dit forum en dat er nog een brochure uit die tijd is gepost.
Ik heb denk ik de LS 3 speakers gekocht via marktplaats waarover in dit forum wordt gesproken. (Die als LS 2 werden aangeboden.) Ik ben overdonderd door het mooie heldere geluid van deze speakers.
Ik las net dat Jan Smelik zei dat er niet een te lichte versterker aan gehangen moet worden omdat dit een gevaar kan opleveren voor de tweeters en middentoners. Is 55 wat per kanaal veilig genoeg? Ik gebruik nu namelijk een Luxman L4. Ik wil deze mooie speakers natuurlijk niet beschadigen door mijn onkunde.
Verder vroeg ik mij af of een revisie nodig is op gegeven moment vanwege mogelijk ingedroogde ferrofluid? Ik weet niet of er in de speakers ferrofluid is gebruikt. Kunnen de speakers ook beschadigd raken door ingedroogde ferrofluid? Ik zou het zonde vinden als ik ze zou beschadigen door te lang uitstel van onderhoud.
@Timen G Ik heb je mention even kloppend gemaakt, zodat Jan Smelik ook daadwerkelijk bericht krijgt, wanneer hij het forum bezoekt
Ik heb denk ik de LS 3 speakers gekocht via marktplaats waarover in dit forum wordt gesproken. (Die als LS 2 werden aangeboden.) Ik ben overdonderd door het mooie heldere geluid van deze speakers.
Ik las net dat Jan Smelik zei dat er niet een te lichte versterker aan gehangen moet worden omdat dit een gevaar kan opleveren voor de tweeters en middentoners. Is 55 wat per kanaal veilig genoeg? Ik gebruik nu namelijk een Luxman L4. Ik wil deze mooie speakers natuurlijk niet beschadigen door mijn onkunde.
Verder vroeg ik mij af of een revisie nodig is op gegeven moment vanwege mogelijk ingedroogde ferrofluid? Ik weet niet of er in de speakers ferrofluid is gebruikt. Kunnen de speakers ook beschadigd raken door ingedroogde ferrofluid? Ik zou het zonde vinden als ik ze zou beschadigen door te lang uitstel van onderhoud.
@Timen G Ik heb je mention even kloppend gemaakt, zodat Jan Smelik ook daadwerkelijk bericht krijgt, wanneer hij het forum bezoekt
[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 02-11-2024 20:19 ]
@ Timen,
Fijn dat de oude Lyrics nog steeds zo goed bevallen. Er zitten geen units in die ferrofluid bevatten, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Tja, wat is genoeg vermogen. Het hangt er van af hoe hard je wilt draaien. Het gaat meestal mis op feestjes, als iemand de volumeknop steeds verder opendraait, en stiekem het laag wat opdraait met de toonregeling. Bij een oude kennis van mij had haar zoon de basgitaar aangesloten, dat kostte inderdaad twee tweeters.
Uit ervaring weet ik dat de LS3 heel erg hard kan, maar dat was met een 2 x 400 W versterker die een piekvermogen had van ruim 1.000 W. Met name het kunnen weergeven van onvervormde pieken is heel belangrijk. Voor gewoon huiskamergebruik kan 55 W voldoende zijn, zeker als de versterker een goede voeding heeft en pieken niet te vroeg afknijpt.
Fijn dat de oude Lyrics nog steeds zo goed bevallen. Er zitten geen units in die ferrofluid bevatten, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Tja, wat is genoeg vermogen. Het hangt er van af hoe hard je wilt draaien. Het gaat meestal mis op feestjes, als iemand de volumeknop steeds verder opendraait, en stiekem het laag wat opdraait met de toonregeling. Bij een oude kennis van mij had haar zoon de basgitaar aangesloten, dat kostte inderdaad twee tweeters.
Uit ervaring weet ik dat de LS3 heel erg hard kan, maar dat was met een 2 x 400 W versterker die een piekvermogen had van ruim 1.000 W. Met name het kunnen weergeven van onvervormde pieken is heel belangrijk. Voor gewoon huiskamergebruik kan 55 W voldoende zijn, zeker als de versterker een goede voeding heeft en pieken niet te vroeg afknijpt.
Pagina: 1