Wat doen jullie met Windows Vista laptop's ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-12-2024
Wat doen jullie met Windows Vista laptop's gezien het feit dat Microsoft nu met meldingen gaat komen dat Windows Vista gaat verlopen?

Vinden jullie in het algemeen de moeite waard om hier nog Windows 7 op te gaan zetten zodat de mensen nog 3 jaar er mee vooruit kunnen?

Of zetten jullie hier Linux op?
Weet niet of deze discussie ook gevoerd is in de XP tijd.

Of adviseren jullie om een nieuwe te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-07 12:29
ssd erin en windows 7 / 10 erop? Moet het ding natuurlijk nog wel gewoon goed zijn ding doen en niet al kuren vertonen. Linux is uiteraard ook een optie.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:10
Ik heb hier 2 oude vista laptops. Staat op allebei Windows 10 / Lubuntu (icm met een SSD).
Werkt als een zonnetje voor huis-tuin-keukengebruik.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou beginnen met upgraden naar Windows 7 (als je daar de beschikking over hebt), is lichter dan Vista.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is een Vista laptop? Is dat een low end laptop met de goedkoopste processor die er te krijgen was of een laptop met een high-end Core2Duo processor? Je kan geen generiek advies geven over een generatie aan laptops aangezien er ontzettend veel verschillende modellen zijn.

Als ze qua specs Windows 10 kunnen draaien zie ik geen reden om nog een verouderd besturingssysteem zoals Windows 7 te kiezen. Als ze dat niet aan kunnen zou ik kijken wat dan mogelijk is. Is er überhaupt een upgrade/vervang budget?

Dit is echt advies die je niet zo generiek kan geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 16-01-2017 19:08 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Aangezien Windows 10 nog werkbaar is op 1GB Ram tablets uit china moeten het wel erorme wrakken zijn wil Win10 niet net zo goed als niet beter werken dan Vista op die dingen.

En idd, een SSD erin en het werkt over het algemeen prima weer, liefst natuurlijk 4GB ram, maar zelfs met 2-3GB ram is het met een beetje geduld nog te doen.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb een Vista laptop en heb er toen ik 'm kreeg direct Linux op gezet. Draait als een zonnetje, maar voor wat anders had ik even W10 nodig en daar die laptop voor gepakt. Dat doet het ook prima. Dus zet erop wat je wilt. W10 als je geen nieuwe hardware wilt kopen, of Linux als je wilt spelen/wat anders wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik heb op mijn Vista laptop opnieuw Vista geïnstalleerd en de windowsupdate uitgezet.
Daarnaast Linux Mint met dualboot erbij. Je hebt dan o.a. Libreoffice, Thunderbird, Firefox.
Daarmee heb je een uitstekende browser, office- en emailpakket wat Windows10 mist.
Linux is voor mij heel goed bruikbaar, alle hardware werkt.

Ik zie geen goede gratis (zonder licentie te kopen) mogelijkheden om er Windows10 op te krijgen, anders had ik dat zeker geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Bruin Poeper op 16-01-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Dank voor de vele en snelle reacties.

Waar het mij een beetje om draait is het volgende:

Zijn toch laptops van die al bijna 10 jaar oud zijn wordt hier nog een beetje geld in gestoken.

Wikipedia: Windows Vista

Bron voor verschijningsdatum.

Een SSD is een uitstekende oplossing alleen kosten voor een 256 gb SSD is 70 euro

Windows licentie vanaf een 50 euro

Dan spreek ik nog niet eens over geheugen uitbreiding de meeste Vista laptops die ik tegen hebben een 2 gb intern.

En dit insteken in een laptop van 10 jaar oud vind ik best wel gewaagd. De vraag is hoelang gaan ze mee.

Goedkoopste is Linux erop zetten dat is gratis de software, maar ik werk hoofdzakelijk met bejaarde mensen waar het leren moeilijk bij gaat en dat ze moeilijk tegen veranderingen kunnen lijkt me dit toch wel lastig?

Hebben jullie ervaring met ouderen in combinatie met linux ?

Wat ouderen betreft spreek ik over 60 tot 95 jaar ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Persoonlijk zou ik géén Windows 7/8/8.1 meer gaan installeren, tenzij je er een goede (hoogstwaarschijnlijk financiële of technische) reden voor hebt, maar gewoon direct voor Windows 10 gaan. Ervaring leert overigens ook dat een 32-bit versie van Windows 10 beter draait op het grootste gros van de oorspronkelijk met Vista geleverde laptops. Misschien iets om in het achterhoofd te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Dank voor je reactie codeclap. 32 bits zou zeker een goede oplossing zijn. Maar wat ik ook begrepen heb is dat er een 10 versie (weet niet welke na een update) nogal eens wat problemen geeft met verouderde apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
hotabibber schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:23:
Dank voor je reactie codeclap. 32 bits zou zeker een goede oplossing zijn. Maar wat ik ook begrepen heb is dat er een 10 versie (weet niet welke na een update) nogal eens wat problemen geeft met verouderde apparatuur.
Ik ben benieuwd of je hier een bronvermelding voor hebt? Het klinkt mij namelijk niet bekend.

En om op je post voor de mijne nog even te reageren:

Voor pakweg de 120 die je noemt euro heb je geen nieuwe laptop welke standaard Windows 10 draait. Daarom kiezen mensen er ook voor om bestaande Vista laptops te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Heb dat hier gelezen waarin iemand dat riep (bij de berichten). Waar die dat op gebaseerd had weet ik niet, hij noemde wel de update naam (nummer) erbij waardoor het fout ging.

Maar link heb ik niet hiervan.

Klopt wat je zegt dat je voor 120 euro geen nieuwe goed werkende laptop heb.

[ Voor 16% gewijzigd door hotabibber op 16-01-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-07 13:03

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb mijn Vista-laptop (2009) voorzien van Windows 10 32 bits op een Crucial BX200.
3GB aan RAM is wel een must en verder evt koelvinnen en ventilator ontstoffen en koelpasta vernieuwen.

Verder zijn laptops met Nvidia/AMD-videokaarten extra risicovol want een losse videokaart is toch het eerste onderdeel samen met de accu dat overlijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 16-01-2017 22:29 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als de laptops al Vista draaien zullen ze meestal ook wel met Windows 10 overweg kunnen is mijn ervaring.
Zet er wat extra geheugen in (vraag en aanbod?) zodat je tenminste 2-3 GB hebt.
Gebruik dan 32bits Windows, deze heeft een wat kleinere footprint en zal daarom wat vlotter draaien op oudere systemen.
SSD lijkt mij niet echt direct een noodzaak voor de oudere gebruikers.
Ook met een gewone HDD kan het best nog fatsoenlijk werken.
En wat betreft windows 10, natuurlijk zijn er genoeg "creatieve" manieren om een licentie op de oudere systemen te krijgen, maar ook zonder licentie is Windows 10 eigenlijk gewoon bruikbaar zonder echt veel beperkingen.
HowToGeek: You Don’t Need a Product Key to Install and Use Windows 10

Een pluspunt van deze oudere laptops is dat deze meestal nog een prettig 16:10 scherm hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The_Doman schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:32:

Een pluspunt van deze oudere laptops is dat deze meestal nog een prettig 16:10 scherm hebben. :)
Dit _/-\o_

edit: nevermind

[ Voor 21% gewijzigd door MedionAkoya op 16-01-2017 22:41 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

SSD er in en Windows 10 er op. Windows 10 draait nagenoeg overal op en met SSD wordt ieder systeem ook al heeft het maar 2GB supersnel zelfs al heeft het maar een 2CoreDuo.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
MedionAkoya schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:34:
"Een pluspunt van deze oudere laptops is dat deze meestal nog een prettig 16:10 scherm hebben."

Dit _/-\o_
Precies, ik snap nog steeds niet waarom we nu allemaal naar die brievenbus 16:9 schermpjes zitten te kijken. |:(

Windows 10 (32bit) hier nu op een een Lenovo T61 (1920x1200!) met 2GB/160GB HDD geinstalleerd.
Gaat echt nog prima voor eenvoudig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 19:06

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik had nog een oude laptop liggen (Lenovo T500) en daar heb ik Ubuntu op gezet. Werkt als een tierelier. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bruin Poeper schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:13:
Ik heb op mijn Vista laptop opnieuw Vista geïnstalleerd en de windowsupdate uitgezet.
Daarnaast Linux Mint met dualboot erbij. Je hebt dan o.a. Libreoffice, Thunderbird, Firefox.
Daarmee heb je een uitstekende browser, office- en emailpakket wat Windows10 mist.
Linux is voor mij heel goed bruikbaar, alle hardware werkt.

Ik zie geen goede gratis (zonder licentie te kopen) mogelijkheden om er Windows10 op te krijgen, anders had ik dat zeker geprobeerd.
Ik zit hier ook aan te denken maar twijfel omdat ik op zie tegen het potentiële gedonder met de hybride graphics van m'n oude Sony VAIO laptop. Vraag me overigens wel af waarom je windows update hebt uitgezet? Security patches & updates komen nog steeds met enige regelmaat binnen. (Tot april als ik het goed heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

2G geheugen en een SSD van 128G is ruim voldoende om Windows 10 op te draaien.
De investering blijft dus beperkt.

Als de laptops echt 10 jaar oud zijn zitten ze op het randje.

Wat voor laptops zijn het precies? (Linkje naar de specs.)
De ene oude laptop is de andere niet zeg maar...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bij mij is die voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb de laptop van mijn moeder voorzien van een SSD en windows 10 er op. Nu is ie echt een stuk sneller en kan die weer 2-3 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Windows 10 vind ik soms wat tricky gezien dat een beetje een nieuwe grens lijkt te zijn qua drivers. Vaak was iets voor Vista en 7, maar bij sommige drivers kom je dan tegen dat het voor 8 en 10 er niet meer is en de driver van 7 dan niet werkt. Daarom ga ik vaak maximaal naar 7 en zorg dat er 4GB ram in komt (heb vaak de beschikking tot weggooi-spul waar nog vaak geheugen in zit).

Zelfs bij wat luxere en nieuwere laptops die soms al met 7 kwamen heb ik soms gedoe met drivers van bijvoorbeeld de touchpad. Waardoor je dan weer Windows 95-style enkelvoudige touch hebt, daar is niet normaal mee te werken.

Snelheid gaat alleen maar vooruit, Vista was een stuk zwaarder dan 7.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 17-01-2017 13:17 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
MsG schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:16:
Windows 10 vind ik soms wat tricky gezien dat een beetje een nieuwe grens lijkt te zijn qua drivers. Vaak was iets voor Vista en 7, maar bij sommige drivers kom je dan tegen dat het voor 8 en 10 er niet meer is en de driver van 7 dan niet werkt. Daarom ga ik vaak maximaal naar 7 en zorg dat er 4GB ram in komt (heb vaak de beschikking tot weggooi-spul waar nog vaak geheugen in zit).

Zelfs bij wat luxere en nieuwere laptops die soms al met 7 kwamen heb ik soms gedoe met drivers van bijvoorbeeld de touchpad. Waardoor je dan weer Windows 95-style enkelvoudige touch hebt, daar is niet normaal mee te werken.

Snelheid gaat alleen maar vooruit, Vista was een stuk zwaarder dan 7.
Eens met het laatste stukje over vooruitgaan, maar wordt het je licentietechnisch niet behoorlijk lastiger gemaakt door Microsoft als partij zijnde? Ik bedoel, ik krijg steeds meer het idee dat ze de verkoop van Windows 7 het liefst aan banden willen leggen om mensen volop richting Windows 10 te "pushen". Ook aan de hand van dit soort berichten (van 13 januari 2017):

nieuws: Microsoft: Windows 7 kan wat beveiliging betreft niet meer meekomen

Het eerder genoemde vermoeden is ook toepasbaar op Windows 8.. (dus niet Windows 8.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Dank voor de vele reacties op dit topic.

1) klopt inderdaad de Vista updates lopen door tot april dit jaar maar de waarschuwingen komen nu binnen.

2) in dit topic gaat het niet om een specifiek model laptop maar over Windows Vista laptops in het algemeen wat er mee gedaan wordt.

Zoals ik eerder schreef help ik nogal eens wat oudere mensen met computer problemen en kom dus ook van alles en nog wat tegen wat modellen betreft.

De oudjes beginnen toch bang te worden van de meldingen van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

codeclap schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:51:
[...]

Eens met het laatste stukje over vooruitgaan, maar wordt het je licentietechnisch niet behoorlijk lastiger gemaakt door Microsoft als partij zijnde? Ik bedoel, ik krijg steeds meer het idee dat ze de verkoop van Windows 7 het liefst aan banden willen leggen om mensen volop richting Windows 10 te "pushen". Ook aan de hand van dit soort berichten (van 13 januari 2017):

nieuws: Microsoft: Windows 7 kan wat beveiliging betreft niet meer meekomen

Het eerder genoemde vermoeden is ook toepasbaar op Windows 8.. (dus niet Windows 8.1)
Tja ik upgrade mensen hun oude laptops als een vriendendienst, dan gaat het meer om dat het werkt. Ik gebruik ook weleens OEM-stickers van afgedankte Windows 7-PC's voor de licentie voor Windows 7 en eventueel 10. De bangmakerij van Windows neem ik niet serieus, ze proberen gewoon relevantie te creëren voor Windows 10. Maar ik word daar nog helemaal niet zo vreselijk enthousiast van met die eeuwige bèta-status die het heeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20
Ik heb zelf ook nog een vista laptop die ik nog dagelijks gebruik voor huis, tuin en keuken dingetjes. Ge-upgrade met een SSD, 8GB dimmetje en Windows 10 geïnstalleerd. Gaat als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Nat-Water schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:04:
Ik heb hier 2 oude vista laptops. Staat op allebei Windows 10 / Lubuntu (icm met een SSD).
Werkt als een zonnetje voor huis-tuin-keukengebruik.
Lubuntu is echt ideaal, lekker licht en werkt simpel. Laatst nog eens op een meer dan 10 jaar oude laptop werkend gekregen, deed t prima 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

hotabibber schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:52:
2) in dit topic gaat het niet om een specifiek model laptop maar over Windows Vista laptops in het algemeen wat er mee gedaan wordt.

Zoals ik eerder schreef help ik nogal eens wat oudere mensen met computer problemen en kom dus ook van alles en nog wat tegen wat modellen betreft.

De oudjes beginnen toch bang te worden van de meldingen van Microsoft.
In dat geval:
Per geval beoordelen.

In de regel werkt iedere laptop met tenminste een Core2Duo en 2G geheugen, voorzien van een 128G SSD prima.

Ik heb zelf specifiek ervaringen met:
http://www.notebookreview...-m1210-review-pics-specs/
http://www.notebookreview...ell-latitude-d830-review/

Die specs of beter loont in de regel het installeren van W10 en een SSD. Maar als het toen een laptop van 300 EUR was, moet je je afvragen of het nu nog wel de investering waard is. Was het toen een laptop van 1000 EUR, is het een ander verhaal. Dus helemaal generiek is het niet te maken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
unezra schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:08:
[...]In de regel werkt iedere laptop met tenminste een Core2Duo en 2G geheugen, voorzien van een 128G SSD prima.
SSD is natuurlijk het beste, maar ik ken zelf veel oudere gebruikers die hun computer echt zo minimaal gebruiken. Totaal niet te vergelijken met de gemiddelde tweaker/gebruiker hier.
Het is echt niet zo dat het niet meer normaal werkt zonder een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Het zijn in mijn geval dus hoofdzakelijk ouderen die dat de laptop maar af en toe eens gebruiken. Merendeel zit toch achter de tablet.

Wat betreft de aanschaf waarde die lag natuurlijk een jaar of gemiddeld genomen 8 terug toch wel weer hoger als de huidige lage prijzen.

Schat toch in dat de meeste laptops de goedkopere instap modellen zijn geweest toen des tijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

hotabibber schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:06:
Het zijn in mijn geval dus hoofdzakelijk ouderen die dat de laptop maar af en toe eens gebruiken. Merendeel zit toch achter de tablet.

Wat betreft de aanschaf waarde die lag natuurlijk een jaar of gemiddeld genomen 8 terug toch wel weer hoger als de huidige lage prijzen.

Schat toch in dat de meeste laptops de goedkopere instap modellen zijn geweest toen des tijds.
Belediging, ik ben helemaal niet oud :(
Ik heb toen er 800 euro neergelegd voor een desktopvervanger en de desktopvervanger kan met een SSD prima als huis tuin en keuken computer gebruikt worden. En dit is helemaal ideaal voor een stage.
Oude laptops hebben nog van die lekkere typende toetsenborden. _/-\o_
Ze zijn niet mobiel, maar als je op je stage een eigen laptop wil (bedrijfslaptops zijn ook goed, maar hebben niet de juiste instellingen zoals eigen wallpaper, bladwijzers ontbreken)

[ Voor 14% gewijzigd door MedionAkoya op 18-01-2017 01:56 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 19:06

Mx. Alba

hen/die/zij

In mijn ervaring is 2GB RAM wel heel erg krap. Je kan dan vast heel veel snelheidswinst halen door dat te upgraden naar 4GB, en als je een 64-bits Windows erop hebt wil je er eigenlijk 8GB in hebben... Maar sowieso zal 4GB al veel meer performance bieden dan 2GB...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb laatst ook weer een oude pc met Vista uit het stof gehaald als thuiswerk pc voor mijn vriendin. Met Vista was alleen niet meer echt te werken, omdat de automatische updates het niet meer deden, Vista sowieso traag is en het bovendien end of life is. Had nog een ongebruikte SSD liggen, dus die erin gezet en via deze site: https://www.ictofficecentre.nl/microsoft/ een windows 10 licentie gekocht voor 3 tientjes. PC werkt weer prima en snel :) (en die genoemde site is gewoon legaal).
Pagina: 1