Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 18:07
Hallo Tweakers,

Komend jaar ga ik verhuizen naar Leiden om met mijn vriendin samen te wonen die momenteel ook nog een opleiding volgt. Het leek voor mij dan ook een goed idee om een opleiding te gaan volgen aangezien ik voel dat ik op de arbeidsmarkt net iets te kort kom.

Ik zal 25 jaar oud zijn als ik met de opleiding begin. Heb voorheen een MBO Marketing & Communicatie afgerond op niveau 4 wat ik nogal een slechte opleiding vond en ben daarna, inclusief 2 jaar stilgestaan vanwege psychologische problemen, terecht gekomen in algemeen ICT/administratief werk in een kleine webshop en andere kleine ondernemingen.

Een kleine greep uit mijn dagelijkse bezigheden wat ik mezelf hiervoor heb moeten aanleren was website opbouw/onderhoud. Niet zelf gecodeerd, was een ''startpakket'' website van mijnwebwinkel en daarna nog een jaartje met Wordpress gewerkt dat overigens ook al compleet was opgeleverd. Was een leuke kenismaking maar wil dit graag zelf compleet gaan opbouwen.

Ook heb ik met Photoshop moeten werken om advertenties te maken, productfoto's verbeteren en soms website vormgeving.

Naast het opbouwen en onderhouden heb ik voor een bedrijf een (basis) webshop opgezet in wordpress, inclusief bestelproces en levering.

Dit is werkervaring waar ik graag verder mee wil. Ik heb een affiniteit met (online) verkoop en zit graag achter de computer, alleen voel ik dat ik te veel algemene kennis heb en niet genoeg weet over mijn vakgebied. Ik heb notebene gestudeerd voor marketing en niet voor ICT.

Daarom wil ik verder studeren en zat te denken aan de HBO Informatica in Leiden met als 2e jaars aftakking Business Datamanagement Media Technologie, alleen weet ik niet zeker of dit is wat ik zoek/kan.

Ik heb namelijk geen ervaring met coderen. Ik weet wat het is, hoe het eruit ziet en kan kleine aanpassingen maken aan bestaande code, maar that's it. Ik ben het vaak tegen gekomen in mijn werk en zou het graag willen kunnen, maar weet ik niet of er al voor-kennis nodig is als je deze HBO begint.

Ook vraag ik me af of deze opleiding past bij het werk wat ik voorheen gedaan heb.

Iemand hier die de opleiding gedaan heeft of mee bezig is die mij hierover kan informeren?

Alvast super bedankt!

Edit: Moet geen business datamanagement zijn, maar media technologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 11:02
Gezien je voorkennis ga je het erg moeilijk krijgen op de opleiding. Lees je eerst eens goed in wat je allemaal gaat krijgen bij de opleiding zou ik zeggen. Bezoek een open dag, die zijn meestal rond deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
Hoshingen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:31:
Gezien je voorkennis ga je het erg moeilijk krijgen op de opleiding. Lees je eerst eens goed in wat je allemaal gaat krijgen bij de opleiding zou ik zeggen. Bezoek een open dag, die zijn meestal rond deze tijd.
Wat voor voorkennis is aangeraden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

sheetka schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:49:
[...]

Dat soort informatie kan je terugvinden op de website van de hogeschool.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoshingen
[...]

Momenteel heb jij vooral veel praktische kennis. Op een HBO ICT opleiding krijg je voornamelijk theorie. Het verschilt per opleiding welke theorie maar je kan er vanuit gaan dat je een stuk ITIL krijgt, SCRUM / PRINCE2, JAVA / PHP, SQL / normaliseren / databasedesign. Daarnaast ook vast nog wel algemene zaken zoals elektrotechniek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoshingen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:57:
[...]

Momenteel heb jij vooral veel praktische kennis. Op een HBO ICT opleiding krijg je voornamelijk theorie.
Zo leuk vind ik dit altijd.

Als je WO doet, krijg je theoretische kennis. Op HBO krijg je voornamelijk de praktijk :+

Wat je op het MBO doet, kan ik me nauwelijks voorstellen.

Anyways, de zoon van een collega van mij is bij de open dag van de hogeschool Leiden geweest voor de Informatica opleiding. Deze schijnt juist erg op de praktijk gericht te zijn :)

Je krijgt veel opdrachten in groepsverband en je hoeft niet eens wiskunde te doen (wat ons enorm verbaasde).

Dus ik zou zeggen, ga eens naar zo'n open dag!

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoshingen
Lethalis schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:38:
[...]

Als je WO doet, krijg je theoretische kennis. Op HBO krijg je voornamelijk de praktijk :+

Anyways, de zoon van een collega van mij is bij de open dag van de hogeschool Leiden geweest voor de Informatica opleiding. Deze schijnt juist erg op de praktijk gericht te zijn :)

Je krijgt veel opdrachten in groepsverband en je hoeft niet eens wiskunde te doen (wat ons enorm verbaasde).

Dat er op WO nog meer theoretische kennis gevraagd wordt dan op het HBO lijkt me evident. Dit doet niks af aan het feit dat het aanpassen van websites, het werken met Wordpress en Photoshop een wereld van verschil is met een HBO ICT opleiding. Daar ben je echt niet alleen maar bezig met programmeren en installeren, dat gebeurt veel meer op het MBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Om het even in jip-en-janneke taal te stellen:
Op het MBO leer je een computer in elkaar zetten.
Op het HBO leer je een computer programmeren.
Op de universiteit leer je een programmeertaal ontwikkelen.

Dat zijn natuurlijk enorm generaliserende statements maar dat is grofweg het verschil in niveaus. Over het algemeen, opnieuw enorm generaliserend gesproken, zal een MBOer als helpdesk medewerker of kantoorautomatiserings programmeur aan de slag gaan, een HBOer als programmeur, scrum master, projectmanager, een WOer als onderzoeker, architect, systeemontwerper.

Nogmaals: GIGANTISCHE disclaimer: Al deze opmerkingen zijn ENORM generaliserend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

[rant]
Niveau van de opleidingen van tegenwoordig.

Vroegah kreeg je wel wiskunde vakken en niet zo'n beetje ook:
- Discrete Wiskunde
- Remedial Wiskunde
- Calculus
- Operations Research

Nu moet je in teamverband iets doen:
1 persoon doet al het werk, de rest zit er maar bij.
Iedereen krijgt zijn studiepunten binnen, iedereen blij.
[/rant]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:00

servies

Veni Vidi Servici

Croga schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:46:
[...]

Om het even in jip-en-janneke taal te stellen:
Op het MBO leer je een computer in elkaar zetten.
Op het HBO leer je een computer programmeren.
Op de universiteit leer je een programmeertaal ontwikkelen.

Dat zijn natuurlijk enorm generaliserende statements maar dat is grofweg het verschil in niveaus. Over het algemeen, opnieuw enorm generaliserend gesproken, zal een MBOer als helpdesk medewerker of kantoorautomatiserings programmeur aan de slag gaan, een HBOer als programmeur, scrum master, projectmanager, een WOer als onderzoeker, architect, systeemontwerper.

Nogmaals: GIGANTISCHE disclaimer: Al deze opmerkingen zijn ENORM generaliserend.
Zucht... wat is het niveau dan enorm gedaald de afgelopen 20 jaar... Na de afronding van de HIO in 1996 was ik geacht om al de genoemde onderdelen te beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

servies schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:15:
[...]

Zucht... wat is het niveau dan enorm gedaald de afgelopen 20 jaar... Na de afronding van de HIO in 1996 was ik geacht om al de genoemde onderdelen te beheersen.
Het is dan ook een extreem vertekend beeld wat hij schetst.

Op het MBO leer je met name dingen doen hoe je het beste dingen doet hoe je omgaat met een situatie en werkomgeving waar je dingen doet.

Denk aan ontwikkel werk waar je simpelweg A tm Z moet programmeren het bedenken van het concept doet iemand anders.

In de infra moet je dan denken aan het configureren van servers het installeren en configureren van services. Het design maakt iemand anders.

Op het HBO leer je de klant vraag om te zetten naar een ontwerp, de concepten van programmeren en dus ook talen, hoe om te gaan met het aan sturen en adviseren. En een goede technische HBO (als je ze nog kunt vinden) krijg je geleerd hoe talen werken hoe je programmeert en hoe je applicaties simpelweg bouwt.

Wat je op het WO doet daar kan ik persoonlijk niets over vertellen want ik heb geen Universitair diploma dus daar ga ik me niet aan wagen. Een HBO en MBO papiertje heb ik alle twee.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Zoals gesteld: Mijn vorostelling was enorm versimpeld en gegeneraliseerd. maar in de basis niet anders dan wat jij stelt Shunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 14:12
[...]

Ik ben het er niet mee eens, ik ben op mijn 25e ook begonnen aan de HVA met een soort gelijke opleiding. Mijn kennis was basaal. Wiskunde kennis op Mavo niveau, dit was dan ook mijn grootste uitdaging. Ik vond het niveau van de opleding behoorlijk laag overigens, maar dat terzijde. Eerste jaar ben je 60 % bezig met project management, de rest simpele IT dingen die echt niet al te uitdagend zijn. Ik ebn na twee jaar gestopt omdat de tijd die ik er in stak totaal niet meer kennis opleverde. Begrijp me niet verkeerd, je leert bv project management etc. Maar IT relateerde zaken leerde ik veel meer,dieper en sneller op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Als er geen wiskunde in die opleiding zit, dan raad ik het af. Met alle respect, dit is toch echt wel een vereiste in de it. Het is ook echt niet mijn favoriete vak, maar je ontkomt er niet aan in je werk.

Het groepsverband was voor mij ook een reden om af te haken. Ik deed de opleiding in de avond en wist al jaren lang(net zoals 95% van mijn mede studenten, hoe het werken in de praktijk ging) Ik vond dit project gebeuren dan ook een totale verspilling van tijd, want het koste enorm veel tijd en moeite en je leerde niks van. Voor een 17/18 jarige heeft het wel ene grote waarde. ben je 25, heb je jaren werkervaring, tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Altijd leuk als mensen 25 betitelen als 'latere leeftijd' ;) Ik ben 40 en ben binnenkort klaar met een master die ik twee jaar geleden begonnen ben. Bijleren is altijd goed, los van leeftijd en onderwerp.

Een HBO (heb ik in een ver en grijs verleden ook gedaan) is ingericht op 1e jaars die vers van de middelbare school komen. Ik zou me, als je een MBO hebt samen met wat werkervaring, niet zo druk maken over het niveau. Mocht je wat achterlopen op het gebied van wiskunde of wat dan ook dan is dat zo bijgeleerd, Youtube is je vriend ;)

Maar de al eerder gegeven tip om een open dag te bezoeken is de belangrijkste. Gewoon gaan. Daar krijg je alle informatie die je wil en als je daar enthousiast wordt van omgeving, programma en leraren zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de MTS kreeg ik ook programmeren vroegâh; dat was toen Pascal & ANSI C voor mij.

Het probleem was dat het eigenlijk nooit echt de diepte in ging en toen ik daar over zeurde bij de leraren zeiden ze: "Ja, maar we hebben je wel nieuwsgierig gekregen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik zou 25 jaar als start leeftijd nou niet echt "latere leeftijd" noemen. Ja, je bent 4,5,6 jaar ouder dan de rest maar hebt daarvoor al echte ervaring.
En wiskunde, ja ik had Wiskunde en dat kostte me geen moeite maar ik heb het niet in de gaten of ik gebruik in mijn ontwikkelwerk eigenlijk geen noemenswaardige wiskunde.
Ik zou dus zeggen: waarom niet. Aan de belangrijkste eis, de motiviatie om het te willen daar voldoe je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Ik ga waarschijnlijk in juli beginnen aan m'n HBO Bachelor Informatica (deeltijd, tijdens en naast werk), vlak na m'n 28ste verjaardag. Zoals Mashell zegt, ff schrikken als iemand 25 als "latere leeftijd" noemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:40

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik ben zelf in de afrondende fase van een HBO ICT opleiding aan de Fontys in Eindhoven. Ik volg de opleiding in deeltijd en werk daarnaast 40 uur per week. Dit is op zicht wel te doen.
Bij de Fontys is het vakkenpakket afhankelijk van de richting die je kiest, ik heb gekozen voor Management & Security. Veel opdrachten gaan in groepsverband wat de werklast wel verlaagd.
Ook krijg ik wat meer op management gerichte vakken om de samenhang tussen ICT en het management duidelijk te krijgen. Ik ben wel blij met de opleiding; veel standaarden worden uitgelegd maar ik mag wel lekker praktisch aan de slag met testomgevingen etc.Veel medestudenten zijn 30+ dus daar zou ik me geen zorgen over maken :P

Over het geen wiskunde krijgen; ik heb wel wiskunde gehad (RSA encryptie handmatig berekenen met een rekenmachine met max. 9 digits :P).

Ik heb de opleiding gedaan om in ieder geval een HBO op mijn naam te hebben staan en geen boete te hoeven betalen aan de overheid (langstudeerder (A)). Kan het wel aanraden om te doen; misschien kan je zelfs vrijstelling krijgen voor bepaalde onderdelen als je genoeg bewijslast aanvoert.

edit

Zie net je reactie dat je gaat beginnen. Veel succes met de opleiding!

[ Voor 7% gewijzigd door The GUI op 17-01-2017 12:10 ]

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 16:21
Of je een avondopleiding gaat halen en of het wat voor je is is niet een kwestie van vooropleiding of voorkennis. Wel een kwestie van doorzetten en vastbijten. Ik heb van 2004 tot 2008 de HBO Informatica in Utrecht gedaan, en de voorkennis was niet echt heel bepalend. De mensen die het haalden waren de mensen die bereid waren er flink tijd in te steken, of mensen die affiniteit hadden en zich zo de kennis eigen konden maken. Zelf was ik al software ontwikkelaar en ik heb het gedaan om mijn carriere kansen te verbeteren, wat goed geslaagd is.

Mensen die het niet haalden:
Werkelozen die van het UWV een cursus moesten doen
Studenten die de dagopleiding hadden gedaan, daar mislukten en dachten dat ze dan wel de avondopleiding konden doen

Mensen die het wel haalden:
Software developers, helpdeskers, huismoeders, call centre medewerkers...

Over Wiskunde: Havo 4 en 5 werd bij ons even dun overgedaan in 1 semester. Mensen die daar moeite mee hadden konden apart extra lessen volgen. Verder inderdaad een RSA berekening gedaan. In de praktijk gebruik je als ontwikkelaar nauwelijks tot geen wiskunde, afhankelijk van wat je doet natuurlijk. Zelf werk ik met financieele systemen, maar hoofdzakelijk is dat dingetjes op een webpagina tonen, resultaten checken en in de database zetten en wat beschikbaar stellen als webservice bijvoorbeeld.

Soms best lastig, maar niet op wiskundig gebied ofzo. Het meest wiskundige wat ik tot nu toe ben tegengekomen was een formule uit Excel overschrijven in Java. De business consultant maakt de formule, en die schrijf je dan om naar Java. Het lijkt er wat mij betreft nog het meest op dat je Wiskunde nodig hebt voor de opleiding.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit halverwege de deeltijdopleiding ICT & Technology in Eindhoven.

Ik ben 36, WO-opgeleid, paar ICT certificeringen maar had geen codeer ervaring (inderdaad wel weten wat het is, beetje HTML, beetje PHP).

Na 2 jaar kan ik kleine programmas schrijven in C, C++, C# en Java. De eerste twee zitten voor zover ik weet alleen in de tech variant van HBO/ICT bij Fontys. De laatste twee (en alles wat object georienteerd is) hebben de focus omdat daar volgens Fontys de meeste aansluiting zit met de arbeidsmarkt. Er is aandacht voor design (respecteren van principles) en detailed design.

Wij beginnen nu aan distributed software en embedded distributed. Ik heb verschrikkelijk veel tijd moeten investeren voor huiswerk (gemiddeld zeker 10u p/week met pieken naar 16), ten opzichte van klasgenoten die al coderen. Het is dat ik geen kinderen heb. En dat is dan buiten de 2x4 uur die je naar school moet, maar niet alle vakken hebben aanwezigheids plicht.

Het punt van weinig tot geen wiskunde ervaring (had ik ook niet) is m.i. geen probleem. Wel krijg je basale dingen als wat electro-techniek (Wet v Ohm etc.).

Het leren coderen staat of valt met de tijd die je er zelf insteekt qua huiswerk. Je zult echt meters moeten maken. Veel is in groepswerk dus je kunt wel wat leunen op meer ervaren klasgenoten, maar uiteindelijk moet je het zelf kunnen. Degene die te weinig praktijk hebben gedaan lopen na 2 jaar uit de pas en beginnen onvoldoendes te halen.

Bij de tech opleiding zijn we met 15 begonnen en er zijn er 5 over van die lichting. Meeste mensen stoppen of switchen naar Software Engineering richting. Er zijn nog twee richtingen: Business en Management & Security. Daar heb ik geen weet van verder.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
elhopo schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:21:
Of je een avondopleiding gaat halen en of het wat voor je is is niet een kwestie van vooropleiding of voorkennis. Wel een kwestie van doorzetten en vastbijten. Ik heb van 2004 tot 2008 de HBO Informatica in Utrecht gedaan, en de voorkennis was niet echt heel bepalend. De mensen die het haalden waren de mensen die bereid waren er flink tijd in te steken, of mensen die affiniteit hadden en zich zo de kennis eigen konden maken. Zelf was ik al software ontwikkelaar en ik heb het gedaan om mijn carriere kansen te verbeteren, wat goed geslaagd is.

Mensen die het niet haalden:
Werkelozen die van het UWV een cursus moesten doen
Studenten die de dagopleiding hadden gedaan, daar mislukten en dachten dat ze dan wel de avondopleiding konden doen

Mensen die het wel haalden:
Software developers, helpdeskers, huismoeders, call centre medewerkers...

Over Wiskunde: Havo 4 en 5 werd bij ons even dun overgedaan in 1 semester. Mensen die daar moeite mee hadden konden apart extra lessen volgen. Verder inderdaad een RSA berekening gedaan. In de praktijk gebruik je als ontwikkelaar nauwelijks tot geen wiskunde, afhankelijk van wat je doet natuurlijk. Zelf werk ik met financieele systemen, maar hoofdzakelijk is dat dingetjes op een webpagina tonen, resultaten checken en in de database zetten en wat beschikbaar stellen als webservice bijvoorbeeld.

Soms best lastig, maar niet op wiskundig gebied ofzo. Het meest wiskundige wat ik tot nu toe ben tegengekomen was een formule uit Excel overschrijven in Java. De business consultant maakt de formule, en die schrijf je dan om naar Java. Het lijkt er wat mij betreft nog het meest op dat je Wiskunde nodig hebt voor de opleiding.
Ik wil je toch corrigeren op je wiskunde antwoord. Ik ben van mening dat je zeker als ontwikkelaar kennis moet hebben van wiskunde. Je stelt dat je zelf bezig ben met financiele pakketten. Dan moet je toch wel in staat zijn controles te kunnen uitvoeren. laat ik het zo zeggen, juist met financiele software pakketten moet je wel een portie wiskunde aan kunnen.

Als je als ontwikkelaar nauwlijks wiskunde gebruikt, denk ik dat je eerder frontender(javascript,html ,css) bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 20:54
muffstuff schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Ik wil je toch corrigeren op je wiskunde antwoord. Ik ben van mening dat je zeker als ontwikkelaar kennis moet hebben van wiskunde. Je stelt dat je zelf bezig ben met financiele pakketten. Dan moet je toch wel in staat zijn controles te kunnen uitvoeren. laat ik het zo zeggen, juist met financiele software pakketten moet je wel een portie wiskunde aan kunnen.

Als je als ontwikkelaar nauwlijks wiskunde gebruikt, denk ik dat je eerder frontender(javascript,html ,css) bent.
Naar mijn mening is wiskunde in de zin van algoritmes inderdaad handig/vereist, maar zeker niet alles van wiskunde gebruik je.

My 2 cents:
  • Als 25-jarige ben je absoluut de enige niet. In mijn klas (ook HBO informatica gestudeerd) waren meerdere mensen in de mid-twintig.
  • Het enige dat vereist is voor HBO informatica is een bepaalde abstracte/technische denkwijze en inzicht. Bij sommigen mensen zit het er gewoon niet in, die missen dat inzicht of de denkwijze. Met die twee kenmerken kan je de rest aanleren. Ervaring met programmeren (programmeren != coderen) hoef je niet te hebben, die introductie krijg je op je opleiding.
  • Over MBO/HBO/WO: HBO zit tussen MBO en WO in. Je krijgt theorie (maar op een ander gebied/niveau dan WO) en praktijk (maar op een ander gebied/niveau dan MBO).
  • Met zaken als wordpress zul je niet te maken krijgen (althans de meeste). Wordpress is geen programmeren, maar klikken, op Informatica leer je programmeren. :P
  • Aangezien je nu een marketingman bent en wil Business Datamanagement doen, misschien is bedrijfskundige informatica iets voor je? Dat zit er een beetje tussen in.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
Bedankt voor de reacties allemaal. Kan zien dat er een groot verschil is tussen wat iedereen vind van welke opleiding en/of niveau.

Om de talloze quotes buiten beeld te laten en grofweg antwoord te geven op wat ik gelezen heb:

Ik dacht dat business datamanagement de aftakking was wat ik wou, bleek dus media technologie te zijn (of in ieder geval meer die richting)

Mijn voornaamste wensen zijn gespecialiseerder worden in frontend/backend development, webshop opbouw en marketing (seo, social media etc.)

Ja ik weet het, een deel hiervan leer je als je commerciele economie/bedrijfseconomie volgt. Dit vind ik minder belangrijk aangezien ik al een MBO Marketing op me cv heb staan. Wat ik mis en waar ik tegenaanloop is het ontbreken van programmeer kennis op het gebied van websites etc.

Tevens hoop ik aan de andere kant toch ook dat ik niet alleen maar met programmeren bezig ben en dat er ook een stuk bedrijfskunde aan te pas komt, wat volgens het vakkenpakket wel zo is.

Ik hoopte dit gat te vullen met een HBO informatica, maar informatie over de inhoud van de opleiding is schaars, zelfs op de website zelf, vandaar de vraag naar ervaringen of suggesties.

25 is inderdaad niet latere leeftijd te noemen, maar zo voelt het wel als je na jaren weer de schoolbanken induikt terwijl de leeftijdsgenoten opweg zijn naar het vormgeven van hun carriere. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 16:21
muffstuff schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Ja, dat zou je misschien denken, maar dat is dus niet tot nauwelijks zo. Ik ben backend developer en doe soms wat frontend zaken. Ook in het verleden bij andere bedrijven ben ik het nauwelijks tegen gekomen. Maar als je er over nadenkt kom je nauwelijks spannende dingen tegen. Een voorbeeld: een koers omrekenen van euro's naar dollars. Dat is toch geen hogere wiskunde? Ander voorbeeld: twee posten in balans brengen. Verschil uitrekenen hiertussen is ook geen hogere wiskunde. BTW berekenen? Ook niet echt. Percentages berekenen ook niet. Zelfs bij het berekenen van hypotheken krijg je een volledig uitgekauwde formule voorgeschoteld van een business consultant. Het programmeren bestaat dan uit formule overnemen en een unittest schrijven met wat vooraf berekende waardes. Ook in dit soort gevallen kan je niet alles willen weten. Soms moet iets gewoon af.

Natuurlijk zijn er bedrijven waar het wellicht wel nodig is. Maar dan kan ik me ook weer voorstellen dat je er met HAVO wiskunde niet komt. Vaak zijn er dan apart mensen in dienst om die berekeningen op te stellen. Die geven dan een berekening en eventueel wat voorbeeld uitkomsten. Wat ik wil zeggen is dat ik geen zware ingewikkelde wiskunde ben tegen gekomen, en ik het er vaak met collega's over heb, en dat zij het ook niet zijn tegen gekomen.
sheetka schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:14:
25 is inderdaad niet latere leeftijd te noemen, maar zo voelt het wel als je na jaren weer de schoolbanken induikt terwijl de leeftijdsgenoten opweg zijn naar het vormgeven van hun carriere. :P
Ach, dat haal je later wel weer in.

[ Voor 8% gewijzigd door elhopo op 18-01-2017 08:37 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 20:54
sheetka schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:14:
[...]

Mijn voornaamste wensen zijn gespecialiseerder worden in frontend/backend development, webshop opbouw en marketing (seo, social media etc.)
Frontend/backend: dat leer je absoluut
Webshop opbouw: Als je doelt op zaken als Magento, dat is net als Wordpress. Klikken en geen programmeren, dat ga je daar niet leren. Wil je echt een webshop programmeren (dus volledig nieuw) of plugins maken (bijvoorbeeld in Magento e.d.), dan kan je daar wel wat mee.
Marketing: Je wordt voornamelijk opgeleid tot software developer, marketing valt niet in het takenpakket van een developer.
Ja ik weet het, een deel hiervan leer je als je commerciele economie/bedrijfseconomie volgt. Dit vind ik minder belangrijk aangezien ik al een MBO Marketing op me cv heb staan. Wat ik mis en waar ik tegenaanloop is het ontbreken van programmeer kennis op het gebied van websites etc.

Tevens hoop ik aan de andere kant toch ook dat ik niet alleen maar met programmeren bezig ben en dat er ook een stuk bedrijfskunde aan te pas komt, wat volgens het vakkenpakket wel zo is.

Ik hoopte dit gat te vullen met een HBO informatica, maar informatie over de inhoud van de opleiding is schaars, zelfs op de website zelf, vandaar de vraag naar ervaringen of suggesties.
Ik denk dat jij je hier heel erg op verkijkt. Informatica is primair software ontwikkeling. De meeste scholen (naar mijn ervaring/collega's) leiden je wel breed op, dus je krijgt een kleine basis van bijvoorbeeld economische en bedrijfskundige zaken. Maar absoluut geen uitdieping op het gebied van (bedrijfs)economie en marketing. Meer een soort minimaal niveau om te weten wat er nog meer in je bedrijf gebeurt en om te kunnen samenwerken met andere functies binnen je bedrijf.

Wat je wel leert is software ontwikkeling, van begin tot eind. Dus van eisen opstellen, ontwerpen, programmeren tot testen en alles wat daar omheen hangt.

Wil je echt leren programmeren? Studeer informatica!
Wil je wat programmeerkennis opdoen, webshops/websites in elkaar klikken en kennis over economie en marketing? (die indruk heb ik) Dan past informatica niet bij jou.

[ Voor 3% gewijzigd door P1nGu1n op 18-01-2017 08:48 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 09:53
Altijd leuk als na de tweede reactie iedereen begint te discussiëren.

Als je gewoon een studiegids doorneemt en als je zeker weet dat je de opleiding wilt doen, dan zou ik het doen (tenzij je over 5jaar spijt wilt krijgen). Van mbo naar hbo of van hbo naar wo zit een wereld van verschil. Iedereen die z'n stap heeft gemaakt zal dat beamen, dus dat is altijd een tandje bijzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door assk op 18-01-2017 08:49 ]

Pagina: 1