Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-09 14:37
Hallo, mijn collega heeft een breedbeeldscherm gekocht van LG (LG 38UC99) om zijn kapot Thunderbolt display te vervangen, We hebben beiden verbonden met een Thunderbolt 2.0 naar HDMI 2.0 dongle en een HDMI 2.0 kabel.
Alles lijkt goed te werken behalve de bewegingen van de muis. Op de Imac zelf werkt alles correct maar op het scherm heeft de muis een rare vertraging. Alsof de versnelling die MACOS Sierra op de muis steekt nog steeds op de schermratio van de Imac 16/9 werken en geen rekening houden met de verhouding van de LG 21/9.

Heeft iemand al hetzelfde probleem opgemerkt met verschillende scherm ratio's op Apple computers en heeft iemand er eventueel iets aan kunnen doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 14:36
Weet je zeker dat jouw HDMI 2.0 dongle de resolutie en bandbreedte ondersteunt?

Ik had geen vergelijkbare problemen, maar alleen problemen met de resolutie an sich (die haalde de max resolutie niet). Dit was wanneer ik óók een HDMI dongle gebruikte. Ik vermoed geen 2.0, maar HDMI 1.4, overigens. Heb er destijds een Thunderbolt <-> Thunderbolt kabel tussen gehangen en alles was opgelost. Overigens had ik het oudere 34" model (34UC97s)

Je zou dus kunnen kijken of je een miniDisplayport naar Displayport kabel kan verkrijgen.

Desondanks vind ik het wel een vreemd verhaal. Is het alleen de muis die een vertraging heeft, YouTube videos niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjeefr op 16-01-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt alsof het scherm maar op 30Hz draait, dan voelt de muis heel raar aan. Beter werk je inderdaad over DisplayPort.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
De resolutie wordt zeker ondersteund, daar ben ik 100% zeker van. Enkel de muis voelt raar aan als je bijvoorbeeld programma's verzet. het is duidelijk de graduele versnelling die niet juist is.
Bij vorige besturingssystemen waren er achterpoortjes om deze uit te schakelen maar op sierra is dat niet meer mogelijk.
Momenteel hebben we al een usb c naar thunderbolt adapter gekocht. Ik laat binnenkort iets meer weten.
Vilscon schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:25:
Weet je zeker dat jouw HDMI 2.0 dongle de resolutie en bandbreedte ondersteunt?

Ik had geen vergelijkbare problemen, maar alleen problemen met de resolutie an sich (die haalde de max resolutie niet). Dit was wanneer ik óók een HDMI dongle gebruikte. Ik vermoed geen 2.0, maar HDMI 1.4, overigens. Heb er destijds een Thunderbolt <-> Thunderbolt kabel tussen gehangen en alles was opgelost. Overigens had ik het oudere 34" model (34UC97s)

Je zou dus kunnen kijken of je een miniDisplayport naar Displayport kabel kan verkrijgen.

Desondanks vind ik het wel een vreemd verhaal. Is het alleen de muis die een vertraging heeft, YouTube videos niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Heb jij er enig idee van hoe is de verversingssnelheid zou kunnen checken op een mac zonder de nodige professionele toestellen?
nelizmastr schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:26:
Klinkt alsof het scherm maar op 30Hz draait, dan voelt de muis heel raar aan. Beter werk je inderdaad over DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 21:21
Seppe_P schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:48:
Heb jij er enig idee van hoe is de verversingssnelheid zou kunnen checken op een mac zonder de nodige professionele toestellen?

[...]
Loop even de volgende pagina door:
https://support.apple.com/kb/PH19046?locale=nl_NL

Verversingssnelheid zou dus zijn wat je nodig hebt. Als die onder de 60 ingesteld staat, dan kan dat je vertragingen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Deze monitor heeft een resolutie van 3840 x 1600 en de bandbreedte die daarvoor nodig is, wordt niet door de HDMI aansluiting ondersteund. Dan halveert 'ie (waarschijnlijk automatisch) de verversingssnelheid, die dan 30 Hz wordt en daar gaat de muis van 'laggen'. Ik heb dit probleem ook bij een bepaalde monitor gehad.

Oplossing is zoals genoemd DisplayPort gebruiken.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Net geprobeerd met mijn pc en daar geen enkel probleem.
Als ik me niet vergis ondersteunt HDMI 2.0 60 HZ op 4K.
Ik weet later meer over de Thunderbolt 2.0 naar Thunderbolt 3.0 (USB C).
Foodie88 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:38:
Deze monitor heeft een resolutie van 3840 x 1600 en de bandbreedte die daarvoor nodig is, wordt niet door de HDMI aansluiting ondersteund. Dan halveert 'ie (waarschijnlijk automatisch) de verversingssnelheid, die dan 30 Hz wordt en daar gaat de muis van 'laggen'. Ik heb dit probleem ook bij een bepaalde monitor gehad.

Oplossing is zoals genoemd DisplayPort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
Seppe_P schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:08:

[...]
Ik heb even gezocht en inderdaad, HDMI 2.0 zou 4K op 60Hz moeten ondersteunen. Het zou wel kunnen dat het verloopje dat je gebruikte, het niet ondersteunt. Je kan ook je beeldscherminstellingen checken, of hij daar teruggevallen is op 30Hz en of je dat kan aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Foodie88 op 17-01-2017 14:14 ]

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Seppe_P schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:08:

[...]
Had je al geprobeerd wat ik aangaf? Want dan kan je gewoon zien of 't niet toevallig een instelling is die verkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Dit is identiek aan wat ik kan zien bij de instellingen van het scherm:
https://support.apple.com...ays/adjusting_display.png
Merethil schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:18:
[...]

Had je al geprobeerd wat ik aangaf? Want dan kan je gewoon zien of 't niet toevallig een instelling is die verkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Seppe_P schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:37:
Dit is identiek aan wat ik kan zien bij de instellingen van het scherm:
https://support.apple.com...ays/adjusting_display.png

[...]
Heb je geen mogelijkheid om te switchen naar het andere scherm in dat menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Beide schermen krijgen elk hun eigen kader zoals datgene ik je heb doorgestuurd. Elk met hun eigen individuele instellingen. Geen van beiden toont echter een verversingssnelheid (Hz).
Merethil schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:39:
[...]

Heb je geen mogelijkheid om te switchen naar het andere scherm in dat menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Vraagje.. welk apparaat probeer je aan dit scherm te hangen? En hoe is die LG monitor verbonden met je PC, in tegenstelling tot je Mac? Als er een verschil is qua bekabeling, bijvoorbeeld wel/geen dongle ertussen, dan kan dat het probleem zijn.

Waar ik zelf namelijk op richt is het feit dat niet iedere HDMI 2.0 dongle ook daadwerkelijk 60hz is. Ik heb er ondertussen genoeg gezien die 30hz zijn. Als jij dus 60hz krijgt op je PC, maar dan zonder dongle, dan hoef je geen Einstein te zijn om te weten waar het probleem ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
De vragen die je stelt worden beantwoord in de titel en mijn originele post.
Tijdens die post was me nog niet duidelijk geworden dat het probleem aan de refresh rate van het scherm zou kunnen liggen (intussen nog niet echt duidelijk geworden maar zoals gezegd, straks is er misschien meer duidelijkheid.)
Ik heb intussen gekeken naar de Belkin HDMI 2.0 naar thunderbolt 2.0 Dongle (die mijn collega heeft gekocht) en uit de specs op de website blijkt inderdaad dat deze slechts 30Hz kan doorsturen.

De connectie die tussen mijn pc en het scherm is, is dezelfde HDMI 2.0 zonder de dongle.

Zoals eerder gezegd, het originele probleem was niet de refresh rate maar de rare versnelling van de muis op het LG scherm ten opzichte van de mac zijn eigen scherm.
Vilscon schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:47:
Vraagje.. welk apparaat probeer je aan dit scherm te hangen? En hoe is die LG monitor verbonden met je PC, in tegenstelling tot je Mac? Als er een verschil is qua bekabeling, bijvoorbeeld wel/geen dongle ertussen, dan kan dat het probleem zijn.

Waar ik zelf namelijk op richt is het feit dat niet iedere HDMI 2.0 dongle ook daadwerkelijk 60hz is. Ik heb er ondertussen genoeg gezien die 30hz zijn. Als jij dus 60hz krijgt op je PC, maar dan zonder dongle, dan hoef je geen Einstein te zijn om te weten waar het probleem ligt..

[ Voor 13% gewijzigd door Seppe_P op 17-01-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
https://support.apple.com/en-us/HT206587
Deze post geeft aan dat de mac deze verbinding wel zou moeten kunnen maken, spijtig genoeg niet via welke kabels.
Later meer nieuws over de Thunderbolt (vanaf nu TB) 2.0 kabel met TB 2.0 naar TB 3.0 ( usb c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
Seppe_P schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:57:
De vragen die je stelt worden beantwoord in de titel en mijn originele post.
Tijdens die post was me nog niet duidelijk geworden dat het probleem aan de refresh rate van het scherm zou kunnen liggen (intussen nog niet echt duidelijk geworden maar zoals gezegd, straks is er misschien meer duidelijkheid.)
Ik heb intussen gekeken naar de Belkin HDMI 2.0 naar thunderbolt 2.0 Dongle (die mijn collega heeft gekocht) en uit de specs op de website blijkt inderdaad dat deze slechts 30Hz kan doorsturen.

De connectie die tussen mijn pc en het scherm is, is dezelfde HDMI 2.0 zonder de dongle.

Zoals eerder gezegd, het originele probleem was niet de refresh rate maar de rare versnelling van de muis op het LG scherm ten opzichte van de mac zijn eigen scherm.

[...]
De 30 Hz refresh rate kan veroorzaken dat de muis op het andere scherm raar aanvoelt (stotterig), vooral als er een scherm naast staat dat wel de correcte refresh rate gebruikt.

Het is hetzelfde als je een game draait en je haalt - omdat het spel zwaar is - een framerate van 30 of lager. Dan gaat je muis ook raar aanvoelen.

Kleine sidenote: Macs hebben standaard muis versnelling (mouse acceleration) aan staan. Volgens mij is het alleen met een Terminal commando uit te schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Foodie88 op 17-01-2017 15:10 ]

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Puntje bij paaltje zorgt de 30hz dongle dus voor het probleem? Hopelijk kan je die nog terugsturen en een betere dongle of de juiste kabel vinden. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Vier maand later en tijd voor een update: inmiddels is er ook al geprobeerd om een thunderbolt 2.0 kabel met dongle naar usb C te gebruiken zonder enig succes. Hiermee wordt er zelf helemaal geen signaal ontvangen door het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Sorry, misschien een vraag die al beantwoord is maar werk je met een bluetooth muis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Ja, er wordt gewerkt met een magic mouse. De muis reageert wel op de imac zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 20:51
Seppe_P schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:58:
Vier maand later en tijd voor een update: inmiddels is er ook al geprobeerd om een thunderbolt 2.0 kabel met dongle naar usb C te gebruiken zonder enig succes. Hiermee wordt er zelf helemaal geen signaal ontvangen door het scherm.
Ik heb dit scherm ook, gekoppeld aan een Mac pro 2013, en tevens aan mijn HP. Snap niet waarom er niet is gekozen voor een tb2 naar displayport kabel, werkt feilloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 16:06
Seppe_P schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:58:
Logisch ook. Het scherm heeft alleen een Type-c connector voor USB3.1 gen 1. Oftewel gewoon USB 3 met een ander connectortje. Het scherm heeft geen Thunderbolt ondersteuning.

Staat gewoon in de specsheet dus ik snap niet waarom je dat hebt geprobeerd als de oplossing voor de hand ligt: mini displayport naar displayport kabel gebruiken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Geprobeerd met een mini display to thunderbolt kabel. Nog steeds op 30HZ.
Blijkbaar is er echt geen optie om dit in orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:05
Over welke Mac hebben we het hier? Dat vind ik nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Staat in de titel. Imac 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppe_P
Ascension schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:32:
Over welke Mac hebben we het hier? Dat vind ik nergens terug.
Het gaat over een Imac uit 2013 (zoals in de titel vermeld).
In de volgende link wordt vermeld dat dit wel zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:05
Seppe_P schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 17:32:
[...]

Het gaat over een Imac uit 2013 (zoals in de titel vermeld).
In de volgende link wordt vermeld dat dit wel zou moeten werken.

Sorry, overheen gelezen.

Dat zou inderdaad moeten werken met een simpele mini-DP naar DP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 20:51
Seppe_P schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:03:
Geprobeerd met een mini display to thunderbolt kabel. Nog steeds op 30HZ.
Blijkbaar is er echt geen optie om dit in orde te krijgen.
Ik zelf gebruik deze.
Pagina: 1