Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40
Ik zoek een?
Tweetal compacte (in formaat bescheiden) stereospeakers voor aan de muur en een sub ter compensatie van het gebrek aan laag in de stereospeakers. Het woonkamer gedeelte is zo'n 30/35m2 (7,5 x 4,5)en loopt over in een zijdeel en keuken. Gehele ruimte bij elkaar is zo'n 60m2, maar da's alleen relevant voor de sub, toch?

Wat is je budget?
ca. 6 a 7 honderd euro

Ik wil het gaan gebruiken voor ......
60% muziek, 40% film

Wat heb je zelf al (gevonden)?
Reeds in het bezit van een Pioneer VSX-S310. Momenteel hangen daar twee wharfdale diamond 9.1 speakers aan, maar deze zijn te groot om aan de muur te hangen (persoonlijke mening). We gaan verhuizen en hiermee een kans om wat moois aan te schaffen.
Ik heb nu op het oog. 2 x Q Acoustics 3010 (net een slagje kleiner dan de 3020). Kosten zo'n 110/stuk en worden over het algemeen goed beoordeeld. Z'n grotere broer de 3020 kost zo'n 125/stuk. Het gaat met niet om de euro's, maar ik wil de stereo speakers zo klein mogelijk houden zonder over te moeten gaan op melkpakken.

Om deze aan te vullen wil ik een Klipsch sub in de hoek van de kamer zetten. Mooi uit het zicht te plaatsen. Ik dacht aan een 112SW. Deze kost zo'n 400,=.

Eventueel in de toekomst nog 2 x 3010/3020 erbij om 4.1 te krijgen. De centerspeaker gaat er vanwege esthetische redenen waarschijnlijk nooit komen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is dit een beetje een goede combi om redelijk geluid te krijgen zonder grote gaten (of overlap) in het freq. bereik? Het hoeft niet audiofiel, want daar heb ik het budget niet voor (over). :+
Is de sub niet te lomp? Ik lees dat je hier niet teveel op zou moeten bezuinigen, vandaar deze keus. Maar wat zou z'n kleine broer de 12SW of 110sw doen?

Benieuwd naar jullie adviezen/reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door ThunderStorm op 16-01-2017 15:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:36
Hoewel het logisch is dat je een plekje uitkiest waar de toekomstige subwoofer mag staan, is het eigenlijk de verkeerde insteek. Van alle speakers waaruit je systeem kan bestaan is de plaatsing van de subwoofer het meest flexibel, maar tegelijkertijd ook het meest beperkt. Een goed afgestelde subwoofer kan overal neergezet worden, omdat je niet zal kunnen horen waar het geluid precies vandaan komt. Echter heeft de plaatsing een zeer grote invloed op de prestaties.

In mijn ogen moet je de specificaties van een subwoofer zien als de potentie van de subwoofer. Wanneer goed geplaatst, zal je ongeveer de prestaties kunnen verwachten uit de specificaties. Maar een slecht geplaatste subwoofer klinkt nergens naar, ongeacht het budget wat je er op stukslaat.

Door de subwoofer dichtbij de luisterpositie te zetten, kun je vaak wegkomen met een relatief kleine sub. Ik kreeg voor mijn woonruimte (42m2 / 110m3 inhoud is relevanter) het advies om voor een bk monolith plus te gaan. Vanwege het formaat heb ik voor de kleinere xxls400 gekozen en hoewel ik zeker niet ontevreden ben, vraag ik me vanaf de aankoop al af hoe het zou klinken met de monolith.

Jij zit met een aanzienlijk grotere ruimte, dus ik zou zeker niet kleiner gaan dan de genoemde 12 incher.

Een alternatief waar ik ook goede verhalen over hoor, is om meerdere kleine subwoofers te plaatsen. In het subwoofer topic staan een paar ervaringen hierover. Het vereist wel wat geduld en handigheid, maar het resultaat kan met gemak beter zijn dan een enkele sub van vele 100-en euro's. Wellicht iets om over na te denken, want de kleinere subs kun je waarschijnlijk ook wat makkelijker wegwerken.

Het is overigens wel belangrijk dat de subwoofer niet teveel geblokkeerd wordt door meubilair. Net als bij andere speakers is het beter dat je gewoon vrij zicht hebt op de speaker, zodat er geen signalen gedempt/geblokkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40
Dank voor je tips. Ik zal het meenemen.

Denken jullie dat de 3010's afdoende zijn in combinatie met de klipsch of ga je echt verschil horen met 3020's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 14:58

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kun je niet beter wat kwalitatief betere (grotere) speakers kopen en gewoon wegkomen zonder sub?.
Heb laatste mijn achterspeakers ( pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 685 S2 White (Wit) ) voor de grap in stereo aangesloten en was eigenlijk zwaar onder de indruk van het laag wat ze bieden. Voor films kom je natuurlijk tekort, maar voor muziek is het meer dan prima imo.

Kwalitatief zul je hier een veel mooier (muziek) beeld uitkrijgen dan een paar zeer kleine speakers met een flinke sub ernaast?. Zou je altijd nog kleinere speakers achter kunnen plaatsen voor het surround effect.

Edit: ik zie dat je een paar prima speakers hebt om aan de muur te hangen ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Tortelli op 19-01-2017 22:24 ]