Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advertorial als nieuwsartikel (bluemonday)

Pagina: 1
Acties:

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11 20:40

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Dit berichtje even hier in plaats van als reactie op de frontpage.

Hoe zien jullie de scheiding tussen objectiviteit en advertorials?
Zeker wanneer er bij een door adverteerders betaald artikel zoals dit niet verteld wordt dat het artikel gewoon reclame is.

Een pure advertentie, koop hier je X (met doe het nu want anders blablabla). Dat is reclame.

Een overzichtspagina van artikelen op de pricewatch naar artikelen die extra in de aanbieding zijn op blue monday, dat zou ik mogelijk nuttig vinden. Daar kunnen alle aanbieders van de betreffende artikelen mee met eventuele prijsverlagingen.

Daarvoor in de plaats op deze manier naar adverteerders linken is imho gewoon pure reclame en dat heeft helemaal niets met nieuws te maken.

Dat dit wel tussen het nieuws in staat tast imho jullie objectiviteit aan. Het is blijkbaar mogelijk om nieuws te kopen.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

De betreffende aanbieding staat als .Actie in de lijst? Het is vrij evident dat dit geen redactionele content is, dus "nieuws kopen" is compleet niet aan de orde.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
We publiceren al heel lang van dit soort promotionele items onder de noemer .Actie. We zetten dit ook duidelijk voor het bericht om het onderscheid aan te duiden. Het staat ook niet in de nieuwslijst maar in de lijst op de frontpage waar alle content tussenkomt, ook bijvoorbeeld video, Downloads en reviews. Bij je accountinstellingen kun je Artikelweergave weergave aanpassen van 'Geaggregeerde lijst' naar 'Losse lijsten per artikeltype', dan koppel je het nieuws in de lijst van de overige contenttypen. Je ziet dan dat de .Actie onder de .Plans is komen te staan van Tweakers-mededelingen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

Dat is leuk, Olaf, maar tegenwoordig is het in de Nettiquette normaal om een adverentie ook expliciet zo aan te duiden. Dit is gewoon een advertentie, waar Tweakers zelfs geld mee verdient, en het zou dus sieren om gewoon er bij te zetten dat het een advertentie is.

Daarnaast is wat je zegt simpelweg niet waar. Als ik losse lijsten aan zet dan komt deze tussen de .Plans te staan. Ik heb dus ook geen enkele mogelijkheid om dit soort advertenties uit te zetten zonder "echte" content te blokkeren.

Mischien nog wel erger is de PM die hier over gestuurd wordt aan alle betalende leden. Je weet wel, diegenen die GELD betalen om van advertenties bevrijd te zijn. Die krijgen dus nu via deze omweg alsnog advertenties voor geschoteld. Waarom zou ik dan überhaupt nog betalen?

Het is nu dus officieel effectiever om een addblocker te installeren dan om te betalen voor een abonnement. Met een addblocker krijg je tenminste écht geen advertenties meer te zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 16-01-2017 17:40 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Croga schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:35:
Dat is leuk, Olaf, maar tegenwoordig is het in de Nettiquette normaal om een adverentie ook expliciet zo aan te duiden. Dit is gewoon een advertentie, waar Tweakers zelfs geld mee verdient, en het zou dus sieren om gewoon er bij te zetten dat het een advertentie is.
Het is niet geschreven als nieuwsbericht, er staat 'actie' bij, hoe expliciet wil je het hebben? Dat naast het feit dat Tweakers nog niks verdient als je simpelweg de actie opent.
Mischien nog wel erger is de PM die hier over gestuurd wordt aan alle betalende leden. Je weet wel, diegenen die GELD betalen om van advertenties bevrijd te zijn. Die krijgen dus nu via deze omweg alsnog advertenties voor geschoteld. Waarom zou ik dan überhaupt nog betalen?

Het is nu dus officieel effectiever om een addblocker te installeren dan om te betalen voor een abonnement. Met een addblocker krijg je tenminste écht geen advertenties meer te zien.
offtopic:
Pfoe, voor die vier acties in het jaar? Zie verder Reclame voor abonnees, dit is off-topic hier.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Misschien . Actie vervangen door . Advertentie? Of een extra onderscheid.

[ Voor 21% gewijzigd door sambalbaj op 16-01-2017 19:28 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

sambalbaj schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:25:
Misschien . Actie vervangen door . Advertentie? Of een extra onderscheid.
Vind ik om eerlijk te zijn een mindere benaming aangezien er ook een voordeel (= korting) is voor de gebruiker van de site. Het is niet dat alleen de adverteerders er beter van worden. Moet je winacties ook onder .advertentie scharen dan? :)
Extra onderscheid is mogelijk mogelijk, maar waar leg je de grens?

[ Voor 10% gewijzigd door Migrator op 16-01-2017 19:30 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Lastig, absoluut.
Ook meerdere belangen en afwegingen.
Maar het lijkt mij dat je wel moet proberen om onduidelijkheden zoveel mogelijk te vermijden en het geen 'kleine lettertjes' worden enkel ter legitimatie.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

Migrator schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:29:
Vind ik om eerlijk te zijn een mindere benaming aangezien er ook een voordeel (= korting) is voor de gebruiker van de site. Het is niet dat alleen de adverteerders er beter van worden. Moet je winacties ook onder .advertentie scharen dan? :)
Extra onderscheid is mogelijk mogelijk, maar waar leg je de grens?
Korting? really? Als je goed gekeken had had je al gezien dat er nergens echt korting was. De "korting" was ten opzichte van de adviesprijs, niet de laatste verkoopprijs. Dat op zich geeft al duidelijk aan dat het een advertentie is. Daarnaast zijn alle links in het stuk "referral" links. Ergo: Tweakers verdient er geld aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Croga op 16-01-2017 21:09 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:39
Croga schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:04:
[...]

Korting? really? Als je goed gekeken had had je al gezien dat er nergens echt korting was. De "korting" was ten opzichte van de adviesprijs, niet de laatste verkoopprijs. Dat op zich geeft al duidelijk aan dat het een advertentie is. Daarnaast zijn alle links in het stuk "referral" links. Ergo: Tweakers verdient er geld aan.
Ik heb speciaal voor jou een aantal van die "advertenties" vergeleken met de prijzen in de pricewatch.

Allemaal was de shop daarin de goedkoopste tov de andere shops, oftwel korting.

Mbt die referral links (ook al 974x aangegeven trouwens) die worden gebruikt om te kunnen meten hoeveel mensen er op die links klikken. Ja die stats zou T.net zelf kunnen loggen, alleen 99/100 partners accepteren die niet gezien die door T.net zelf gemanipuleerd moeten zijn. Waarom uberhaubt loggen? Zo'n partner wil graag weten of die actie een success is.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

Daarnaast zijn alle links in het stuk "referral" links. Ergo: Tweakers verdient er geld aan.
Ik zei dan ook "als je simpelweg de actie opent" - Tweakers verdient niks door alleen het bericht te openen. Overigens zijn het geen doubleclick links in de abo-dm. Op één na, fout van zeef.

[ Voor 6% gewijzigd door Migrator op 17-01-2017 08:19 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

JDVB schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:09:
Dit berichtje even hier in plaats van als reactie op de frontpage.
Even los van de inhoud wil ik hier even op reageren: goed dat je de juiste weg hebt bewandeld. Een pluim daarvoor :)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik had een soort gelijke reactie geplaats als sambalbaj op de frontpage. Ik vind dat er een betere onderscheid moet komen tussen acties en in dit geval een advertentie. Bij een actie verwacht ik een prijsvraag bijvoorbeeld of de kaartverkoop van de Tweakers Express en geen advertentie.
Daarnaast is het handiger om eens goed achter de oren te krabben of het publiek van Tweakers wel zit te wachten op een verkapte actie zoals blue monday

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:14

servies

Veni Vidi Servici

Puc van S. schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:16:
[...]

Ik heb speciaal voor jou een aantal van die "advertenties" vergeleken met de prijzen in de pricewatch.

Allemaal was de shop daarin de goedkoopste tov de andere shops, oftwel korting.
Dan raad ik jou aan om toch in het vervolg beter te kijken. Ik heb er welgeteld 1 aangeklikt (een hifi toko), puur om te kijken wat ze dan zogenaamd in de aanbieding hadden en een receiver die ze zogenaamd in de aanbieding hadden was welgeteld 10% duurder dan de goedkoopste vermelding in de pricewatch...
Het kan idd verwarrend zijn aangezien je een aankondiging in de .Plan hebt en een pagina in de Acties sectie... Maar ja, iedereen die hier komt kan lezen neem ik aan en niemand dwingt je iets te kopen...

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:47
[...]

Dat zijn geen referral links, maar Doubleclick clicktags. Deze worden gebruikt door de partners om de clicks te kunnen meten (de prestatie van de aanbieding). Wijzelf verdienen geen cent aan een click op het linkje.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
chengbondkwok schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:05:
[...]

Dat zijn geen referral links, maar Doubleclick clicktags. Deze worden gebruikt door de partners om de clicks te kunnen meten (de prestatie van de aanbieding). Wijzelf verdienen geen cent aan een click op het linkje.
Over het algemeen inderdaad pas bij een verkoop. Al lijkt mij het plaatsen van een dergelijke link al geld waard.

Maar als jullie voor het hier besproken artikel inderdaad geen geld ontvangen, dan denk ik dat het beter achterwege gelaten had kunnen worden. Zoals ik eerder al noemde, het verwijzen naar een winkel in plaats van de eigen pricewatch maakt het reclame, op deze manier reclame maken zonder daar geld voor te vragen lijkt me niet logisch.

In het nieuwsoverzicht staat dan wel dat het een .Actie is, maar dat zie ik niet meer terug als ik het eenmaal open heb. Ik open vaak meerdere artikelen achter elkaar in nieuwe tabs en ga daarna pas lezen. Dat onderscheid is op een pagina zelf niet duidelijk meer terug te vinden.

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:47
JDVB schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:23:
[...]
Over het algemeen inderdaad pas bij een verkoop. Al lijkt mij het plaatsen van een dergelijke link al geld waard.

Maar als jullie voor het hier besproken artikel inderdaad geen geld ontvangen, dan denk ik dat het beter achterwege gelaten had kunnen worden. Zoals ik eerder al noemde, het verwijzen naar een winkel in plaats van de eigen pricewatch maakt het reclame, op deze manier reclame maken zonder daar geld voor te vragen lijkt me niet logisch.

In het nieuwsoverzicht staat dan wel dat het een .Actie is, maar dat zie ik niet meer terug als ik het eenmaal open heb. Ik open vaak meerdere artikelen achter elkaar in nieuwe tabs en ga daarna pas lezen. Dat onderscheid is op een pagina zelf niet duidelijk meer terug te vinden.
Ik zeg niet dat we geen geld verdienen en ook niet dat het geen reclame is, ik zeg alleen dat we geen geld krijgen voor een click op de doubleclick URL. Het is ook meer voor de deelnemende partijen aan de actie, die hiermee kunnen meten of er iemand komt op de site, en dat wij en de deelnemende partijen met dezelfde cijfers kunnen werken.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
om dit onderwerp voor mij even af te sluiten.
Normaal vind ik de .Actie berichten wel leuk, bijvoorbeeld iets als 'maak kans om dit of dat te winnen (als je een bereid bent om een review te schrijven)'.
Die .Acties zijn ook duidelijk. Er staat in wie de sponsor is, wat er gesponsord wordt en wat de tegenprestatie van een eventuele winnaar moet zijn.
Dat de sponsor daarvoor de tegenprestatie en lezers en dus bekendheid terugkrijgt is dan glashelder.

Daarom vindt ik het ook helemaal niet erg dat deze berichten tussen de nieuwsberichten in staan.

Nu is het artikel 'neutraal' T.net heeft moeite gedaan om goede aanbiedingen voor BM te vinden:
hebben we ... kortingsacties voor jullie weten te regelen ... Niet zomaar de minste aanbiedingen
De links vertellen dat jullie adverteerders hebben weten te regelen.
Met name dat er geprobeerd wordt op deze manier neutraal over te komen, terwijl de links dat totaal niet doen, komt op mij over als de eigen objectiviteit te grabbel gooien.

Een kortingsactie weten te regelen die niet de goedkoopste in de PW is? Dat is niet T.net waardig, daarom meldt ik dit hier.
Een advertentie plaatsen naar een winkel? 13 in een dozijn, daarover ga ik echt niet moeilijk doen.
Pagina: 1