Levensverwachting van de i5 4670k.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 19:45

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb hier wel een fijn systeempje draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 259,80€ 259,80
1Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3€ 0,-€ 0,-
1XFX R9 290X 4GB Black Edition Double Dissipation Edition€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 99,95€ 99,95
1Fractal Design Node 804€ 104,95€ 104,95
1Samsung Syncmaster T260 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H75€ 89,95€ 89,95
1Corsair Hydro H80i€ 0,-€ 0,-
1NZXT Kraken G10 Rood€ 27,56€ 27,56
3Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 53,85
1Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/16€ 124,25€ 124,25
1Corsair AX860i€ 225,95€ 225,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 986,26

Over een paar maand komt AMD met de Vega en wil ik van mijn AIO cooling solution overstappen naar een custom loop. Maar AMD komt ook met de Ryzen CPU. Nu is daar nog niet verschrikkelijk veel info over, maar aangezien ik mijn custom loop wel voor een langer termijn wil gebruiken vraag ik mij af of mijn i5 4670K nog een poosje viable blijft als gaming CPU of dat ik beter dan mijn gehele systeem kan revampen. Wat denken jullie? Kan de i5 nog een jaar of 2 mee of gaan de komende games meer van de CPU eisen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:43

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mijn glazen bol geeft weinig informatie over de CPU-wensen van toekomstige games maar ik zou zeggen dat, zeker voor een periode van twee jaar, de CPU die je nu kiest prima mee kan komen.

Is niet om lullig te zijn, maar als je kijkt naar de afgelopen jaren waarin de ontwikkelingen op geheugen, SSD en grafisch gebied veel meer van invloed zijn geweest op de performance van een PC, ook in games, is een courante CPU (en dat is de 4670) zou ik me weinig zorgen maken. Daarnaast kies je nu voor een set van 2x8 Gb geheugen terwijl je moederbord ruimte heeft voor 4 DIMMs, je kunt in de toekomst dus altijd nog naar een dubbele hoeveelheid geheugen toe. Combineer dat met een up-to-date videokaart die je reeds in de planning hebt, en je kunt los.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Pixeltje schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:25:
Mijn glazen bol geeft weinig informatie over de CPU-wensen van toekomstige games maar ik zou zeggen dat, zeker voor een periode van twee jaar, de CPU die je nu kiest prima mee kan komen.

Is niet om lullig te zijn, maar als je kijkt naar de afgelopen jaren waarin de ontwikkelingen op geheugen, SSD en grafisch gebied veel meer van invloed zijn geweest op de performance van een PC, ook in games, is een courante CPU (en dat is de 4670) zou ik me weinig zorgen maken. Daarnaast kies je nu voor een set van 2x8 Gb geheugen terwijl je moederbord ruimte heeft voor 4 DIMMs, je kunt in de toekomst dus altijd nog naar een dubbele hoeveelheid geheugen toe. Combineer dat met een up-to-date videokaart die je reeds in de planning hebt, en je kunt los.
Dit systeem heb ik nu al ~2 jaar (denk ik). En als ik kijk naar hoe de CPU nu wordt gebruikt lijkt het mij ook inderdaad dat ik er nog wel poosje mee vooruit kan. Maar een beetje bevestiging is altijd leuk. Een nieuwe CPU betekend ook nieuw moederbord en dat is ook allemaal gedoe. Ik denk dat het belangrijk is om te kijken hoeveel beter de Ryzen presteert in de benchmarks tegenover deze om te zien of een overstap wel/niet de moeite waard is. Want ik heb wel ondervonden dat voor gaming een upgrade binnen intel niet echt de moeite waard is.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Gewoon lekker overklokken die chip, dan gaat-ie nog wel een tijdje mee ;)

Ik heb zelf een 2500K op 4.7GHz gehad en zelfs die chip kan nog prima meekomen met een 1080 zolang je maar overklokt. Daar zijn de K chips ten slotte voor :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Heb zelf ook een i5 4670k @4,3GHz. Is nu bijna 3 jaar oud en gepaard met een rx480 verslind hij nog steeds alles wat je naar hem kan gooien.
Ik zou bijzonder verbaasd zijn als de chip over 2 jaar ineens niet meer mee kan, dan zou het eerder de GPU zijn die dan een upgrade nodig heeft. Mijn advies is lekker deze CPU houden, tenzij je absoluut de allernieuwste snufjes van Z270 móet hebben.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
ParaVince schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:20:
Heb zelf ook een i5 4670k @4,3GHz. Is nu bijna 3 jaar oud en gepaard met een rx480 verslind hij nog steeds alles wat je naar hem kan gooien.
Speel je toevallig ook Battlefield 1 en Watchdogs 2? Een vriend van me wel, die heeft ook de 4670k en 1080GTX, en klaagde over lage FPS. Die games "eisen" eigenlijk wel gewoon meer van de CPU dan de i5 kan leveren. Ook lees ik her en der dat de hyperthreading best nog wel wat invloed heeft over dat soort games.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

Eagle Creek

Breathing security

MrVegeta schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:26:
[...]Ook lees ik her en der dat de hyperthreading best nog wel wat invloed heeft over dat soort games.
In positieve of negatieve zin? De ene game is de andere niet..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Eagle Creek schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:28:
[...]

In positieve of negatieve zin? De ene game is de andere niet..
In het geval van Battlefield wel, en anders zijn de verschillen te verwaarlozen. Persoonlijk speel ik het niet, en duizenden gamers zijn pissig omdat EA vrij hoge minimale eisen stelt aan de CPU. Of dat genoeg reden is om een i7 te kopen, voor mij niet.

Maar de normale clock is 3400mhz, maar kan je die serieus vrij makkelijk naar 4,4ghz overclocken op lucht? Da's wel knap dan.

[ Voor 12% gewijzigd door MrVegeta op 18-01-2017 20:33 ]

Verwijderd

De extra reden waarom battlefield 1 zwaar is voor de cpu en daarom dus hogere minimale eisen stelt komt doordat 64 players 60 tick serverrate veel van een cpu vraagt. Komt ook bij dat je nu heel veel dingen kunt opblazen gaten in de grond etc. Bij bf3 en 4 kon je veel minder opblazen nu is bf1 meer zoals bf bad company 2 waar je gebouwen hebt die uit veel meer stukken bestaan dan de vele gebouwen van bf 3/4 die je gewoon niet op kon blazen of maar 3-4 deeltjes.

Zelfs als je oudere games erbij pakt vanaf 40+ players begint er gewoon zoveel te gebeuren dat je gewoon weer meer rekenkracht van de cpu nodig moet hebben.

Veel multiplayer games zijn 10-32 players ook om die reden ( en ook dat je veel goedkopere servers kan draaien met minder players )

Maar komt ook bij dat bf1 er van houd als je 4 core 8 threads hebt of 8 core zoals een 8350 het grappige is dat 8350 meestal maar 40-70% volzit zelfs op stock met gpu load 100% met rx 480/1060 of soortgelijks als 290x/390(x)

Het komt dat i5's(i3's ook of soortgelijke 4 core's van amd de 6350 is een beetje rare plek ) gewoon verouderde technieken zijn we gaan eindelijk steeds meer naar meer core's en moeten we alleen maar toejuichen en hopelijk kunnen we snel goodbye zeggen tegen games die maar 1-2 core's gebruiken en hopelijk ook snel dat ze voornamelijk voor 8 core's ( 4/8 threads ) worden gemaakt.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:05
[...]

Speel je toevallig ook Battlefield 1 en Watchdogs 2? Een vriend van me wel, die heeft ook de 4670k en 1080GTX, en klaagde over lage FPS. Die games "eisen" eigenlijk wel gewoon meer van de CPU dan de i5 kan leveren. Ook lees ik her en der dat de hyperthreading best nog wel wat invloed heeft over dat soort games.
Die cpu is dan ook wel een bottleneck voor die kaart, een 1070 gtx of 1060gtx, dan was het meer in balans geweest

Zelfs mijn 4790gtx, krijgt de 1080gtx nog niet op volledige power .

OF de cpu over 2 jaar nog volledig up to date is, betwijfel ik zeker wel, omdat deze met bepaalde games nu al moeite heeft.je kan niet in de toekomst kijken. Het ligt volledig aan de ontwikkelaars en welke systeemeisen ze aan de games meegeven.

[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2017 21:52 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:37:
[...]

Die cpu is dan ook wel een bottleneck voor die kaart, een 1070 gtx of 1060gtx, dan was het meer in balans geweest
Excuses, hij heeft ook een 1070GTX

Verwijderd

Ik game nog steeds prima op mijn 2500K uit 2011

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb het idee dat dat komt omdat veel games prima werken op 4 cores, maar nu met Battlefield 1 lijkt het er op dat 8 cores of in ieder geval hyperthread er toch aan zit te komen. En als ik over 4 a 5 maand een custom water loop systeem ga bouwen ga ik er toch over nadenken om of een i7 te installeren of te kijken of de switch naar AMD de moeite waard is.

Verwijderd

Ja als je dan voor i7 7700K gaat of de zen 8/16 ( later komen ook de 4/8 6/12 uit ) Dat je dan wel gewoon makelijk 5+ jaar vooruit kan want de cpu wereld gaat al jaren langzaam en zal ook zo blijven het gaat vooral om iets snellere clock en betere IPC met het zelfde watt of net iets minder en dan wat gimmick nieuwe tech erbij. Valt nu vooral wat te halen in meer cores en het verbeteren van de clockspeed met meer cores.

Dit jaar zou je ook nog wel je pc voor een redelijke prijs kunnen verkopen maar over bevoorbeeld 2 jaar zal de prijs wel erg gedrukt zijn en ja of het de moeite waard is om een custom loop in deze pc te bouwen ik zou zeggen nee niet meer.

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
[...]

Op ultra settings op een 2560x1080 monitor haal ik rond de 70-80 fps in een 64 player online map in bf1. Watchdogs 2 speel ik niet dus daar heb ik geen mening over. Ik kan me nouwelijks voorstellen dat de CPU een 1080 dusdanig achter zou houden dat bf1 slechte framerates heeft, helemaal op 1440p of 4k.
Pagina: 1