Wat moet ik eerst upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bretting
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-01 15:49
Hoi,

Kan ik beter eerst mijn VGA upgraden of is het slim om eerst CPU, MoBo en RAM te upgraden?
Ik heb niet genoeg budget om alles tegelijk te doen.
Voor de VGA zat ik te denken aan Nvidia 1060. Ik weet alleen niet zeker of dit de slimste optie is dus advies is welkom.
Voor Upgrade CPU etc weet ik niet wat handig is. Ik zat te denken aan 16GB met een i5 7500. Ik heb geen idee wat een slimme keus is qua MoBo. Als ik voor deze optie kies zit ik er aan te denken om goedkoop 2e hands een 2e VGA te kopen en deze voor nu in Crossfire te zetten.

Mijn huidige setup:
i5 2500K @3.5ghz
MSI P67A-GD65
MSI R9 2700X
8GB RAM @ 4x 2GB
2x SSD in RAID-0 voor OS
4x 1TB in RAID-10 voor data.
750W PSU

...

Ik gebruik mijn PC voornamelijk om te gamen. Games die ik hier straks graag goed op wil kunnen draaien zijn:
Bannerlord
Kingdome Come
Star Citizen
Sea of Thieves
Mass Effect
etc...
...

Ik ben de afgelopen paar jaar weinig bezig geweest met hardware en heb daardoor geen flauw idee wat er op dit moment allemaal gaande is en wat de goede keuzes zouden zijn.
Ik hoor het graag van jullie.
Bedankt.
...

Alle reacties

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Die processor gaat het nog prima doen (vooral als je hem nog een beetje overclockt). Goed, het kan beter maar het zal niet het verschil maken of je de meeste spellen nu wel of niet kan spelen (met een acceptabele framerate). De bottleneck, vooral als je kijkt naar games zoals Star Citizen, zal toch echt je videokaart zijn. Een overclock zal zoals gezegd wel helpen, dus als je die nog niet hebt, kan het lonen om een aftermarket koeler aan te schaffen en je CPU te overclocken.

Dus ik zou aanraden de videokaart te upgraden. Het komt neer op je budget maar je kunt kijken naar een RX 480 voor de AMD route of naar een 1060 voor de Nvidia route, waarbij de RX 480 een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding heeft.

BF1 Stats

• Bretting
Heb weinig tijd/zin om nog uitgebreid te gaan overclocken. Merk ook dat bij veel games (Cities Skylines bijvoorbeeld) dat de 8GB RAM aan de kleine kant is. Lijkt me echter best wel zonde om voor veel geld extra geheugen te kopen als deze niet meegenomen kan worden naar een nieuw MoBO.

Voor de VGA: De RX 480 is een beter keus qua prijs/kwaliteit?

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bretting schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:10:
Heb weinig tijd/zin om nog uitgebreid te gaan overclocken. Merk ook dat bij veel games (Cities Skylines bijvoorbeeld) dat de 8GB RAM aan de kleine kant is. Lijkt me echter best wel zonde om voor veel geld extra geheugen te kopen als deze niet meegenomen kan worden naar een nieuw MoBO.

Beide kaarten (RX480 en GTX1060) ontlopen elkaar niet veel. Omdat je gebonden bent aan een budget zou mijn voorkeur uitgaan naar de RX480 omdat deze iets goedkoper is (en de prijs/kwaliteit verhouding iets hoger ligt).

Verder zal je met het upgraden van je GPU een enorme sprong maken (wat Foodie88 zegt): http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-R9-270X/3634vs2188

[ Voor 10% gewijzigd door Luit op 16-01-2017 11:16 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02 22:12
Persoonlijk zou ik voor de 470 4 GB gaan: Gezien de CPU toch de bottleneck is, is de meerwaarde tov de 480 het echt niet waard. 8 GB Vram is ook nog eens gigantische overkill.

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Ardjee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:16:
Persoonlijk zou ik voor de 470 4 GB gaan: Gezien de CPU toch de bottleneck is, is de meerwaarde tov de 480 het echt niet waard. 8 GB Vram is ook nog eens gigantische overkill.
Hier zit wat in.
Bretting schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:10:

Ik zou geen extra geheugen kopen, er zijn volgens mij maar heel weinig games die zodanig veel geheugen nodig hebben. Zelfs bij Battlefield 1, waarbij het lijkt dat 16GB aan te raden is, is het nog niet echt 'bewezen'.

BF1 Stats

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:48

Case_C

[Team Carrack]

Als je wilt kijken naar upgrades zou ik beginnen bij de CPU en MOBO. Een i5-7500 moet ruim voldoende zijn voor de meeste games, en in eerste instantie kan je ook je R-270x houden om daar in eerste instantie op verder te gamen.

Voor RAM zou ik 16gb aanraden, maar met een nieuwe MOBO kan je er ook voor kiezen eerst 8gb te kopen en in de toekomst er nog 8gb bij te prikken. Als je Star Citizen wilt gaan spelen is 16gb momenteel gewoon een must, met minder loop je tegen meer crashes en framedrops aan. En voor de beta verwacht ik niet dat ze op dat gebied veel aan optimalisatie zullen doen die het op 8gb laten draaien.

Voor een nieuwe GPU zou ik nog even wachten op Vega en de 1080ti, wellicht zorgen die releases voor prijsverschuivingen in het lagere segment (10 á 20 euro zou zomaar kunnen)

• Bretting
@Foodie88 Ik wil uiteindelijk alles gaan upgraden maar kan niet alles in een keer doen, dus die 16GB etc komt er uiteindelijk wel.
Je raad dus aan om eerst VGA te upgraden?
Cities Skylines met mods vraagt een stuk meer dan 8GB dus vandaar dat ik die wilde upgraden.
Voor de VGA wil ik iets hebben waarmee ik me de komende 2-3 jaar in ieder geval weer kan redden. Is 4GB Vram dan toereikend?

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Bretting schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:13:
@Foodie88 Ik wil uiteindelijk alles gaan upgraden maar kan niet alles in een keer doen, dus die 16GB etc komt er uiteindelijk wel.
Je raad dus aan om eerst VGA te upgraden?
Cities Skylines met mods vraagt een stuk meer dan 8GB dus vandaar dat ik die wilde upgraden.
Voor de VGA wil ik iets hebben waarmee ik me de komende 2-3 jaar in ieder geval weer kan redden. Is 4GB Vram dan toereikend?
Ik zou de RX 480 adviseren over de 1060, de 480 heeft namelijk gelijke prestatie op DX 11 en presteert beter op DX 12. Dit is over het algemeen, er zijn namelijk altijd spellen waar nvidia of amd het nou eenmaal beter als de ander doet.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:53
Crossfire zou ik niet aan beginnen, beter 1 snelle kaart als 2 op die manier.

Er zijn talloze topics met mensen die problemen heben met SLI/crossfire, het werkt helaas lang niet altijd goed in alle games en van 1 snelle kaart heb je altijd profijt.
Pagina: 1