Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12-2021
Hey allemaal!

Dit is de eerste keer dat ik een topic open op Tweakers. Ik heb al een heleboel topics zien langskomen over mijn onderwerp. Ik zou natuurlijk één van die systemen kunnen kiezen en toch wil ik graag wat meer advies en ideeën van jullie horen. Dit is ook de eerste keer dat ik zelf een pc in elkaar wil zetten. Ik heb dit twee keer eerder gedaan met een vriend. Nu dus alleen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een 4k scherm gekocht waarmee ik wil Photoshoppen, websites bouwen en Games als The Witcher 3, BF1 en Civ6 op Very High/Ultra wil kunnen spelen. Echter weet ik dat gamen niet te doen is op 4k dus was mijn plan om op het scherm met een 1440p resolutie de games te spelen en bijv. wel te photoshoppen op de native resolutie. Ik heb nu een laptop die redelijk is maar niet eens sterk genoeg om een normaal signaal te zenden naar het scherm. Eén van de redenen voor het willen aanschaffen van een krachtige pc. Een andere reden is ook dat het mij leuk lijkt eindelijk eens een pc te hebben die alles zowat aankan. Deze investering mag graag 4 jaar meegaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de €1.000 en de €1.200. Ik heb geen harde bovengrens maar dit is meer een gevoelsgrens. Als jullie zeggen dan een pc met onderdelen tot €1.250 stukken beter is dan hoor ik dat graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PB287Q Zwart€ 428,50€ 428,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,49

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht een videokaart als de GTX1070, GTX1060, RX480 of de R9 290x nodig te hebben en een I5-6600 of i5-7500. Ik hoor graag welke keuze het beste is of welk alternatief juist. Ik wil geen HDD. Heb nog een extra SSD van rond de 250gb nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk hardware. Als het om de Gpu gaat dan voelt Nvidia beter aan. Maar dat kan ook de marketing zijn die zij al jaren uitvoeren. Ik heb gelezen dat AMD gpu's langer kwalitatief blijven ten opzichte van Nvidia, vooral door de driver updates. Hoor daar graag meer over of dat zo is!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik maakt me niet uit. Vind een case waarbij je het systeem in kan kijken erg cool. Zou tof zijn als de pc niet al teveel lawaai maakt.

Ga je overklokken?
Ik heb hier geen ervaring mee. Dus voor nu niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor graag wat jullie een passend systeem vinden voor goed kunnen Photoshoppen en bewerken van foto's op een 4k scherm met daarnaast het kunnen runnen van games op highest/ultra op 1440p. Als dit niet mogelijk is binnen dit budget hoor ik dat ook graag en welk alternatief dan goed is binnen dit budget of juist net daarboven. Ik begrijp zelf erg weinig van welk moederbord moet worden gekozen ten opzichte van de Cpu en gpu en de andere onderdelen dus hoop dat jullie mij kunnen helpen met het uitkiezen hiervan. En ook, is het nodig om extra koeling/fans te kopen hierbij? Hieronder heb ik een lijst met hardware onderdelen staan. Ik hoor graag welke onderdelen ik daarin kan veranderen/schrappen en/of bij kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 223,20€ 223,20
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 99,55€ 99,55
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
1NZXT S340 Wit€ 65,95€ 65,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 105,95€ 105,95
1Corsair rm550x€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,11€ 86,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.135,71

[ Voor 9% gewijzigd door erwinvandeuteko op 16-01-2017 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 16:48
AMD zal ergens in de komende 2 maanden komen met de RX 490, dit zou interessant kunnen zijn voor je systeem mits deze goedkoper is dan de GTX 1080 van Nvidia en wel vergelijkbare performance geeft. Vind je het niet erg om de aanschaf even uit te stellen dan zou ik dat vooral doen maar anders ziet dit systeem er al perfect uit! Misschien nog een euro of 30 besparen op de 1070 en gaan voor de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming maar verder ziet het er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:21

UltiemePCNerd

Banaan.

Finntasy schreef op maandag 16 januari 2017 @ 07:46:
AMD zal ergens in de komende 2 maanden komen met de RX 490, dit zou interessant kunnen zijn voor je systeem mits deze goedkoper is dan de GTX 1080 van Nvidia en wel vergelijkbare performance geeft. Vind je het niet erg om de aanschaf even uit te stellen dan zou ik dat vooral doen maar anders ziet dit systeem er al perfect uit! Misschien nog een euro of 30 besparen op de 1070 en gaan voor de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming maar verder ziet het er goed uit.
Zover alle benchmarks op CES gaan, lijkt het dat de 490 1080ti performance levels heeft. (Dit omdat ie in dx12 en opengl/cl meer fps heeft dan de 1080, en dat is behoorlijk knap, vooral omdat nvidia heel vaak sneller is in de oudere API's.) AMD kennende zullen ze hem net iets goedkoper prijzen dan de nvidia variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Ik kan die benchmarks niet vinden als ik google. Best vreemd. Heb je een link? :) De info die ik kan vinden laat wel zien dat de rx 490 weer een stuk beter is dan de 1070gtx. Is het echt de moeite waard daarvoor te wachten? Moet ik dan niet mijn hele systeem weer upgraden? Gaat de cpu niet de bottleneck zijn bijv.? En stel dat de RX 490 uitkomt zal dan de prijs van de 1070gtx enorm dalen? Ik zou dan daar ook bijv. op kunnen wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:21

UltiemePCNerd

Banaan.

erwinvandeuteko schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:15:
Ik kan die benchmarks niet vinden als ik google. Best vreemd. Heb je een link? :) De info die ik kan vinden laat wel zien dat de rx 490 weer een stuk beter is dan de 1070gtx. Is het echt de moeite waard daarvoor te wachten? Moet ik dan niet mijn hele systeem weer upgraden? Gaat de cpu niet de bottleneck zijn bijv.? En stel dat de RX 490 uitkomt zal dan de prijs van de 1070gtx enorm dalen? Ik zou dan daar ook bijv. op kunnen wachten.
Prijsdaling komt wss niet. Maar, de benchmarks waar ik over praat zijn de 4k doom benchmarks op CES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Ik denk dat ik toch kies voor een GTX 1070 i.v.m. niet langer willen wachten en na wat onderzoek te hebben gedaan niet echt het idee te hebben dat ik meer wil gaan betalen voor de snelheid die de RX 490 mogelijk gaat bieden. De Gigabyte versie is inderdaad €30 minder maar de MSI lijkt populairder te zijn vanwege de bouwkwaliteit en het lagere fan geluid. Ik heb ook de KFA2 versie gevonden, die zelfs €70 lager is dan de MSI: pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1070 EX

Wat denken jullie van die kaart? Ik kan er niet zoveel over vinden. Is het de moeite waard daar voor te gaan of toch voor de MSI of Gigabyte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 20:55
Een kwalitievere voeding zou niet misstaan in een pc van meer dan €1000
Enkele voorbeelden zijn pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of pricewatch: Corsair RM550x welke allebei volledig modulair zijn, betere omgang met efficiëntie en een langere levensduur. Daarnaast komt de Corsair voeding met 10 jaar garantie. Zie dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Daarnaast kom je geen ruimte tekort met 500 gb aan ruimte?
erwinvandeuteko schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:22:
Ik denk dat ik toch kies voor een GTX 1070 i.v.m. niet langer willen wachten en na wat onderzoek te hebben gedaan niet echt het idee te hebben dat ik meer wil gaan betalen voor de snelheid die de RX 490 mogelijk gaat bieden. De Gigabyte versie is inderdaad €30 minder maar de MSI lijkt populairder te zijn vanwege de bouwkwaliteit en het lagere fan geluid. Ik heb ook de KFA2 versie gevonden, die zelfs €70 lager is dan de MSI: pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1070 EX

Wat denken jullie van die kaart? Ik kan er niet zoveel over vinden. Is het de moeite waard daar voor te gaan of toch voor de MSI of Gigabyte?
Het is ook eens de moeite om naar de pricewatch: Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream 8GB te kijken ik heb hem zelf ook en ben er uiterst tevreden over, eigenlijk geen minpunten.

[ Voor 47% gewijzigd door McFastFood op 16-01-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Ik heb de RM550X in de lijst er bij geplaatst. Goede tip! Ik zie inderdaad liever kwaliteit over lange periode voor net wat meer geld dan dat ik geld bespaar en het niet goed werkt. :)

Ik heb mijzelf aangeleerd om bestanden die ik niet meer gebruik te verwijderen. Daardoor heb ik meestal ruimte genoeg en voor nu niet meer dan 500 gb aan ruimte nodig. Wellicht plaats ik er in de toekomst nog wat bij.

De Palit GTX 1070 is niet goedkoper maar juist op dezelfde hoogte als de MSI versie qua prijs. Ik zie hier wel op deze site dat de Palit Geforce net wat sneller uitkomt in de specs. https://versus.com/en/msi...-gtx-1070-super-jetstream

Is dit in de werkelijkheid ook het geval? Ik zie ook dat het een 2,5 slots kaart is. Past die dan nog in de NZXT case die ik heb gekozen? Is er een kaart die goedkoper is maar toch op dezelfde kwaliteit hangt?

En nog een vraag voor wie het weet. Is er voordeel om een set van Corsair Vengeance te nemen van 3.000 mhz zoals deze: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 . Ik zie dat er nauwelijks verschil is in prijs met de huidige die ik in de lijst heb staan die 2.400 mhz heeft. Maakt dat uit of kan ik dat toch niet benutten en kan ik beter eronder blijven voor stabiliteit of iets dergelijks? :)

[ Voor 25% gewijzigd door erwinvandeuteko op 16-01-2017 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 19:05
Echt veel verschil qua prestaties is er niet tussen de Palit en MSI, de Palit is alleen wel erg groot, de MSI is een stuk compacter. Beide zullen echter zonder problemen in je NZXT kast passen. Ik zou zeggen kies welke je het leukst lijkt aangezien er qua prestaties niet echt veel verschil is en beide prima koelers hebben.

Je hebt niks aan 3000 Mhz RAM sticks want je moederbord chipset (B250) ondersteunt slechts snelheden tot 2400 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Top! Ik heb de pc onderdelen besteld :D Heb alleen de SSD aangepast naar toch een grotere -> 500 gb 850 Evo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:22

ABD

Finntasy schreef op maandag 16 januari 2017 @ 07:46:
AMD zal ergens in de komende 2 maanden komen met de RX 490, dit zou interessant kunnen zijn voor je systeem mits deze goedkoper is dan de GTX 1080 van Nvidia en wel vergelijkbare performance geeft. Vind je het niet erg om de aanschaf even uit te stellen dan zou ik dat vooral doen maar anders ziet dit systeem er al perfect uit!
De komende twee maanden komt AMD met Ryzen en Nvidia met de GTX1080 Ti, Vega staat een maand of twee verder op de kalender geplant. Vervolgens kan je weer wachten op Intel Cannondale en de GTX20x0 van Nvidia en zo kunnen we doorgaan. En dan moeten we hopen dat het product waarop we wachten geen paper release is, zoals we vaak genoeg gezien hebben in het verleden.

Wat ik ermee wil zeggen: Als je nu een PC wilt, moet je die kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 16:48
AMD heeft al gezegd dat ze niet aan paper releases meer gaan doen, weet alleen niet meer waar ik dat had gehoord, volgensmij wccftech.
Maar ik geef je gelijk, als hij nu zijn PC wilt kopen moet hij dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-06 15:39
De RX490 zal rond de 500-600 euro kosten denk ik omdat deze beter is dan de 1070 en gelijke performance heeft als de 1080/1080ti. Aangezien AMD altijd wel wat goedkoper is dan Nvidia.
Pagina: 1