1 slot RAM werkt niet meer, bon kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.499 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-03-2022
Hallo,

Ik heb ooit 4x4GB aangeschaft. Alleen ben ik de bon kwijtgeraakt, nu is op 3x4GB draaien niet zo'n ramp, maar aangezien ik voor 4x4GB betaald heb zou ik ze toch graag hebben. Is er een manier om ze te laten reparen op serienummer, of heb je echt de bon nodig?

Groeten,
Twan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat meer info is wel handig ;) (Merk, aankoopdatum, betaalmiddel...)
Anyway, wat zei de verkoper toen je het daar vroeg? Afhankelijk van hoe lang geleden je ze gekocht hebt kan je proberen een kopie van je bon te krijgen en dan garantie te claimen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15

MsG

Forumzwerver

Vaak geeft de fabrikant bij RAM langer garantie dan de winkel.

Sowieso zul je bij de winkel ná 6 maanden moeten aantonen dat het defect al bij aankoop aanwezig was en niet zelf is veroorzaakt. Overigens is los hiervan een bankafschrift of iets dergelijks ook legitiem om je aankoop te bewijzen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
Merk: Corsair
Betaalmethode: Contant (dus geen bankafschrift)
Heb ze een jaar geleden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Neem contact op met de verkoper. Als ze daar kunnen zien dat je het gekocht hebt is het toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en je weet zeker dat het aan de module(s) ligt en niet aan je overige componenten?

anders zou je altijd nog contact met corsair zelf kunnen proberen :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Haal de vier bankjes eens leeg en stop hierna het geheugen in een andere volgorde erin.
Kun je ieder geval achterhalen of het aan je geheugen of moederbord ligt.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
Heb 3 bankjes erin gedaan, kwamen zonder error door de RAMtest. Toen ik de 4e erin deed kwam er direct een error. Ook bij alle 3 die werken start hij op keurig met beeld op. Bij de 4e start hij op maar krijg ik geen beeld. Is dus een bankje die defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
heb je de bankjes ook in andere sloten (volgorde) geprobeerd? Kan natuurlijk ook dat het bankje prima is, maar dat slot #4 de geest heeft gegeven

[ Voor 3% gewijzigd door bluebear op 16-01-2017 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
Ja, maar laat ik t zo zeggen: ik heb ze ook een voor een getest, bij 3 start de computer op met beeld, prima e.d. Bij nummer 4 start de computer op maar geen beeld of niets te zien.
De 3 waarbij hij wel opstartte aparte memtest gedaan, geen errors.
Een van die 3 erin gedaan, toen die 4e waarin de error blijkt te zitten in slot 2 gedaan en ja hoor, meteen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 14-10 21:13

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

(jarig!)
twanvanl schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:43:
Merk: Corsair
Betaalmethode: Contant (dus geen bankafschrift)
Heb ze een jaar geleden gekocht.
Ik heb nu een RMA via Corsair lopen van geheugen dat ik tweedehands heb gekocht. Gewoon even googlen op Corsair RMA memory en je komt een heel eind. Corsair heeft gezegd de module te vervangen voor mij.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
MrVegeta schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:10:
[...]

Ik heb nu een RMA via Corsair lopen van geheugen dat ik tweedehands heb gekocht. Gewoon even googlen op Corsair RMA memory en je komt een heel eind. Corsair heeft gezegd de module te vervangen voor mij.
Had ik gedaan, maar er staat dat je een bon nodig hebt als bewijs. Die heb ik niet meer, dus dan houd het op, dacht ik. Heb een foto als bewijs gestuurd, hopelijk is dat genoeg, heb niets anders als bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 14-10 21:13

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

(jarig!)
twanvanl schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:24:
[...]

Had ik gedaan, maar er staat dat je een bon nodig hebt als bewijs. Die heb ik niet meer, dus dan houd het op, dacht ik. Heb een foto als bewijs gestuurd, hopelijk is dat genoeg, heb niets anders als bewijs.
Ik heb de RMA request zonder bon gedaan, vervolgens hadden ze contact met mij opgenomen en daar aangegeven dat ik de bon niet meer had. Zij wilden wat foto's en gingen waarschijnlijk een vervangend model opsturen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
MrVegeta schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:45:
[...]

Ik heb de RMA request zonder bon gedaan, vervolgens hadden ze contact met mij opgenomen en daar aangegeven dat ik de bon niet meer had. Zij wilden wat foto's en gingen waarschijnlijk een vervangend model opsturen. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik heb er ook een foto bijgedaan van de kapotte streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:53
Er zit vaak levenslang garantie op geheugen. Nu is levenslang niet echt levenslang, maar zolang het geheugen nog verkocht wordt heb je een redelijke kans dat het onder garantie vervangen wordt.

Bij Informatique kreeg ik zelf gelijk een nieuw setje mee, ik had er geen bon van en wist ook niet zeker of ik het geheugen daar had gekocht 😀.

Was daar nog steeds te koop, dus kreeg zo een nieuw setje mee naar huis toen de oude stuk bleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
White Feather schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:54:
Er zit vaak levenslang garantie op geheugen. Nu is levenslang niet echt levenslang, maar zolang het geheugen nog verkocht wordt heb je een redelijke kans dat het onder garantie vervangen wordt.

Bij Informatique kreeg ik zelf gelijk een nieuw setje mee, ik had er geen bon van en wist ook niet zeker of ik het geheugen daar had gekocht 😀.

Was daar nog steeds te koop, dus kreeg zo een nieuw setje mee naar huis toen de oude stuk bleek.
Ik wacht even af wat Cordair zegt over mijn RMA. Als foto's niet genoeg bewijs is ga ik dat proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:24:
Sowieso zul je bij de winkel ná 6 maanden moeten aantonen dat het defect al bij aankoop aanwezig was en niet zelf is veroorzaakt.
Volgens mij is dat niet helemaal de juiste nuance. Het defect hoeft niet bij aankoop al aanwezig geweest te zijn - een product kan immers kapot gaan. Wel verschuift de bewijslast van de winkelier naar de consument, maar dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Met een eigen verklaring kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:08:
[...]

Volgens mij is dat niet helemaal de juiste nuance. Het defect hoeft niet bij aankoop al aanwezig geweest te zijn - een product kan immers kapot gaan. Wel verschuift de bewijslast van de winkelier naar de consument, maar dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Met een eigen verklaring kom je al een heel eind.
Het defect was niet bij aankoop, dus die regel geld ook al niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

twanvanl schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:15:
Het defect was niet bij aankoop, dus die regel geld ook al niet.
De bewijslast verschuift hoe dan ook van verkoper naar consument na 6 maanden. Dat hoeft echt niet heel dramatisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:08:
[...]

Het is wellicht iets te stellig geformuleerd. In het wetboek wordt bij <6 maanden in elk geval impliciet aangenomen dat het al vanaf het begin al niet conform was. Daarna verschuift in ieder geval de bewijslast, dat is het belangrijkste.
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
http://wetten.overheid.nl...deel1_Afdeling2_Artikel18

Ik zou zeggen probeer eerst eens Corsair, omdat bij RAM de fabrikanten vaak erg makkelijk zijn, omdat RAM niet zo vaak sneuvelt. De winkel zal namelijk waarschijnlijk eerst al moeilijk doen om een bon, waarna je weer mag uitpluizen wanneer het exact gekocht is met bankafschriften e.d.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
MsG schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Het is wellicht iets te stellig geformuleerd. In het wetboek wordt bij <6 maanden in elk geval impliciet aangenomen dat het al vanaf het begin al niet conform was. Daarna verschuift in ieder geval de bewijslast, dat is het belangrijkste.

[...]

http://wetten.overheid.nl...deel1_Afdeling2_Artikel18

Ik zou zeggen probeer eerst eens Corsair, omdat bij RAM de fabrikanten vaak erg makkelijk zijn, omdat RAM niet zo vaak sneuvelt. De winkel zal namelijk waarschijnlijk eerst al moeilijk doen om een bon, waarna je weer mag uitpluizen wanneer het exact gekocht is met bankafschriften e.d.
Heb ook een Ticket ingestuurd met een foto van een bankje, ik wacht op antwoord nu. Daar staat namelijk al 4x4GB en een serienummer op.

[ Voor 3% gewijzigd door twanvanl op 16-01-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl

Net met Corsair gesproken, zonder bon kom ik nergens. Dan maar even langs Informatique zeg je? Ook zonder bon/aankoopbewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waar heb je het gekocht? Als jer een account hebt, koppelen ze de factuur soms aan het bijbehorende account. Dat doet bijvoorbeeld Alternate iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
Doordat ik de bon verloren ben weet ik dat dus niet meer... ik koop vaak bij verschillende winkels. Ik heb het toen in de winkel zelf gekocht (contant), omdat ik eerst informatie wilde vragen ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

twanvanl schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:27:
Doordat ik de bon verloren ben weet ik dat dus niet meer... ik koop vaak bij verschillende winkels. Ik heb het toen in de winkel zelf gekocht (contant), omdat ik eerst informatie wilde vragen ter plekke.
An sich niet zo'n probleem natuurlijk, al zal je nu diverse websites van webshops af moeten ipv gericht die ene webshop te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
CH40S schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:34:
[...]
An sich niet zo'n probleem natuurlijk, al zal je nu diverse websites van webshops af moeten ipv gericht die ene webshop te openen.
Ja maar je geeft terplekke geen wachtwoord op, dus je kan niet zomaar inloggen met alleen emailadres etc lijkt me... wachtwoord opvragen werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

twanvanl schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:47:
Ja maar je geeft terplekke geen wachtwoord op, dus je kan niet zomaar inloggen met alleen emailadres etc lijkt me... wachtwoord opvragen werkt ook niet.
Waarom zouden zij jouw wachtwoord moeten hebben om een factuur aan jouw account te koppelen in hun eigen systeem? :? Met andere gegevens kunnen zij jouw account ook achterhalen hoor. Bijvoorbeeld aan de hand van postcode + huisnummer en/of emailadres.

Uiteindelijk is het heel simpel; garantie krijg je niet als je geen bon (= koopovereenkomst) kan weerleggen. Je kan eventueel proberen de fabrikant te contacteren, maar hou er dan rekening mee, dat zij jou dan helpen uit coulance en dus mogen weigeren en dat de winkel (mocht je die weten te achterhalen) jou vervolgens nieuwe garantieclaims mogen weigeren omdat een derde partij dan het moederbord een keer eerder heeft gerepareerd. ;)
MsG schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:28:
Fabrikanten dus nooit zelf benaderen, maar de winkel laten doen. Zie alinea hierboven voor onderbouwing.

[ Voor 64% gewijzigd door CH4OS op 16-01-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
CH40S schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:49:
[...]
Waarom zouden zij jouw wachtwoord moeten hebben om een factuur aan jouw account te koppelen in hun eigen systeem? :? Met andere gegevens kunnen zij jouw account ook achterhalen hoor. Bijvoorbeeld aan de hand van postcode + huisnummer en/of emailadres.

Uiteindelijk is het heel simpel; garantie krijg je niet als je geen bon (= koopovereenkomst) kan weerleggen. Je kan eventueel proberen de fabrikant te contacteren, maar hou er dan rekening mee, dat zij jou dan helpen uit coulance en dus mogen weigeren en dat de winkel (mocht je die weten te achterhalen) jou vervolgens nieuwe garantieclaims mogen weigeren omdat een derde partij dan het moederbord een keer eerder heeft gerepareerd. ;)
[...]
Fabrikanten dus nooit zelf benaderen, maar de winkel laten doen. Zie alinea hierboven voor onderbouwing.
Het gaat hier niet om het moederbord zelf, maar om 1 van zon bar zeg maar. Ik heb contact gezocht met Informatique, dat is een winkel die dat soort dingen tegenwoordig verkoopt. Misschien kan ik via daar een nieuwe set krijgen (op alle 4 de barren staat hetzelfde serienummer namelijk, lijkt mij wel bewijs dat het officieel van Corsair is). Ik wacht even hun antwoord af. Ik neem aan dat ze via serienummer ook wel kunnen zien of hij legitiem is, met de techniek van tegenwoordig zou je dat iig wel verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Via serienummer weten ze alleen of het een Corsair geheugenmodule is, niet of jij hem gekocht hebt bij hun of niet en indien wel, wanneer dat was. ;) Daar is de bon voor.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 17-01-2017 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
CH40S schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:11:
Via serienummer weten ze alleen of het een Corsair geheugenmodule is, niet of jij hem gekocht hebt bij hun of niet. ;) Daar is de bon voor.

Hij wist het ook niet, nee heb je, ja kun je krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is wel zéér nette coulance van Informatique dan als zij dat voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvanl
CH40S schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:16:
Is wel zéér nette coulance van Informatique dan als zij dat voor je doen.
Klopt, heb er ook bijgezet dat een bar van 4GB in principe ook voldoende zou zijn, omdat de rest nog gewoon prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:53
Ik vind het sowieso onzin dat je van Corsair moet aantonen dat jij die hardware gekocht hebt. Er zit gewoon levenslange garantie op en daar val je binnen. Net als bij een gpu die pas een half jaar op de markt is, gaan klagen over een bon. Ze kunnen toch zelf zien dat dat ding nog (fabrieksgarantie) heeft.

Tenzij dat ding als gestolen te boek staat vind ik dat ze gewoon de garantie moeten afhandelen bij de fabrikant. Zeker als je voorbij de gebruikelijke 2 jaar bent ("standaard" garantie in de winkel)

Informatique vind ik inderdaad een topzaak. Niet de goedkoopste, maar wel zeer betrouwbaar, groot assortiment en klantvriendelijk. Meestal koop ik daar dan ook mijn spullen, zeker nu ik ook in Berkel en Rodenrijs woon.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 17-01-2017 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

White Feather schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:14:
Ik vind het sowieso onzin dat je van Corsair moet aantonen dat jij die hardware gekocht hebt.
Anders zou iedereen zomaar die garantie kunnen claimen terwijl daar geen recht op is danwel verlopen. Garantie gaat namelijk in op de dag van aankoop van het product. Daarnaast doen winkels dat ook, dus ik zie totaal het probleem niet.

Je moet een overeenkomst met iemand hebben, om diegene ergens op aan te kunnen spreken, in dit geval om overeen te komen een deugdelijk product te hebben. Kun je niet aantonen dat je een koopovereenkomst hebt, dan kun je daarop geen aanspraak maken. Dit is dan ook exact de reden waarom je nooit de fabrikant direct moet contacteren (tenzij ze zelf de winkel zijn). De fabrikant heeft die verplichting niet (en mag ondanks bon ook gewoon weigeren) en de winkel heeft die wel.
  1. Je kan namelijk aanspraak op een volgende garantieclaim bij de winkel verspelen (de winkel mag dan dus ook garantie weigeren!)
  2. Je hebt de koopovereenkomst met een winkel, die op zijn beurt een overeenkomst heeft met de groothandel en/of fabrikant, bewandel dan ook diezelfde route terug
Er zit gewoon levenslange garantie op en daar val je binnen.
Dat levenslange is wat het anders doet lijken dan wat het is. Want wat is levenslang? Jouw leven lang? Of die van het product? Ik ga uit van het laatste en dat is ook wat zo ongeveer in de NL wet is opgenomen. Dat je garantie hebt op het (electronische) product, zolang de (economische!) levensduur niet verstreken is. ;) Klein, doch belangrijk detail.
Tenzij dat ding als gestolen te boek staat vind ik dat ze gewoon de garantie moeten afhandelen bij de fabrikant.
Dat kun je vinden, de winkel dient zich echter aan de wet te houden. Hier roepen dat je dingen vindt is daarom niet echt handig, want niemand schiet daar wat mee op.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 17-01-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 20:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit gaat niet over je RAM, maar over garantie en winkels. Ik verplaats het topic naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

En ik zet hier een slotje op. Ik mis toch echt nog wat eigen inzet. Zonder de informatie die jij ook niet hebt, kunnen wij ook niets.

Verder is het natuurlijk ook niet netjes om naar een random winkel te gaan en daar om garantie te vragen, hoewel het wel zeer coulant is als ze het voor je willen doen.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.