Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zenbook, XPS of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Sybsel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-12-2020
Hoi,

Vorige week heb ik hier advies gevraagd welke lichte, dunne laptop ik het beste aan kan schaffen als ik een snelle, degelijke laptop zoek voor met name internet en office gebruik (wel veel multitasken, dus heb wel graag wat vermogen). Nu kreeg ik als advies om eens naar de Zenbook UX510UW te kijken.

Braaf als ik ben heb ik die besteld. Prachtig apparaat; super snel, licht, mooi helder scherm (ook belangrijk!) maar wat een RAMP van een toetsenbord. Hij typt als trage dikke snot... Dus... Wat nu?

Ik heb misschien de mogelijkheid om een 4 maanden oude XPS 15 over te nemen met 4K touchscreen i7, en de hele ratteplan, maar ook met maar 32 GB aan SSD.

Dus vraag 1: Ga ik daar in praktijk tekort aan hebben? En is een XPS echt de extra investering waard? (budget ligt eigenlijk max op 1100, ik kan deze overnemen voor 1550).

Vraag 2, voor als de XPS niet doorgaat: Wie heeft er advies voor een alternatief voor de Zenbook, maar met fatsoenlijk toetsenbord? Even ter vergelijk, ik vind het nieuwe toetsenbord van de Macbook Pro fantastisch. Grote toetsen, responsief, relatief weinig travel. Maar goed 15 inch Macbook is en blijft mijlenver buiten budget, dat gaat 'm gewoon niet worden... De Lenovo 910 vind ik ook prettig typen, maar is er alleen in 13 inch en ik zoek echt 15 inch.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

• MysticX
  • Niet online
Toetsenbord van de XPS 15 is erg goed vind ik zelf. Ik heb geen ervaring met de UX510UW, maar wel met de XPS en dat typt vrij goed.

De XPS 15 heeft een i7 Skylake processor terwijl de UX510UW een i7 Kaby Lake processor (ervan uitgaande dat je de i7 variant bezit). Dat is dus wel een downgrade, alhoewel je er niet veel van gaat merken.

De XPS 15 heeft wel een 4K display, terwijl de Zenbook maar een Full HD display heeft. Als ik naar de display van de XPS 15 kijk, ziet dat er fantastisch uit, mede door de erg dunne bezels. Misschien dat je wel scalingsproblemen ervaart met Windows 10. Daar zou je wel rekening moeten houden.

De SSD van 32 GB zou je eventueel in de toekomst kunnen upgraden. Het is in ieder geval erg weinig. Als je Windows op die SSD installeert heb je vrijwel niets meer over en zou je applicaties op de andere (tragere) HDD moeten installeren. Dit zou wel een probleem kunnen zijn en is ook een downgrade tegenover je ZenBook (ervan uitgaande dat de SSD opslaggeheugen groter is dan 32GB).

Is tweedehands geen optie? Zijn genoeg MacBooks te vinden op V&A voor een mooi prijsje?

hi!

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
De XPS heeft inderdaad een processor uit de vorige generatie, maar dit is in tegenstelling tot die in de Zenbook geen low voltage model, en is dus vele malen krachtiger. Verder kan ik als eigenaar van een xps 15 bevestigen dat deze heerlijk typt, maar houd er wel rekening mee dat de travel niet heel erg veel is. Daarnaast zou je die 32gb ssd ook kunnen gebruiken als cache (mocht dat nog niet het geval zijn). Dan verplaatst Windows automatisch de meest gebruikte onderdelen naar de SSD, niet zo snel als volledig op SSD werken, maar een stuk beter dan vanaf een hdd.

• Sybsel
  • Laatst online: 20-12-2020
Andere optie is voor nieuwe XPS te gaan met 'gewoon' HD scherm maar met 256 GB SSD. Waar doe ik beter aan denken jullie?

Wat voor scherm heb jij @valentijn12?

• MysticX
  • Niet online
Sybsel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:44:
Andere optie is voor nieuwe XPS te gaan met 'gewoon' HD scherm maar met 256 GB SSD. Waar doe ik beter aan denken jullie?

Wat voor scherm heb jij @valentijn12?
Wat ga je er mee doen eigenlijk?

Dat model zou eventueel ook kunnen, maar dan heb je wel Full HD zonder touch. Als dat geen probleem is, zou je het kunnen overwegen.

Zelf zou ik gewoon voor het 4K model gaan en de SSD upgraden. Gaat volgens mij gewoon een m.2 kaartje in.

hi!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sybsel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:47:
Braaf als ik ben heb ik die besteld. Prachtig apparaat; super snel, licht, mooi helder scherm (ook belangrijk!) maar wat een RAMP van een toetsenbord. Hij typt als trage dikke snot... Dus... Wat nu?
Ik zou eerst een proef typen op een nieuwe laptop voor je het geld neerlegt als het zo vreselijk zwaar weegt. In feite ben je een hoop euro's verder nu je nog een laptop moet kopen.

Indien de XPS niets wordt: pricewatch: HP EliteBook 850 G3 T9X19EA

Een nieuwe Elitebook 850 is goedkoper dan die XPS 15 die je tweedehands wil kopen. Kwalitatief erg goede laptop en licht voor een 15,6 inch model. Toetsenbord is erg prettig op deze serie.
Pagina: 1