Vraag

• brian_Hattem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07-2021
Mijn vraag
Ik wil graag een nieuwe camera, vooral om mooie foto's te maken in bijvoorbeeld het buitenland, alleen weet ik niet wat ik qua camera moet nemen.
Ik heb nu een Nikon s2700 maar is niet echt veel aan terwijl ik redelijk vaak foto's ga nemen er mee.
Mijn budget is ongeveer tot de 400-500 euro, ik weet niet of hier iets voor te halen is..

Ik wil denk ik vooral close up foto's maken in de natuur en eventueel foto's van mensen maken en als ik in het buitenland ben van bijvoorbeeld natuur en musea.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al een beetje gekeken naar camera's en heb er een paar gevonden:

SONY DSC-H300 Zwart

CANON EOS 1300D + EF-S 18-55mm III

Canon EOS 100D + 18-55mm IS STM

Hoop dat iemand me kan helpen

Groetjes

Alle reacties

• sjoerdpolder
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-10 11:45
Tip: neem dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1470892/0 door (behalve de aanraders omdat dat al van 2011 is) , en maak op basis wat je daar leest en de standaardpostopbouw daar ff een nieuwe post. Dan kunnen we je beter helpen.

Verwijderd

Ik heb zelf de Sony Cyber-shot DSC-HX300 Zwart, vergelijkbaar met de Sony die jij noemde.
Zie verschillen: https://tweakers.net/pricewatch/compare/377597;331908/

Zelf heb ik de camera, en dit is mijn mening:
"Goede camera voor personen die net iets verder willen gaan in het maken van foto's. De camera biedt veel functies en filters, en is ook geschikt voor filmopnames. Helaas is het uitbreiden van de camera nauwelijks mogelijk. Tot op de dag van vandaag geen spijt van aankoop."

Ik raad hem je aan!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:59

Mr Pingu

Professioneel Prutser

1300D met 18-55mm III kan ik afraden omdat deze lens niet gestabiliseerd is. Let op het verschil in naamgevinf van de lens. De 18-55mm IS STM, zoals je bij de 100D had gevonden veel beter. IS staat namelijk voor Image Stabilization en STM voor Stepper Motor. Waardoor je stille en redelijk snelle scherpstelmotor hebt.

Het grote voordeel van een DSLR is dat je verwisselbare lenzen hebt, waardoor meer combinaties mogelijk zijn. Let daarom op welke lens er in de kit bijgeleverd zit.
Maar als je toch niet van plan bent andere objectieven te kopen, ben je wellicht beter af met een andere camera.

Ook Nikon heeft mooie instapmodellen zoals D3200, D3300 en D3400.

Maar misschien moet je eerst bedenken wat je wilt. Wil je een alles in 1? Wil je ver kunnen zoomen of heb je liever betere beeldkwaliteit. Speelt formaat/gewicht nog een rol in je keuze? Door deze vragen te bedenken kunnen we gerichter advies geven

Mogelijke aanvullingen op je lijst

High end compact met relatief grote sensor maar beperkter zoom bereik(maar niet minder dan een DSLR met 18-55mm lens)
Canon G9 X
Sony RX100
Canon G9 X M II

Bridge:
Panasonic FZ300

Wellicht dat andere die iets meer in de compacts/bridge zitten nog meer suggesties kunnen aandragen of adviseren. Maar nogmaals, om echt goed advies te kunnen geven beantwoord een de bovenstaande vraag en kijk ook even in de link die mijn bovenganger gaf.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
Ik zou persoonlijk voor een sony a5000 of a5100 gaan. Het zijn allebei lekker compacte systeemcamera's, maar je kunt als je het leuk vindt later nog flink uitbreiden met een heel arsenaal aan lenzen. Je kunt je echter eerst ook prima vermaken met de kitlens.

De sony sensors zijn enorm goed, vooral op het gebied van dynamisch bereik. Ik zou canon koste wat het kost vermijden. Die lopen jaren achter op dat gebied.

Wil je trouwens in raw fotograferen of ben je van plan om alleen jpeg te gebruiken?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tja dat is een dilemma, want de Sony kitlenzen ook niet bepaald hoogvliegers. En Canon loopt inderdaad achter op sensor gebied, al is dat aardig recht getrokken bij de nieuwe camera's, maar die vallen buiten het budget van de TS.

Verder is een systeemcamera ook een leuke optie, je kan hierin ook een panasonic of olympus systeemcamera in overwegen mocht het nog compacter willen dan Sony met als tradeof een kleinere sensor tov van systeemcamera en DSLR maar nog steeds groter dan een camera met niet-verwisselbare lens.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• brian_Hattem
Ik wil misschien naar een andere soort camera stappen, ik heb nu een compact camera alleen weet ik niet precies wat bijvoorbeeld een spiegelreflex is en hoe het werkt, ik heb al veel op internet gekeken maar weet nog steeds niet echt wat het precies is.

Maar om even terug te komen, natuurlijk wil ik goede foto's kunnen maken en dan praat ik over bijvoorbeeld natuurfoto's en dan ook macro, close ups maar ook normale foto's van landschappen, dan met name denk ik close ups van dieren lijkt me mooi om te maken.
Of ik kies tussen jpeg en raw weet ik nog niet.

Is het trouwens een goed idee om hier via tweakers zelf voor 2e hands camera's te kijken?
Dan kan ik ook gelijk kijken of het me wat lijkt en dan nog niet gelijk de volle mep er voor betaald te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door brian_Hattem op 16-01-2017 15:07 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hoe spiegelreflex werkt maakt niet veel uit. Behalve dat je door een zoeker kijkt in plaats van het schermpje achterop.

Het grote voordeel van spiegelreflex is tov compact:
Verwisselbare lenzen
Grotere sensor

Systeemcamera heeft veelal dezelfde sensor als een DSLR maar is kleiner door het weglaten van de spiegel. Dus beeldkwaliteit is hetzelfde en het voordeel van verwisselbare lenzen is ook aanwezig. Sony, Fuji, Panasonic en Olympus zijn hierin de merken om naar te kijken.

Nu even richtend op je wensen.

Wat bedoel je met closeup? Een foto van een bloem?

Echte macro betekent namelijk een reproductie van 1:1. Denk hierbij in orde van grootte: stamper van een bloem.

Voor landschap kan je in principe iedere camera voor gebruiken aangezien je hier veelal niet echt zoom nodig hebt. Een kitlens op dslr en systeemcamera is hier meer dan geschikt voor.

Voor natuurfotografie, neem ik aan dag je wildlife bedoelt. Zeg herten van een afstandje.
Hier heb je een telelens nodig waarmee je kan inzoomen. Als je een dslr of systeemcamera neemt betekent dat een 18-55mm lens niet voldoende is. Zo'n lens is plus minus 3x zoom vergeleken met een compact. Als je voor DSLR of systeemcamera gaat is een telelens dan wel noodzaak. Daarbij zul je dus een extra lens voor bij moeten kopen met een meer ingezoomd bereik en bereid zijn om te wisselen. Of superzoom lens kopen voor deze dslr (of systeem). Wil je dus alles 1 kun je ook kijken naar een bridge camera, een compact met vaste lens met groot zoombereik. Nadeel hiervan is de kleinere sensor ten opzichte van een DSLR of Systeemcamera.

Betreft tweedehands, persoonlijk kan ik dat erg aanraden. Je krijgt gewoon meer spul voor het geld. Bijna al mijn lenzen heb ik tweedehands tegen een veel mooiere prijs gekocht. Als ik weer in de mood zou zijn zou ik ook mijn body tweedehands aanschaffen.

• brian_Hattem
Ja onder natuurfoto's zoals je beschrijft, ook nog iets wat me interessant lijkt bijvoorbeeld insecten op bladeren of op bloemen en volgens op takken.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Aangezien je een veelzijdige camera zoekt kom je uit op de volgende opties.

Een bridge zoals bijv de panasonic FZ300

Een DSLR met kitlens en losse telelens
Bijv Nikon D3200 met 18-55mm VR II + pricewatch: Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
In het geval van Canon: Canon Body + 55-250IS STM

Een DSLR body met een superzoom zoals de Tamron 16-300mm, deze lens is er zowel voor Canon als Nikon.

Systeemcamera, praktisch dezelfde optie als bij DSLR.
Panasonic / Olympus body met 14-40 kit en telelens: pricewatch: Panasonic Lumix G Vario H-FS AF 45-200mm f/4.0-5.6
Sony body met 16-50 kit en telelens: pricewatch: Sony 55-210mm Zoom Lens Zwart

Deze opties zijn niet uitputtend maar zouden je wel een eind in de goede richting moeten duwen

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Pingu op 17-01-2017 11:25 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je gaat geen betere foto's maken met een nieuwe camera. Gezien TS heb je je nog weinig verdiept in fotografie en denk je op dit moment dat je beperking de camera is. Maar dat is niet zo. Ga eerst foto's maken je huidige camera kan ook macro etc. Pas als je beseft ik wil meer met DOF doen etc.. dan is het tijd voor een andere camera. Tot dit tijd is het slechts een kostenpost en een groot ding die je mee moet slepen.
Ik weet het dit is niet wat je wilt horen, maar waarschijnlijk wel het meest eerlijke antwoord.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:26

skoozie

SCSI

Frogmen schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:47:
Je gaat geen betere foto's maken met een nieuwe camera. Gezien TS heb je je nog weinig verdiept in fotografie en denk je op dit moment dat je beperking de camera is. Maar dat is niet zo. Ga eerst foto's maken je huidige camera kan ook macro etc. Pas als je beseft ik wil meer met DOF doen etc.. dan is het tijd voor een andere camera. Tot dit tijd is het slechts een kostenpost en een groot ding die je mee moet slepen.
Ik weet het dit is niet wat je wilt horen, maar waarschijnlijk wel het meest eerlijke antwoord.
Je gaat wel heel kort door de bocht. Ja ik kan ook veel meer uit mijn Lumix dmc-zs7 halen dan dat ik doe, maar met de aanschaf van een Nikon D3300 met 18-105mm en 70-300mm ben ik veel meer gaan fotograferen en proberen. Dat komt omdat met een uitgebreidere camera ook de PASM standen (makkelijker) in te stellen zijn.

Als ik de s2700 van de TS zie kan daar nog minder ingesteld worden (zonder lastige menu's in te duiken dan de Lumix van mij.

Het belangrijkste waar TS op moet richten is m.i. wat hij belangrijk vind behalve hetgeen hij vast wil leggen. Hoe groot/zwaar mag het zijn, wil hij juist wel of geen verwisselbare lenzen?
dus wil hij een bridge camera, ILC (mirrorless) of een DSLR?

Op vakantie gaan beide mee en zie je het verschil niet terug in de foto's welke ik met welke maak, maar met de d3300 is het leuk om met de ISO/Diafragma te spelen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
skoozie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:58:
[...]

Je gaat wel heel kort door de bocht. Ja ik kan ook veel meer uit mijn Lumix dmc-zs7 halen dan dat ik doe, maar met de aanschaf van een Nikon D3300 met 18-105mm en 70-300mm ben ik veel meer gaan fotograferen en proberen. Dat komt omdat met een uitgebreidere camera ook de PASM standen (makkelijker) in te stellen zijn.

Als ik de s2700 van de TS zie kan daar nog minder ingesteld worden (zonder lastige menu's in te duiken dan de Lumix van mij.

Het belangrijkste waar TS op moet richten is m.i. wat hij belangrijk vind behalve hetgeen hij vast wil leggen. Hoe groot/zwaar mag het zijn, wil hij juist wel of geen verwisselbare lenzen?
dus wil hij een bridge camera, ILC (mirrorless) of een DSLR?

Op vakantie gaan beide mee en zie je het verschil niet terug in de foto's welke ik met welke maak, maar met de d3300 is het leuk om met de ISO/Diafragma te spelen.
Klopt helemaal maar al te vaak verwacht men met een nieuwe camera ineens mooiere foto's te maken, maar het doen en het kijken tijd nemen voor een goede foto uitkadering en standpunt zijn veel belnagrijker dan de camera. Pas als je merkt (en dus weet wat je wilt) dat je tegen grenzen aanloopt is het tijd voor die andere camera. Gezien de TS is hij daar nog lang niet, of ik moet mij heel sterk vergissen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1