Toon posts:

Office 2016 start enorm traag op op Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik zit al een tijdje met een probleem met mijn Macbook Pro (medio 2012) namelijk dat Word Office ongelofelijk traag opstart. Soms opent hij gewoon helemaal niet en dan moet ik hem 10x opnieuw 'openen' voordat Word eindelijk eens echt opent en ik aan de slag kan. Als hij dan opgestart is, dan loopt het redelijk, maar alsnog niet zo heel erg denderend. Dit is vooral frustrerend als je in colleges zit te werken, want soms kan dit wel 10 minuten duren voordat hij echt is opgestart.

Ik heb de officiële versie van Office 2016 via mijn school geïnstalleerd.

Hebben jullie misschien enig idee waar dit aan kan liggen? Voorheen deed dit probleem zich in mindere maten voor.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50

SuBBaSS

-has Ryzen

Wat doe je als hij niet opstart? Blijf je dan klikken om hem te openen? Of sluit je hem dan weer via menu "forceer stop"?
En hoe gebruik je je Macbook, als in: gaat ie vooral in de sluimerstand of gaat ie ook wel eens helemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SuBBaSS schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:46:
Wat doe je als hij niet opstart? Blijf je dan klikken om hem te openen? Of sluit je hem dan weer via menu "forceer stop"?
En hoe gebruik je je Macbook, als in: gaat ie vooral in de sluimerstand of gaat ie ook wel eens helemaal uit?
Als ik hem niet opgestart krijg, dan klik ik er soms nog een keer op en als dat niet werkt sluit ik hem volgens het menu. Wat mij ook opvalt overigens, is dat ik nooit forceer stop zie staan, maar alleen maar 'stop'.

Mijn Macbook gaat minimaal 1x in de 3 dagen helemaal uit voor een nacht en soms een hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Als ik hem niet opgestart krijg, dan klik ik er soms nog een keer op en als dat niet werkt sluit ik hem volgens het menu. Wat mij ook opvalt overigens, is dat ik nooit forceer stop zie staan, maar alleen maar 'stop'.

Mijn Macbook gaat minimaal 1x in de 3 dagen helemaal uit voor een nacht en soms een hele dag.
Maar in dat menu zie je ook geen (reageert niet) achter word staan dan begrijp ik?

Als het wel werkt, start hij dan wel "netjes" op of is het altijd wel even wachten?
Welke versie van MacOS heb je en heb je ook gekeken of er updates zijn? Er zijn problemen geweest met office icm. sommige softwareversies (hoewel dat wel vooral met 10.11.x was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Al een keer opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SuBBaSS schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:05:
[...]

Maar in dat menu zie je ook geen (reageert niet) achter word staan dan begrijp ik?

Als het wel werkt, start hij dan wel "netjes" op of is het altijd wel even wachten?
Welke versie van MacOS heb je en heb je ook gekeken of er updates zijn? Er zijn problemen geweest met office icm. sommige softwareversies (hoewel dat wel vooral met 10.11.x was).
Hij start eigenlijk helemaal niet meer goed op. Het is altijd een paar minuten wachten. Ik moet zeggen het openen van veel programma's op mijn Macbook gaat niet al te snel, maar Word is echt enorm traag...

Ik heb MacOS Sierra versie 10.12.2 erop staan, oftewel de nieuwste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:01
Heb je de MacBook Pro ook voorzien van enkele upgrades? Op een harde schijf kan het kloppen dat het traag is. Deze standaard schijven zijn al niet vooruit te branden... Anders zou ik eens gaan kijken voor een SSD upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
livranca schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:36:
Heb je de MacBook Pro ook voorzien van enkele upgrades? Op een harde schijf kan het kloppen dat het traag is. Deze standaard schijven zijn al niet vooruit te branden... Anders zou ik eens gaan kijken voor een SSD upgrade.
Ik heb al een beetje rond te zitten kijken naar een SSD. Welke SSD zal je adviseren? Ik gebruik mijn Macbook voornamelijk voor notities en internetten en heel soms photoshop. Dus heel veel belasting heeft hij niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Hij start eigenlijk helemaal niet meer goed op. Het is altijd een paar minuten wachten. Ik moet zeggen het openen van veel programma's op mijn Macbook gaat niet al te snel, maar Word is echt enorm traag...

Ik heb MacOS Sierra versie 10.12.2 erop staan, oftewel de nieuwste versie.
Ah, dan is het misschien wel zinvol om je macbook een smc-reset te geven:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
Als de batterij niet verwijderbaar is

Zet de Mac uit.
Sluit de MagSafe- of USB-C-lichtnetadapter aan op een stroombron en op de computer.
Druk op het ingebouwde toetsenbord tegelijk op de toetsen Shift-Control-Option (links) en de aan/uit-knop.
Laat alle toetsen los en druk vervolgens op de aan/uit-knop om de Mac in te schakelen
Proberen op te starten in veilige opstartmodus wil ook nog wel eens helpen (hij ruimt dan zgn. cache-bestanden op). Dat is:
- Macbook inschakelen
- Snel shift toets indrukken en weer loslaten als het apple logo op het scherm verschijnt (is een timings-ding dit, moet je waarschijnlijk een paar keer proberen voor het goed gaat).
Hij gaat dan veel trager dan normaal opstarten (logo met voortgangsbalk) en waarschijnlijk ziet het beeld van je mac er niet super uit. Hoort zo, gewoon weer normaal herstarten en alles zou weer in orde moeten zijn.

Office opnieuw installeren is ook altijd een optie.
Een SSD installeren ook, maar dat lijkt me zonder troubleshooting een beetje met een kanon op een mug schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 12:21
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:56:
[...]

forceer stop zit in het apple menu linksboven, niet de rechtermuis op het app icon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

krotwijk schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:53:
[...]

forceer stop zit in het apple menu linksboven, niet de rechtermuis op het app icon!
Da's een goede aanvulling ja!
Kan ook zijn dat TO het "Word"-menu aanklikt, daar staat onderaan ook alleen "Stop Word" maar moet dan inderdaad nog even wat verder naar linksboven op het appeltje klikken en dan geforceerd stoppen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:42:
[...]

Ik heb al een beetje rond te zitten kijken naar een SSD. Welke SSD zal je adviseren? <>
SSD is altijd een verbetering (ik type dit vanaf een redelijk snelle mid-2009 met SSD) maar word moet ook gewoon vanaf een HDD goed opstarten. En ik meen me zelfs te herinneren dat de 2016 MacBook Pro een hybride HDD heeft (deels SSD?) dus dan is die upgrade minder urgent - eerst je huidige mac weer aan de praat krijgen. Er staan hierboven best wel wat goede tips.

edit:// 2012 macbook gemist

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 15-01-2017 22:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
krotwijk schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:53:
[...]

Of CMD+Alt+Esc.

Maar een SSD is eigenlijk een no-brainer. Eigenlijk iedere SSD voldoet wel, kijk naar de reviews die gegeven worden en je komt vanzelf bij een aantal goede schijven uit. Je moet enkel even opletten welke grootte je neemt, 128GB, 256GB of groter. Zelf kan ik al jaren toe met een 128GB versie.

Ow, wat me zo ook nog te binnen schiet: Als je MacBook écht niet vooruit te branden is, over de hele linie, en zelfs vastlopers heeft of soms een knipperend mapje met een vraagteken bij het opstarten, dan kan het ook zijn dat de datakabel van het Logic Board naar je harde schijf het aan het begeven is. Komt wel eens voor bij 2012 modellen. Dit kun je min of meer controleren door je schijf in een externe behuizing te doen en van daar opstarten. Als daar wél alles netjes loopt dan weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:39

Yor

Yor1313#2571

Oké, oké,

Ik doe maar eens mee:

Als eerste zorg je ervoor dat er geen meuk aan je macbook gekoppeld is, die er niet aan hoort.

Dan ga je eens in de veilige mode starten, inderdaad shift indrukken en starten, shift vasthouden totdat je het Apple logo ziet. Tijdens de boot, die wat langer kan duren, wordt de schijf gecontroleerd wat geheugencaches geleegd.

Wanneer je daar Word start, of de andere apps die zo langzaam zijn, en het gebeurt daar ook, weet je dat het in elk geval niet iets is van 3de partij software, want de veilige mode schakelt dat uit.

Gebeurt het daar niet, maak eens een test gebruiker aan, dus een compleet andere user (systeemvoorkeuren>gebruikers en groepen, + teken indrukken..)
Daar start je dan ook in op. Wat gebeurt er daar? Geen last? Dan is er iets in jou useraccount niet in orde, heb je het daar ook, is het systeembreed.

Bij useraccount issues zou ik eerst eens Malwarebytes installeren en laten draaien. Staat er meuk op je Mac, biedt dat vaak een uitkomst. Anders Word eens compleet verwijderen en opnieuw installeren.
Is het systeembreed, ga je verder kijken, een smc of een nvram reset, misschien nog eens opstarten in de recovery en met het schijfhulpprogramma een schijfcontrole uitvoeren op je opstartschijf.
Als dat allemaal niets biedt, herinstallatie OSX en in een uiterst geval doe je een complete wipe!

Ook zou je nog eens kunnen opstarten met de D ingedrukt. Je start dan een hardware test. Krijg je hier foutcodes, dan kun je die zeker met behulp van Google vinden.

Maar voordat je ook maar iets gaat doen:

MAAK EEN BACKUP VAN JE DATA

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:16
Je hebt het over een MacBook van 2012 maar hoeveel werkgeheugen heb je? 4gb en dan macOS?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 09:32
Ik zie vergaande suggesties, maar kan je niks vinden door te google? Mijn oom had een vergelijkbaar probleem, maar dan met Outlook. Ik heb toen een standaard profile bestand verwijderd (voorkeursinstellingen, etc.) en nadien startte ie altijd binnen minder dan een halve seconde op.

Wellicht of je iets kan vinden dat hierop lijkt. Maar voordat je anti virus gaat instellen, je SMC resetten of andere overdreven items.. Installeer de software even opnieuw? Macbook 2012, moet 'm binnen een half uur opnieuw draaiend hebben..?
Pagina: 1