Ik heb de volgende (al wat oudere) PC in handen:
ASUS P5K Premium moederbord, REV. 0504 in een Coolermaster behuizing
Intel Quadcore processor Q6600 2,4 GHz met 4 GB geheugen en een GTX8800 videokaart
Op de onboard JMicron controller zit niets aangesloten.
Met Windows 10 64 bits.
In Windows Apparaatbeheer is alles stabiel en er zijn geen "gele uitroeptekens".
Opslag:
4 x Samsung HD321KJ (320GB elk) in RAID5 aangesloten op de Intel Matrix Storage Controller ICH9R WRA105
die geeft het volgende aan: Strip 64 KB, Size 894.3 GB, Volume 0 Raid5 (Parity), Station Verify, Bootable Yes.
Smart is op de individuele disks nog niet uitgelezen.
In de BIOS staat 1st boot device op Raid: Intel Volume 01 en Plug and Play aware OS: Yes.
Harddisk write protect (via toegang via de BIOS): Yes.
Met Cristaldiskinfo de 4 harddisks uitgelezen: de tweede en vierde schijf hebben elk 1 Current Pending Sector. Er zijn op alle schijven 0 Uncorrectable sectors en 0 CRC errors. Alle overige indicatoren zijn ook goed. Ik kan hieruit de lage transfersnelheid niet verklaren.
Mijn doel is om deze PC gewoon in gebruik te nemen en te kijken wat deze al wat oudere maar destijds wel snelle hardware in de praktijk kan.
Het probleem is dat het systeem ontzettend traag is: HDTune geeft voor “Intel RAID5 Volume (960GB)" het volgende aan:
- Transfer Rate Min/Max/Average: 0/18,1/6,5 MB/s
- Access Time 54,7 ms
- Burst Rate 931,2 MB/s
- CPU Usage 10,1 %
- geen slechte sectoren op het volume.
Zien jullie zo meteen al iets raars hieraan waardoor het RAID volume zo traag is?
Wat ik niet goed kan interpreteren is het volgende:
De Storage Controller geeft aan: Station Verify. Is dit een teken dat het RAID5 volume iets mankeert?
En wat zou ik in de BIOS aan instellingen kunnen controleren?
ASUS P5K Premium moederbord, REV. 0504 in een Coolermaster behuizing
Intel Quadcore processor Q6600 2,4 GHz met 4 GB geheugen en een GTX8800 videokaart
Op de onboard JMicron controller zit niets aangesloten.
Met Windows 10 64 bits.
In Windows Apparaatbeheer is alles stabiel en er zijn geen "gele uitroeptekens".
Opslag:
4 x Samsung HD321KJ (320GB elk) in RAID5 aangesloten op de Intel Matrix Storage Controller ICH9R WRA105
die geeft het volgende aan: Strip 64 KB, Size 894.3 GB, Volume 0 Raid5 (Parity), Station Verify, Bootable Yes.
Smart is op de individuele disks nog niet uitgelezen.
In de BIOS staat 1st boot device op Raid: Intel Volume 01 en Plug and Play aware OS: Yes.
Harddisk write protect (via toegang via de BIOS): Yes.
Met Cristaldiskinfo de 4 harddisks uitgelezen: de tweede en vierde schijf hebben elk 1 Current Pending Sector. Er zijn op alle schijven 0 Uncorrectable sectors en 0 CRC errors. Alle overige indicatoren zijn ook goed. Ik kan hieruit de lage transfersnelheid niet verklaren.
Mijn doel is om deze PC gewoon in gebruik te nemen en te kijken wat deze al wat oudere maar destijds wel snelle hardware in de praktijk kan.
Het probleem is dat het systeem ontzettend traag is: HDTune geeft voor “Intel RAID5 Volume (960GB)" het volgende aan:
- Transfer Rate Min/Max/Average: 0/18,1/6,5 MB/s
- Access Time 54,7 ms
- Burst Rate 931,2 MB/s
- CPU Usage 10,1 %
- geen slechte sectoren op het volume.
Zien jullie zo meteen al iets raars hieraan waardoor het RAID volume zo traag is?
Wat ik niet goed kan interpreteren is het volgende:
De Storage Controller geeft aan: Station Verify. Is dit een teken dat het RAID5 volume iets mankeert?
En wat zou ik in de BIOS aan instellingen kunnen controleren?
[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 15-01-2017 19:14 ]