iMac crash (synology NAS probleem?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basse1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb nu al 11 maanden hetzelfde probleem met mijn iMac 27 inch late 2012. Hij heeft altijd prima gewerkt totdat ik vorig jaar febr. een Synology DS216play NAS heb aangeschaft en aangesloten op mijn LAN.

Na een "x" tijd crasht? mijn iMac ineens, scherm zwart, geen geluid meer van fans ofzo, helemaal uit. Ik weet niet wat de trigger hiervoor is maar hij valt ineens uit. Meestal wanneer hij in sluimerstand staat, maar ook wanneer ik gewoon aan het werk ben. Er draaien dan geen zware programma's (excel, safari enz).
De iMac is niet meer te herstarten tenzij ik de stroom er af haal. Zelfs dat moet ik soms 10x proberen voordat hij weer opstart. Daarna draait hij weer prima (ook het afspelen van HD films e.d.).

Ik heb al van alles geprobeerd maar niets lost het probleem op:

- Naar twee verschillende bedrijven gebracht (waaronder Amac) en daar draait hij zonder problemen.
- Andere voedingskabel
- Complete reset van alles op de iMac (ook onder terugzetten reservekopie)
- Ander stopcontact (ook andere groep in het huis).
- SMC reset
- NVRAM reset
- Virusscanner, Malware scanner enz
- Harde schijf diagnose gedraaid.

Als ik de Mac laat draaien zonder verbinding te maken met LAN of internet is er geen probleem. Ook al laat ik hem een week draaien.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat er een probleem is tussen de iMac en de Synology. Ik laat Time Machine ieder uur automatisch een reservekopie maken op een gedeelde map op de NAS. Dit gaat zonder problemen.
Nadat ik de iMac en de NAS compleet het geformatteerd heb ik alleen een gedeelde map aangemaakt voor Time Machine en ingesteld dat er daar een backup op gemaakt moet worden. Daarnaast heb ik een aantal films gekopieerd vanaf de mac naar de NAS.

Heeft er iemand een idee van wat hier fout gaat?

Alvast bedankt.
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

In je tekst zeg je dat je alles geformatteerd hebt. Heb je toen ook de backup teruggezet of vanaf scratch begonnen? (ook onder terugzetten reservekopie) snap ik niet geheel wat je bedoelt.

Indien je hem teruggezet hebt, kan je nog eens proberen een nieuwe user aan te maken in macOS en zien hoe het vanaf daar loopt. In het verleden heb ik wel eens vaker problemen gezien die binnen een bepaald user account zaten, en met een ander user account (vers) opgelost waren.

Draait de iMac ook zonder problemen als de Synology van het netwerk losgekoppeld is? Zonder netwerk/internet draait de iMac goed, maar wat doet hij met internet/netwerk zonder Synology?

Is de Share op de Synology via SMB of AFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basse1
Beste Ankhie,

Bedankt voor je reactie. Ik heb beide geprobeerd. Zowel een reservekopie terugzetten als "from scratch" beginnen. Daarbij heb ik nu nauwelijks programma's van derden erop staan. Hij lijkt me dus geen probleem in de software en volgens de bedrijven waar ik ben geweest zitten er ook geen problemen in de hardware. De iMac werkt namelijk een week lang zonder problemen als hij zonder LAN of Wifi direct na formatteren aan staat. Het lijkt er echt op dat er ergens in de instellingen iMac of Synology een probleem zit? En dat hij daarom in een soort beveiligingsmodus springt en compleet afsluit? Ik weet niet of dat kan?

Ik heb deze week een nieuwe user aangemaakt in de NAS maar nog geen aparte user geprobeerd voor de mac. Dit ga ik proberen zodra de Mac nu weer hetzelfde probleem laat zien. De laatste poging die ik zojuist heb geprobeerd is:

- Op de NAS alleen bestandsdeling toestaan via AFP (Apple Filing Protocol) en de rest uitzetten.
- Op de Mac stond bestandsdeling via SMB alleen aan en niet AFP. Dus SMB uitgezet en AFP aangezet. Er gebeurde toen wel even iets in Finder. Hij maakte opnieuw verbinding met de mappen op de NAS.

Mocht dit het probleem zijn geweest dan laat ik het weten. Anders ga ik aan de slag met een andere user op de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:32
Wanneer doet het probleem zich precies voor? Gewoon willekeurig?

Je geeft aan dat hij dit ook doet terwijl hij in sluimerstand staat. Kan het misschien zo zijn dat hij bevriest wanneer timemachine gaat draaien?

Timemachine draait namelijk ook tijdens een power nap.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-07 19:37
Welke taken / services draaien op de synology?
Alleen AFP / timemachine? of ook DHCP en andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 14:54

Quakie

quakelen

Het lijkt mij nogal apart dat zn combinatie je imac laat crashen. Ik noem het maar crashen omdat je hem soms pas na 10x proberen weer aan krijgt.

welke os x versie draai je?
In laatste update zat volgens mij ook een update qua verbindingen via smb..

welke versie draai je op je synology?
Half feb/eind feb komt 6.1 uit. Daarin zit ook een update qua smb (samba) en SMB in combinatie met timemachine. Je zou de RC versie kunnen proberen? Dan kan je via SMB je time machine backups maken... misschien dat daar iets mis gaat.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basse1
Het verzetten van SMB naar AFP op de mac heeft geen effect, de mac springt ineen uit en start niet meer op. Alleen na de stekker er in- en uitgedaan te hebben.

@JeroenF: Ik heb na een jaar proberen nog steeds niet kunnen achterhalen wat nu precies de trigger is. Hij lijkt het willekeurig te doen maar dat geloof ik niet. De laatste keer zag ik in de log als laatste regels vastgelegd: imac-van-??? com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.nowplayingtouchui): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds. Deze melding komt continue voor in de system.log maar begint pas lijkt het wel nu ik Wifi weer aanzet en hij verbinding maakt met de NAS. De Mac heeft inmiddels weer 1,5 dag zonder problemen gedraaid (vandaag de hele dag gaan werken) maar wel zonder verbonden te zijn met iets anders (LAN kabel eruit en Wifi uitgezet).
Timemachine heeft al meerdere keren een backup weggeschreven zonder problemen (ik heb meegekeken terwijl hij bezig was).

@Piebas: Ik heb de Synology NAS naar fabrieksinstellingen gezet en alleen de standaard programma's zijn geïnstalleerd (video, foto's enz) verder niets geïnstalleerd. Alleen een gedeelde map aangemaakt en bestandsdeling voor Mac (AFP) aangezet. Daarnaast een paar films in een map gezet zodat ik die op mijn iPhone iPad en apple tv via Infuse kan bekijken.

@Quakie: Ik draai nu de laatste versie van macOS Sierra maar heb het probleem hiervoor ook gehad bij El Capitan. Ook op de Synology draait de laatst beschikbare software.
De backups wegschrijven lukt gewoon en ik heb ze (tijdens een van mijn pogingen afgelopen jaar) ook gewoon kunnen gebruiken als herstelpunt na mijn mac geformatteerd te hebben.
Ik ben benieuwd of verbinden via SMB het probleem op zou kunnen lossen komende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-07 14:55
Klink mij toch erg in de oren dat er een hardware probleem in de mac zit.
Heb je zelf al een AHT gedraaid? https://support.apple.com/nl-nl/HT201257
In het kort: Mac uitzetten en opstarten met de D toets ingedrukt.
Selecteer dan de uitgebreide test. Afhankelijk van hoeveel geheugen er in de Mac zit, duurt een hardware test ongeveer 1 uur. Kijk er niet van op als je mac gaat opstijgen. Fans worden waarschijnlijk op volle toeren gezet.

[update] Ik heb even gegoogled op je fout melding.
https://discussions.apple.../7724804?start=0&tstart=0

Staat Hands Off aan? Zet deze dan eens uit. Dit doe je in Systeemvoorkeuren > Algemeen > Sta Handoff toe deze Mac en uw iCloud-apparaten toe

https://cdn.appletips.nl/...doff-uitschakelen-OSX.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door debom op 20-01-2017 10:30 . Reden: hands off optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basse1
Debom, bedankt voor je reactie. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar zal het dit weekend eens doen.

De mac heeft de hele week aangestaan maar zonder WiFi en LAN-kabel. Geen enkel probleem gehad. Iedere keer als ik er langs liep en ik op de spatiebalk tikte kwam hij netjes uit sluimerstand. Ook nog even op gewerkt (excel) en een HD-film op laten draaien als test.

Daarna in mijn meterkast de AirPort extreme (brugmodus) ertussenuit gehaald en kabel direct aangesloten op de KPN modem/router. LAN-kabel weer in m'n Mac. Even op internet gezeten verder niets. Binnen 1 uur zag ik dat het scherm weer op zwart stond en was m'n probleem weer terug. Het lijkt me dus echt geen hardware probleem.

Ik heb ook sinds een jaar een VPN programma, die zal ik ook nog even deïnstalleren. En de Mac direct aansluiten zonder hubje ertussen (hierop zit in de woonkamer ook nog de tv, Apple tv en Marantz receiver).
Pagina: 1