Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26
Beste mede-tweakers,

Onlangs heb ik een nieuw systeem samengesteld met een Asus STRIX-GTX1080-A8G-GAMING. Ik heb ontzettend last van coil whine. Het geluid is een soort brommende hoge piep dat verandert als ik om mee heen kijk. Ik speel voornamelijk Rainbow Six Siege, maar het probleem doet zich ook voor in Watch Dogs 2. Bij de Time Spy test van 3dMark is het probleem in mindere mate aan de orde.

Als ik de onboard GPU gebruik is het probleem er niet. In windows heb ik ook geen last van coil whine.

Mijn overige relevante specificaties:
Corsair RM750X voeding.
Asus z170 pro gaming moederbord.

Ik kon geen topic vinden met een antwoord op mijn vraag.

Mijn vraag:
Is RMA de enige oplossing? Het is dusdanig storend dat het mijn game plezier beïnvloed. Zijn er nog dingen die ik kan proberen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
Rma kan je proberen, alleen dan is er een 50/50 kans dat je een kaart krijgt die nog ergere coilwhine. Een andere optie kan ik me niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:34
Coil whine is niet zomaar te verhelpen, en een RMA geeft als kans dat je er een terug krijgt die als nog last heeft van coil whine EN de kans bestaat dat de fabrikant er niks aan wil doen want (in hun ogen) is de videokaart nog prima te gebruiken. Zelf ervaring gehad bij coil whine bij mijn XPS 15. Toevallig een ander defect dat toen werd verholpen (moederboard werd vervangen) en toen was de coil whine weg. Maar op coil whine alleen zouden ze m' niet hebben "gerepareerd".

Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Je kunt je framerate proberen te limiteren, coil whine op videokaarten ontstaat meestal als je framerate erg hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bedankt voor de reacties! Ik merk inderdaad dat het probleem zich voornamelijk voordoet bij hogere framerates. Ik ga proberen om de framerate te limiteren. Momenteel speel ik op een full hd scherm. Als ik straks op een 1440p scherm speel zal het dus wel minder aan de orde zijn.

Edit: Met V-Sync aan is het probleem inderdaad opgelost! Hartelijk dank.

[ Voor 12% gewijzigd door __xeno__ op 15-01-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 10:38
Hoe lang geleden is onlangs? Anders terug sturen en nieuwe kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Ik second de melding van unfor, een te hoge framerate is vaak de oorzaak van coil whine. Ik had 't namelijk ook in een bepaald spel (weet niet meer welke) waarin de framerates opliepen tot bijna 300 fps. Zulke framerates zijn overigens ook niet goed voor de levensduur van je kaart dus dat zou je sowieso moeten vermijden.

Limiteren met V-sync kan inderdaad maar het nadeel is dat je wel (veel) input lag krijgt. Mocht je er niet mee bekend zijn, input lag is een vertraging tussen de input - jij die op de knop drukt of de muis beweegt - en de reactie daarop op het scherm. Je merkt het aan het feit dat je muis raar/plakkerig/stroperig gaat aanvoelen, beetje afhankelijk van hoe gevoelig je daarvoor bent.

Daarom zet ik óf de instellingen hoger om de framerate te drukken óf ik kijk of ik op een andere manier de framerate kan limiteren. Soms kan het ook met een console commando of een instelling in een ini file o.i.d.

BF1 Stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Coilwhine is geen defect en als ze dat voor je "repareren" is het coulance, dus houdt dat ook in gedachten ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G-sync of V-sync? En als je de CPU eens down-clocked zodat de GPU wat meer te doen heeft..., BROMMMM.....

Ehmm, misschien niet installeren op een XPM-profiel of overclock.?. (XMP)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Foodie88 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:47:
[...]Zulke framerates zijn overigens ook niet goed voor de levensduur van je kaart dus dat zou je sowieso moeten vermijden.[...]
Waar haal je die onzin vandaan?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
Blaat schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:13:
[...]

Waar haal je die onzin vandaan?
Je videokaart moet harder werken dan nodig is; je monitor kan immers maar 60/120/144 Hz o.i.d. weergeven. Daarom is het zonde om de fps zo hoog te laten oplopen.

Ik kreeg zelf met mijn R9 280X artifacts in bepaalde games die niet veel vroegen van de kaart maar waarbij de fps dus wel hoog opliep. Nu is het een kaart die bekend (berucht) is van zulke problemen maar toch. Zo'n hoge fps heeft alleen nadelen, geen voordelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Foodie88 op 17-01-2017 13:18 ]

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Foodie88 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:15:
[...]

Je videokaart moet harder werken dan nodig is; je monitor kan immers maar 60/120/144 Hz o.i.d. weergeven. Daarom is het zonde om de fps zo hoog te laten oplopen.

Ik kreeg zelf met mijn R9 280X artifacts in bepaalde games die niet veel vroegen van de kaart maar waarbij de fps dus wel hoog opliep. Nu is het een kaart die bekend (berucht) is van zulke problemen maar toch. Zo'n hoge fps heeft alleen nadelen, geen voordelen.
Mee eens dat het onnodig is.

Maar het is niet hoge fps die kaarten kapot maakt maar hoge temperaturen. Als de koeling afdoende is kan je de videokaart zo hard laten lopen als je wil zonder dat het ten koste gaat van de levensduur.

De R9 280x is een beruchte heethoofd. Dat de fps hoog opliep is daar niet de oorzaak van, de oorzaak was onafdoende koeling.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
Blaat schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:23:
[...]

Mee eens dat het onnodig is.

Maar het is niet hoge fps die kaarten kapot maakt maar hoge temperaturen. Als de koeling afdoende is kan je de videokaart zo hard laten lopen als je wil zonder dat het ten koste gaat van de levensduur.

De R9 280x is een beruchte heethoofd. Dat de fps hoog opliep is daar niet de oorzaak van, de oorzaak was onafdoende koeling.
Je hebt gelijk, ik was niet helemaal volledig.

Ik bedoelde eigenlijk dat de super hoge fps kan zorgen voor een hogere temperatuur, welke op zijn beurt kan zorgen voor een verminderde levensduur.

De R9 280x was inderdaad een zorgenkindje, blij dat ik dat ding de deur heb uitgedaan. Slechte koeler en een kaart die idle al heet werd.

BF1 Stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

In dit kader mis ik de framelimiter van de AMD drivers een beetje nu ik een GTX 970 heb. Moet je er weer een los tooltje voor draaien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Mijn GTX 970 heeft ook coilwhine, maar dat is nu voor mij opgelost door de voeding te vervangen voor een Corsair rm650 en daarna is het niet meer hoorbaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
[...]

Hz != FPS ;)

Je hebt in veel gevallen zeker voordeel bij een zo hoog mogelijke FPS rate... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:57
[...]

Juist de FPS hoog laten oplopen ,anders heb je juist minder effect van een high refresh monitor.

Met een 120hz scherm heb je het meest profijt, als je ook 120fps haal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:53
freaky35 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:36:
[...]

Juist de FPS hoog laten oplopen ,anders heb je juist minder effect van een high refresh monitor.

Met een 120hz scherm heb je het meest profijt, als je ook 120fps haal
Of zelfs nog meer.
https://www.reddit.com/r/...than_the_refresh_rate_of/

Maar het is 9/10 keer niet het geld waard om een GPU upgrade te doen als je toch al boven de hz van je monitor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
MsG schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:33:
In dit kader mis ik de framelimiter van de AMD drivers een beetje nu ik een GTX 970 heb. Moet je er weer een los tooltje voor draaien.
Welke tool gebruik jij hiervoor? Dan ga ik dat ook even draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Je kunt daar nvidia inspector voor gebruiken.
Pagina: 1