Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik wil graag een spiegelreflex camera kopen. Ik heb in de kast van mijn vader een Nikon af f601 gevonden inclusief een aantal verschillende lenzen waarvan één daarvan autofocus heeft

Nu was mijn vraag of ik deze lenzen kan gebruiken in combinatie met een Nikon 3300d en of de autofocus dan ook werkt

De lenzen:

Nikon AF Nikkor 35-70mm 1:33-4.5
Sigma zoom 100-200mm 1:4.5
Sigma mini-wide 1:2.8 28mm
Tokina RMC 135mm 1:2.8

Ik kan weinig vinden op internet dus bedacht ik om een forum te openen op Tweakers ik hoop wat informatie te krijgen

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-01-2017 22:52)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:19

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Waarom is 35-70 niet handig dan? handmatige focus vind ik geen probleem
Omdat die gemaakt is voor full frame en niet voor APS-C camera's zoals de D3300 waardoor je totaal geen groothoek hebt.

Maar koop die D3300 gewoon. Prima camera om mee te beginnen. Maar laat je keus niet bepalen door die paar lenzen die je nog hebt liggen. Die zijn leuk om een keer mee te spelen, maar in de praktijk ga je er waarschijnlijk weinig mee kunnen doen, en dan zijn die 28mm en 135mm nog het leukst om mee te spelen.

Dus gewoon kopen die D3300, maar dan wel met een (kit)lens erbij... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Alle reacties

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11 22:48
Ze zullen allemaal passen en werken op de D3300. Zolang de lenzen geen eigen focus motor hebben gaat autofocus niet lukken omdat de D3300 geen ingebouwde focusmotor heeft.

Ben niet 100% zeker of ze allemaal passen maar iemand mag mij corrigeren als het niet zo is :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie, ik geloof dat de Nikon AF lens een eigen motor heeft

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11 22:15

DarkSide

theres no place like ::1

Zolang het geen G of D lens is. Gaat het werken.
Autofocus is available with AF-S and AF-I lenses; Autofocus is not available with other type G and D lenses, AF lenses (IX NIKKOR and lenses for the F3AF are not supported) and AI-P lenses; Non-CPU lenses can be used in mode M but the camera exposure meter will not function
The electronic rangefinder can be used with lenses that have a maximum aperture of f/5.6 or faster

Andere lenzen zou je ook meer info over moeten vinden.
Met letters er achter. Lenzen worden vaak opnieuw uitgebracht. Waarbij 100-200 f4 niet zo veel zegt. Zeg maar.

Als je voor een Nikon zijn. Zullen ze passen. Geloof dat nikon voor het laatst de mount aangepast heeft in 1970. Alles wat nieuwer is past sowieso (itt canon die jaren later nog een wijziging heeft toegepast).
Maar bij sommige lenzen zul je dus met de hand moeten focusen.

Wat op zich niet erg hoeft te zijn. Sommige oude lenzen kunnen nog best pareltjes zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:12

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:26:
Bedankt voor de reactie, ik geloof dat de Nikon AF lens een eigen motor heeft
Nee, heeft ie niet: http://kenrockwell.com/nikon/3570.htm

De enige Nikon mount lenzen die autofocussen op de D3300 zijn met AF-S in de naam.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
En AF-P met een firmware update. Maar dat is de meest recente reeks Nikon objectieven.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Fiber

Fiber

DarkSide schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:32:
Zolang het geen G of D lens is. Gaat het werken...
Gaat het niet werken bedoel je... Tenminste, het past wel maar je zal handmatig moeten focussen waar een D3300 niet echt op gebouwd is. Een D3300 heeft geen focus motor en heeft dus modernere lenzen nodig. Buiten dat is het bereik van een 35-70 op een D3300 ook niet echt handig.

Gewoon nieuwe lenzen kopen voor die D3300 (Gewoon een kitlens om mee te beginnen en dan later uitbreiden naar behoefte) en een verse batterij en een rolletje in die F601 stoppen en daar ook lol van hebben...

Die 28mm en 135mm zijn overigens best leuk om wel een keer uit te proberen op de D3000, bij stilstaande onderwerpen waar je de tijd voor kan nemen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Een D3300 heeft geen focus motor en heeft dus modernere lenzen nodig. Buiten dat is het bereik van een 35-70 op een D3300 ook niet echt handig.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Er is een reden waarom standaard zoomlenzen voor aps-c camera's beginnen met 17 of 18mm: dit geeft een voldoende wijd beeld. Een 35-70 is een lens voor fullframe, die dan een wijder beeld geeft, maar zelfs op fullframe is 35mm niet echt wijd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • Beste antwoord

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Omdat die gemaakt is voor full frame en niet voor APS-C camera's zoals de D3300 waardoor je totaal geen groothoek hebt.

Maar koop die D3300 gewoon. Prima camera om mee te beginnen. Maar laat je keus niet bepalen door die paar lenzen die je nog hebt liggen. Die zijn leuk om een keer mee te spelen, maar in de praktijk ga je er waarschijnlijk weinig mee kunnen doen, en dan zijn die 28mm en 135mm nog het leukst om mee te spelen.

Dus gewoon kopen die D3300, maar dan wel met een (kit)lens erbij... :)

Pagina: 1