[Advies] 5.1 setje voor in mijn woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 05:30
Ik zoek een?
Een 5.1 home cinema set om films/games wat leuker te maken om ze te kijken/spelen.

Wat is je budget?
Aangezien ik een leek ben qua geluid en ik heel vaak verbaasd opkijk van "ja, ik hoor het verschil echt niet", ben ik niet van plan meer dan 300 uit te geven aan een volledige set. Ik luister thuis niet echt muziek, houdt wel van films kijken en zo nu en dan een spel spelen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films wat intenser te kunnen kijken.Mijn idee is om een subtiele kleine 5.1 set in mijn woonkamer te doen, met twee boxen achter de bank, dat ze niet te zien zijn en bij de TV, waar ze opzich wel aanwezig mogen zijn. Maar geen gigantisch grote zuilen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Geen merk heeft de voorkeur, zoals ik zeg, tot op heden heb ik altijd mijn TV-speakers gebruikt en dat is me tot nu toe bevallen. Wil alleen de stap maken naar Surround Sound.

Heb hier wat rond gekeken wat er wordt aangeraden, maar dat zit eigenlijk telkens al ver over het budget heen wat ik er voor over heb, daarbij begrijp ik niet helemaal wat de essentie is van een Receiver.

Wat ik gevonden heb tot nu toe:
- Pioneer S-HS100 - 141,33
- Yamaha NS-40 - 169,-
- Harman Kardon HKTS 5 - 219,-
- Onkyo SKS-HT648 - 249,-

In mijn moederbord zit de mogelijkheid om een 5.1 set aan te sluiten, of moet ik een aparte geluidskaart er voor in doen? GA-Z77X-UD3H

Ik wil het alleen aansluiten aan mijn computer, deze staat naast mijn TV en gebruik ik als media-center. Als ik normaal TV kijk hoef ik geen 5.1 set te hebben. Dan zijn de TV speakers goed genoeg. Films/Series kijk ik toch via de PC (bijv. Netflix).

Welke vragen heb je hier nog over?
Hopelijk kunnen jullie advies geven, heb rond zitten kijken en verbaas me om de prijzen van bepaalde sets. Mogelijk dat ik het verschil ga horen ooit, als ik nu een goedkope (slechte) set aanschaf en ooit bij iemand thuis kom die een degelijke set heeft. Vooralsnog heb ik het idee dat een setje van hierboven gewoon prima kan voor wat ik wil. Maar raad het me af als het geldverspilling is. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij begrijp ik niet helemaal wat de essentie is van een Receiver..... Hoe dacht je anders 5.1 geluid te kunnen krijgen uit bijvoorbeeld een DTS signaal? Die zet dit signaal om naar deze kanalen. Ik zou ff door sparen en gewoon tweedehands een mooie set op de kop tikken bijvoorbeeld deze receiver: V&A aangeboden: Marantz receiver SR7005 (Zwart) en dan een mooie set speakers opsnorren. Krijg je nooit spijt van. Van die setjes hierboven wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
Je hoeft geen geluidsexpert te zijn om verschillen tussen sets te horen. Dan moet je niet denken aan setjes met satellietspeakers onderling, want dan heb je in veel gevallen gelijk. Maar het verschil tussen satellietspeakers en boekenplank- of zuilspeakers gaat zelfs de meest ongevoelige persoon horen.

Echter ga je voor €300,- niets beters vinden dan een set met satellietspeakers. Aan de genoemde sets wil ik ook nog Teufel toevoegen. Er zijn 2 sets die redelijk binnen het budget passen. Neem er een tweedehands receiver bij en je bent voor €400,- klaar. Ik vermoed dat dat beter zal klinken dan de genoemde sets. Maar in alle gevallen zul je dat zelf moeten ervaren.

Wat betreft noodzaak voor receiver, de meeste speakers zijn passief, dat wil zeggen dat ze alles in huis hebben om geluid te produceren, behalve de aansturing. Een speaker heeft vermogen nodig om de conus in beweging te brengen, een receiver zorgt daarvoor. Bij stereo wordt over versterker gesproken, een receiver doet iets meer (het is namelijk een verzamelpunt van audiobronnen én een versterker). Bij veel kant-en-klaar sets zit al een los kastje welke als receiver dient, in sommige gevallen is dat de subwoofer.

[ Voor 27% gewijzigd door LA-384 op 15-01-2017 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ShAd0w schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:08:
daarbij begrijp ik niet helemaal wat de essentie is van een Receiver
PC --> versterker --> speakers

De setjes die je gevonden hebt zijn speaker setjes, dus zonder versterking. Je PC (audio uitgang) is niet krachtig genoeg om de vijf surround speakers + subwoofer aan te sturen. Daarom doe je er een versterker (of receiver) tussen. Een receiver is een versterker met ingebouwde tuner (radio).

Je kan voor een 5.1 PC Speakersetje gaan. Dat lijkt het meeste op de setjes die je zelf had gevonden. Die sluit je direct aan op je PC. Daar zit de versterker ingebouwd in de subwoofer. Makkelijk te herkennen, want je moet alle speakers daarop aansluiten.

Je kan ook op zoek gaan naar een Home Cinema Set (dus receiver + speakers). Dan heb je een losse versterker. Je PC gaat naar de versterker. De versterker gaat naar de 5.1 speakers.

Let er op dat de "versterker" die je kiest een INgang heeft voor het signaal dat jouw pc OUTstuurt. Sommige eenvoudige home cinema setjes hebben geen AUX of andere ingang; en als ze het al hebben is het alleen stereo (L+R tulp). Makkelijkst is als je op je pc een digitaal-uit hebt die dan naar de digitaal-in van de versterker gaat. Let op! Digitaal heb je in coax (tulp) en optisch (glasvezel); en dat moet dus aan beide kanten hetzelfde zijn. Als je kan kiezen, ga dan voor optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
Ah oke, dat begrijp ik het deel van de receiver / versterker nu. Dacht dat dit noodzakelijk was om "beter" geluid te produceren. Tot nu toe heb ooit eens een 2.1 setje gehad en die ging inderdaad ook met één kabel naar de subwoofer en daarna naar de rest. Eigenlijk nooit geweten dat dit dan direct een versterker was.

Weer wat geleerd! Ga ik nog even op wat meer onderzoek uit. Aangezien ik dacht dat mijn audio-uitgangen op mijn moederbord genoeg waren om een dergelijk setje aan te sturen, eigenlijk zoiets als een koptelefoon aansluiten, stekker in het juiste kanaaltje en gaan. Dan gaat de prijs inderdaad wat omhoog en zie overal dat Teufal langs komen, even kijken wat dat allemaal is.

Verder gaat het me er noodzakelijk om dat het "niet aanwezig is", maar kunt genieten van 5.1 surround.
Thanks tot zover voor de reacties!

---
Voor mijn beeldvorming:
Bij deze dien ik dan nog een receiver bij aan te schaffen:
- https://www.teufelaudio.n...5-mk3-5.1-set-p13800.html

Bij deze zit de receiver in de Subwoofer
- https://www.teufelaudio.nl/pc/concept-e-digital-p14361.html
Dan kan ik mijn "SPDIF" uitgang op mijn moederbord gebruiken om naar de subwoofer te gaan, welke het dan weer verdeeld naar de satellieten.

Een film met DD5.1 wordt dan op die manier goed afgespeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door ShAd0w op 15-01-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Niet online
ShAd0w schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:52:
Voor mijn beeldvorming:
Bij [de Consono 35 Mk3] dien ik dan nog een receiver bij aan te schaffen:
Bij [de Concept E Digital] zit de receiver in de Subwoofer
Het beeld is helemaal juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
Heb er wel weet van dat de HD tracks (dts-hd, dolby truehd) alleen via hdmi overgestuurd kunnen worden. Niet dat de niet-hd tracks niet goed zijn, ik denk dat het verschil vaak niet te horen is. Ik denk dat atmos en dts-x ook enkel via hdmi overgestuurd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:24:
HD tracks (dts-hd, dolby truehd) alleen via hdmi
Dat is waar ook. Goed dat je het zegt. Ik was HDMI als digitaal signaal helemaal vergeten.
ShAd0w schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:52:
Dan kan ik mijn "SPDIF" uitgang op mijn moederbord gebruiken
Dat vraag ik me nu dus af. Zelf heb ik via HDMI mijn PC op mijn receiver aangesloten, werkt perfect. Als jouw geluidskaart 5.1 (analoge) signalen kan uitsturen; en de versterker 5.1 (dus zes) analoge ingangen heeft, zou 5.1 moeten werken. Ik twijfel nu of het met alleen SPDIF kan. Ik vermoed voor "gewoon" AC3/DTS van wel, maar dat zou je dan moeten nagaan. Bij de Concept E Digital zit een USB geluidskaart ingebouwd; lijkt ook een praktische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
Oke, dank je wel! Betere keus is dus voor een HDMI output/input te gaan door middel van een extra geluidskaart. Aangezien die niet op mijn moederbord zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10 08:51

Qon

Heb volgens mij een dergelijke situatie gehad en was jaren blij met m'n
pricewatch: Logitech Z906

Is gewoon een kant en klare set om 'goed' geluid te krijgen uit je PC.

Als je eenmaal begint met losse versterkers en speakers dan kom je uiteindelijk meestal wel op meer kosten uit, behalve als je erg veel zelfbeheersing hebt...
Pagina: 1