Opmerkelijk dat er voor een programmeeropleiding een macbook vereist wordt maar dat ter zake. Als dat van je gevraagd wordt zal daar een goede reden voor zijn. Waarschijnlijk moet je iets ontwikkelen in Xcode. (Gelukkig is er nu ook Visual Studio voor mac!)
- CPU en Geheugen
Voor het programmeren van kleine applicaties (wat voor de hand ligt tijdens een opleiding) heb je eigenlijk niet veel nodig in termen van CPU kracht. Een uitzondering is 3D rendering en data mining maar of je daar iets mee gaat doen is sterk af van je opleiding. Qua geheugen, ga voor minimaal 8Gb, een IDE kan best wat werkgeheugen innemen en als je daarnaast een browser, email en powerpoint/word open hebt schiet het al aardig op.
- Scherm en Toetsenbord
Wat ik je aanraad is een goed scherm met een hoge resolutie, minimaal 13 inch en retina is ook fijn, hoe meer characters je horizontaal kwijt kan, hoe meer code je kan overzien. Ook is een goed toetsenbord wenselijk maar dat zit bij een macbook wel goed.
- Gewicht
Als geld geen probleem is kan je voor een 15inch macbook gaan om een beter overzicht te hebben van je programma's. Echter, je levert dan in op gewicht (en op prijs). Weeg dus af hoe belangrijk het gewicht voor jou is.
- Batterij
Ook niet onbelangrijk. Alleen ik weet niet hoe de Macbooks van 2015 zich verhouden met 2016/17
Mijn persoonlijke mening is dat de Macbook Pro 15inch overkill is voor een opleiding. Je kan dat geld beter steken in een goede monitor waar je je macbook aan hangt.
Ik zou gaan voor een
- Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015)
of
- Apple MacBook Pro 2016 13,3
Vergeet niet je studenten korting!
Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.