Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:17
Beste medetweakers,

Sinds een half jaar ben ik de eigenaar van een Medion Erazer laptop, een P7643 om precies te zijn (deze).
Ik heb deze laptop destijds gekozen omdat er toch een boel mensen in mijn omgeving een prettige ervaring hadden met de garantie afdeling van Medion. Ook was de prijs/kwaliteitsverhouding super

Nu wil ik graag een extra SSD plaatsen en de 128GB die er nu inzit op den duur vervangen door een groter model. Ook vind ik het wel weer eens tijd om de laptop stofvrij te maken en de koeling van nieuwe pasta te voorzien.

Maar; als ik de onderkant van de laptop open wil schroeven, vind je een soort evolutie van een garantie-sticker. Namelijk: Rubberen voetjes die de schroef verbergen. Nou heb ik het even geprobeerd op een sloop laptop, maar die rubberen dingen moet je kapot maken voor je erbij kan.

Nu zegt Medion dat, en ik quote:
3. Uitsluitingen
Voor gebreken en schade die ontstaan door inwerking van buitenaf, onopzettelijke beschadiging, onjuist gebruik, aan het MEDION apparaat aangebrachte veranderingen, ombouw, uitbreidingen, gebruiken van vreemde onderdelen, veronachtzaming, virussen of softwarefouten, ongeschikt transport of verpakking en verlies bij retourzending van het apparaat naar MEDION kan MEDION niet aansprakelijk worden gesteld.
Het recht op garantie vervalt wanneer de storing aan het apparaat is ontstaan door onderhoud of reparatie die is uitgevoerd door een ander dan MEDION of door een niet door MEDION geautoriseerde servicepartner. De garantie vervalt ook wanneer stickers of serienummers van het apparaat of onderdelen van het apparaat worden gewijzigd of onherkenbaar worden gemaakt.
TLDR; Lees ik nu goed dat ik de laptop niet mag openmaken om gewoon onderhoud te plegen? Mag dat zomaar, dat mijn garantie dan vervalt?

Ik heb met diverse andere merken hier nooit echt problemen mee gehad, ook niet toen een SSD geplaatst was oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF, want dit is niet zozeer een technische vraag maar een garantievraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
br00ky schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:46:
Schopje naar SF, want dit is niet zozeer een technische vraag maar een garantievraag.
Dank! Ben nog niet zo lang wakker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik mis hier toch echt nog wat eigen inzet. Wat zei Medion bijv. toen je het ze vroeg en wat heb je verder op internet gevonden?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Yorinn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:50:
[mbr]Ik mis hier toch echt nog wat eigen inzet. Wat zei Medion bijv. toen je het ze vroeg en wat heb je verder op internet gevonden?[/]
Het enige wat Medion zegt (via de telefoon) is een nogal chagrijnige medewerker die verwees naar bovenstaande Garantievoorwaarden. Ik kan verder op internet niet echt iets vergelijkbaars vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-07 13:29

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Niet zo gek dat je garantie vervalt als je hem openmaakt. Niet iedereen is hier even kundig in. Er staat in de garantie dat dit door medion moet gebeuren.
Stofvrij maken kan met perslucht. Nieuwe ssd plaatsen kan door medion gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Na 6 maanden moet je sowieso aantonen dat je garantieclaim is gebaseerd op een gebrek dat vanaf het begin al bestond. Dus wat dat betreft ben je al uit de zone dat je gewoon echt voorzichtig moet zijn. Als je zoiets met succes kan aantonen (wat erg lastig kan zijn), dan maakt het niet uit of je stickers of andere garantiezegels hebt doorbroken. Het probleem was dan al aanwezig voordat je het open maakte.

Een SSD vervangen zou in principe erg makkelijk en zonder gevaar moeten kunnen. Zit daarvoor geen aparte plek op de laptop om open te schroeven? Daar denk ik niet dat er veel mis kan gaan.

Het gevaar van je laptop open maken voor stofvrij maken is dat je dan snel iets kapot kan maken door onwetendheid of ESD. Ook perslucht kan gevaarlijk zijn, gezien daar soms druppels water bij kunnen ontstaan. (Wil je dat 100% zeker niet, dan betaal je ineens stukken meer, kan ik je uit ervaring vertellen.)
Hier is dus vooral ervaring met computer- en laptophardware van belang. Zelf al een flink aantal jaren aan dit soort dingen aan het sleutelen en nog zonder dat ooit iets daardoor kapot is gegaan.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-07 13:03

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, als je nou in het boekje kijk, bij "Upgrade/uitbreiden en reparatie" zie je staan dat het voor vakkundig personeel of servicetechnicus moet gedaan worden. Dit lijk erop dat je het wel zelf mag doen of bij een computerreparateur mag brengen... :+

Waarom denk je anders, dat er een bracket bijgeleverd krijgt bij Erazer X6601.
Alleen de Accu is niet te verwijderen, idem een rotrubber dat de schroeven bedekt. :(

Ik bezit zelf een aantal Medion's maar ik heb helaas geen ervaring met defecte Medions waarin ik van tevoren al SSD of RAM-geheugen had bijgeplaatst of vervangen. Ik heb nu een desktop van 3,5 jaar oud en ik heb gewoon na 2 jaar RAM bijgeplaatst, ik nam het risico gewoon. :+

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 15-01-2017 13:29 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:02
Ik heb wel vaker rubber voetjes moeten verwijderen om bij de HDD te komen. Bijvoorbeeld bij Samsung laptops. Die voetjes gaan niet kapot als je ze voorzichtig loswipt. Na het terugplaatsen van de schroeven, plaats je ze gewoon terug. Het plaatsen van een SSD zou gewoon door de gebruiker moeten kunnen. Dat kan zo een beetje bij iedere laptop. Koelpasta vervangen is een ander verhaal.
lightemup schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:40:
Beste medetweakers,

Sinds een half jaar ben ik de eigenaar van een Medion Erazer laptop, een P7643 om precies te zijn (deze).
Ik heb deze laptop destijds gekozen omdat er toch een boel mensen in mijn omgeving een prettige ervaring hadden met de garantie afdeling van Medion. Ook was de prijs/kwaliteitsverhouding super

Nu wil ik graag een extra SSD plaatsen en de 128GB die er nu inzit op den duur vervangen door een groter model. Ook vind ik het wel weer eens tijd om de laptop stofvrij te maken en de koeling van nieuwe pasta te voorzien.

Maar; als ik de onderkant van de laptop open wil schroeven, vind je een soort evolutie van een garantie-sticker. Namelijk: Rubberen voetjes die de schroef verbergen. Nou heb ik het even geprobeerd op een sloop laptop, maar die rubberen dingen moet je kapot maken voor je erbij kan.

Nu zegt Medion dat, en ik quote:

[...]

TLDR; Lees ik nu goed dat ik de laptop niet mag openmaken om gewoon onderhoud te plegen? Mag dat zomaar, dat mijn garantie dan vervalt?

Ik heb met diverse andere merken hier nooit echt problemen mee gehad, ook niet toen een SSD geplaatst was oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Ex Nunc schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:24:
Na 6 maanden moet je sowieso aantonen dat je garantieclaim is gebaseerd op een gebrek dat vanaf het begin al bestond. Dus wat dat betreft ben je al uit de zone dat je gewoon echt voorzichtig moet zijn. Als je zoiets met succes kan aantonen (wat erg lastig kan zijn), dan maakt het niet uit of je stickers of andere garantiezegels hebt doorbroken. Het probleem was dan al aanwezig voordat je het open maakte.

Een SSD vervangen zou in principe erg makkelijk en zonder gevaar moeten kunnen. Zit daarvoor geen aparte plek op de laptop om open te schroeven? Daar denk ik niet dat er veel mis kan gaan.

Het gevaar van je laptop open maken voor stofvrij maken is dat je dan snel iets kapot kan maken door onwetendheid of ESD. Ook perslucht kan gevaarlijk zijn, gezien daar soms druppels water bij kunnen ontstaan. (Wil je dat 100% zeker niet, dan betaal je ineens stukken meer, kan ik je uit ervaring vertellen.)
Hier is dus vooral ervaring met computer- en laptophardware van belang. Zelf al een flink aantal jaren aan dit soort dingen aan het sleutelen en nog zonder dat ooit iets daardoor kapot is gegaan.
Ik ben me daar inderdaad heel goed bewust van, helaas zit er 1 grote afdekplaat over de gehele breedte van de laptop. Ik heb al zo vaak upgrades toegepast op bijv. Dell en ASUS en die maakten er nooit een probleem van... Tsja gewoon perslucht erin blazen ben ik dan weer niet zo'n fan (haha) van, heb ooit 2x een collega dit laten doen en die blies de fan aan gort. Daarom houd ik hem liever tegen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dit lees ik op een Medion forum:

https://community.medion....25442/highlight/true#M377

Als je dus niets ernstig beschadigd blijft je garantie gewoon geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
MedionAkoya schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:28:
Hoi, als je nou in het boekje kijk, bij "Upgrade/uitbreiden en reparatie" zie je staan dat het voor vakkundig personeel of servicetechnicus moet gedaan worden. Dit lijk erop dat je het wel zelf mag doen of bij een computerreparateur mag brengen... :+

Waarom denk je anders, dat er een bracket bijgeleverd krijgt bij Erazer X6601.
Alleen de Accu is niet te verwijderen, idem een rotrubber dat de schroeven bedekt. :(

Ik bezit zelf een aantal Medion's maar ik heb helaas geen ervaring met defecte Medions waarin ik van tevoren al SSD of RAM-geheugen had bijgeplaatst of vervangen. Ik heb nu een desktop van 3,5 jaar oud en ik heb gewoon na 2 jaar RAM bijgeplaatst, ik nam het risico gewoon. :+
Verrek! in de handleiding staat heel iets anders dan in de garantievoorwaarden!
Laat het upgraden en/of uitbreiden van uw notebook over aan vakkundig personeel. Wanneer u niet zelf over de benodigde kennis beschikt, kunt u contact opnemen met een servicetechnicus. Neem bij technische problemen met uw notebook s.v.p. contact op het de klantenservice.
Maw. Als ik zelf vakkundig genoeg ben, mag ik dit zelf doen maar de volgende paragraaf stelt:
21.1. Opmerkingen voor de servicetechnicus
 Het openen van de behuizing van uw notebook en het uitbreiden en/of upgraden van uw notebook is voorbehouden aan servicetechnici.
Maak uitsluitend gebruik van originele vervangingsonderdelen.
Maw. Ik mag dus de verschikkelijke Phison SSD niet vervangen voor een Samsung model? Dan lijkt het me gewoon een kwestie van die oude bewaren en weer inbouwen als het moederbord oid. de geest geeft.
M!chel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:41:
Dit lees ik op een Medion forum:

https://community.medion....25442/highlight/true#M377

Als je dus niets ernstig beschadigd blijft je garantie gewoon geldig.
Kijk! Zoiets zocht ik al, maar ik was niet op het idee gekomen om in het duits te zoeken :F

[ Voor 10% gewijzigd door lightemup op 15-01-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 22:38

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

lightemup schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:43:
Maw. Ik mag dus de verschikkelijke Phison SSD niet vervangen voor een Samsung model? Dan lijkt het me gewoon een kwestie van die oude bewaren en weer inbouwen als het moederbord oid. de geest geeft.
Jawel, dat mag zeker wel, mits je inderdaad je tweede zin in het achterhoofd houdt.
Edit: en de boel niet sloopt/kortsluit/... uiteraard ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Bastiaan op 15-01-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-07 10:18
Vastgelijmde onderdelen krijg je meestal een stuk beter los als ze warm zijn, een fohn doet wonderen. (Wel voorzichtig zijn natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
en de tip van de dag.. (verbaast me dat die nog niet voorbij is gekomen).
koelpasta vervangen is na een half jaar echt nog niet nodig ;).
klinkt misschien leuk, maar heel veel effect heeft het echt nog niet na deze korte tijd.
er zijn pc's die draaien al jaaaren op de originele pasta, onder belasting, zolang je de koeler niet demonteerd is het echt niet nodig.
de kans dat je iets sloopt door het vervangen is veel groter dan wanneer je deze 10-jaar zou laten zitten en de laptop lekker blijft gwbruiken

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Een SSD en Geheugen zijn user serviceable parts en die zou je gewoon zonder het vervallen van garantie moeten kunnen vervangen.
Koelpasta is echter geen USP (zeker niet in een laptop) en als je daaraan zit kan dat inderdaad reden zijn om de garantie in te trekken.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Pagina: 1