Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-04-2023
Vreemd genoeg kon ik deze vraag niet via de zoekoptie vinden. Ik zit ontzettend te dubben of ik moet gaan voor een HDR-10 UHD-tv. Het prijsverschil is honderden euro's en ik kan maar niet vinden of dit het echt waard is. 17 miljoen kleuren vs. 1 miljard klinkt natuurlijk mooi, maar ga ik er veel van merken?

Op het moment natuurlijk niet maar naarmate UHD content breder beschikbaar wordt wil ik er geen spijt van krijgen dat ik heb beknibbeld op dit punt.

Ter info: gezien mijn huiskamer zal mijn scherm maximaal 49inch worden.

Heeft iemand hier wijze woorden voor?

Alvast dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-07 16:56

Major_ton

Shoot!

Op dit moment zal het lastig zijn om een keuze te maken voor een langere tijd. Een goede 10-bit HDR weergave is namelijk alleen voorbehouden aan de absolute topmodellen van de grote merken en dan is 55" vaak het kleinste formaat. Je hebt de 55" OLED modellen welke nu het meest geschikt zijn 10-bit HDR content weer te geven, er is een 58" Panasonic TV met FALD backlight systeem welke het erg mooi doet en Sony heeft de ZD9 ook met FALD, maar die begint past bij 65". Als 49" echt de maximale maat is zijn de Samsung 49KS7000 en KS8000 interessante opties, al is het mogelijk het wachten waard op de 2017 Q7, Q8 en Q9 modellen en hopelijk zijn die ook weer vanaf 49" leverbaar. Deze toestellen beloven op fronten als kleurechtheid, contrast, zwartwaarde en kijkhoeken een stuk beter te worden over de 2016 modellen. Vooral de laatste is interessant aangezien goede kijkhoeken in LCD land alleen voorbehouden waren IPS panelen, maar die missen weer contrast en een goede zwart weergave. De Q modellen van Samsung lijken de positieve punten van VA en IPS panelen te gaan samenvoegen.

Als je van plant bent om UHD Blu-rays te gaan kopen of veel te gaan gamen, dan is het zeker de moeite waard om voor een goede 10-bitter te gaan. Voorlopig zie ik streaming diensten als Netflix niet de kant van 10-bit opgaan. Ze doen wel HDR, maar gewoon in 8-bit. Ook downloads schijnen nog maar amper in 10-bit te vinden te zijn en dat is logisch gezien het gebrek aan originele content op dit vlak.

De keuze zal dus grotendeels afhangen van je kijkgedrag en budget.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Ik was ook erg teleurgesteld toen ik las dat 10bit vereist wordt voor echte HDR maar ik kan absoluut niet klagen over mijn UE55KU6000.

HDR ziet er uitstekend uit, zowel kleuren en zwart waardes zijn subliem.

Er stond een OLED TV naast dit model en het verschil was niet heel groot, enigste verschil was de dimming die OLED gebruikt.

Mijn model heeft vreemd genoeg een VA paneel, Samsung en andere websites geeft aan dat dit model IPS heeft.
In de service menu geeft die aan dat het een VA paneel is die ook in de 49" versie gebruikt wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Signex op 25-02-2017 19:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 21:30
Signex schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:28:
Er stond een OLED TV naast dit model en het verschil was niet heel groot, enigste verschil was de dimming die OLED gebruikt.
Hoog tijd voor een bezoekje aan de plaatselijke opticien.... ;(

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Vulcan750 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:33:
[...]

Hoog tijd voor een bezoekje aan de plaatselijke opticien.... ;(
Bwhahah, nee, me ogen zijn goed in orde. ;)

Vind het verschil gewoon niet waardig genoeg om honderden euro's meer uit te geven aan OLED of HDR Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Ik ga er maar niet al teveel woorden aan wijden, maar je hebt er duidelijk niet erg goed naar bekeken. Een oledtv heeft trouwens geen dimming, die trucjes heeft ie niet nodig. Elk beeldpuntje wordt apart aangestuurd van spierwit tot inktzwart. Zonder overstraling van het naast liggende beeldpuntje. Zelfs geen enkele topklasse ledtv kan dit evenaren.
Het natuurlijk een ander verhaal of je het geld ervoor over hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door Vulcan750 op 26-02-2017 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-07 16:56

Major_ton

Shoot!

Vulcan750 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:38:
Ik ga er maar niet al teveel woorden aan wijden, maar je hebt er duidelijk niet erg goed naar bekeken. Een oledtv heeft trouwens geen dimming, die trucjes heeft ie niet nodig. Elk beeldpuntje wordt apart aangestuurd van spierwit tot inktzwart. Zonder overstraling van het naast liggende beeldpuntje. Zelfs geen enkele topklasse ledtv kan dit evenaren.
Het natuurlijk een ander verhaal of je het geld ervoor over hebt...
In theorie en wat de techniek betreft heb je helemaal gelijk. De praktijk is helaas minder evident en vooral erg afhankelijk van de content. Samsung is niet op zijn achterhoofd gevallen en levert vooral demomateriaal aan waarbij de zwartwaarde van een TV niet zo relevant is. Ik heb hier 4 weken een Samsung 55KS9000 op test gehad naast mijn eigen LG OLED 65B6 en met behoorlijk wat content is het verschil lang niet groot als we zouden denken (of misschien zouden willen). Dat maakt een OLED TV niet slechter, maar een goede LCD TV juist beter dan soms aangenomen wordt. Zeker wanneer er veel omgevingslicht aanwezig is, zoals in winkels bijna altijd het geval is, dan zijn de verschillen nóg kleiner. De meeste verschillen zijn weliswaar gewoon te meten, maar er is moeilijk een waarde aan te hangen omdat ze vooral perceptueel zijn. Dat houdt in dat iemand het verschil cruciaal kan vinden, maar de volgende hecht er weer totaal geen waarde aan.

Dat gezegd hebbende ben ik blij dat ik een OLED TV heb staan ;-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Major_ton schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:58:
[...]
In theorie en wat de techniek betreft heb je helemaal gelijk. De praktijk is helaas minder evident en vooral erg afhankelijk van de content. Samsung is niet op zijn achterhoofd gevallen en levert vooral demomateriaal aan waarbij de zwartwaarde van een TV niet zo relevant is. Ik heb hier 4 weken een Samsung 55KS9000 op test gehad naast mijn eigen LG OLED 65B6 en met behoorlijk wat content is het verschil lang niet groot als we zouden denken (of misschien zouden willen). Dat maakt een OLED TV niet slechter, maar een goede LCD TV juist beter dan soms aangenomen wordt. Zeker wanneer er veel omgevingslicht aanwezig is, zoals in winkels bijna altijd het geval is, dan zijn de verschillen nóg kleiner. De meeste verschillen zijn weliswaar gewoon te meten, maar er is moeilijk een waarde aan te hangen omdat ze vooral perceptueel zijn. Dat houdt in dat iemand het verschil cruciaal kan vinden, maar de volgende hecht er weer totaal geen waarde aan.

Dat gezegd hebbende ben ik blij dat ik een OLED TV heb staan ;-)
Mee eens! Dat gezegd hebbende vind ik een 55ku6000 wel wat anders dan een ks9000, zeker om met een Oled te gaan vergelijken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb een 8bit uhd hdr tv (budget model philips pus6162)

Hdr films zijn te donker en gedimd. Ik vind de kleuren ook wat lelijker overkomen dan een 4k sdr film bestand. Volgens mij komt dit door mijn 8 bit tv neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 15:04
Hamazaki schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:30:

Hdr films zijn te donker en gedimd. Ik vind de kleuren ook wat lelijker overkomen dan een 4k sdr film bestand. Volgens mij komt dit door mijn 8 bit tv neem ik aan?
Dit ligt aan hoe de film is gemasterd. 8bit of 10bit zegt alleen iets over de kleuren die het paneel weer kan geven, niets over de helderheid. Veel HDR films worden gemasterd op een behoorlijk aantal max nits. Soms wel 4000. Jouw tv haalt mogelijk de 400 nits (gokje) waardoor heldere delen relatief donker ogen op jouw tv. De oplossing hiervoor is Dolby Vision, HDR10+ en HLG. Dit zijn dynamische HDR standaarden die per frame een optimale HDR weergave kunnen bieden. HDR10+ en HLG zijn nog geen gemeengoed volgens mij. DV zie je wat meer, maar niet veel tv’s en apparaten ondersteunen dit (dus ook weinig content)

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 31-07-2018 23:02 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:58
Hamazaki schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:30:

Speel je bestanden op je pc direct naar je tv?

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Marcievg schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:07:
[...]

Speel je bestanden op je pc direct naar je tv?
Externe hdd direct verbonden met tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Hamazaki schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:20:
[...]

Externe hdd direct verbonden met tv.
Wat omschrijft herken ik van een computer direct op de tv. Misschien dat je iets in de instellingen kunt vinden.
Ik heb zelf geen ervaring met Philips tv's maar misschien dat iemand je hier er wel goed mee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Marcievg schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:55:
[...]

Wat omschrijft herken ik van een computer direct op de tv. Misschien dat je iets in de instellingen kunt vinden.
Ik heb zelf geen ervaring met Philips tv's maar misschien dat iemand je hier er wel goed mee kan helpen.
Heb alle instellingen al geprobeerd. Mijn budget tv trekt hdr gewoon niet denk ik. Ik zie op het net dat hdr videobestanden omgezet worden naar 8bit sdr bestanden, maar de 8bit sdr bestand valt kleiner uit in resolutie die wordt 3840x1600, waar de originele hdr bestand 3840x2160 blijft. Hoe kan dit? Verlies ik kwaliteit in de resolutie door dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Hamazaki schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Heb alle instellingen al geprobeerd. Mijn budget tv trekt hdr gewoon niet denk ik. Ik zie op het net dat hdr videobestanden omgezet worden naar 8bit sdr bestanden, maar de 8bit sdr bestand valt kleiner uit in resolutie die wordt 3840x1600, waar de originele hdr bestand 3840x2160 blijft. Hoe kan dit? Verlies ik kwaliteit in de resolutie door dit?
Ik denk dat dit gem zit in de beeldverhouding. 3840x2160 is een 16:9(fullscreen) waar de andere 21:9 is wat gebruikelijker is voor films.

Pagina: 1