• SuperLevi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 11:36
Hey tweakers!

Ik heb gisteren mijn eerste PC ooit gebouwd, maar nu kom ik erachter dat de RAM sticks op slot 3 en 4 niet werken ( de pc start niet op en geeft zowel een cpu als ram error op mobo)
Ik heb nu twee 2666mhz 8gb sticks in slot 1 en 2 steken, en dat pakt ie zonder problemen. Ik ben van plan om snel nog eens 16gb erbij te kopen, maar dan zou het wel moeten werken.

Hebben jullie eventueel tips of adviezen hoe ik dit eventueel kan oplossen? Ik las op internet om het voltage te verhogen.

Mijn setup is een Asus Strix z270e gaming mobo, intel i7-7700k, en het geheugen is 2666mhz Hyper C Fury Black.

Alvast heel erg bedankt mensen!

Verwijderd

Geef even je volledige systeemspecificaties.

Voor optimale prestaties wil je sowieso Slot 1 (A1) en 3 (B1) of slot 2 (A2) en 4 (B2) samen gebruiken om dual channel te draaien.

Alle afstandsbusjes tussen het moederbord en de behuizing op de juiste plek, dus geen te veel of te weinig? Geen verbogen of scheef staande pinnetjes in de socket?

Maak ook eens wat duidelijk foto's van hoe je alles hebt aangesloten en het geheel.

• SuperLevi
voor zover ik weet is alles in een keer goed gegaan met de CPU en hiervan plaatsen in de socket.
Ik heb wat fotos gemaakt van de PC:

https://imgur.com/a/ooB4h

Wat betreft de specs:

Asus Strix z270e gaming
Intel i7-7700k
Asus Strix gtx1070 8GB OC
2x Be Quiet! Pure wings 2
Corsair RM750x power supply
Aerocool P7-C1 Case
Scythe Mugen 4 CPU koeler
2666mhz Hyper C Fury Black (Kingston)

Ik heb nog geen opslag; die zou gisteren ook geleverd moeten zijn, maar had leverproblemen wegens het slechte weer (?)

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Heb je al geprobeerd het systeem op te starten met alleen een enkele ram stick in één van de slots die je denkt dat niet werkt? Het liefst met één van de sticks waarvan je weet dat die wel werkt.

• SuperLevi
Dit heb ik zojuist gedaan, en hij geeft zowel een CPU als RAM error aan..

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Vaak als een of meerdere geheugenbanken het niet doen dan komt het door een verbogen mobo (cpu koeler te strak aangedraaid) of verbogen pins. Kan je checken of dit het geval is?
Tevens zou ik de fan die boven op jouw koelblok ligt verplaatsen naar de zijkant zodat je push-pull krijgt.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of vuil in de sloten

Iperf

• SuperLevi
Moet ik de onderkant van de CPU checken voor verbogen pins?
Ik heb de fan even op het koelblok gelegd anders zou ik niet bij het RAM geheugen komen.
Zou het probleem ook niet kunnen zijn dat slot 3 en 4 te weinig stroom krijgen en ik de voltage ietsjes omhoog moet doen? (zag op andere fora dat dit vaker het probleem deed oplossen)

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

SuperLevi schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:09:
Moet ik de onderkant van de CPU checken voor verbogen pins?
Ik heb de fan even op het koelblok gelegd anders zou ik niet bij het RAM geheugen komen.
Zou het probleem ook niet kunnen zijn dat slot 3 en 4 te weinig stroom krijgen en ik de voltage ietsjes omhoog moet doen? (zag op andere fora dat dit vaker het probleem deed oplossen)
Nee, je CPU heeft geen pins. Je moet het socket van je moederbord checken.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Je CPU ondersteund slechts 2 memory kanalen?

Max Memory Size (dependent on memory type) 64 GB
Memory Types DDR4-2133/2400, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V
Max # of Memory Channels 2

En dat je op 2600+ kan draaien is dan mazzel?
Of staat het in de bios op 2400?

Lang leve edit:
En/of vier zou kunnen mits dual channeled?. (maar dat weet ik niet zeker)

confirmed. :)

[ Voor 24% gewijzigd door evilweed op 15-01-2017 20:22 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:30
Kanalen en slots is niet hezelfde.

Een kanaal kan best twee slots hebben. Wat het totaal op vier slots brengt.
Pagina: 1