Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 20:24
Ga zo meteen een Fibaro dimmer 2 aansluiten. De schakelaar heeft alleen bruin/zwart. Overal lees ik dat je het beste een blauwe draad bij kunt trekken.

Maar als ik naar de schema's kijk, zo ik het kastje ook kunnen hangen bij het contactpunt van de lamp. Daar komen alle drie de kabels immers ook bij elkaar.

In eerste instantie zal de dimmer op eem gewone wip zitten (en dimmen dus via de app gaan). Later komt er een pulsschakelaar (problemen met verzending spulledingetjes, en ik wil dat het werkt voor mijn vrouw weer terug is van vakantoe)

Kan dit zo naar smaak werken?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:12

tozzke

aka tozzert

kan wel maar het probleem is vaak dat er in de centraaldoos maar weinig plek vrij is voor zo'n module. In de inbouwdoos achter een schakelaar heb je veel meer ruimte

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Jouw Fibaro dimmer heeft een N (0draad) nodig om te kunnen functioneren. Als je achter je schakelaar geen 0 heb ken je hem er wellicht nog bijtrekken vanaf je centraaldoos. Deze dimmer in je centraaldoos plaatsen zal wellicht niet gaan passen omdat daar vaak volop lassen in zitten.

Als het wel past in je centraaldoos dan zal het ook gewoon functioneren.

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 16:27
Ik heb hier een dimmer gewoon aangesloten op een 2 draads aansluiting. Dit staat in de handleiding uitgelegd, dus een extra draad trekken is niet perse nodig.

LinkedIn - Collega worden?

Verwijderd

Evilbee schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:06:
Ik heb hier een dimmer gewoon aangesloten op een 2 draads aansluiting. Dit staat in de handleiding uitgelegd, dus een extra draad trekken is niet perse nodig.
Ja en als het een gewone dimmer was geweest, had je helemaal gelijk gehad ;)

Die fibaro is een zwave gestuurde slimme dimmer en die heeft ook zelf wat stroomhapjes nodig op zn trucje te kunnen doen. Zonder nul doet ie het echt niet.

Als het boven in de plafond niet gaat passen, kan je kan altijd nog een nuldraad parallel aan de schakel trekken vanuit de pafonddoos. Zo kan je de dimmer toch nog achter de schakelaar monteren.

Edit: spuit 11, (nouja als twee individuele tweakers precies hetzelfde posten, moet het wel een goed advies zijn toch?)
Succes! 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2017 03:52 ]

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 16:27
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 03:46:
[...]

Ja en als het een gewone dimmer was geweest, had je helemaal gelijk gehad ;)

Die fibaro is een zwave gestuurde slimme dimmer en die heeft ook zelf wat stroomhapjes nodig op zn trucje te kunnen doen. Zonder nul doet ie het echt niet.
Dat weet ik, ik heb er ook een hangen. Als je in de handleiding kijkt op pagina 9. Staat in het eerste diagram uitgelegd hoe je dit aansluit op een 2-draads aansluiting. In het 2e diagram staat dit voor een 3 draads aansluiting.

LinkedIn - Collega worden?

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 15:03

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb zelf ook een Fibaro Dimmer 2 aangesloten zonder 0-draad. Werkt probleemloos. Ik was zelf ook verbaast aangezien alle andere modules van Fibaro wel degelijk een 0-draad nodig hebben. Bovendien moet er ergens stroom vloeien om de module zelf te laten werken. Blijkbaar gebruikt Fibaro een trucje waarbij er een kleine spanning blijft lopen als de lampen uit staan om zelf niet zonder spanning te zitten.
Pagina: 1