• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Deze week heb ik een nieuwe pc in elkaar geschroefd en in gebruik genomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 375,95€ 375,95
1BitFenix Prodigy Zwart€ 74,-€ 74,-
1Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart€ 349,-€ 349,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 62,-€ 62,-
1be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 22,74€ 22,74
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 118,95€ 118,95
1Cooler Master V Series V550€ 93,50€ 93,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 319,-€ 319,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.415,14

Moederbord is een MSI H270I AC Gaming Pro, is nog niet verwerkt in de pricewatch. Ik kreeg al vrij snel last van diverse BSOD's, vooral tijdens het streamen van video's op youtube, dumpert etc of freezes bij het spelen van Command & Conquer met de iGPU. Videokaart komt later dus moet het voorlopig even hier mee doen :+

Heb toen memtest gedraaid en al vrij snel kwamen er errors zichtbaar en liep wederom het hele systeem vast. In de BIOS staat de geheugensnelheid op 'Auto' en schaalt dus netjes terug naar 2400MHz, het maximale dat dit moederbord kan hebben volgens de specificaties. Het geheugen in het systeem kan draaien op 2666MHz, dus met 2400MHz loopt al iets minder snel.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/IMG_0879.JPG

Toen heb ik eens getest wat er zou gebeuren met het geheugensnelheid van 'Auto' naar 2400MHz fixed, ondanks dat 'Auto' in principe ook gewoon 2400MHz zou moeten betekenen. Gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/IMG_0882.JPG

Hierna heb ik het voltage van het geheugen nog verhoogd met 100mV, maar ook dat geeft helaas nog errors.

Nu heb ik het geheugen maar op 2133MHz staan en heeft memtest de hele nacht (8 runs) zonder error lopen pruttelen.

Daarna heb ik de reepjes afzonderlijk van elkaar getest (in single channel dus) in zowel slot 1 als slot 2. Ongeacht de snelheid zijn in dat geval zijn de errors verdwenen.

Dus even samengevat:
- Auto = 2400 MHz
- Bij dual channel op 'Auto' enkele duizenden errors
- Bij dual channel op 2400MHz slechts enkele errors
- Bij dual channel op 2133MHz geen enkele errors
- Bij single channel op zowel 'Auto' als 2400MHz geen enkele errors

Wat denken jullie? foutief geheugen of een bugje in het moederbord? Het is immers een chipset dat net uit is en waar nota bena nog geen biosupdate voor uit is. Wat ik vooral vreemd is, is de errors bijna verdwenen zijn als ik de snelheid verander van 'Auto' naar '2400', dat in feite gewoon hetzelfde is en waarbij CPU-z ook gewoon exact hetzelfde weergeeft. En het geheugen loopt met 2400MHz al iets langzamer dan de 2666MHz die het geheugen aan zou moeten kunnen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Het lijkt mij dat het geheugen defect is. Ik had bij de bouw van mijn nieuwe pc vrijwel het zelfde probleem.

Wat je nog zou kunnen controleren is of het automatisch gedetecteerde voltage wel de juiste is.

Aanvulling:
Het geheugen staat overigens niet op de compatibility list van MSI voor dit moederbord (dat hoeft niks te zeggen, maar de combinatie is door hun in ieder geval niet getest)

Het geheugen zou op 1.2v moeten draaien.

Wat ideaal zou zijn is als je het geheugen even op volle snelheid in een andere pc kan testen.

[ Voor 44% gewijzigd door Grenco op 15-01-2017 10:44 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Verwijderd

Heb je elke module apart getest?

Met een XMP profiel worden de fabriekssettings van het geheugen geladen en gaan ze op 2666MHz lopen. Dat al geprobeerd?

• Mick1990
  • Niet online
Grenco schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:37:
Het lijkt mij dat het geheugen defect is. Ik had bij de bouw van mijn nieuwe pc vrijwel het zelfde probleem.

Wat je nog zou kunnen controleren is of het automatisch gedetecteerde voltage wel de juiste is.

Aanvulling:
Het geheugen staat overigens niet op de compatibility list van MSI voor dit moederbord (dat hoeft niks te zeggen, maar de combinatie is door hun in ieder geval niet getest)

Het geheugen zou op 1.2v moeten draaien.

Wat ideaal zou zijn is als je het geheugen even op volle snelheid in een andere pc kan testen.
Voltage staat ook op Auto en geeft telkens 1.2v aan. Heb het voor de zekerheid handmatig op 1.2v gezet. Klopt dat hij niet op de lijst staat, alhoewel de 2400MHz versie er wel op staat dus in principe zou dat toch gewoon moeten kunnen?
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:43:
Heb je elke module apart getest?

Met een XMP profiel worden de fabriekssettings van het geheugen geladen en gaan ze op 2666MHz lopen. Dat al geprobeerd?
Elke module heb ik inderdaad afzonderlijk van elkaar getest, in beide sloten. In dat geval zijn er geen errors waar te nemen. Ik heb momenteel XMP ingeschakeld (met beide reepjes) en dan wordt er in het BIOS inderdaad weergegeven dat de snelheid maximaal 2666MHz kan bedragen. Dit is verder greyed out en kan er niks aan veranderen. De snelheid blijft met XMP ingeschakeld dan ook gewoon staan op 2400MHz en de timings blijven exact hetzelfde, maar gek genoeg heb ik tot zover geen error meer gekregen 8)7 . Ik zal memtest vanmiddag of vannacht weer laten draaien, maar voorlopig lijkt dit de oplossing te zijn. Volgens mij zit er dus gewoon ergens een bugje.

Aanvullend voor de openingspost:
- Voltage geheugen handmatig op 1.2v gezet
- XMP ingeschakeld

Het resultaat laat ik zsm weten. Bedankt voor de hulp tot zover :)

• Mick1990
  • Niet online
Update:

Met XMP ingeschakeld geeft memtest geen errors en krijg ik ook geen BSOD of freeze meer. Vreemde is wel dat met XMP ingeschakeld het geheugen op 2400MHz loopt i.p.v. 2666MHz en dat met of zonder XMP in feite hetzelfde is qua voltage, timings en snelheid. Maar ach zolang het werkt ben ik al tevreden... Ik ga er vanuit dat er ergens een bugje zit en zal eens kijken wat een toekomstige BIOS-update gaat brengen. Voor nu bedankt voor de suggesties :)