Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stoppen met prive gebruik leaseauto? Of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-11 13:35
Hallo allemaal.

De autokeuze op mijn werk is veranderd. Ik twijfel of ik deze nieuwe auto nog wel prive moet gaan rijden.

De situatie is als volgt:
Jarenlang een astra G, een H en later een J sports tourer gereden welke ook voor vakanties met onze caravan zijn gebruikt 8) .
Momenteel rijd ik een Skoda Fabia, met 14% bijtelling uit de poule, waarvan later dit jaar het leasecontract afloopt.

Zelf hebben wij (prive) een astra station die mijn vrouw gebruikt om de kids op te halen en om te gaan werken. Deze rijdt ongeveeer 3k per jaar. Ook mag de caravan achter onze astra, omdat de fabia niks mag trekken. (in dat geval zal de astra iets meer rijden).

De volgende leaseauto heeft een cataloguswaarde van 34k, met 22% bijtelling (mag wel de caravan trekken). De bijtelling wordt dus 3x zo duur ongeveer 8)7 . En we hebben geen vrije auto keuze.

Nu maken wij al jaren dankbaar flink gebruik van de leaseauto. Voor iedere zucht pak je die auto, waarvan de meeste ritten ook prima te voet of per fiets te doen zijn. Of te combineren met andere ritten.

Ik vraag me af wat nu wijsheid is, om die nieuwe duurdere leaseauto toch prive te gaan gebruiken, of het prive gebruik per 1 januari 2018 te stoppen en alleen nog maar zakelijk te gaan rijden. Daarbij heb ik diverse berekeningen gemaakt wat we qua onderhoud en brandstof meer gaan betalen voor de astra van mijn vrouw. (Wegenbelasting en verzekering betalen we nu ook al).

Wie heeft er al eens vaker deze overweging gemaakt? En kan mij hierin adviseren wat te doen?

Alvast bedankt.

Mvg Peter :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Op het eerste gezicht hebben jullie de keus al gemaakt op grond van de financiele gegevens. Al het andere is emotie, want auto. Serieus, jullie overwegingen zijn rationeel, met een tikje gezondheid/milieukundige overwegingen ernaast (niet meer voor iedere afstand de auto pakken). Dat gaat goed.

Zelfde situatie en dezelfde overwegingen in de tachtiger jaren gehad (toen was echt alles nog veel goedkoper aan leaseauto) en we hebben simpelweg ruim vier jaar helemaal geen auto gehad omdat we alles op de fiets bleken te kunnen doen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Neem aan dat de nieuwe lease auto al besteld is?
Anders had je misschien een goedkopere kunnen nemen.

verder mis ik de optie om de Astra de deur uit te doen. En daar een corsa (of ander klein autotje) voor in de plaats te nemen. Met 3000 km pj. Kan je prima met een aygo uit de weg. Kinderen op te halen en naar werk te gaan. Deze zal denk ik goedkoper zijn dan de astra.
Waardoor je de leasebak weer overal voor kunt gebruiken en ook de vakanties etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• petertje30
De nieuwe leaseauto is nog niet besteld. Dat zal rond de zomer gaan gebeuren. We hebben geen vrije autokeuze, de keuze is dus bepaald door de werkgever. De astra willen we wel graag behouden. Het gemak daarbij van de station is soms toch wel erg handig met 3 kids.

Het gaat mij meer om of je gaat voor het gemak van de leaseauto, of rationeel denkt door deze emotie los te laten.
Heeft iemand de berekening ook al eens gemaakt hoe dit op jaarbasis qua kosten in elkaar zit?

• DarkSide

DarkSide

OK ik heb geen berekening gemaakt. Maar ik zie vaak dat mensen kiezen voor een station als leasebak waar alles mee gedaan wordt. Vakanties, Weekendjes weg, boodschappen etc. En dan een kleine auto voor erbij hebben. Omdat partner ook naar werk wil. En soms handig is. Waar dan idd zo'n 3 a 4000 km mee gereden wordt.

Uiteindelijk gaat het om wat je onder de streep kwijt bent.
Als je lease auto bv niet voldoet om als gezinsauto te fungeren. Zul je idd een eigen auto moeten nemen.
Jammer is dat je baas je zakelijke auto bepaald. En je dus niet van het zelfde merk een kleinere of goedkopere versie kunt nemen. Zodat je een goedkopere prive auto kunt nemen.

Eerst bepalen of je met de nieuwe zakelijke auto goed uit de voeten kunt.
Dan kan je een kleinere prive auto nemen.
Anders idd gewoon de zakelijke auto niet prive gebruiken. En de Astra meer gaan inzetten.
Hou ook met afschrijving rekening. Je maakt nu meer km's. Dus vaker een beurt. En hij is ook eerder "op".

Zelf heb ik gewoon een leasebak waarmee we zoveel mogelijk doen. En een tweede bak voor erbij.
Dan rijden we "lekker nieuw" met alles er op en er aan. En een 2e voor erbij.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• petertje30
De nieuwe auto is een Ford Grand Tourneo connect, link even als voorbeeld:

YouTube: 2017 Ford Grand Tourneo Connect Titanium - Exterior and Interior - Z...

Prima gezinsauto dus. Ook prima voor het werk. Daar ligt het niet aan. Maar waar ligt financieel de grens? Is het altijd maar gunstiger om de leaseauto prive te gebruiken omdat je inderdaad voor een vast bedrag per maand alles kunt doen?

• DarkSide

DarkSide

petertje30 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:45:
De nieuwe auto is een Ford Grand Tourneo connect, link even als voorbeeld:

YouTube: 2017 Ford Grand Tourneo Connect Titanium - Exterior and Interior - Z...

Prima gezinsauto dus. Ook prima voor het werk. Daar ligt het niet aan. Maar waar ligt financieel de grens? Is het altijd maar gunstiger om de leaseauto prive te gebruiken omdat je inderdaad voor een vast bedrag per maand alles kunt doen?
Die grens is voor iedereen anders. Maar als ik kijk wat ik nette per maand kwijt ben voor mijn lease auto. Kan ik die zelfde auto niet voor dat geld prive rijden.

Maar ik kan natuurlijk ook gewoon genoegen nemen met minder. En prive een auto uitzoeken die prima is en goedkoper per maand is.

Stel: Jouw lease auto kost je 200,- in de maand.
Als je die auto zelf zou moeten kopen. Ben je 400,- kwijt.
Maar je astra kost je 150,- in de maand.

Wil je dan elke maand 50,- overhouden. Maar met een kans dat er een keer een grote reparatie aankomt.
Of zeg je. Weet je wat. voor 50,- meer weet ik dat alles al geregeld is.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is een kwestie van rekenen. Mag je de leaseauto voor alle privé kilometers gebruiken of zit er een beperking op? Mag je in het buitenland tanken? Hoe veel privé kilometers ga je extra maken met de Astra, wat zou dat kosten aan onderhoud en brandstof?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• petertje30
Er is (nog) geen beperking aan prive kilometers gesteld. Ik schat dat we in totaal ongeveer 15000 km prive zullen rijden op jaarbasis. Buitenland tanken kan ik declareren en wordt vervolgens verrekend met de bruto bijtelling.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er van uitgaande dat je in de derde belastingschijf zit betaal je 307 euro bijtelling per maand netto. Dat is 3.684 euro per jaar. Dat is ~25 cent per kilometer als je uit gaat van 15.000 privé kilometers. Met die gegevens moet je zelf afwegen wat financieel voordeliger is en wat comfortabeler rijden is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Financieel zal je er niet heel veel aan overhouden als je alleen zakelijk gebruik gaat maken van de leaseauto. De variabele kilometer kosten voor een Asta liggen niet heel veel lager dan 25 cent per kilometer.

Je zal je zelf moeten afvragen of je voor een paar tientjes per maand het gemak van de leaseauto wilt opgeven en een sluitende kilometer administratie wilt bijhouden.

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
Als ik jou goed begrijp twijfel je alleen of je je huidige auto uit de bijtelling moet halen en alle privé kilometers voortaan met je privé Astra (die je al in bezit hebt) wil gaan rijden.

In deze situatie lijkt me de calculatie erg makkelijk. De auto die je nu al hebt ga je sowieso niet weg doen, dus de vaste lasten ervan zal je elke maand moeten dragen. Welke extra kosten ga je maken door 15k kilometers extra te rijden met die auto en weegt dit op tegen de besparing van het niet meer leasen van de auto.

Ik zit in een zelfde situatie, mijn leaseauto kost +/- €400 per maand en mijn vriendin heeft sowieso een auto nodig. Wij overwegen haar huidige auto weg te doen en een degelijke auto met dieselmotor te kopen om vervolgens mijn auto uit de bijtelling te halen. Bijkomend voordeel is dat als je ooit ontslag neemt (krijgt?) je ten minste nog een goede auto ter beschikking hebt.

Wij hebben de volgende calculatie gemaakt:

Leaseauto: €400 per maand
Privé kilometers: +/- 20k (+ 5k buitenland voor eigen kosten)
Prijs per kilometer: €0,24

Extra kosten privé auto per jaar:
Wegenbelasting: €360
Verzekering: €0 (huidige auto is ook duur in de verzekering)
Afschrijving: €0 (bewust gekozen geen extra afschrijving mee te nemen, je zal ten slotte eenzelfde kostenpost moeten reserveren bij je leaseauto om een auto te moeten kopen indien je van baan wisselt)
Brandstof: € 1625 (20.000 / 16 * 1,30)
Onderhoud: € 1000
Totaal: € 2985

Dan is de vraag of je voor €1900 per jaar het gemak van een leaseauto in wil leveren.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
petertje30 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:27:
Momenteel rijd ik een Skoda Fabia, met 14% bijtelling uit de poule, waarvan later dit jaar het leasecontract afloopt.

Zelf hebben wij (prive) een astra station die mijn vrouw gebruikt om de kids op te halen en om te gaan werken. Deze rijdt ongeveeer 3k per jaar. Ook mag de caravan achter onze astra, omdat de fabia niks mag trekken. (in dat geval zal de astra iets meer rijden).
Auto huren in de vakantieperiode. Kun je meteen wat leuks huren ipv een default leasebak. Zoals een 6-serie cabrio ofzoiets. Of een 7-serie met trekhaak. Besparing van de bijtelling kun je in de autohuur steken.
Wie heeft er al eens vaker deze overweging gemaakt? En kan mij hierin adviseren wat te doen?
Ik overweeg om iets elektrisch te gaan leasen, maar ik overweeg ook om die volledig zakelijk te gaan rijden. Ik heb prive namelijk al een auto die ik niet ga wegdoen.

• petertje30
Bedankt voor jullie reacties!

@Tsurany, ik heb al op diverse sites de netto bijtelling geprobeerd te berekenen. Daar komen veel verschillende bedragen uit.
Is jouw manier de juiste om dit te berekenen? Ik val inderdaad in de derde schaal.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het is vooral jammer dat bijtelling alles of niets is. Eigenlijk zou bijtelling met een goede kilometerregistratie vervangen moeten worden door een belasting per privékilometer. Kosten per km staan vermeld op het leasecontract dus die zijn te herleiden.

Dan heb je als berijder zelf in de hand hoeveel je leaseauto je kost en hoef je niet eerst naar huis om van auto te wisselen als je vanuit werk nog ergens naartoe wilt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
petertje30 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:11:
Bedankt voor jullie reacties!

@Tsurany, ik heb al op diverse sites de netto bijtelling geprobeerd te berekenen. Daar komen veel verschillende bedragen uit.
Is jouw manier de juiste om dit te berekenen? Ik val inderdaad in de derde schaal.
Dat is afhankelijk van je bruto jaarsalaris, zie hieronder een rekenvoorbeeld:

Bruto maandsalaris: €3000
Bruto jaarsalaris: €36.000
Cataloguswaarde auto: €30.000
Bijtelling: 22%

22% van de cataloguswaarde wordt bijgeteld op je bruto jaarsalaris, hiermee komt je fictieve bruto inkomen op € 42.600, € 6.600 meer door de bijtelling van de auto.
De volledige bijtelling valt in de derde loonschaal, hier betaal je dus 40,4% belasting over

€6600 * 40,4% = 2.666,4 netto bijtelling per jaar.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet alleen niet om ook de algemene heffingskorting mee te nemen, daar heeft de bijtelling ook invloed op. Dat maakt de netto kosten iets hoger.

Verwijderd

Tussen de 1000-3000 euro ( ja zelfs voor 1000-1500 euro kun je al een roestvrije auto hebben die nog geen 100k km heeft gelopen ) een goede tweedehands auto hebben.

Ik zou vooral naar auto's kijken waar eerder oudere mensen inrijden tweedehands auto's van 10-15 jaar of soms zelfs ouder zijn krijg je meer waar voor je geld want je betaald niet voor allemaal electronische snufjes ;)

Ik ga altijd als ik een tweede hands auto koop of aanraad voor iemand met het motto wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Ja electrische ramen zijn mischien wel iets fijner maar is weer iets wat kapot kan gaan als je begrijpt wat ik bedoel daarom onder de 3000 euro wil je liever dat je euro's opgaan aan gewoon een auto die je van A naar B rijdt zonder teveel kosten :)

Ga niet voor de autoklasses die de meeste pk's hebben die zijn meestal meer versleten ;)

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:30:

Ga niet voor de autoklasses die de meeste pk's hebben die zijn meestal meer versleten ;)
Huh?? Dat zou je ook precies andersom kunnen uitleggen toch? Omdat je meer PK's hebt hoef je niet zo te "planken" om vooruit te komen.

P.Duh! lekker puh!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:15
pduh schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:24:
[...]

Huh?? Dat zou je ook precies andersom kunnen uitleggen toch? Omdat je meer PK's hebt hoef je niet zo te "planken" om vooruit te komen.
Klopt helemaal ... maar meestal doen ze dat toch :)
Zelfbeheersing met veel pk's onder je kont is vaak moeilijk

Verwijderd

Bedoel met de autoklasse met moter als je bevoorbeeld een zelfde type auto hebt 1 - met 75 pk. 2 - 90 pk 3 - 110 pk
is meestal optie 1 of 2 de betere keuze omdat ja er is meestal een reden waarom mensen de 3e keuze maken die snelste uitgave van die auto willen :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die afweging heb ik ook gemaakt en ligt hier wat simpeler.
Ik lease een Citroën DS3 die nog onder 14% bijtelling valt. Deze moet ik in juni inleveren en wordt vervangen door iets vergelijkbaars (€20-22K cataloguswaarde) tegen 22% bijtelling. Dat zou me een netto bijtelling van €150-160 per maand opleveren.

We hebben thuis echter ook nog een Fiat Punto waar mijn vriendin haar kilometers mee maakt (en een BMW als hobby auto maar die telt even niet mee). Voor €150 per maand kunnen we zeker 15.000 kilometer per jaar met de Punto rijden incl brandstof en extra onderhoud, terwijl ik met de DS3 nu zo'n 9000 kilometer per jaar aan privékilometers maak. Een volgende leaseauto privé gaan rijden zou grofweg dubbel zo duur zijn als de Punto gaan gebruiken voor alle privé ritten. Dan is de keuze snel gemaakt

🖥️ | 🚗

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tsurany schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:27:
Vergeet alleen niet om ook de algemene heffingskorting mee te nemen, daar heeft de bijtelling ook invloed op. Dat maakt de netto kosten iets hoger.
Deze mag je even toelichten. Of je nou wel of geen bijtelling hebt, maakt voor de hoogte en toepassing van de algemene heffingskorting toch niks uit? In theorie zou het kunnen zijn dat je door bijtelling net over de grens van de eerste schijf gaat komen en dus de volledige hk kunt toepassen maar voor mensen die een leaseauto hebben geldt bijna altijd dat die toch al in de derde of vierde schijf vallen.

Of mis ik iets?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Icephase schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:23:
[...]

Deze mag je even toelichten. Of je nou wel of geen bijtelling hebt, maakt voor de hoogte en toepassing van de algemene heffingskorting toch niks uit? In theorie zou het kunnen zijn dat je door bijtelling net over de grens van de eerste schijf gaat komen en dus de volledige hk kunt toepassen maar voor mensen die een leaseauto hebben geldt bijna altijd dat die toch al in de derde of vierde schijf vallen.

Of mis ik iets?
Zie hier: http://www.belastingdiens...ngskorting/tabel-ahk-2017

Bij een salaris hoger dan € 19.982 en lager dan € 67.068 is de formule als volgt: € 2.254 - 4,787% x (belastbaar inkomen uit werk en woning - € 19.982)

Bijtelling zorgt voor een hoger belastbaar inkomen dus er wordt een groter bedrag in mindering gebracht op de heffingskorting.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tsurany schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:28:
[...]

Zie hier: http://www.belastingdiens...ngskorting/tabel-ahk-2017

Bij een salaris hoger dan € 19.982 en lager dan € 67.068 is de formule als volgt: € 2.254 - 4,787% x (belastbaar inkomen uit werk en woning - € 19.982)

Bijtelling zorgt voor een hoger belastbaar inkomen dus er wordt een groter bedrag in mindering gebracht op de heffingskorting.
Dank! Duidelijk. Hoewel de impact waarschijnlijk niet héél groot zal zijn. Voor iedere € 25 méér aan inkomen gaat de ahk € 1 naar beneden (ongeveer).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Icephase schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:34:
[...]

Dank! Duidelijk. Hoewel de impact waarschijnlijk niet héél groot zal zijn. Voor iedere € 25 méér aan inkomen gaat de ahk € 1 naar beneden (ongeveer).
Het is geen gigantisch effect inderdaad. Maar kan wel verklaren waarom veel sites toch afwijken. Bijtelling is al snel meer dan 5000 euro extra per jaar aan inkomen. Als je dan die factor van 25 aan houd is dat 200 euro per jaar korting die je mist. Met duurdere auto's kan dat aardig oplopen. Al zit daar vaak een salaris bij waarmee de heffingskorting toch al 0 is.

Verwijderd

Behalve afbouw algemene heffingskorting (-4,787% tussen ongeveer 20k en 67k) heb je ook te maken met de afbouw van de arbeidskorting: -3,6% tussen ongeveer 32,5k en 122k.
Dat betekent dat het marginale belastingtarief tussen +- 32,5k en 67k uitkomt op 49,2% (boven de 67k zelfs 55,6%). Als je bijtelling in deze range valt, betaal je er dus een stuk meer dan 40,8% belasting over.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MadMarky schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:13:
Voor €150 per maand kunnen we zeker 15.000 kilometer per jaar met de Punto rijden incl brandstof en extra onderhoud
Echt waar? Dat ben je aan benzine al kwijt en dan komt de extra afschrijving door de hogere kilometer stand plus een extra onderhoudsbeurt er nog bij.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:00
Hou je er wel rekening mee dat je die keuze maar 1x per jaar kan doen. Als je nu dus al bijtelling betaald dan doe je dat het hele jaar, tenzij je nog geen 500km prive hebt gereden, dan zou je nog een km-administratie aan kunnen leggen.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

bouwfraude schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:25:
[...]

Echt waar? Dat ben je aan benzine al kwijt en dan komt de extra afschrijving door de hogere kilometer stand plus een extra onderhoudsbeurt er nog bij.
Ik heb brandstof en een extra onderhoudsbeurt of een nieuwe set banden begroot. De extra afschrijving gaat richting verwaarloosbaar aangezien de Punto inmiddels 10 jaar oud is.

🖥️ | 🚗

• petertje30
Dankjewel allemaal voor jullie reacties!

Als ik zo jullie reacties lees, lijkt mij in onze situatie de handigste keuze om de astra te houden als 2e auto. Deze maakt dan minder kilometers, en dus ook minder kosten aan onderhoud. Dit is dan wel een grote en luxe 2e auto, maar met 3 kids blijft dit wel erg handig.

De leaseauto blijft dan het werkpaard. Zeker met de nieuwe Ford later dit laar, als deze ook de caravan gaat trekken. Mij lijkt dan inderdaad vooral het gemak erg fijn.

Mvg Peter
Pagina: 1