Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:26:
[...]
Naja het is wel je vervoer van en naar je werk, toch best wel een belangrijk onderdeel van je werkdag. En het gaat er niet om dat je ergens gaat werken waar je van tevoren te horen krijgt dat het er niet in zit. Als je ergens 5 jaar werkt dan kan ik me voorstellen dat TS er een nare nasmaak aan overhoud. Op veel plekken zul je daar mee moeten dealen, maar als je de kans hebt ergens anders ook aan het werk te kunnen zou ik morgen ook nog tekenen.
Ik snap absoluut dat TS d'r een nare smaak van in de bek krijgt want je hebt 5 jaar lang de beschikking over een auto en opeens word die afgepakt. Of dat juridisch kan, is de vraag.
Wel zag ik terecht van mensen de opmerking dat onduidelijk is of TS in het begin al te horen heeft gekregen dat hij die auto alleen gedurende de looptijd van het leasecontract mocht gebruiken omdat teruggeven te duur was en dat daarna het gebruik onherroepelijk op zou houden.
Als dat duidelijk is aangegeven, denk ik dat TS weinig te eisen heeft van zijn werkgever en in zijn handjes mag knijpen dat 'ie 5 jaar lang van zo'n auto gebruik heeft mogen maken.
Dat punt is dus cruciaal. Wist TS aan het begin dat het voor die periode zou zijn en dat 'ie daarna geen enkel recht zou hebben op een leaseauto denk ik dat de rechter zegt "geen verworven recht, jammer". Aan de andere kant, als dat niet aan TS duidelijk is gemaakt, dan zou ik kunnen begrijpen dat het *wel* een verworven recht is en TS dus daadwerkelijk iets kan afdwingen.
Je moet je wel afvragen of je dat wil. Afdwingen klinkt leuk, maar je werksfeer is dan met wat pech wel verziekt en voor je het weet heb je een veel groter probleem dan alleen zo'n ingeleverde leaseauto.
Het is niet dat TS een lease eist bij z'n contract. Hij heeft 5 jaar in deze situatie gezeten en nu moet TS opeens een auto kopen of zelf leasen waardoor TS er flink op achteruit gaat in de maand (stel hij gaat zelf een auto leasen, met brandstof erbij is dat meer dan 0,19 cent per km). In 5 jaar tijd is TS hier niet over gewaarschuwd (dat is tenminste mijn interpretatie van z'n posts) en nu wordt het probleem even op z'n bordje gelegd.
Aan de andere kant, als TS wist dat het na 5 jaar onherroepelijk klaar zou zijn, had 'ie zich daar ook op in kunnen stellen en 5 jaar kunnen sparen voor een eigen auto. (In fact, het had dan ook gekund dat 2 jaar geleden een nieuwe collega die vanuit zijn functie recht zou hebben op een leaseauto die auto had gekregen en TS er maar 3 jaar gebruik van had kunnen maken.)
Ik lees namelijk geen specifieke redenen waarom een leaseauto voor TS relevant zou zijn. Voor woon- werkverkeer is het hoogst ongebruikelijk en voor onregelmatig projectverkeer word vaak een poolauto of OV vergoeding geregeld.
Leasewagens zijn gebruikelijk in de detachering en op hogere management functies. Niet als je in de regel 5 dagen per week op kantoor zit en incidenteel eens naar een klant of andere lokatie toe moet rijden.
Kortom, ik vind er nog te veel onzekerheden in zitten om echt hard uitspraak te doen of ik vind dat TS in zijn recht staat met de eis er iets voor terug te krijgen of dat juist de baas van TS gelijk heeft met het niet zorgen voor vervanging.
Wel vind ik dat je heel voorzichtig moet zijn met het dreigen met ontslag. Ik snap heel goed dat een werkgever daar weinig gevoelig voor is. Ja, je moet misschien op zoek naar nieuw personeel maar personeel dat in chantage-modus gaat wil je ook niet.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.