Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Goedenavond allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik niet helemaal uit kom.

Momenteel ben ik bezig met een projectje. Dit behelst het schrijven van een boek. De opbrengsten die ik genereer uit de verkoop van dit boek, wil ik volledig schenken aan een goed doel.

Om later de verkoop te ondersteunen, heb ik het idee om een kleine website op te zetten waarop het boek te koop is. Bestellingen komen bij mij binnen, en ik draag zelf zorg voor de verzending e.d. Op die manier blijven de marges laag.

Ik had de intentie om op de website betalingen via iDeal mogelijk te maken (via Mollie). Ik kom er nu achter dat je een KvK nummer nodig hebt. En dat heb ik niet..

Dit heeft me nu aan het denken gezet. Wat moet ik met bovenstaande doen in relatie tot de Belastingdienst? Moet ik nu echt bij de KvK mezelf inschrijven, aangifte gaan doen etc? Uiteindelijk heb ik 'slechts' het idee om geld in te zamelen, en te doneren aan het beoogde goede doel.

Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
Bel de belastingtelefoon, die kunnen je heel goed antwoord geven op deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Over wat voor bedragen praten we hier? € 1000,-? € 10000,-? Dat zal er van afhangen of je het misschien als particulier kan doen via bijvoorbeeld Marktplaats.

En anders wordt het inderdaad een kwestie van een KvK nummer aanvragen en BTW aangifte doen denk ik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
pirke schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:51:
Bel de belastingtelefoon, die kunnen je heel goed antwoord geven op deze vraag.
Samengevat wat momenteel de verwachting is:

500 boeken a 10 euro = maximale opbrengst 5K
eigen kosten = 2K
Opbrengsten 3K.

November 2017 bedrag van 3K gaan doneren. Project klaar en alles weer voorbij.

Kortom, vrij simpel allemaal. Ik kom alleen niet verder omdat ik voor een eigen webshop een KvK nummer nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Barrycade

Through the...

Skip Ideal en werk gewoon met vooraf overboeken als een particulier.

Als je het netjes wil doen moet je denken aan een stichting oprichten. Maar voor die 5k omzet is dat allemaal veel werk want dan moet je ook een zakelijke rekening, jaaroverzichten etc.

Wel zorgen dat als je als particulier werkt je de opbrengsten wel moet opgeven en dan de schenking via de officiële kanalen laat lopen (via notaris) dan kan je je donatie weer aftrekken van je inkomsten belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:58
Barrycade schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:33:
Skip Ideal en werk gewoon met vooraf overboeken als een particulier.

Als je het netjes wil doen moet je denken aan een stichting oprichten. Maar voor die 5k omzet is dat allemaal veel werk want dan moet je ook een zakelijke rekening, jaaroverzichten etc.

Wel zorgen dat als je als particulier werkt je de opbrengsten wel moet opgeven en dan de schenking via de officiële kanalen laat lopen (via notaris) dan kan je je donatie weer aftrekken van je inkomsten belasting.
Schenking via notaris :? IK schenk niet veel, maar weet dat mijn vader zijn schenkingen aan de kerk ook gewoon aftrekt. Bewijs bewaren moet voldoende zijn lijkt me, zeker als het om dit soort bedragen gaat (notaris neemt dan direct flinke hap uit de schenking, dat is zonde...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn zowel minimum- als maximumbedragen bij schenken, over dat en over kosten maken voor een ANBI: http://www.belastingdiens...riodieke_en_gewone_giften

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 732337

Als jij weet dat je niet meer dan ca. €7000 omzet in een jaar tijd haalt, zal de Kamer van Koophandel je adviseren je niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarentegen zal je je wel bij de Belastingdienst moeten inschrijven. Je krijgt een BTW nummer.

Maar, als je een zeer lage winst hebt kan je een ontheffing van administratieve verplichting aanvragen bij de Belastingdienst. Hierdoor ben je niet meer btw-plichtig en hoef je niet aan boekhouding te doen.

Informeer je wel even over het bovenstaande, ik weet niet precies hoe het tegenwoordig zit.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 732337 op 14-01-2017 22:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-02-2021
Hallo, maar ik wil graag geld inzamelen voor dierentuin Artis maar mag dat dan ook? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wennen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:03:
Hallo, maar ik wil graag geld inzamelen voor dierentuin Artis maar mag dat dan ook? :)
Heeft Artis de ANBI status?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Barrycade

Through the...

Wennen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:03:
Als jij gewoon een rondje / oproepje doet bij je Facebook vrienden en het geld op Artis hun rekening stort ja hoor. Als je met een bus langs de deuren wil moet je een vergunning hebben. En dat zal je niet snel krijgen als particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Vergeet niet als je een boek verkoopt dat je er BTW over moet afdragen.

Je zou je in kunnen schrijven voor de KOR https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling dan factureer je geen BTW, je kan dan ook de BTW van je eigen kosten niet opvoeren bij de voorbelasting.

Over je inkomsten die je wel Inkomensbelasting te betalen, de gift die je doet (mocht het een ANBI zijn) kan je wel weer aftrekken van de IB. Let wel op, er zit een maximum op van 10% van je drempelinkomen

https://www.belastingdien...n/hoeveel_aftrek_krijg_u/

[ Voor 107% gewijzigd door GrooV op 04-02-2021 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
@GrooV Vergeet niet dat dit topic 4 jaar oud is er toen geen KOR bestond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:44

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welkom op Tweakers, @Wennen. Helaas is het niet de bedoeling een topic van een ander te kapen, noch om een erg oud topic te kicken met niet-relevante informatie of eigen vraag. In dergelijke gevallen zou een mod de nieuwe vraag afsplitsen naar een eigen topic. Helaas verwachten we op Tweakers ook dat je zelf enige moeite steekt in een topic: oa wat heb je zelf al uitgezocht? Nu dat niet gebeurd is, zie ik geen andere mogelijkheid om dit topic te sluiten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.