Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 11:17
Mijn vriendin en ik hebben onlangs toegezegd op een nieuwbouw woning. Dit word onze eerste woning. Er dient dus allemaal nieuwe apparatuur voor het netwerk, netwerkopslag en starthome aangeschaft te worden.
Afhankelijk van wat de afwerking, keuken en het meubilair precies gaat kosten bepaald in welke fases alles uitgevoerd gaat worden.
De binnenmuren van de spouw bestaan uit gewapende betonwanden, de vloeren bestaan uit betonnen kanaalplaatvloeren. tussenwanden bestaan uit gemetselde kalkzandsteen wanden.

Situatie bij intrekken woning
- (wifi)Modem van de provider in de meterkast (wifi ingeschakeld)
- Vanuit de meterkast 2 bedraden kabels
+ Woonkamer - tv meubel naar de tv
-+Werkkamer op de eerste verdieping - rechtstreeks in pc/laptop

Situatie met netwerkopslag / losse wifi router
- (wifi)Modem van de provider in de meterkast (wifi uitgeschakeld)
- Hierachter een managed netwerk switch van 8 poorten.
- Netwerk opslag met dual-link technologie direct op de switch.
- Vanuit de netwerk switch 2 bedraden kabels
+ Woonkamer - tv meubel naar de tv
+ Werkkamer op de eerste verdieping - Draadloze wifi router

Extra aansluiting in de toekomst
- In de toekomst zullen er indien nodig nog extra kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer (extra werkplek in de woonkamer / andere kamer inrichting dus naar tv) en een kabel naar de zolder wanner hier een slaapkamer en/of werkplek gecreëerd wordt.
- Indien er meerdere poorten bij het tv meubel nodig zijn leg ik hier een unmanged switch bij met 4 poorten om alle apparaten bij de tv van bedraad netwerk te voorzien.
- Wellicht dat er nog een IP camera aan de garage komt te hangen om de oprit / garage en voordeur in de gaten te kunnen houden en een afschrikkende werking te hebben.

Wat is je budget
- Managed switch 8 poorten 50-100 euro
- Dual link Netwerkopslag 300-400 euro (Exclusief opslag)
- Router 100-200 euro
- IP camera 100-150 euro

Switch overwegingen
- Managed ivm dual link setup van de NAS
- 8 poorten, 4x bekabeld & 2 voor NAS
- Wel of geen PoE afhankelijk IP camera
- Geen voorkeur voor merk etc

Netwerk opslag wensen
- Goede ervaring met de Synology DS214Play, echter met de basic functies want is van vaders en ga hier dus niet mee experimenteren.
- Deze draait momenteel synology cloud station voor mijn bedrijfsbestanden, dat werkt prima. Op kantoor / laptop altijd alles up-to-date
- Ik wil deze NAS gaan inzetten om ook mijn e-mails, agenda’s, notities etc te gaan draaien om onafhankelijk van Apple/Google te zijn
- E-mail staat nu bij mijn webhosting provider maar wil dit eigenlijk ook in eigen beheer halen.
- Wil al mijn documenten, foto’s en filmpjes op de NAS zetten het liefst via de cloud station, zodat het altijd op de computers staat maar ook direct gebackuped is.
- Vanaf de NAS naar de TV streamen van de foto’s video’s.
- Hart van het domotica systeem in huis worden d.m.v. domotica of ander systeem.
- De NAS dient dus als werkopslag voor mijn bedrijf als ook het hart van mijn media / domotica systeem in huis vandaar de Dual-Link eis.

Op dit moment ben ik gewend aan een Synology NAS en die werkt prima voor zover ik deze heb uitgeprobeerd, maar wil zeker niet blind hiervoor kiezen omdat er ook andere spelers in de markt zijn.

Waar ben ik nu naar op zoek
Aangezien de woning nog gebouwd dient te worden ben ik mij dus vooral aan het oriënteren naar wat wil ik nu precies. Wat is daar voor nodig en zijn de budgetten die ik mijzelf gesteld hebben realistisch. En zie ik nog functies over het hoofd / wil ik teveel?

Dus wel of geen PoE in de managed switch, investeren in een 10gbs netwerk of is dat in een thuis situatie niet nodig?
Het gehele netwerk dient probleemloos met Windows, Max OS, Android, IOS om te kunnen gaan.

Ik ben dus hoofdzakelijk opzoek naar adviezen over hoe een goed netwerk in huis te realiseren dat aansluit bij mijn wensen/eisen.

Doel van de setup
- Het doel is om in de gehele woning een goed/snel wifi bereik te hebben, bijvoorkeur ook in de tuin ±10m diep.
- Een domotica systeem vanuit de NAS te draaien en makkelijk via de telefoon/tablet te kunnen bedienen.
- NAS als centrale opslag/server te gebruiken, dus afhankelijk te kunnen zijn van Apple/Google of andere partij. Dus Agenda, notities, mail, cloud opslag (alle documenten)
- Vanuit de desktop op de werkkamer naar de TV in de woonkamer streamen (o.a. games via steam link)
- Vanuit de NAS films/foto’s naar de TV te streamen
- Dit alles toekomst proof dus IPv6, hoge internet snelheden (Daarom ook bedrade kabels naar tv / werkkamer)