Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topic al zegt, de ene foto is overbelicht, en niet zo klein beetje ook, en de ander, paar seconden later geschoten is super.

Nou zijn deze foto`s genomen in een theater, maar desalniettemin is voor sommige foto`s de lighting hetzelfde.
Het enige wat wel verschilt is dat ik soms een ander auto focus punt selecteer, maar soms heb ik het idee dat als je met je focus punt op een donker t-shirt ( voorbeeld) focus dat die dan overbelicht raakt, maar als je het focus punt op een gezicht zet dat die dan niet overbelicht is.

Nu zit ik een kleine 780 foto`s bij te lichten in Adobe Lightroom wat niet echt mijn hobby is :)

Heb een beetje zitten googlen, maar ik kom er zo specifiek niet uit.

Canon 70D prime 50mm Canon F1,8 Raw

Iemand ervaring met dit per ongeluk overbelichten geval ?
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-01-2017 01:45)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Als je het mij vraagt heb je spotmeting gebruikt. Je meter gaat ervan uit dat wat je meet 18% grijs is, en stemt daar de belichting op af. Als je op een zwart t-shirt meet, dan denkt je camera dat zwart 18% grijs is, en krijg je dus een overbelichte foto. Idem krijg je bij meting op een wit vlak een onderbelichte foto. Een gezicht heeft ongeveer een middengrijswaarde, dus dan belicht'ie min of meer goed.

Probeer het eens met centerweighted average, of zet bij spotmeting je lichtmeting vast (lichtmeting loskoppelen van ontspanknop, AEL-knop gebruiken, evt. met toggle aan) op een middengrijs onderwerp alvorens scherp te stellen en af te drukken.

Heeft overigens niet te maken met het focuspunt, maar met het middelpunt van je beeldvlak, Daar wordt namelijk afaik bij de Canon 70d de altijd de spotmeting verricht - itt. de Nikons, waar focuspunt tevens spotmeetpunt is.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Hoe heb je de foto's genomen.
In de auto stand. Of op Aperture prio? Of op Shutter Prio?
En hoe heb je belichting ingesteld. Op spot of het gemiddelde?
En wat zegt je lichtmeter als je een foto wilt nemen.

Licht is heel verschillend. Ookal lijkt het op het eerste gezicht niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door DarkSide op 14-01-2017 19:49 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:47:
Hoe heb je de foto's genomen.
In de auto stand. Of op Aperture prio? Of op Shutter Prio?
En wat zegt je lichtmeter als je een foto wilt nemen.

Licht is heel verschillend. Ookal lijkt het op het eerste gezicht niet zo.
AV iso800 F1.8 Tungsten licht ingesteld. Ook een paar op "bewolkt" geschoten, maar bij Tungsten kwam restlicht beter naar voren.
Heb niet echt naar de lichtmeter gekeken, maar merkte wel dat als je de buitenste autofocus punten pakt dat die dan vaag doet, alsin dat je hoort dat die ineens veel langere sluitertijden gaat pakken en dus compleet waardeloze foto`s neemt. ( gewoon 2 seconden open op een 1.8 lens iso 800) terwijl als je een centraler autofocus punt pakt die het weer gewoon doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Tungsten of bewolt is meer je witbalans.
Je moet denk ik even kijken hoe hij het licht meet.
Ook zul je goed moeten opletten voordat je een foto neemt wat je lichtmeter aangeeft.

Als je op auto schiet zal hij alles vanzelf doen (en waarschijnlijk flitsen)
Lijkt er op dat je op M schiet. En dat betekend met vaste F waarde, sluitertijd en iso dat je gewoon je lichtmeter in de gaten moet houden en moet bijstellen.

Of overstappen op Av. Maar dan wel kijken of hij niet naar 4 sec sluitertijd schiet. Zodat je geen bewogen foto;s krijgt.
Volgens mij gaat het gewoon daar fout.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:58:
Tungsten of bewolt is meer je witbalans.
Je moet denk ik even kijken hoe hij het licht meet.
Ook zul je goed moeten opletten voordat je een foto neemt wat je lichtmeter aangeeft.

Als je op auto schiet zal hij alles vanzelf doen (en waarschijnlijk flitsen)
Lijkt er op dat je op M schiet. En dat betekend met vaste F waarde, sluitertijd en iso dat je gewoon je lichtmeter in de gaten moet houden en moet bijstellen.

Of overstappen op Av. Maar dan wel kijken of hij niet naar 4 sec sluitertijd schiet. Zodat je geen bewogen foto;s krijgt.
Volgens mij gaat het gewoon daar fout.
Heb net even gechecked, maar hij stond toch echt op AV. Ik ga volgende keer wel even rommelen voor de voorstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:43:
Zoals de topic al zegt, de ene foto is overbelicht, en niet zo klein beetje ook, en de ander, paar seconden later geschoten is super.

Nou zijn deze foto`s genomen in een theater, maar desalniettemin is voor sommige foto`s de lighting hetzelfde.
Het enige wat wel verschilt is dat ik soms een ander auto focus punt selecteer, maar soms heb ik het idee dat als je met je focus punt op een donker t-shirt ( voorbeeld) focus dat die dan overbelicht raakt, maar als je het focus punt op een gezicht zet dat die dan niet overbelicht is.

Nu zit ik een kleine 780 foto`s bij te lichten in Adobe Lightroom wat niet echt mijn hobby is :)

Heb een beetje zitten googlen, maar ik kom er zo specifiek niet uit.

Canon 70D prime 50mm Canon F1,8 Raw

Iemand ervaring met dit per ongeluk overbelichten geval ?
...
Gezien je op AV schiet heeft dit te maken met de manier van licht meten, sla je handleiding er maar eens op na ;) Je hebt verschillende modi om licht te meten namelijk.

Ps. "zelfde settings" maakt dus niet uit gezien de sluitertijd alsnog varieert. Pas als álle instellingen (sluitertijd, diafragma én ISO) gelijk zijn ... dan pas is er wat geks aan de hand.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben er zojuist achter dat Lightroom mijn tungsten parameter uit de exif van de raw foto`s niet meeneemt. Dus als ik nu alle foto`s omzet naar Tungsten zijn ze een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

wat is jouw definitie van overbelicht dan.
Als je witbalans niet goed staat heb je bv blauwe sneeuw. Of "koud" licht terwijl het "gezellig warm" is.

Maar heb je niet zo gauw last van blown highlights. Waarbij de shaduw partij te licht is. En de rest nog veel lichter en overbelicht.
Dus als jij meet op een persoon. En stelt dat als "0" in. Dan heb je kans dat de lampen veel te licht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ook nog kunnen. Er waren geen volgspots en het was een generale repetitie, dus ze moesten wel in de spots gaan staan zegmaar, het was qua licht ook nogal een uitdaging.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Als je het mij vraagt heb je spotmeting gebruikt. Je meter gaat ervan uit dat wat je meet 18% grijs is, en stemt daar de belichting op af. Als je op een zwart t-shirt meet, dan denkt je camera dat zwart 18% grijs is, en krijg je dus een overbelichte foto. Idem krijg je bij meting op een wit vlak een onderbelichte foto. Een gezicht heeft ongeveer een middengrijswaarde, dus dan belicht'ie min of meer goed.

Probeer het eens met centerweighted average, of zet bij spotmeting je lichtmeting vast (lichtmeting loskoppelen van ontspanknop, AEL-knop gebruiken, evt. met toggle aan) op een middengrijs onderwerp alvorens scherp te stellen en af te drukken.

Heeft overigens niet te maken met het focuspunt, maar met het middelpunt van je beeldvlak, Daar wordt namelijk afaik bij de Canon 70d de altijd de spotmeting verricht - itt. de Nikons, waar focuspunt tevens spotmeetpunt is.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bobcom schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:44:

Thanks voor het advies, ga ik volgende keer eens gebruiken.
Pagina: 1