Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aankoop nieuwe PC, advies gewenst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben fotograaf en ga hoofdzakelijk fotobewerking doen. Momenteel heb ik een Mac Pro van 3 jaar oud (dat vaasje). Maar ik wissel graag elke keer van Mac OS naar Windows. En ik speel ook wel graag af en toe wat games. Ik zag laatst een ingame demo van escape from Tarkov en dat is een spel dat ik wel graag ga willen spelen wanneer het op de markt komt. Hopelijk is tegen dan mijn PC nog niet outdated.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zoek vooral value for money. Wil geen geld wegsmijten maar als er effectief meerwaarde is sta ik ervoor open. Zoals de nieuwe SSD van Samsung is redelijk prijzig maar voor mijn workflow zeker nuttig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik werk voornamelijk in Adobe Lightroom, dus niet Adobe Photoshop. En Lightroom gebruikt vooral single core speed. Multi core CPU's zijn voor mij dus minder belangrijk en games gebruiken ook voornamelijk single core speed. Lightroom gebruikt ook niet meer dan 16GB ram en als ik mij niet vergis games ook niet vandaar de keuze voor wat minder RAM.
Ik heb ook enkel SSD nodig en geen HDD. Omdat ik een NAS heb staan voor mijn archief en back-up.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een zo klein mogelijke case. Heb gekozen voor een mini ITX maar weet dus niet als alles erin gaat passen.
Worst case scenario is dat ik voor een Cooltek UMX2 case kies met de ATX moederbord versie. Zo heb ik de mogelijkheid om meer RAM bij te steken ipv mijn RAM latjes te vervangen.

Ga je overklokken?
Ja en nee, ik wil zeker niet het uiterste uit de kan halen maar tegenwoordig kan je een GPU en CPU wat sneller doen draaien zonder absurde hoge temperaturen te halen. Dus wil die wel een beetje overklokken als ik tenminste vind waar ik dat moet doen :)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al heel lang geen PC meer gekocht. Ik zou graag jullie hulp willen om even te kijken als ik geen foute keuzes heb gemaakt.
En er zijn een aantal dingen waar ik nog aan twijfel. Zou ik er iets aan hebben om 2 x 500GB SSD in raid0 te kopen ipv 1 x 1TB SSD? Ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit nog sneller is. Maar mijn moederbord heeft maar 1 M.2 aansluiting. Dus als er snelheid voordeel is om 2 x 500GB SSD te kopen dan wil ik dat wel maar dan moet ik een ander moederbord kiezen.
En past alles wel in deze mini ITX case?
Ik ging ook normaal voor de i7 6700 CPU gaan maar zie dat de 7700 niet heel veel duurder is. Is die 7700 momenteel beste value for money?
En is de GPU die ik heb gekozen ook momenteel de beste value for money?

Alvast bedankt voor jullie meningen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 375,95€ 375,95
1Asus Z170I Pro Gaming€ 150,50€ 150,50
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
1Cooltek UMX1 Plus€ 122,-€ 122,-
1Corsair Hydro H100i v2€ 115,95€ 115,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 109,95€ 109,95
1Corsair CS650M€ 94,-€ 94,-
1Samsung 960 EVO 1TB€ 474,79€ 474,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.942,14

Verwijderd

Prachtige behuizing maar komt met koeling wat tekort https://www.computerbase....ooltek-umx1-plus-im-test/. Een overklok zou ik daarom achterwege laten.

Icm een 7700K adviseer ik een moederbord met Z270 chipset zodat je van alle features van de cpu en chipset gebruik kunt maken.

De CS650M is een slechte keuze. Dit is kwalitatief een budget voeding voor een high-end prijs. Gezien de beperkte ruimte in de behuizing mag de voeding zo kort mogelijk zijn. Voor ATX is dat 14cm en dan heb je met een pricewatch: Cooler Master V Series V550 een uitstekende voeding.

De MSI GTX 1070 past niet in de behuizing.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 15:21 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:10:
Prachtige behuizing maar komt met koeling wat tekort https://www.computerbase....ooltek-umx1-plus-im-test/. Een overklok zou ik daarom achterwege laten.
Bij de CPU is er is gekozen voor een waterkoeler waarbij alle warmte direct de behuizing uit gaat. Die warmte die overklokken genereert, door het hogere verbruik zal dus zo goed als geen enkele invloed hebben op te temperatuur in de behuizing.

Waar echter wel rekening mee gehouden moet worden is dat zulke waterkoelers luidruchtig zijn, dus voor een stille PC zijn ze niet geschikt, helemaal niet met de standaard fans.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:10:

Icm een 7700K adviseer ik een moederbord met Z270 chipset zodat je van alle features van de cpu en chipset gebruik kunt maken.

De CS650M is een slechte keuze. Dit is kwalitatief een budget voeding voor een high-end prijs. Gezien de beperkte ruimte in de behuizing mag de voeding zo kort mogelijk zijn. Voor ATX is dat 14cm en dan heb je met een pricewatch: Cooler Master V Series V550 een uitstekende voeding.

De MSI GTX 1070 past niet in de behuizing.
Kan ik ook kiezen voor de goedkopere Cooler Master G550M, 550 Watt? Ik zie niet meteen het verschil.
Welke GPU zou ik nemen voor een mini GTX case?

Of zou ik beter een grotere case nemen?

Verwijderd

In een dergelijk high-end systeem zou ik geen matige voeding als de G550M doen.

Als je zowel cpu als gpu wil overklokken zou ik een grotere behuizing nemen. Cooltek heeft ook een mooie mATX pricewatch: Cooltek UMX3 Window Zwart en ATX pricewatch: Cooltek UMX4 Zwart Window behuizing die qua koeling beter presteren. Voordeel daarbij is dat je meer keuze hebt in Z270 moederborden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:51:
In een dergelijk high-end systeem zou ik geen matige voeding als de G550M doen.

Als je zowel cpu als gpu wil overklokken zou ik een grotere behuizing nemen. Cooltek heeft ook een mooie mATX pricewatch: Cooltek UMX3 Window Zwart en ATX pricewatch: Cooltek UMX4 Zwart Window behuizing die qua koeling beter presteren. Voordeel daarbij is dat je meer keuze hebt in Z270 moederborden.
Bedankt,
Ik zal eens kijken naar een grotere case. Maar ik zet mijn PC op mijn bureau en kleiner oogt mooier :) Het ook wil ook wat. De anderen cases zijn aanzienlijk groter. Ze zien er indd wel bijna hetzelfde uit.

Ik heb een aantal dingen aangepast. Nu zou alles moeten passen maar zou ik dus beter niet overklokken.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z270M-ITX/ac€ 150,-€ 150,-
1EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0€ 487,50€ 487,50
1Cooltek UMX1 Plus€ 122,-€ 122,-
1Cooler Master V Series V550€ 93,50€ 93,50
1Samsung 960 EVO 1TB€ 474,79€ 474,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.929,64

Nu moet ik even voor mijzelf nog uitmaken als ik een kleine case wil zonder overklokken of voor een grotere case ga waar ik wel kan overklokken...

Zijn die waterkoelers luider dan de klassieke fans koeling? Ik dacht dat water stiller ging zijn dan fans.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Die waterkoeling heeft ook fans hé... 2 ipv 1 zelfs :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:20:

Nu moet ik even voor mijzelf nog uitmaken als ik een kleine case wil zonder overklokken of voor een grotere case ga waar ik wel kan overklokken...
De grootte van een behuizing heeft niks te maken met het wel of niet kunnen overklokken. Omdat lucht massa heeft, heeft een kleinere behuizing zelfs voordeel omdat er minder lucht in zit en dus ook minder lucht verplaatst hoeft te worden. Nadeel is dan wel dat er minder lucht in zo'n behuizing zit waardoor de lucht die erin zit sneller warm zal zijn. Dus bij een slechtere airflow heeft een grotere behuizing het voordeel. Bij vergelijkbare goede airflow heeft een kleine behuizing dus het voordeel.
Zijn die waterkoelers luider dan de klassieke fans koeling? Ik dacht dat water stiller ging zijn dan fans.
Zulke waterkoelers zijn altijd luidruchtig geweest in vergelijking met zelfs een luchtkoeler welke de helft kost. Je hebt immers het geluid van een extra pomp en daarnaast zitten er bij zulke koelers altijd erg luidruchtige fans bij. Vaak genoeg fans met een snelheid van 800 t/m 2500RPM, terwijl een beetje luchtkoeler fans heeft van iets van 400RPM t/m 1500RPM.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij een betere CPU koeler aanraden? Ik dacht dat waterkoeling nu the way to go was.
Blijkbaar dus niet.

Ik heb alle componenten enkel de koeling nog :)
Tx

Verwijderd

Inrage schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:00:
Die waterkoeling heeft ook fans hé... 2 ipv 1 zelfs :)
Idd, gaat niet eens passen in de UMX1.
Nadeel van die behuizing, wat overigens ook geldt voor de UMX3, is het ontbreken van actieve intake.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:21:
[...]

Idd, gaat niet eens passen in de UMX1.
Nadeel van die behuizing, wat overigens ook geldt voor de UMX3, is het ontbreken van actieve intake.
Hoe kan ik zien als een CPU al dan niet gaat passen in mijn case?

Bijvoorbeeld deze:
Corsair Hydro Series H60, Waterkoeling

Bij een GPU staat er duidelijk het formaat bij en bij de cases zeggen ze ook duidelijk tot welke lengte CPU je kan gaan maar voor een CPU koeling is het niet zo duidelijk

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Hoe kan ik zien als een CPU al dan niet gaat passen in mijn case?

Bijvoorbeeld deze:
Corsair Hydro Series H60, Waterkoeling

Bij een GPU staat er duidelijk het formaat bij en bij de cases zeggen ze ook duidelijk tot welke lengte CPU je kan gaan maar voor een CPU koeling is het niet zo duidelijk
Je moet kijken hoe groot de koelers zijn.
De H60 heeft een diameter van 120mm. Dit past dus prima op een 120mm fan slot.
Zo heb je ook 140, 260, 280, 360, en 420.Daarvoor heb je meerdere fan slots/radiator slots naast elkaar voor nodig.
Voorbeeld:
Mijn kast heeft 2 140mm fan slots boven elkaar aan de voorkant. Daar past dus ook een 280mm radiator.
De bovenkant heeft 2 120mm slots, daar past dus 240.
De achterkant heeft 1x 120mm slot. Daar heb ik mijn 120mm radiator. (Wel met dubbele fans, voor en achterkant)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel afgestapt van het ITX idee. Wegens te veel beperkingen in keuze. Ik heb de ATX versie van dezelfde case gekozen. En heb een ander ATX moederbord gekozen met 2 aansluitingen voor mijn 2 x Samung SSD (wist niet hoe ik dit 2 keer moest kiezen dus heb gewoon een ander merken ingestoken, maar ga uiteraard 2 x Samsung SSD bestellen).

Maar nu ik een grotere case heb wil ik dit graag benutten door mijn CPU en GPU te overklokken.
Welke koeler gebruik ik best om dit systeem te overklokken? En dat past in de case. Moet ik 3 van die Antec 120mm's kopen? Er kunnen normaal 3 van die fans in de case.

Zou graag een goede performance combineren met zo weinig mogelijk lawaai.

Bedankt voor jullie tips

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime Z270-P€ 132,-€ 132,-
1EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0€ 487,50€ 487,50
1Cooltek UMX4 Zwart€ 144,-€ 144,-
1Antec 120mm, 120mm€ 9,80€ 9,80
1Cooler Master V Series V550€ 93,50€ 93,50
1Patriot Hellfire M.2 480GB€ 246,28€ 246,28
1Samsung 960 EVO 500GB€ 230,-€ 230,-