Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Beste mensen,

Ik ben een Noob op netwerkgebied. Vandaar dat ik bij jullie uitkom.
Mijn zwager (Deventer) en ik (Zwolle) willen een opslagsysteem aanschaffen waarbij onze gegevens automatisch gebackupet worden.
Ik had daarvoor de volgende onderdelen in mijn hoofd:
#ProductPrijsSubtotaal
1HGST Deskstar NAS (set van 4), 4TB€ 650,98€ 650,98
2Synology DiskStation DS216j€ 168,90€ 337,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,78

De wens: hij wil foto's en documenten die op zijn pc, laptop en telefoon staan automatisch opslaan op een NAS wanneer hij thuis komt. Deze gegevens wil hij dan ook graag op mijn NAS opgeslagen hebben.
Voor mij geldt het zelfde
Tevens willen we ervoor zorgen dat de gegevens niet verloren gaan, wanneer één van de harde schijven het begeeft. Vandaar de RAID1 opstelling per NAS.
Is de hardware die ik uitgezocht heb voldoende om deze wens te vervullen? Heb ik nog speciale software nodig of zit die bij de NAS geleverd?
Ik hoor het graag van jullie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
Cloudsync/Sharesync kan op de synology's zit er gewoon in (package installeren) Voor onderlinge NAS backups

En anders een Replicatie job aanmaken met hyberbackup

Er hangen wat variabelen aan het van de laptop naar de NAS kopiëren, je zou Cloudstation kunnen bekijken, die doet realtime syncen naar de NAS, op wifi. Indien ook mogelijk al buitenshuis.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je zou kunnen kijken naar FreeNAS op een HP Microserver of vergelijkbare hardware.
Die kun je automatisch laten synchen met een 2e FreeNAS op een andere locatie (via SSH).

Op je PC kun je dan een tool draaien als FreeFileSync om de spullen op zijn NAS te zetten.

FreeFileSync: http://www.freefilesync.org/
FreeNAS: http://www.freenas.org/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
SpoekGTi schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:50:
En anders een Replicatie job aanmaken met hyberbackup
Hier haak ik dus al af... Wat is dit?
SpoekGTi schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:50:
Er hangen wat variabelen aan het van de laptop naar de NAS kopiëren, je zou Cloudstation kunnen bekijken, die doet realtime syncen naar de NAS, op wifi. Indien ook mogelijk al buitenshuis.
Kun je aangeven wat deze variabelen zijn?
unezra schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:06:
Je zou kunnen kijken naar FreeNAS op een HP Microserver of vergelijkbare hardware.
Die kun je automatisch laten synchen met een 2e FreeNAS op een andere locatie (via SSH).

Op je PC kun je dan een tool draaien als FreeFileSync om de spullen op zijn NAS te zetten.

FreeFileSync: http://www.freefilesync.org/
FreeNAS: http://www.freenas.org/
Betekent dit andere hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:42
Hyper backup is software van Synology waarmee je naar diverse doelen kunnen backuppen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Let op dat als je filesyncing gebruikt je in principe nog geen backup hebt. Gooi je op 1 device iets weg, dan wordt dit keurig gesynct naar alle andere devices en is het weg.

Je kan file history bijhouden op de synologies, waardoor je de laatste x versies terug kan halen, maar ook dat is niet echt een backup. Ik houd zelf bijvoorbeeld iets van 30 versies bij, maar als ik aan een document werk heb ik al gauw meer versies op een dag! dan heb je dus geen backup meer van wat je de dag ervoor had.

Dus geen cloudsync tussen de synologies gebruiken, maar hyperbackup. Dan kan je een fatsoenlijk schema opzetten en weet je zeker dat je bestanden off-site bewaard blijven.

Gezien het basis gebruik wat je ervan wil maken en het feit dat je al afhaakt bij het woord replicatie job, zou ik weg blijven bij FreeNAS of andere zelfbouw projecten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Eigenlijk denk ik dat voor jou en je zwager cloud backup dmv Backblaze of Crashplan de beste optie is. Kost 5 euro per maand. Geen kastjes, geen beheer, geen noodzaak om een IT nerd te worden. En ook geen grasduinen in elkaars privé bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

DarkSide

theres no place like ::1

Je kunt je doel prima bereiken met 2 synologys.
Kijk ook even wat de opslag is van jullie. En houdt zoals vermeld rekening met meerdere versies van je data.
Anders wordt de corrupte data etc netjes mee gesynct.

Dat betekend dat als je 1TB in beslag hebt. Je al gauw 2TB nodig hebt voor versie beheer.
En dan moet je nog ruimte over hebben voor je zwager.
Bepaal even hoe belangrijk je data voor je is.
Zelf gebruik ik nu Crashplan om alles in de cloud op te slaan. Is ongelimiteerd qua opslag en heeft versie beheer en kost idd iets van 5,- per maand.

De reden is dat ik inderdaad zelf geen extra HDD wil aanschaffen om data op te slaan voor een vriend. En andersom. En dat we zelf dus zorgen voor onze backup.
Als ik besluit om opeens veel meer te backuppen moet hij extra hardware aanschaffen. Of andersom.
Die "rompslomp" wou ik niet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1