Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lange beep bij opstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fragmaser
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 09:07
Beste tweakers!

Ik zit met een redelijk probleem! Ik ben een pc aan het samenstellen en alles werkte naar behoren alleen kreeg ik telkens bij het opstarten een lange beep. Aangezien ik eigenlijk geen problemen ondervond liet ik het gewoon gerust. Nu zit ik wel met een probleem want in de laatste 3 dagen heb ik al 2x temaken gehad met windows repair. Telkens kon het probleem niet hersteld worden. Dus telkens formateren en windows opnieuw installeren. Heeft deze lange beep temaken met windows repair probleem? Ook zie ik dat mijn hdd bij het opstarten rond de 100% draait, dan daalt hij maar als ik wat download is het terug 100%

Wat heb ik al geprobeerd?
Telkens windows opnieuw installeren
Getest met verschillend ram geheugen
Vanavond probeer ik met een andere hdd.

Hardware
msi 760ga-p43
R9 270x
Amd fx 4300
6 gb ram
1t hdd
Voeding 580W

Graag jullie gedachten?

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het zou ook je moederbord zelf kunnen zijn. Je hebt een redelijk zware CPU (95W TDP) in combinatie met een moederbord dat geen noemenswaardige koeling op de VRM's (stroomregulering) heeft.

Dat zou kunnen betekenen dat je CPU je moederbord langzaam maar zeker aan het 'opstoken' is, daar wordt ie instabiel van en kan je dit soort rare issues van krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door spone op 14-01-2017 12:49 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Fragmaser
Onlangs was de pc snachts vanzelf opgestart. Als ik 3d mark laat spelen en ik bekijk de temperaturen na de tests zijn de temperaturen echt wel goed.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik doel niet op de temperaturen van de processor, die wordt vast wel gekoeld (;)) maar meer op de componenten in het gebied eromheen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Fragmaser
Hmm oke. Ik test het morgen eens met een ander moederbord. Is er kans dat het de hdd is?

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wat is nu precies het probleem? Heb je al opgezocht wat die lange piep bij het opstarten betekend? Dat staat vast in de gebruikershandleiding van je moederbord. Anders is het wel op internet te vinden.

Ook kan je kijken of er iets mis gaat met je SSD/HDD door de SMART-waarden te controleren. Dat kan bv met CrystalDiskInfo.

Si vis pacem, para bellum

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
spone schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:06:
Ik doel niet op de temperaturen van de processor, die wordt vast wel gekoeld (;)) maar meer op de componenten in het gebied eromheen.
Maar stel, het moederbord wordt niet voldoende gekoeld, hoe kan die dan al direct met een koude opstart zo'n bleep geven met als gevolg dat windows direct met een ''foutmelding'' komt?
Ik kan me indenken dat bij langdurig en intensief gebruik dat het moederbord oververhit raakt en de pc gek doet (bijv uitvallen), bij de herstart is alles nog gloedje heet met rare gevolgen van dien. Maar dit laatste is toch niet van toepassing bij de topicstarter, of mis ik iets? xd

Volgens een forum (eerste hit op google):
- Long, constant beeps alert system memory problems.
- One long beep and nine short beeps means there is a problem with the ROM (BIOS AWARD).
- A long beep followed by three sequential short beeps signals an issue linked to your graphics card configurations.

• Fragmaser
Ik denk ook wel niet dat het met temperatuur te maken heeft. Het is een raar fenomeen en ik test vanavond eens met een andere hardeschijf. Morgen ander moederbord.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-11 17:47
Fragmaser schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:30:
Ik denk ook wel niet dat het met temperatuur te maken heeft. Het is een raar fenomeen en ik test vanavond eens met een andere hardeschijf. Morgen ander moederbord.
Zoals boven je al gezegd wordt, het is je RAM.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Fragmaser
Hmm raar! Ik heb het al met verschillende modules geprobeerd. 2 x 2gb en 2 x 4gb dan ook nog eens 2gb en 4gb. Latjes zijn getest en werken normaal op andere borden.

• Fragmaser
De lange beep klinkt veel stiller dan de beeps bij opstart. Het is net of het geluid van ergens anders komt.

• Mel33
Als het een hoge piep is kan je voeding zijn Alles wel met randaarde aangesloten op stopcontacten
Of een brom in de speakers.

Als het wel een error piepjes zijn dan is het van belang dat je ram in de qvl van je mbord voorkomt.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Fragmaser
Het is een lange stille beep. Dan even later nog luidere korte beep en dan nog 3 sec later nog een korte en dan start hij op.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Kijk of je beep code hier bij staat.

https://forum-en.msi.com/faq/article/bios-beep-codes

44

• Fragmaser
Hmm ik denk dat het de memory is. Alleen begrijp ik niet waarom ik zoveel system repairs heb. :/

• Mel33
Geheugen schrijf-fouten

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 14-01-2017 21:41 ]

• Fragmaser
Het lijkt voorlopig opgelost. Nieuwe hdd ingestopt en cmod batterij er uit gehaald voor 10sec. Herkent voorlopig wel niet 1 van mn 4gb latjes

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-11 00:19

sjaool

Every life should have 9 cats

Het kan ook zijn dat de koeler van je processor even nodig heeft om op te starten. Mijn PC heeft deze onhebbelijkheid ook. Na het aanzetten spint de koeler even op om daarna te stoppen. Hierdoor gaat het alarm voor de processorkoeler af. Dat duurt circa 1 of 2 seconden en daarna spint de koeler op naar de normale snelheid en stopt het alarm ook.

Het gaat bij mij wel om een Gigabyte moederbord met een i7 920 processor. Al een zeer oud beestje maar doet wat hij doen moet. Bovendien staat deze altijd uit omdat eigenlijk niet meer game en ik toch altijd mijn laptop gebruik.

Ik had de thread eerst even helemaal moeten lezen want ik heb dus de laatste twee posts totaal gemist. :+

[ Voor 34% gewijzigd door sjaool op 14-01-2017 23:07 ]

"When you grow up your heart dies"

Pagina: 1