Fietstocht door België en Nederland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
In september hebben vrouwlief en ik Kopenhagen-Berlijn gefietst en dat smaakte naar meer. Voor de gelegenheid komen we eens terug naar de Lage Landen en beginnen we aan een 1000km fietstochtje dat ons door de twee landen brengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hzCeOlF7r0jF0l2MW92cCi7V/full.png
Klik op de kaart voor Google Maps.Het startadres is trouwens niet exact maar ongeveer ;)

Natuurlijk post ik dit niet zomaar: de meeste Tweakers zijn Nederlanders en hebben vast een mening over een aantal dingen ("je rijdt net naast het mooiste fietspad van Nederland kerel!"), handige tips ("je vindt in die omgeving nooit een slaapplek waar je je fiets kwijt kan") of ervaringen ("hoop dat de wind niet van het noorden komt").

[ Voor 3% gewijzigd door YellowOnline op 14-01-2017 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

In Nederland is het praktisch overal vrij goed fietsen. Deze route pakt heel veel mooie plekken mee, je mist er ook een paar (zoals Middelburg en Brielle), maar je komt door zoveel mooie dorpen en steden dat je daar waarschijnlijk niet wakker van zal liggen.

Ik weet niet welke richting je opgaat, ik ga er hier even vanuit dat je eerst naar de kust gaat, volgens mij maakt het niet erg uit. Je kan pech hebben met de weer, maar dat is van tevoren niet in te schatten.

Mijn enige tip is om de route iets meer bestaande fietsroutes te volgen, die zijn vaak rustiger en mooier. Langs de kust volg je nu de Noordzeeroute (LF1). Vanaf Den Haag kun je ook de Midden Nederlandroute (LF4) naar Enschede volgen. Je gaat dan door het groene hart maar mist Delft en Gouda. Als je daar nog nooit geweest bent is het de moeite waard, er zijn ook genoeg lokale fietsroutes die weer op de landelijke routes aansluiten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Johnny schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:11:
In Nederland is het praktisch overal vrij goed fietsen. Deze route pakt heel veel mooie plekken mee, je mist er ook een paar (zoals Middelburg en Brielle), maar je komt door zoveel mooie dorpen en steden dat je daar waarschijnlijk niet wakker van zal liggen.

Ik weet niet welke richting je opgaat, ik ga er hier even vanuit dat je eerst naar de kust gaat, volgens mij maakt het niet erg uit. Je kan pech hebben met de weer, maar dat is van tevoren niet in te schatten.

Mijn enige tip is om de route iets meer bestaande fietsroutes te volgen, die zijn vaak rustiger en mooier. Langs de kust volg je nu de Noordzeeroute (LF1). Vanaf Den Haag kun je ook de Midden Nederlandroute (LF4) naar Enschede volgen. Je gaat dan door het groene hart maar mist Delft en Gouda. Als je daar nog nooit geweest bent is het de moeite waard, er zijn ook genoeg lokale fietsroutes die weer op de landelijke routes aansluiten.
Ik ga tegen de klok in, dwz. eerst van België naar Limburg en ga Nederland weer uit in Zeeland.

Zoals je ziet heb ik inderdaad voornamelijk de LF-routes gebruikt behalve voor de horizontaal: ik wou per se door de Veluwe rijden en als het even kan ook langs Gouda of toch minstens Delft passeren. Ik zag geen echte manier om dat te combineren met de Midden-Nederlandroute. Maar misschien verander ik dat toch nog als blijkt dat mijn huidige keuze tussen Arnhem en Den Haag niet groen genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht kijken of je het noordelijke stuk vanaf Elst nog iets noordelijker kan leggen via de Utrechtse Heuvelrug richting Hilversum ipv richting Utrecht. (Via Austerlitz en Lage Vuursche, etc.) En dan verder via Loosdrecht en Nieuwkoop je route vervolgen...

En het stukje daarvoor, Otterlo - Elst wellicht juist iets zuidelijker via Ginkel en Wageningen ipv via Ede en Veenendaal.

Maar mooie tocht hoor. Ik zou onderweg inderdaad zoveel mogelijk de grote routes gebruiken. Fietst ook makkelijker als je gewoon de bordjes kan volgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Fiber op 14-01-2017 14:38 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Fiber schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:30:
Wellicht kijken of je het noordelijke stuk vanaf Elst nog iets noordelijker kan leggen via de Utrechtse Heuvelrug richting Hilversum ipv richting Utrecht. (Via Austerlitz en Lage Vuursche, etc.) En dan verder via Loosdrecht en Nieuwkoop je route vervolgen...

En het stukje daarvoor, Otterlo - Elst wellicht juist iets zuidelijker via Ginkel en Wageningen ipv via Ede en Veenendaal.

Maar mooie tocht hoor. Ik zou onderweg inderdaad zoveel mogelijk de grote routes gebruiken. Fietst ook makkelijker als je gewoon de bordjes kan volgen.
Goeie ideeën: richting Hilversum lijkt inderdaad een stuk groener en minder verstedelijkt. Utrecht hoeft ook niet echt - het lag gewoon op de weg. Geen idee hoe bezienswaardig de stad is. Maar sowieso we hebben overeengekomen er geen stedentrip van de te maken. Om dezelfde reden ga ik in België met een boog rond Brugge, Gent, Mechelen en Antwerpen.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 14-01-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48

Dido

heforshe

Ik zou inderdaad, zoals Fiber aangeeft, na de Veluwe noordelijker aanhouden, en boven langs Utrecht fietsen richting het Gooi. De Hoge en Lage Vuursche, Loosdrecht(se plassen) en eventueel de Vinkeveens plassen zijn schitterend om te fietsen.

Je mist Utrecht dan inderdaad, de stad zelf is zeker de moeite waard, maar je mist naar mijn mening niet heel veel aan de buitenwijken waar je doorheen moet.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesjaar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 19:36
Ik kom uit Limburg en zelfs het dorpje waar je door de buitengebied fietst namelijk Stramproy
en ken het gebied bij de Maas Thorn - Wessem - Maasbracht erg goed, en ik moet je vermelden
dat je een erg mooie route in dit gebied uitgestippeld hebt !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik heb de kaart geüpdatet. De route door de Veluwe is veranderd en ik ga eerst zuidelijker naar Wageningen om dan vanuit Elst inderdaad over de Vuursche richting Hilversum te rijden. We pikken het paleis in Soest zo nog mee ook. Van Oud-Loosberg heb ik dan wat geïmproviseerd richting de oorspronkelijke route. De tocht is een dag (70km) langer geworden. Als iemand 70-80 kilometer per dag te traag vind: wij rijden met mountainbikebanden (=weerstand) en zonder haast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 13:34
Je mist Twente en de achterhoek :p alleen dat is weer +150 km ben ik bang.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
NoepZor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:18:
Je mist Twente en de achterhoek :p alleen dat is weer +150 km ben ik bang.
Ja, ik wil wel een route maken die tot in Groningen gaat, en zelfs alle Waddeneilandjes bezoeken, maar 1100km volstaat wel :p Alhoewel, als ik onbeperkt vakantie had zou ik wel verderdoen.

[ Voor 9% gewijzigd door YellowOnline op 14-01-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

Mooi. Je gaat nu over Soesterberg. Als je tijd hebt ook even het Nationaal Militair Museum induiken. Al kun je daar makkelijk een hele dag zoekbrengen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:28

Harrie

NederVlaming

Het kleine stuk onder Antwerpen, van Dendermonde naar Lier en dan naar het Albert kanaal ken ik goed, daar fiets ik ook regelmatig. Dat is een mooi traject. Als je de stad niet wilt bezichtigen zou ik zeker niet dichter naar Antwerpen gaan, dat fietst veel minder relaxed.
Ik woon in Antwerpen ga eigenlijk altijd die kant op om wat te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
riesjaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:37:
Ik kom uit Limburg en zelfs het dorpje waar je door de buitengebied fietst namelijk Stramproy
en ken het gebied bij de Maas Thorn - Wessem - Maasbracht erg goed, en ik moet je vermelden
dat je een erg mooie route in dit gebied uitgestippeld hebt !!!!
Harrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:24:
Het kleine stuk onder Antwerpen, van Dendermonde naar Lier en dan naar het Albert kanaal ken ik goed, daar fiets ik ook regelmatig. Dat is een mooi traject. Als je de stad niet wilt bezichtigen zou ik zeker niet dichter naar Antwerpen gaan, dat fietst veel minder relaxed.
Ik woon in Antwerpen ga eigenlijk altijd die kant op om wat te fietsen.
Ik ben blij te horen dat de keuzes goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48

Dido

heforshe

YellowOnline schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:19:
Ja, ik wil wel een route maken die tot in Groningen gaat, en zelfs alle Waddeneilandjes bezoeken, maar 1100km volstaat wel :p Alhoewel, als ik onbeperkt vakantie had zou ik wel verderdoen.
Ik heb een paar jaar terug wel met de fiets alle provincies (plus een klein stukje Duitsland en Belgie) aangedaan. Dat was in het totaal inderdaad bijna 2000 kilometer. Het voordeel is dan wel dat je Overijssel en vooral Drenthe meepikt.

Aan de andere kant, ik denk dat je op deze manier ook een erg mooie route hebt uitgestippeld waarin je best een redelijk aantal "must see"-gebieden hebt meegenomen :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb ooit een fietstocht door nl gedaan en daarvoor heb ik elke dag, wegens google maps bestond nog niet al nu, met de de fietskaarten van anwb gereden. En daar de route op geplot. Geen idee of die fietsrondjes jeaanstaan, maar die zijn best goed bewegwijzerd in Nederland.

Boek verkocht de anwb, maar dat is eh, ff niet te vinden. Misschien ook leuk ter inspiratie:
http://webwinkel.anwb.nl/...s-buyten-schipperhei.html

In het kader van: airbnbnb is ook zo wat..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vwb Den Haag en omgeving: je mist een heel mooi stukje kustroute tussen Scheveningen (vanaf pompstationsweg) tot Katwijk aan Zee. Ik zou dan Voorburg en Delft overslaan (altijd tegen wind ;)), maar via Leiden (knusse stad) naar Gouda fietsen, misschien kan iemand met die route verder helpen.

Mocht je nog open staan voor een mooie route door centrum Den Haag, moet je t even laten weten.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2017 22:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1