1 SSD wisselen tussen 2 systemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Squid
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-05 07:29
Mijn situatie: Mijn ouders zijn gescheiden met co-ouderschap, en ik ga elke week heen en weer. Ik heb bij beide een desktop staan, 1 met een SSD en 1 met een HDD. Daarnaast heb ik nog een externe HDD die ik gebruik om automatisch mijn savegames op te slaan via file/directory junctions.

Nu vroeg ik mij af of er een betere oplossing is voor dit. Bijvoorbeeld door een SATA en stroom kabel naar de buitenkant van beide kasten te runnen en de SSD voor beide systemen te gebruiken.

Zijn er nadelen aan het gebruiken van een interne SSD als externe SSD?

Beide systemen hebben een USB 3.0 port aan de buitenkant, maar ik begreep dat dit alsnog de snelheid van de SSD behoorlijk limiteert. Dus een 2.5' drive behuizing die je via USB aansluit zou geen goed idee zijn?

Iemand misschien kompleet andere suggesties om minder zorgen te maken dat mijn savegames/data toegankelijk is van beide systemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je wil kan best werken. Heb 't zelf een tijdje gedaan met een eSATA behuizing waar m'n bootdrives inzaten. een eSATA dongle kost je een paar centen en die kun je gewoon op een SATpoort prikken.
Alleen een nette stroomvoorziening is misschien wat lastiger, maar ook daar zijn zat oplossingen voor.

Zoek eens op eSATA en je vindt waarschijnlijk zat dingen die aan je eisen voldoen, inclusief behuizingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Wat is het doel precies?

De SSD voor beide systemen als boot disk gebruiken?

Of de data steeds met je meenemen?

De SSD als boot disk gebruiken is niet verstandig ivm waarschijnlijk verschillende installaties. Als de SSD bedoelt is als dataopslag zou ik gewoon een 2,5 inch USB3 behuizing gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Squid
Tripple20 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:14:
Wat is het doel precies?

De SSD voor beide systemen als boot disk gebruiken?

Of de data steeds met je meenemen?

De SSD als boot disk gebruiken is niet verstandig ivm waarschijnlijk verschillende installaties. Als de SSD bedoelt is als dataopslag zou ik gewoon een 2,5 inch USB3 behuizing gebruiken.
Ja, 1 SSD als bootdisk waar alles op staat, zodat ik niet meer hoef te kloten met directory junctions naar andere disks. (Uit mijn ervaring werkt dit niet altijd even goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Mighty_Squid schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Ja, 1 SSD als bootdisk waar alles op staat, zodat ik niet meer hoef te kloten met directory junctions naar andere disks. (Uit mijn ervaring werkt dit niet altijd even goed)
Even aangenomen dat je Windows gebruikt, Linux is flexibeler hierin.

Ik raad het sterk af, dit levert waarschijnlijk een zeer instabiel systeem op.
(aangenomen dat de PC niet 100.0% gelijk zijn, en dan nog zou ik het niet doen)
If you actually try moving a Windows drive to another computer and booting from it–or restoring a Windows system image backup on different hardware–it usually won’t boot properly. You may see an error about problems with the “hardware abstraction layer” or “hal.dll”, or it may even blue-screen during the boot process.

That’s because when you install Windows on a computer, it sets itself up with drivers specific to that computer’s motherboard and chipset. The drivers for the storage controller, which allows the motherboard to communicate with the hard disk, are particularly important. When Windows boots on different hardware, it doesn’t know how to handle that hardware and won’t boot properly.
Misschien kun je de SSD opdelen in partities met elk een eigen installatie, maar:
  • Nodeloos ingewikkeld
  • Geen verbetering tov nu
  • Kost ruimte
  • Ect...
Dus mooi bedacht, maar niet handig.

Maar misschien zit ik er volkomen naast en hebben andere gebruikers andere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Zoals hier boven aangegeven, niet handig als je Windows hebt. De drivers en dergelijke zijn waarschijnlijk verschillend, dus dat gaat niet goed. Volgens mij kan Windows daar erg slecht tegen.

Alleen de gebruikersdata overzetten en die uitwisselen zou wel prima moeten werken en dan is USB3 prima. Dan kan je alleen beter een USB-stick nemen, want dan is een SSD een dure oplossing. Of je moet er voor zorgen dat beide PC's het zelfde zijn, maar dat lijkt mij lastig in deze situatie. Dan zou je de SSD over kunnen zetten zonder gedoe.

Je kunt eventueel overwegen een laptop te nemen, dan heb je geen gezeur.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Google eens op "Windows Multiboot", je kan meerdere systemen met 1 SSD laten opstarten.
Weet alleen niet hoe het zit met licenties, waarschijnlijk heb je ook 2 licenties nodig.
En als je per ongeluk de verkeerde selecteert zal Windows waarschijnlijk mekkeren dat je systeem is gewijzigd en dat je nog een keer dient te activeren.
Bovendien staan je savegames verspreidt over de verschillende boot partities.
Teveel drawbacks.

Beter is om elke PC een eigen boot SSD te installeren en je Windows profile directory op een removable media te verplaatsen: https://support.microsoft.com/en-us/kb/949977
De meeste save games worden opgeslagen in de user Profile directory, uiteraard zijn er ook uitzonderingen.
Of je user profile kopieren op een removable media en dat steeds synchen tussen je systemen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:48
misschien dat een portable installatie van windows werkt? http://lifehacker.com/how...from-a-usb-dri-1565509124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Of je save games e.d. bijvoorbeeld in dropbox zetten. Eventueel door het pad aan te passen, of gewoon met een sync programma als SyncToy en een script dat dit automagisch runt op bepaalde momenten?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:57
Hier heb ik in een systeem wat ik weinig gebruik een SSD van 40GB zitten, dit werkt prima (en is een goedkope oplossing). Je kan dan alleen niet je games ook op de SSD zetten. Eén SSD met één OS is echt af te raden, dit is niet stabiel.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 16:16
Heb je een beetje geld, kan je beter een pc maken in kleine behuizing, https://www.ncases.com/ en linkje naar een topic erover op tweakers
Als je toch met een Schijf gaat wandelen, kan je het net zo goed met een complete pc doen of game laptop doen.
En game je in steam? dan hoef je om savegames niet zorgen te maken.
log gewoon in op de ander pc, en werk via cloud

Of je runt een windows server en je logt in met je account op beide w10 pc's en sync in de cloud oid.

[ Voor 47% gewijzigd door Mel33 op 14-01-2017 14:14 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Squid
Tripple20 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:52:
[...]

Even aangenomen dat je Windows gebruikt, Linux is flexibeler hierin.

Ik raad het sterk af, dit levert waarschijnlijk een zeer instabiel systeem op.
(aangenomen dat de PC niet 100.0% gelijk zijn, en dan nog zou ik het niet doen)

[...]

Misschien kun je de SSD opdelen in partities met elk een eigen installatie, maar:
  • Nodeloos ingewikkeld
  • Geen verbetering tov nu
  • Kost ruimte
  • Ect...
Dus mooi bedacht, maar niet handig.

Maar misschien zit ik er volkomen naast en hebben andere gebruikers andere ideeën.
Ik gebruik inderdaad Windows. De verschillende drivers was inderdaad een van de punten waar ik me zorgen om maakte of het wel zal werken.
Bedankt voor je advies.
Ex Nunc schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:47:
Zoals hier boven aangegeven, niet handig als je Windows hebt. De drivers en dergelijke zijn waarschijnlijk verschillend, dus dat gaat niet goed. Volgens mij kan Windows daar erg slecht tegen.

Alleen de gebruikersdata overzetten en die uitwisselen zou wel prima moeten werken en dan is USB3 prima. Dan kan je alleen beter een USB-stick nemen, want dan is een SSD een dure oplossing. Of je moet er voor zorgen dat beide PC's het zelfde zijn, maar dat lijkt mij lastig in deze situatie. Dan zou je de SSD over kunnen zetten zonder gedoe.

Je kunt eventueel overwegen een laptop te nemen, dan heb je geen gezeur.
Ieder persoon zou inderdaad zeggen dat een laptop perfect is voor deze situatie, maar ik vind persoonlijk desktops vele malen beter. Al helemaal als nu ik afgelopen zomer een redelijke investering heb gedaan.
GoT schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:50:
Google eens op "Windows Multiboot", je kan meerdere systemen met 1 SSD laten opstarten.
Weet alleen niet hoe het zit met licenties, waarschijnlijk heb je ook 2 licenties nodig.
En als je per ongeluk de verkeerde selecteert zal Windows waarschijnlijk mekkeren dat je systeem is gewijzigd en dat je nog een keer dient te activeren.
Bovendien staan je savegames verspreidt over de verschillende boot partities.
Teveel drawbacks.

Beter is om elke PC een eigen boot SSD te installeren en je Windows profile directory op een removable media te verplaatsen: https://support.microsoft.com/en-us/kb/949977
De meeste save games worden opgeslagen in de user Profile directory, uiteraard zijn er ook uitzonderingen.
Of je user profile kopieren op een removable media en dat steeds synchen tussen je systemen.
Dat kan wel handig zijn, scheelt me een aantal junctions maken. Bedankt!
mell33 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:08:
Heb je een beetje geld, kan je beter een pc maken in kleine behuizing, https://www.ncases.com/ en linkje naar een topic erover op tweakers
Als je toch met een Schijf gaat wandelen, kan je het net zo goed met een complete pc doen of game laptop doen.
En game je in steam? dan hoef je om savegames niet zorgen te maken.
log gewoon in op de ander pc, en werk via cloud

Of je runt een windows server en je logt in met je account op beide w10 pc's en sync in de cloud oid.
Afgelopen zomer al een redelijke investering gedaan voor 1 van de 2 systeem, lijkt mij geen goed idee voor mijn portemonnee als ik dit weer ga doen :P, alsnog bedankt voor de tip.
En Steam sync inderdaad het een en ander, maar niet alles.
Pagina: 1