Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel tussen de aankoop van de Sony dsc hx400vb en een spiegelreflexcamera.
Voor het maken van de correcte beslissing, heb ik veel reviews gelezen.
Kunnen jullie meer vertellen over de levensduur van deze camera, deze Sony?
Ik heb namelijk gelezen dat deze niet erg lang is, rond de 2,5 jaar. Na 2,5 jaar ging de mens kapot en het vervangen ervan was op dat moment duurder dan de dagwaarde van de camera.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:05

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:34:
Ik twijfel tussen de aankoop van de Sony dsc hx400vb en een spiegelreflexcamera.
Voor het maken van de correcte beslissing, heb ik veel reviews gelezen.
Kunnen jullie meer vertellen over de levensduur van deze camera, deze Sony?
Ik heb namelijk gelezen dat deze niet erg lang is, rond de 2,5 jaar. Na 2,5 jaar ging de mens kapot en het vervangen ervan was op dat moment duurder dan de dagwaarde van de camera.
Ik hoop dat je de lens bedoeld :+

Maar ja, dat is het nadeel met die bridge camera's, dat alles aan de lens gemotoriseerd is en ook niet verwisseld kan worden. Nou hoeft een bridge camera niet perse na 2.5 jaar kapot te gaan tenzij je hem intensief gebruikt denk ik ;)

Een spiegelreflex gaat vaak langer mee (als we het over de body hebben), vaak in termen van 5 tot zelfs 10 jaar of langer. Of een lens dat overleeft is de vraag maar die zijn gewoon te vervangen. Praktijk wijst uit dat veel mensen na een jaar of wat toch al een andere lens willen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yes, ik bedoel idd lens ipv mens, :) :)

Maar is het een vaker voorkomend probleem bij dit soort systeemcamera's en dan met name deze Sony?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:26:

Maar is het een vaker voorkomend probleem bij dit soort systeemcamera's en dan met name deze Sony?
Durf ik niet te zeggen, geen ervaring met het veel gebruiken van bridge camera's en hoe ze zich houden. Zoals ik al zei zal het af hangen van hoeveel je het gebruikt. Als je twijfels hebt over de levensduur dan zou ik het bij voorbaat niet doen.

Een DSLR gaat hoogstwaarschijnlijk een stuk langer mee in ieder geval ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:49:
[...]

Een spiegelreflex gaat vaak langer mee (als we het over de body hebben), vaak in termen van 5 tot zelfs 10 jaar of langer. Of een lens dat overleeft is de vraag maar die zijn gewoon te vervangen. Praktijk wijst uit dat veel mensen na een jaar of wat toch al een andere lens willen ;)
Objectieven zijn natuurlijk ook gewoon te repareren, maar 5 tot 10+ jaar is ook niet lang daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:26:

De Sony is een bridgecamera een systeemcamera is totaal iets anders. ;)

Maar als het om duurzaamheid en uitbreidbaarheid gaat ben je met een systeemcamera of DSLR beter af. Voordeel is ook dat je de objectieven altijd weer op een nieuwe body kunt gebruiken. Nadeel is wel dat zo'combinatie weer duurder is dan een bridgecamera.

Vraag jezelf ook even af, voordat je de investering doet, wat je wilt gaan fotograferen en hoeveel. Fotografeer je weinig dan kun je ook een open-box model of tweedehands camera overwegen.

[ Voor 14% gewijzigd door sjaool op 14-01-2017 15:11 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je dan eerder naar de shuttercount zou moeten kijken het vervelende is dat die alleen bij de duurdere camera's wordt vermeld. Hoe lang iets mee gaat is verder natuurlijk wel heel erg afhankelijk van vele factoren. In de doos in de kast gaat hij heel erg lang mee, maar daar heb je niets aan. Denk dat het bij de goedkopere camera's wel op zal houden bij 20.000 kliks. maar dat is een aanname geen kennis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Ik heb me laten vertellen dat ieder DSLR normaal wel 50000 clicks moet halen. Pech kan je altijd hebben er zijn er ook die na 1000 clicks er me ophouden. Met wat geluk kan je 1 miljoen clicks halen maar diegene die zo'n getallen halen hebben daartegen hun materiaal al ingeruild voor nieuw speelgoed.

Afbeeldingslocatie: http://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/05/ximg_556653d154628.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.lX6YqGTQQQ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Frogmen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:12:
Ik denk dat je dan eerder naar de shuttercount zou moeten kijken het vervelende is dat die alleen bij de duurdere camera's wordt vermeld. Hoe lang iets mee gaat is verder natuurlijk wel heel erg afhankelijk van vele factoren. In de doos in de kast gaat hij heel erg lang mee, maar daar heb je niets aan. Denk dat het bij de goedkopere camera's wel op zal houden bij 20.000 kliks. maar dat is een aanname geen kennis.
Het zegt naar mijn bescheiden mening wel iets dat er bij duurdere camera's word gesproken over het aantal clicks in plaats van jaren. Dit geeft wel aan dat bij de duurdere modellen eerder de sluiter kapot gaat (welke overigens vaak gewoon te vervangen is, zeker bij DSLRs) dan andere onderdelen van de camera.
StatQ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:37:
Ik heb me laten vertellen dat ieder DSLR normaal wel 50000 clicks moet halen. Pech kan je altijd hebben er zijn er ook die na 1000 clicks er me ophouden. Met wat geluk kan je 1 miljoen clicks halen maar diegene die zo'n getallen halen hebben daartegen hun materiaal al ingeruild voor nieuw speelgoed.

[afbeelding]
Sterker nog normaal zou het 100.000 tot 150.000 clicks mee moeten gaan :) Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je er mee omgaat en in wat voor omstandigheden je schiet.

[ Voor 30% gewijzigd door Ventieldopje op 18-01-2017 14:39 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:49
Ik heb een lens van minstens 25 jaar oud, en die haalt dat nog wel eens.
Mijn eerste body is nu bijna 10 jaar oud, en werkt nog, maar ik had zin in iets anders.
Geen idee hoeveel clicks die heeft.

Net om die reden koop ik tweedehands. Een body van 5 jaar oud is nog ca 1/4 van de nieuwprijs, en daar doe je makkelijk nog 5 jaar mee als je niet telkens het laatste snufje wil.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Ventieldopje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Sterker nog normaal zou het 100.000 tot 150.000 clicks mee moeten gaan :) Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je er mee omgaat en in wat voor omstandigheden je schiet.
Dat is inderdaad ook wat ik afleid uit dat plaatje.

Mijn D5300 zit na +- 3 jaar op 17149 volgens https://www.camerashuttercount.com

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:44:
Ik heb een lens van minstens 25 jaar oud, en die haalt dat nog wel eens.
Mijn eerste body is nu bijna 10 jaar oud, en werkt nog, maar ik had zin in iets anders.
Geen idee hoeveel clicks die heeft.

Net om die reden koop ik tweedehands. Een body van 5 jaar oud is nog ca 1/4 van de nieuwprijs, en daar doe je makkelijk nog 5 jaar mee als je niet telkens het laatste snufje wil.
Ook weer afhankelijk van om wat voor camera het gaat en hoe deze gebruikt is en hoe veel je zelf schiet. Als je net als TommyGun in 3 jaar nog net geen 18.000 foto's schiet dan kun je er geen buil aan vallen. Schiet je dat in een jaar dan wordt het een ander verhaal maar dan nog ... je moet dan gewoon rekening houden met het feit dat je sluiter het kan begeven en dat je daar wat geld voor neer moet leggen. Je kan dan altijd nog besluiten een nieuwe camera te kopen of de sluiter te laten vervangen.

Zelf kan ik de shutter count niet zien maar ik houd er gewoon rekening mee dat er een keer een einde aan komt (fingers crossed) en dan gaat er een nieuwe sluiter in.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Ventieldopje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Het zegt naar mijn bescheiden mening wel iets dat er bij duurdere camera's word gesproken over het aantal clicks in plaats van jaren. Dit geeft wel aan dat bij de duurdere modellen eerder de sluiter kapot gaat (welke overigens vaak gewoon te vervangen is, zeker bij DSLRs) dan andere onderdelen van de camera.
Volgens die redenering is de kilometerteller dus bepalend voor de levensduur van mijn auto ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Marcel Br schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:12:
Volgens die redenering is de kilometerteller dus bepalend voor de levensduur van mijn auto ? :)
Je bedoelt de motoronderdelen die het eerste slijten, vervangen. De kilometerteller is slechts een meter, net zoals de shuttercount van een camera. Uiteraard zitten in een camera meer onderdelen die kapot kunnen gaan naar verloop van tijd en sommige zaken zijn te vervangen voor een redelijk bedrag en andere onderdelen kosten meer dan de camera op dat moment.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1