Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk met twee wireless routers - optimale resultaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Belovedmonster
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 21:55
Ik wil een thuisnetwerk aanleggen. Mijn idee was om hiervoor drie routers te gebruiken. De eerste wil ik aansluiten op mijn glasvezelmodem (puur om het signaal door te geven) en de andere twee wil ik als wifi routers gebruiken (een voor de benedenverdieping en een voor de bovenverdieping).

Het doel: één groot netwerk.

Ik heb de volgende routers (van oud naar nieuw):De bedoeling is dat de benedenverdieping het beste signaal heeft en daarna de bovenverdieping. De eerste router hoeft geen wifi uit te zenden.

Ik zit er daarom aan te denken om de Netgear in de meterkast te hangen, naast mijn glasvezelmodem, de DIR-868L in de woonkamer en de DIR-655 op de bovenverdieping.

Mijn vragen:
  • Klopt mijn aanname, qua plaatsing van de routers?
  • Is mijn Netgear sterk genoeg? Ik wil niet dat deze de kracht van de andere routers (die bekabeld verbonden worden) teniet doet omdat het een oude te trage router is
  • Wie heeft er een hele goede stapsgewijze tutorial om dit netwerk aan te leggen?

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Allemaal mooi een aardig maar waarom kies je niet voor een netwerk met 1 router en een paar UniFi accesspoints? Of als het goedkoper moet zijn de Telfort/KPN accesspoints?

• Belovedmonster
RobinF schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:28:
Allemaal mooi een aardig maar waarom kies je niet voor een netwerk met 1 router en een paar UniFi accesspoints? Of als het goedkoper moet zijn de Telfort/KPN accesspoints?
@RobinF: Ik heb wel eens met wifi repeaters geëxperimenteerd (niet UniFi), maar dat was geen succes. Een hele eenvoudige reden waarom ik het zo wil doen? Ik heb de routers al liggen, dus waarom niet gebruiken. Daarbij komt dat de benodigde bekabeling er ook al ligt.

[ Voor 35% gewijzigd door Belovedmonster op 14-01-2017 10:34 ]

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:19
Geen repeaters, maar accesspoints die handover ondersteunen. Een repeater heeft een eigen SSID, maar met meerdere AP's blijft het SSID hetzelfde.

Wellicht is 1 AP genoeg, omdat je die op de ideale plek kan hangen (en dat is zelden het ISRA punt waar nu je router staat

Edit: veel routers kan je ook als AP gebruiken, maar handover is meestal niet mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door burnedhardware op 14-01-2017 10:38 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 21:21
RobinF schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:28:
Ik denk hierom:
En dat lijkt me een goed idee. Geld uitgeven kan altijd nog.
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:22:
• Klopt mijn aanname, qua plaatsing van de routers?
Dat weet niemand. Klinkt niet verkeerd, maar ondervind je momenteel problemen? Hoe ziet je netwerk er nu uit?

Begin met een access point daar waar je 't meeste aan WiFi hebt (woonkamer) en prik er een bij als je ergens problemen ondervindt.
• Is mijn Netgear sterk genoeg? Ik wil niet dat deze de kracht van de andere routers (die bekabeld verbonden worden) teniet doet omdat het een oude te trage router is
Die is dan weer zo oud (802.11g) dat ik de radio absoluut uit zou zetten. Als router is het ook een oud beestje, maar het ligt helemaal aan de snelheid van je internetverbinding of hij volstaat.

Tevens levert vrijwel iedere ISP een prima router bij een internetverbinding, die gemiddeld genomen moderner is dan wat je nu voorstelt; heb je die, en waarom gebruik je 'm niet?
• Wie heeft er een hele goede stapsgewijze tutorial om dit netwerk aan te leggen?
Volg tweemaal [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point en prik dan alles aan elkaar.

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:36:
Geen repeaters, maar accesspoints die handover ondersteunen. Een repeater heeft een eigen SSID, maar met meerdere AP's blijft het SSID hetzelfde.

Wellicht is 1 AP genoeg, omdat je die op de ideale plek kan hangen (en dat is zelden het ISRA punt waar nu je router staat

Edit: veel routers kan je ook als AP gebruiken, maar handover is meestal niet mogelijk.
Dank voor de tip. Echter, het beantwoord mijn originele vraag niet. Waarom zou ik voor een AP gaan als ik ook al routers heb liggen?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 21:21
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:40:
Dank voor de tip. Echter, het beantwoord mijn originele vraag niet. Waarom zou ik voor een AP gaan als ik ook al routers heb liggen?
Het is gangbaar om over een AP te spreken als het ding niet routeeert; ook als hij verkocht wordt als 'router' (dan heb je feitelijk gewoon een AP met een aantal extra switchpoorten).

• Belovedmonster
Mijn Netwerk ziet er nu als volgt uit:
  • Switch gekoppeld aan mijn modem
  • De twee D-link routers gekoppeld aan mijn switch
Dit gaat goed in de woonkamer, maar mijn netwerk boven is onstabiel.

Ik neem aan dat dit komt omdat ik hier een switch gebruik en ik heb ergens gelezen dat als je modem maar één signaal doorgeeft (en dat is hier het geval), dan kun je er niet meerdere netwerken aan hangen (IP-conflicten?)

Vandaar dat ik de switch nu wil vervangen door een router. Maar ja, dan blijft de vraag: is mijn Netgear daar "sterk" genoeg voor?

• burnedhardware
Zonder een uitgebreide handleiding te schrijven...

Je zegt dat je 3 routers hebt. Ik ga ervan uit dat tenminste twee van hetzelfde merk zijn en als wifi AP zijn in te stellen.

Je wil in je netwerk één subnet hebben (bijvoorbeeld 192.168.1.1-254). Dat betekent dat je de routing functie uitschakelt op alle routers behalve degene aan je internetlijn. Hierdoor worden ze een accesspoint. (En vanaf hier noem ik ze AP) Ook schakel je de DHCP server optie uit op alle AP's. De AP's geef je een uniek IP adres. Als je ergens het kanaal moet kiezen, kies altijd 1 of 6 of 11 en niets ertussen.

De router aan de internetlijn wordt de gateway. Dat houdt in dat als een client naar een ander subnet wil, hij het verkeer naar deze router stuurt en de router het doorstuurt naar je internetprovider.

Ik ga ervan uit dat de verbinding tussen je router en de AP's bedraad is (evt met een switch ertussen. De AP's sluit je aan op de LAN-poort

Nu komt de echte ellende: je moet uitzoeken of je hetzelfde SSID kan delen over de verschillende routers. Soms heet die optie "repeater"; het is in ieder geval niet het lomp inkloppen van hetzelfde SSID. Bij consumentenspul kan dat zelden en als dat kan moeten de AP's van hetzelfde merk zijn. Als ze het niet kunnen, dan zit je nu opgescheept met 3 verschillende netwerknamen en clients die niet vanzelf overschakelen naar het sterkste accesspoint (handover).

In dat geval is heb je waarschijnlijk een stabieler netwerk als je op de internetrouter wlan uitschakelt en een ap (of router zonder routing) ophangt op een centrale plaats.

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:26:
Zonder een uitgebreide handleiding te schrijven...
Heel erg bedankt. Een uitgebreide handleiding was inmiddels ook al gegeven, dus ik denk dat het moet lukken.

Blijft mijn andere vraag:
Is mijn Netgear "sterk" genoeg om als eerste router op te treden (als de andere routers bekabeld gekoppeld zijn) of gaat dat een beperkende factor worden?

• burnedhardware
Die netgear zou ik naar de milieustraat brengen.

De oude netgear ook. Deze is draft-N en ik zie niets in de handleiding http://www.dlink.com/nl/n...55_c1_manual_v3_00_eu.pdf staan dat erop duidt dat deze handoff ondersteunt.

Moraal: pak de meest recente router en hang deze op op een goede plaats in het huis of investeer in een goed accesspoint.

[ Voor 78% gewijzigd door burnedhardware op 14-01-2017 11:45 ]

• Belovedmonster
Een andere oplossing is dan misschien een extra UTP-kabel door de kruipruimte?

Modem (meterkast) -> DIR-868 (in de woonkamer)
DIR-868 -> switch (meterkast)
switch -> DIR-655 (bovenverdieping)

Op deze manier heb ik de Netgear niet meer nodig!

[ Voor 11% gewijzigd door Belovedmonster op 14-01-2017 12:04 ]

• burnedhardware
Je hebt er niets aan om de oude dlink 655 te gebruiken. Sterker nog, het zal de andere dlink negatief beinvloeden. Je kan hetzelfde SSID niet delen en je draadloze apparaten gaan niet zelf het sterkste netwerk kiezen, zeker niet als ze al verbinding hebben.

Vergeet het idee wat je had, blijf bij 1 accesspoint en accepteer dat wifi boven slecht is.

Alternatief: investeer in fatsoenlijke netwerkapparatuur. Koop zeker geen repeater van een paar tientjes, want ook daar heb je niets aan.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je nu een switch gekoppeld hebt aan je modem is je modem meer dan dat en is het ook een router. Conclusie het is niet nodig een tweede router daar achter te plaatsen en kan je je nieuwe routers als AP beneden en boven gebruiken.
Vervolgens bij voorkeur allemaal verschillende SSID gebruiken zodat je keuze hebt welke je gebruikt en je niet blijft hangen aan een slechte verbinding.

[ Voor 24% gewijzigd door Frogmen op 14-01-2017 12:12 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:12

swv

De beste gratis oplossing op dit moment (met de uitleg van burnedhardware in het achterhoofd) is om de DIR-655 in de meterkast de plaatsen en deze als router te laten fungeren met WiFI uit. Want je hebt het niet genoemd maar het modem staat in bridge nietwaar? De DIR-868L lijkt mij een krachtige consumenten router en ideaal voor een centrale plaats op de middenverdieping. In AP modus zou deze de hele woning van goed WiFi moeten kunnen voorzien. Houd daarbij dit plaatje in gedachte (bron: Google afbeeldingen)

Afbeeldingslocatie: https://weekendtechnotes.files.wordpress.com/2012/11/blindspot1.jpg

Nou gaat dit plaatje uit van een router met externe antenne's volgens mij en de DIR-868L heeft natuurlijk 6 geïntrigeerde antenne's die je niet kunt richten. Dus misschien draait de DIR-868L geen donuts :P en heeft deze door een ander antenne ontwerp geen of andere blind spots. Test dus even op de middenverdieping welke kamer het beste resultaat geeft in de woonkamer.

Het nadeel van deze oplossing is dat je in de woonkamer niet het maximale uit de WiFI AC snelheden kunt halen. Want daar heb je deze router ook voor gekocht lijkt mij. Maar zoals anderen al zeggen kom je door het gebruik van meerdere routers (in AP modus) in de knoei en werkt niks zo mooi als een UniFi setup. Maarja je kunt ook de DIR-868L in de woonkamer plaatsen; desnoods op een boekenkast en accepteren dat het op de bovenverdiepingen slecht(er) blijft.

• burnedhardware
Als de modem ook router kan zijn, zou ik die gebruiken. De D-link 655 is wellicht kwetsbaar geworden en zou ik niet vertrouwen als deze aan het internet hangt

https://www.cnet.com/news...-easy-to-hack-says-study/
Eleven of the 13 can be taken over from a Wide-Area Network (WAN) such as a wireless network, with two of those requiring no active management session.

...
In 2011, one firmware vulnerability affecting six hardware manufacturers combined with two malicious scripts and 40 malicious DNS servers to attack 4.5 million Brazilian DSL modems, with the goal of stealing bank and credit card information.
En dat is ook nog eens een oud artikel....

[ Voor 4% gewijzigd door burnedhardware op 14-01-2017 12:22 ]

• Belovedmonster
sww89 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:14:
In AP modus zou deze de hele woning van goed WiFi moeten kunnen voorzien.
De router is helaas niet sterk genoeg om de hele woning te voorzien. Daarom ben ik dus op zoek naar een andere oplossing. Als ik de router in mijn woonkamer heb staan, zie ik het netwerk niet eens op de bovenverdieping (misschien dikke plafonds? daarnaast is mijn woonkamer 4m hoog).
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:10:
Je hebt er niets aan om de oude dlink 655 te gebruiken. Sterker nog, het zal de andere dlink negatief beinvloeden. Je kan hetzelfde SSID niet delen en je draadloze apparaten gaan niet zelf het sterkste netwerk kiezen, zeker niet als ze al verbinding hebben.
Als het zo is dat ik uiteindelijk twee SSIDs moet gebruiken, dan is dat zo. Ik snap alleen niet dat ze elkaar negatief beïnvloeden.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:30
Wat voor internetverbinding gaat er überhaupt komen? Dan is het in ieder geval al makelijker om over de eerste stap te oordelen

• Belovedmonster
nooberke schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:26:
Wat voor internetverbinding gaat er überhaupt komen? Dan is het in ieder geval al makelijker om over de eerste stap te oordelen
Wat bedoel je precies? Ik heb glasvezel. Beantwoord dat je vraag?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:30
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je precies? Ik heb glasvezel. Beantwoord dat je vraag?
1Mbit? 1000Mbit? Is nogal een verschil

• swv

swv

Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:24:
[...]

De router is helaas niet sterk genoeg om de hele woning te voorzien. Daarom ben ik dus op zoek naar een andere oplossing. Als ik de router in mijn woonkamer heb staan, zie ik het netwerk niet eens op de bovenverdieping (misschien dikke plafonds? daarnaast is mijn woonkamer 4m hoog).

[...]

Als het zo is dat ik uiteindelijk twee SSIDs moet gebruiken, dan is dat zo. Ik snap alleen niet dat ze elkaar negatief beïnvloeden.
Ok vanuit de woonkamer kan ik mij dat wel voorstellen, maar wat gebeurt er als ie centraal op de middenverdieping staat? Daar doelde ik op met mijn uitspraak. Heeft dat geen succes? Dan de volgende stap.

Aangezien je aangeeft dat je op de bovenverdieping (haast) niks meer ontvangt, zou dit:
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:03:
Een andere oplossing is dan misschien een extra UTP-kabel door de kruipruimte?

Op deze manier heb ik de Netgear niet meer nodig!
... de volgende stap kunnen zijn als test.

• Belovedmonster
nooberke schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:32:
[...]

1Mbit? 1000Mbit? Is nogal een verschil
50Mb/s geloof ik.

• burnedhardware
...en bij welke provider? Het is in NL gebruikelijk dat de provider een router levert. Wat is het merk / type van dat ding?

• swv

swv

En staat dat modem in bridgemodus?

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:56:
...en bij welke provider? Het is in NL gebruikelijk dat de provider een router levert. Wat is het merk / type van dat ding?
Ik heb geen router van de provider. Modem natuurlijk wel. Dit is een Genexis.

• Belovedmonster
sww89 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:57:
En staat dat modem in bridgemodus?
Om eerlijk te zijn: geen idee. Het is een Genexis. Hoe kom ik hier achter?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kijk naar het IP dat het apparaat erachter krijgt. Als het 192.168.x is dan staat hij niet in bridge.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• burnedhardware
je geeft de komende 4 jaar (uitgaande van 70€ per maand) 3360€ uit aan je internetverbinding.

Het lijkt me een uitstekend idee om de oudste meuk die je kan vinden aan te sluiten om zo een intern netwerk te bouwen zodat je het nostalgische gevoel houdt van de 56k6 modem en vooral niet teveel uitgeeft.

Welke provider? Nl of Be?

[ Voor 4% gewijzigd door burnedhardware op 14-01-2017 13:06 ]

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:04:
je geeft de komende 4 jaar (uitgaande van 70€ per maand) 3360€ uit aan je internetverbinding.

Het lijkt me een uitstekend idee om de oudste meuk die je kan vinden aan te sluiten om zo een intern netwerk te bouwen zodat je het nostalgische gevoel houdt van de 56k6 modem en vooral niet teveel uitgeeft.
:)

Ik betaal geen €70 per maand, daar ben ik veel te goedkoop voor!

Oke, de netgear moet ik dus niet doen en de nieuwste router moet de hoofd-router worden. Maar goed, dan lijkt het me nog wel een aardig idee om er nog een tweede achter te hangen, toch?

• Belovedmonster
Borromini schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:02:
Kijk naar het IP dat het apparaat erachter krijgt. Als het 192.168.x is dan staat hij niet in bridge.
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

• burnedhardware
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:07:
[...]

Dus dat ding is een router. Edit: dit is met je laptop direct aan het modem zonder iets ertussen?

Welke? https://genexis.eu/products/

Wellicht een stikkertje/modelnummer?

[ Voor 10% gewijzigd door burnedhardware op 14-01-2017 13:11 ]

• swv

swv

Als jij de Genexis van de provider hebt gekregen en verder weinig aan de instellingen hebt veranderd, dan ga ik er ook vanuit dat ie nu gewoon in router modus staat en niet in bridge modus. Bij sommige modems kan je deze zelf in bridgemodus zetten, bij anderen moet je daarvoor de klantenservice van jouw internetprovider bellen. Aangezien je niet weet wat het inhoud denk ik ook niet dat je hier mee bezig bent geweest.

Terwijl ik dit typ heb jij het over:
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:07:
[...]

Dat betekent dat jouw modem de IP adressen voor al jouw aangesloten apparaten (smartphone, laptop, tablet etc.) uitdeelt en nu dus als router functioneert. M.a.w. er kan maar één router/netwerkdevice zijn die routert (DHCP server). Het is dan noodzakelijk dat indien jij andere routers op het modem aan gaat sluiten, deze in accesspoint modus moeten staan. Indien daar geen instelling voor is moet je er voor zorgen dat de DHCP server is uitgeschakeld. Anders krijg je IP conflicten en kunnen al jouw apparaten elkaar niet meer in het netwerk vinden.

Jouw schema is dan ook niet meer van toepassing:

moet dan worden:
Modem (DHCP aan) --> Switch
Switch --> DIR-868 (Access point modus aan)
Switch --> DIR-655 (Access point modus aan)
Switch --> eventueel andere netwerkapparatuur zoals een netwerkprinter etc.

Wil jij per se de DIR 655 als router gebruiken, dan moet het modem in bridge modus staan:
Modem (Bridge modus) --> DIR-655 (DHCP aan) --> Switch
Switch --> DIR-868 (Access point modus aan)
Switch --> eventueel andere netwerkapparatuur zoals een netwerkprinter etc.

Andersom kan natuurlijk ook dat je de DIR-868 aangesloten op het modem als router gebruikt, en dan moet de DIR655 in access point modus staan.

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 14-01-2017 13:42 ]

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:10:
[...]

Dus dat ding is een router. Edit: dit is met je laptop direct aan het modem zonder iets ertussen?

Welke? https://genexis.eu/products/

Wellicht een stikkertje/modelnummer?
Dit is met mijn laptop direct op het modem.

Volgens mij is het een Genexis-Fiber port X.

Verwijderd

Veel duidelijker dan sww het heeft uitgelegd gaat het niet worden.
Je modem functioneert nu ook als router, dus daar zal je een switch op moeten aansluiten om meer interne netwerkpoorten te krijgen.
Vervolgens de routers die je hebt liggen als AP configureren (in AP modus of als dat niet kan, DHCP uitzetten) en aansluiten met een LAN poort (dus niet de WAN poort van je router) op de switch.

Dan nog zou ik die oude routers lekker wegbrengen naar de stort. Ja, het zal werken, maar of je daar nu blij van gaat worden dat is de vraag.

Wat eerder al is aangegeven: koop 2 Unifi AP's en sluit die aan op de switch. Dan heb je een goede dekking door heel je huis (mits op de juiste plek opgehangen ;) ) en je hebt een erg fijne webbased controller die je op je pc/laptop kan installeren. (voorbeeld: als je een bepaald device wil blokkeren kan dat met 1 druk op de knop)

Ja het kost wat geld, maar je krijgt daar heel veel voor terug. Een zeer stabiel wifi netwerk en een zeer prettige beheer interface.

• Belovedmonster
sww89 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Dat betekent dat jouw modem de IP adressen voor al jouw aangesloten apparaten (smartphone, laptop, tablet etc.) uitdeelt en nu dus als router functioneert. M.a.w. er kan maar één netwerkdevice zijn die routert (DHCP server). Het is dan noodzakelijk dat indien jij andere routers op het modem aan gaat sluiten, deze in accesspoint modus moeten staan. Indien daar gaan instelling voor is moet je er voor zorgen dat de DHCP server is uitgeschakeld. Anders krijg je IP conflicten en kunnen al jouw apparaten elkaar niet meer in het netwerk vinden.
DHCP staat wel aan in mijn routers. Ik zal dit eens uitzetten en kijken of het dan beter werkt.

Overigens heb ik tot nu toe in mijn beneden-netwerk nooit problemen gehad. Alleen in mijn netwerk boven configuratie: modem naar switch en van switch naar twee routers).

• burnedhardware
deze lijkt geen wlan te hebben. https://www.google.nl/search?q=genesis+fiberxport
Ook zie ik bijzonder weinig handleidingen.

Welke provider? Wellicht staat daar een handleiding van het apparaat.

Verder wat robb zegt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door burnedhardware op 14-01-2017 13:31 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Even wat "roaming fabeltjes de wereld uit helpen":
* Een accesspoint heeft traditioneel weinig invloed op roaming van de clients. De enige uitzondering hierin is 802.11k/802.11r maar dat moet je accesspoint en client beide ondersteunen. Doe dus eerst onderzoek naar je clients voor je de keuze maakt hierin te investeren.
* Of je nu een unifi hebt, of een mix van netgear/dlink: de manier om roaming op te zetten is hetzelfde SSID invoeren + zelfde beveiliging + ander kanaal.
* Omdat een client bepaalt wanneer hij wisselt, kun je hem een handje helpen door een minRSSI in te stellen (sommige accesspoints ondersteunen dit). Bij zwak signaal zal je client gekickt worden waarna hij opnieuw gaat zoeken en hopelijk met een sterker AP verbinding maakt.
* In de enterprise wereld bestaan er wel oplossingen die geavenceerde technieken gebruiken maar in het algemeen in 802.11k/r/minRssi het meest geavenceerde wat je tegenkomt.
* Denk ook om de plaatsing. Om je een idee te geven, met 1 unifi ap hier in de meterkast had ik bijna geen bereik meer in de woonkamer/rest van huis. Nu staat het ap vrij op een kast in de woonkamer en heb ik volledige dekking. De meterkast is bijna altijd de slechtste plek van het huis.
* Oudere ap's kunnen wel de performance of stabiliteit onderuit halen. Als dit zo is, vervang

Ik zou eerst je netwerk opstellen zonder roaming (dus unieke SSID) zodat je goed kunt testen of de performance/stabiliteit van je huidige hardware nog mee kan. Op basis hiervan spul vervangen of niet.
Hierna zou ik pas roaming (1 ssid) instellen en kijken hoe dat gaat

CISSP! Drop your encryption keys!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zie ook dit topic, beetje hetzelfde verhaar: Beste totaaloplossing voor vernieuwing wifi netwerk?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Belovedmonster
Goed. Ik denk dat ik er uit ben (zal zo het winnen de antwoord belonen).

Ik heb nu:
Router -> Switch
Switch -> Router 1 (LAN-LAN, dhcp uit)
Switch -> Router 2 (LAN-LAN, dhcp uit).

Ik hoop dat dit gaat werken. Eerste indrukken zijn goed!

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp. Mocht iemand nog iets toe te voegen heeft, dan mag dat natuurlijk altijd!

• Belovedmonster
Resultaten:

Woonkamer
46 Mbps, 52 Mbps

Studeerkamer
47 Mbps, 52 Mbps

Keuken (tussenin)
35 Mbps, 18 Mbps

Ik ben tevreden.

• Belovedmonster
Oké, misschien was ik te vroeg met tevreden zijn.

Mijn smartphone krijgt nu geen IP-adres meer. Komt dat doordat ik dhcp uitgezet heb? Moet die toch weer aan? waarom krijgt mijn telefoon geen IP, maar mijn computer wel (alletwee wireless verbonden)?

EDIT: Ook kan ik niet meer bij mijn NAS

[ Voor 9% gewijzigd door Belovedmonster op 14-01-2017 14:36 ]

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:37
Doe jezelf een plezier en volg het advies van robb_nl op.

Koop een of meerdere UniFi Accespoints en er gaat een wereld voor je open.

[ Voor 25% gewijzigd door Blommie01 op 14-01-2017 15:05 ]

• Belovedmonster
Blommie01 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:04:
Doe jezelf een plezier en volg het advies van robb_nl op.

Koop een UniFi Accespoint en er gaat een wereld voor je open.

De snelheden waar je tevreden mee bent zijn niet meer van deze tijd.
Bedankt voor de reactie. Ik kan er alleen niet zoveel mee. Ik heb hardware waar ik tevreden mee ben. Alleen staat het nog niet goed ingesteld.

Snelheden niet meer van deze tijd? Ik kan me nog tijden herinneren dat ik hier een moord voor zou doen (ik zal al wel oud zijn :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Belovedmonster op 14-01-2017 15:06 ]

• Blommie01
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik kan er alleen niet zoveel mee. Ik heb hardware waar ik tevreden mee ben. Alleen staat het nog niet goed ingesteld.

Snelheden niet meer van deze tijd? Ik kan me nog tijden herinneren dat ik hier een moord voor zou doen (ik zal al wel oud zijn :) )
Je hebt ouwe meuk en gebruikt het waar het niet voor is gemaakt ;)

Een goede accespoint en je hebt in je hele huis perfecte WiFi

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 14-01-2017 15:12 ]

• Belovedmonster
Blommie01 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:10:
Je hebt ouwe meuk en gebruikt het waar het niet voor is gemaakt ;)
Zo oud is deze ook weer niet:http://www.dlink.com/nl/n...-dual-band-gigabit-router. Daarnaast staat hij goed aangeschreven (ook op tweakers) en is nog steeds te koop.

• Blommie01
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:16:
[...]

Zo oud is deze ook weer niet:http://www.dlink.com/nl/n...-dual-band-gigabit-router. Daarnaast staat hij goed aangeschreven (ook op tweakers) en is nog steeds te koop.
Was een knipoog he ;)

Succes met tweaken :)

• Belovedmonster
Blommie01 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:18:
[...]

Was een knipoog he ;)

Succes met tweaken :)
Geen probleem :)

Het is alleen jammer dat als je een tweak-vraag hebt dat heel veel mensen met de oplossing komen dat je nieuwe spullen moet kopen.

Misschien moet ik over mijn follow-up vraag (laptop krijgt wel een IP-adres en smartphone niet) een nieuwe post beginnen. Hier lijkt niet heel veel meer te gebeuren.

• Blommie01
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:45:
[...]

Het is alleen jammer dat als je een tweak-vraag hebt dat heel veel mensen met de oplossing komen dat je nieuwe spullen moet kopen.

Misschien moet ik over mijn follow-up vraag (laptop krijgt wel een IP-adres en smartphone niet) een nieuwe post beginnen. Hier lijkt niet heel veel meer te gebeuren.
Bij Tweakers wordt er ook van de TS verwacht zelf ook wat onderzoek te doen. Alles wat je wilt bereiken kun je gewoon handleidingen en voorbeelden van vinden.

Ik zou zeggen lees je eens goed in de materie in. Leer het verschil tussen begrippen als router en accespoint zodat je weet hoe een apparaat zich in een netwerk gedraagt. Het is ook handig als je een schema maakt zodat je weet hoe je alles aan moet gaan sluiten.

Kom je er dan nog niet uit post alles in dit forum en dan kunnen we je helpen.

Met een berichtje dat je telefoon geen adres krijgt kunnen we niet zoveel mee.

• Blommie01
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:45:
[...]

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Leuk topic om mee te beginnen...

• Belovedmonster
Die had ik inderdaad al bekeken...

• swv

swv

Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:07:
Goed. Ik denk dat ik er uit ben (zal zo het winnen de antwoord belonen).

Ik heb nu:
Router -> Switch
Switch -> Router 1 (LAN-LAN, dhcp uit)
Switch -> Router 2 (LAN-LAN, dhcp uit).

Ik hoop dat dit gaat werken. Eerste indrukken zijn goed!

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp. Mocht iemand nog iets toe te voegen heeft, dan mag dat natuurlijk altijd!
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:30:
Oké, misschien was ik te vroeg met tevreden zijn.

Mijn smartphone krijgt nu geen IP-adres meer. Komt dat doordat ik dhcp uitgezet heb? Moet die toch weer aan? waarom krijgt mijn telefoon geen IP, maar mijn computer wel (alletwee wireless verbonden)?

EDIT: Ook kan ik niet meer bij mijn NAS
Even een check hoor, maar heb je de UTP kabel wel in de LAN poorten van router 1 en 2 gestopt en niet in de WAN poort? Er zijn als het goed is twee manier om een Access Point modus in te stellen. Als je DHCP server uitzet, dan dien je de UTP kabel in een willekeurige LAN poort van router 1 en 2 te steken volgens mij. En als je het via de AP modus probeert, dien je de UTP kabel juist in de WAN poort van router 1 en 2 te steken.

Jij hebt de DHCP methode geprobeerd, dan dien je

1) ook de UTP kabels op een van de LAN poorten aan te sluiten van zowel router 1 als 2.
2) Tevens doe je er verstandig aan om router 1 en 2 een vast/statisch IP adres te geven. Dus bijvoorbeeld 192.168.0.2 voor router 1 en 192.168.0.3 voor router 2 (onthoud: 192.168.0.1 is het IP adres van het modem). Stel daarom eerst in jouw modem onder de instellingen van de DHCP server in, dat de pool van IP adressen tussen 192.168.0.4 t/m 192.168.0.99 moet zitten. Nu staat er mogelijk nog 192.168.0.2 en 192.168.0.255. Ik kan mij echter voorstellen dat jij jouw NAS ook een vast IP adres hebt gegeven. Dus dan doe je er verstandig aan om het modem IP adressen te laten toewijzen tussen de 4 en 99, zodat jij middels makkelijk te onthouden IP adressen jouw andere devices zoals een NAS een makkelijk te onthouden IP adres kunt geven buiten die pool. Dus in dit geval 192.168.0.100 of meer. Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn NAS vast IP adres 192.168.0.100 gegeven. En mijn router zorgt er in mijn geval voor dat ie tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 IP adressen uitgeeft voor andere devices die zich op mijn netwerk aanmelden. Maar je zou ook tussen de 10 en 99 kunnen doen ofzo. Dat is helemaal aan jou.
3) Geef vervolgens router 1 en 2 de IP adressen eindigend op 2 en 3.
4) Zorg ervoor dat jij het modem en beide routers uitschakelt. Zet het modem aan, wacht een minuut en zet router aan die beneden staat. Loop rustig naar boven en doe de tweede router aan. Als het goed is zouden dan alle apparaten in hetzelfde subnet van 192.168.0.xx moeten zitten :)

• Blommie01
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:44:
[...]

Die had ik inderdaad al bekeken...
Dan zal ik toch een poging wagen ;)

Hoe heb je de boel aangesloten ?

Belangrijk is dat je de accespoints aansluit via de lan poorten ipv de wan poort.

Je hebt een router in je meterkast die aan je modem zit. Alle andere apparaten zijn via de lan poorten met elkaar verbonden. Zo heb je een plat netwerk waarin alle apparaten elkaar kunnen zien.

je kan maar een DCHP server hebben.

Vervolgens stel je in iedere accespoint dezelfde SSID en waxhtoowrd in. Het liefst separate kanalen.

Als je alles zo instelt zou het moeten werken.

• Belovedmonster
sww89 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:51:
2) Tevens doe je er verstandig aan om router 1 en 2 een vast/statisch IP adres te geven. Dus bijvoorbeeld 192.168.0.2 voor router 1 en 192.168.0.3 voor router 2 (onthoud: 192.168.0.1 is het IP adres van het modem).
Het is mij tot nu toe nog niet gelukt om in de modem/router in te loggen. Deze heb ik van de provider. Standaard inloggen via 192.168.0.1 lukt niet. Hij krijgt dan geen verbinding.

Verder heb ik volgens mij de instructies opgevolgd:
  • LAN-LAN
  • DHCP uit
Zoals gezegd, PC werkt prima, smartphone niet.

• burnedhardware
Bij welke provider zit je en welk pakket heb je? De hulppaginas kunnen aangeven of je zelf een router moet regelen.

Heb je mischien overal dhcp uitgezet? Dan worden geen ip adressen meer uitgedeeld...

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:08:
Bij welke provider zit je en welk pakket heb je? De hulppaginas kunnen aangeven of je zelf een router moet regelen.

Heb je mischien overal dhcp uitgezet? Dan worden geen ip adressen meer uitgedeeld...
Ik zit bij Telfort. Ik heb al op hun forum gezocht, maar kan niet zo snel iets vinden over hoe je op de modem/router inlogt.

Ik weet dus niet zeker of de modem/router van Telfort dhcp heeft. Er worden kennelijk IPs uitgegeven, anders kon mijn laptop niet verbinding maken, lijkt me.

• burnedhardware
Pagina 5 van https://www.telfort.nl/w3...3b09a5d982&contentid=5390
Bij een Telfort glasvezel abonnement krijgt u altijd gratis een draadloos WiFi-router in bruikleen. Met deze router kunt u meerdere computers, laptops of tablets op internet aansluiten.
Welke router heb je gekregen?

• Belovedmonster
De handleiding is weinig informatief voor specifieke gevallen als deze...

Ik heb een genexis-Fiber port X (of iets vergelijkbaars).

• swv

swv

Edit sorry :P

[ Voor 99% gewijzigd door swv op 14-01-2017 17:21 ]

• Belovedmonster
Kunnen jullie niet elke keer de handleiding die te simpel is posten ;)

• swv

swv

Ow ik snap het al. Ik ben ook maar een noob wat dat betreft. En ja het staat in die simpele handleiding. Die Genexis is geen router. Daarom kan je die ook niet benaderen. Gaat blijkbaar anders bij Telfort. Je hebt als het goed is een modem én een router van Telfort gekregen. Dat modem is domweg een apparaatje dat het glasvezel signaal uitleest en opsplitst voor telefonie, tv en internet. Om een netwerk op te bouwen heb je dus nog een router nodig. Die heb je genoeg dus dat komt goed.

Het schema voor jouw netwerk moet als volgt zijn indien jij de DIR-868 wilt gebruiken als hoofdrouter:

Glasvezelmodem Genexis - LAN <--> WAN - DIR-868 (DHCP aan) - LAN <--> LAN Switch
Switch <--> DIR-655 (Access point modus aan cq DHCP uit)
Switch <--> andere netwerkapparatuur zoals NAS etc.

Neem ook alle voorgaande tips mee over hoe je op de juiste manier aansluit, maar volgens mij heb je dat ook aardig op orde. En ja het zou kunnen dat je dan twee UTP kabels tussen de woonkamer en de meterkast hebt liggen omdat je vanaf de Switch ook naar boven in je woning wilt via de meterkast natuurlijk. De DIR-868 in de meterkast is in ieder geval zonde.

Maar nu snap ik ook waarom je eventueel een router in de meterkast wilde plaatsen.

De vraag blijft dus nog welke router jij van Telfort hebt gekregen.
Edit: Als het een van de oudere routers betreft, kan je wellicht een nieuwe vragen. Wat ook nog belangrijk is om te weten is dat wanneer jij de DIR-868 aansluit, deze te benaderen is via http://dlinkrouter.local Zorg dan dat die andere DIR-655 even uitstaat.

[ Voor 15% gewijzigd door swv op 14-01-2017 17:54 ]

• Belovedmonster
sww89 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:34:
Ow ik snap het al. Ik ben ook maar een noob wat dat betreft. En ja het staat in die simpele handleiding. Die Genexis is geen router. Daarom kan je die ook niet benaderen. Gaat blijkbaar anders bij Telfort. Je hebt als het goed is een modem én een router van Telfort gekregen. Dat modem is domweg een apparaatje dat het glasvezel signaal uitleest en opsplitst voor telefonie, tv en internet. Om een netwerk op te bouwen heb je dus nog een router nodig. Die heb je genoeg dus dat komt goed.

Het schema voor jouw netwerk moet als volgt zijn indien jij de DIR-868 wilt gebruiken als hoofdrouter:

Glasvezelmodem Genexis - LAN <--> WAN - DIR-868 (DHCP aan) - LAN <--> LAN Switch
Switch <--> DIR-655 (Access point modus aan cq DHCP uit)
Switch <--> andere netwerkapparatuur zoals NAS etc.

Neem ook alle voorgaande tips mee over hoe je op de juiste manier aansluit, maar volgens mij heb je dat ook aardig op orde. En ja het zou kunnen dat je dan twee UTP kabels tussen de woonkamer en de meterkast hebt liggen omdat je vanaf de Switch ook naar boven in je woning wilt via de meterkast natuurlijk. De DIR-868 in de meterkast is in ieder geval zonde.

Maar nu snap ik ook waarom je eventueel een router in de meterkast wilde plaatsen.

De vraag blijft dus nog welke router jij van Telfort hebt gekregen.
Edit: Als het een van de oudere routers betreft, kan je wellicht een nieuwe vragen. Wat ook nog belangrijk is om te weten is dat wanneer jij de DIR-868 aansluit, deze te benaderen is via http://dlinkrouter.local Zorg dan dat die andere DIR-655 even uitstaat.
Ik heb geen router van Telfort. Ik was al klant via XMSnet en die deden niet aan routers. Toen XMSnet de boel overgedaan heeft aan Telfort heb ik geen router gekregen, alleen een settopbox voor de TV.

Ik zal dan inderdaad een extra kabel van de woonkamer terug naar de meterkast gaan leggen (fijn weer de kruipruimte in!). Maar hopelijk lukt het dan wel allemaal.

• burnedhardware
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:20:
Kunnen jullie niet elke keer de handleiding die te simpel is posten ;)
Het problerm is dat de basis niet op orde is. Zorg eerst dat je netwerk beneden hebt. Dat wil zeggen
Modem (genixis ding) - wan poort van router (die van telford (=welk model? Hierop dhcp aanzetten) - laptop aan lan poort.

Dan kan je daarna je wireless dekking verbeteren met access points enzo. Maar laat die dingen uit tot de basis goed werkt.

Als

[ Voor 17% gewijzigd door burnedhardware op 14-01-2017 18:00 ]

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:57:
[...]

Het problerm is dat de basis niet op orde is. Zorg eerst dat je netwerk beneden hebt. Dat wil zeggen
Modem (genixis ding) - router (die van telford (=welk model? Hierop dhcp aanzetten) - laptop
Een router van Telfort heb ik dus niet...

Maar goed, zoals gezegd: ik ga een extra kabel leggen.

• burnedhardware
Belovedmonster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:58:
[...]

Een router van Telfort heb ik dus niet...
Ik denk dat je de klantenservice van telfort even moet bellen. Het is zeer ongebruikelijk in NL dat je geen router krijgt van de provider en strijdig met de handleiding.

• burnedhardware
... en als je kabels gaat trekken naar je huiskamer, trek er meteen 2.

• Belovedmonster
burnedhardware schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:04:
... en als je kabels gaat trekken naar je huiskamer, trek er meteen 2.
Twee? Er liggen er al twee: een voor de TV en een voor internet.

• swv

swv

1) Misschien is het verstandig om eerst op een stoel bij de meterkast te gaan zitten
2) om zodoende het Genexis modem aan te sluiten op de DIR-868 LAN <--> WAN.
3) De laptop sluit je vervolgens aan op de DIR-868 (welke DHCP server aan moet hebben staan)
4a) en dan is het kijken welk IP adres je krijgt op jouw laptop (zou 192.168.x.x moeten zijn) en of je de DIR-868 kunt benaderen op IP 192.168.0.1 of 192.168.1.1 of http://dlinkrouter.local.
4b) Kan je de DIR-868 niet vinden, dan moet je hem resetten, zodat alle routerinstellingen + het IP adres wordt teruggezet naar het gangbare 192.168.0.1 of 192.168.1.1.
4c) De DIR-868 zou internet moeten hebben en out of the box de juiste bruikbare IP adressen moeten uitgeven in een van de subnets zoals genoemd in de vorige stap.
5a) Werkt dat allemaal, dan zou je de DIR-655 weer op de DIR-868 moeten aansluiten. Voor je dat doet sluit je alleen de laptop aan op de DIR-655. Vind je hem niet? Gebruik de tip uit stap 4. Na de reset log je op de DIR-655 in en moet je de DHCP server uitzetten en een statische IP opgeven. Gebruik het subnet 192.168.x.xx van de DIR-868, x is variabel en is dus hoogstwaarschijnlijk een 0 of een 1, maar op de plek van 'xx' vul je een getalletje hoger in. Dus waarschijnlijk 192.168.x.2.
5b) Sluit beide routers op elkaar aan LAN <--> LAN
5c) Geef na succesvolle toegang de DIR-655 even een afwijkende SSID voor zover dat al niet zo was en probeer daar expliciet met jouw smartphone mee te verbinden. Kijk wederom welk IP adres je hebt (zou 192.168.x.x moeten zijn) en of je internet hebt.
6) Werkt dat ook dan kan je aan de gang met het instellen van de juiste SSID's en wachtwoorden op beide routers zoals je die voorheen ook had. Zorg dat router 1 een ander kanaal heeft dan router 2 (zijn je buren niet heel blij mee als je die hebt maargoed). Gebruik eventueel een WiFi scan tooltje op de laptop om te kijken welke kanalen het gunstigst zijn. Gebruik voor 2.4GHz altijd kanaal 1, 6 of 11 met 20MHz bandbreedte en voor 5GHz maken de instellingen niet zo uit.
7) Geef alle apparaten een definitief een plekje in huis en leg er nog eventueel een kabeltje bij. Houdt er rekening mee dat je alleen de hoofdrouter (zoals voorgesteld de DIR-868) direct op de Genexis aan mag sluiten. Wat je er daarna allemaal achter zet maakt qua volgorde niet uit, zolang je de DIR-655 maar aansluit op LAN. Bedenk ook dat de switch overbodig kan zijn, want je kunt natuurlijk ook gewoon de LAN poorten in router 1 en 2 zelf gebruiken :)

Waarom wij hameren op de Telfort router, is omdat je deze mogelijk kan inzetten als hoofdrouter (met WiFi uit) voor in de meterkast. Dan hoef je namelijk maar één kabel richting de woonkamer te gebruiken en gebruik je de DIR-868 als access point ipv hoofdrouter. Dan krijg je het volgende schema:

Glasvezelmodem Genexis - LAN <--> WAN Router die je van Telfort hoort te krijgen (DHCP aan, WiFi uit) in meterkast
Router die je van Telfort hoort te krijgen <--> DIR-868 (DHCP uit) in woonkamer
Router die je van Telfort hoort te krijgen <--> DIR-655 (DHCP uit) op bovenverdieping

Eventueel prik je waar je extra LAN poorten nodig hebt nog een switch bij achter de DIR-655 óf DIR-868, evenals jouw overige (netwerk)apparatuur.

Uiteraard gaan wij ervanuit dat jij de Genexis Fire Port X hebt en dat de Telfort handleiding de juiste situatie schetst. Blijkbaar is er bij de overname dus iets niet helemaal goed gegaan. Het lijkt mij dat je gewoon recht hebt op een router in bruikleen.

Edit: ik heb stap 4 en 5 even verduidelijkt.

[ Voor 13% gewijzigd door swv op 14-01-2017 19:58 ]

Pagina: 1