Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een lijst met uitleg van de standaard regels/apps van de Windows firewall. Volgens mij kan er een heel deel uit. Ik Skype bijvoorbeeld niet op mijn HTPC. Sommige regels zijn erg cryptisch.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows firewall

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meerdere zoekopdrachten in Google. Ik weet hoe ik moet resetten naar default, hoe ik uitzonderingen toevoeg.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is precies je doel? Sneller zal je HTPC niet worden.
Verder zou je per regel kunnen googlen als je wat meer info zoekt.

En zal ik niets verwijderen maar disablen. Voordat er toch iets niet werkt achteraf.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wat mij betreft horen in een firewall alleen de noodzakelijke items open te staan. Elk extra gat is een extra potentieel veiligheidslek. Ik weet hoe ik ze per regel/app kan uit zetten, maar wil niet per ongeluk iets slopen wat wel noodzakelijk is, zoals de Windows updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Staan de regels er niet gewoon in, maar staan die niet op enabled?

Als je geen Skype hebt en er staat een poort voor open kan die dicht. Hier is geen documentatie over nodig lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Skype was maar een voorbeeld. Er staan van Microsoft tientalle regels in, en heel beek daarvan zijn voor mij niet nodig. Andere voorbeelden: MSN geldzaken, Microsoft telefoon, Microsoft Solitair Collection. Alles zowel voor private als public.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Milmoor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:13:
Skype was maar een voorbeeld. Er staan van Microsoft tientalle regels in, en heel beek daarvan zijn voor mij niet nodig. Andere voorbeelden: MSN geldzaken, Microsoft telefoon, Microsoft Solitair Collection. Alles zowel voor private als public.
Staan ze in de lijst EN enabled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Jawel, ik maak morgen een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jep, dat is standaard in Windows 10. Afaik omdat die apps op een andere manier verbinden dan win32 programma's. Ik heb de apps eruit gehaald en dan verdwijnen de firewall regels ook mee. De rest heb ik uitgeschakeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Zijn die regels eigenlijk niet nodig om die programma's te kunnen updaten (ookal gebruik je ze niet)? Ik weet niet of malware zich gemakkelijker kan nestelen in onopgedateerde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pen en papier schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Zijn die regels eigenlijk niet nodig om die programma's te kunnen updaten (ookal gebruik je ze niet)? Ik weet niet of malware zich gemakkelijker kan nestelen in onopgedateerde software.
Klopt, dat zijn die Live-tegels. Dus verwijderen uit de Nieuws-tegel welk nieuws je niet interesseert en uit de Store wat je niet boeit. Maar soms krijg je ook aanbiedingen van/via MS.

Je kunt ook geen poorten dichtgooien, alleen apps toestaan of weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kan beginnen met de regels die je duidelijk kan linken aan een programma of app. Degene die je niet wil disable je. Dan hou je vanzelf een lijstje met rules over die je onbekend voorkomen en daarmee kun je dan gericht aan de slag om info te halen hier of ergens anders :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Milmoor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:40:
Jawel, ik maak morgen een screenshot.
Geen update meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Terechte vraag. Ik ben verhuisd, en dat at al mijn tijd op. Dat screenshot was nodig omdat jij en ik langs elkaar heen praatten. Verderop kreeg ik genoeg bijval dat ik er niet meer aan gedacht heb. Ik zal dit weekend de instellingen van de firewall opnieuw langslopen.

[edit]
Ik heb dit weekend een stapel apps gedeïnstalleerd op mijn eigen PC. Ik ga nog kijken of dat invloed heeft op de Firewall door deze te vergelijken met die van de HTPC. Daarna verwijder ik ze daar ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Milmoor op 06-02-2017 10:49 ]

Pagina: 1