Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4K GamePC / Workstation

Pagina: 1
Acties:

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:27
Beste tweakers,

Ik wil na bijna een jaar zonder desktop graag weer een vaste basis hebben om thuis mee te werken naast mijn laptop die ik voor werk/studiedoeleinden gebruik.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Afgezien van het standaardwerk als office en browsing (30+ tabs zijn geen uitzondering) programmeer ik veel in java/PHP middels eclipse/PHPstorm en bijbehorende toeters en bellen. Hoofdzakelijk zal het systeem voor games worden gebruikt. Ik heb reeds een nieuw 4K beeldscherm in bezit (Asus PB287Q) die ik hiervoor wil gaan gebruiken. Naast deze PC heb ik een NAS voor opslag, dus met ruimte voor foto's en dat soort dingen hoeft geen rekening gehouden te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ca. 1600,- inclusief toetsenbord/muis. Het liefst wil ik "even" met deze pc door (ca 3 jaar). Als ik tussendoor de GPU upgrade om weer even mee te kunnen doe ik dat. Assemblage doe ik uiteraard zelf, een windows licentie is reeds aanwezig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PB287Q Zwart€ 428,50€ 428,50
Totaal€ 428,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Na herhaaldelijke slechte ervaringen met MSI komt dit merk er bij mij niet meer in. qua CPU bij uitstek Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik heb in het verleden veel ITX builds gedaan en ben erg fan van deze form factor. Ook deze build wil ik graag weer binnen de ITX FF doen.
- Het systeem zal veel idle/onder lage load draaien in de ruimte waar ik ook slaap en werk, geluidsniveau is dus belangrijk.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
- Hebben jullie tips/advies? De moederbord/RAM combi is een beetje juvenile, maar ik wil graag het kleurenschema enigszins uniform houden (zwart/rood) en verlichting icm deze case lijkt mij erg leuk.
- M.2 SSD. Leuk voor de specs en de afwerking (geen sata kabels). Deze connector is voor mij nieuw, na wat zoekwerk blijken er verschillende connectors te zijn (B/M?). Ik ga er vanuit dat het past, maar deze SSD kan toch op deze aansluiting?
- Het kiezen van een GPU. Bij het zien van een 4k monitor rent iedereen gelijk naar de GTX 1080 toe, maar is dat het nog waard met oog op de aankomende 1080 Ti? Gamen is tof, maar 1 of 2 maanden op een el cheapo GPU van V&A draaien is niet het einde van de wereld als ik daarmee over een maand betere prestaties voor om en nabij hetzelfde geld in huis kan halen. Bij meer dan 2 maanden ga ik er gewoon voor, anders kan ik blijven wachten.

Mijn samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 223,20€ 223,20
1Asus B150I PRO GAMING/AURA€ 104,99€ 104,99
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 719,95€ 719,95
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Windowed€ 67,-€ 67,-
1Scythe Mugen 5€ 44,99€ 44,99
1Corsair Vengeance K65 Compact QWERTY€ 75,95€ 75,95
1Logitech G402 Hyperion Fury€ 49,-€ 49,-
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2A2666C16R€ 125,95€ 125,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
1Intel 600p 256GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.585,48

Ik ben erg benieuwd, alvast bedankt voor alle input :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
ik zou even kijken naar een b250 chipset moederbord. b150 heeft is een skylake chipset en werkt alleen met kaby lake met een bios update die lastig te doen is zonder skylake cpu bij de hand. ik heb persoonlijk precies die videokaart van gigabyte. 4K gamen gaat opzich wel. GTA V in 4K draait prima als je anti aliasing uitzet. AA is ook niet echt nodig op zo'n resolutie. de 1080ti wordt wel een pittig eindje sneller en sinds aorus (dochterbedrijf gigabyte) al een kaart design voor de 1080ti heeft laten zien is het denk ik wel het wachten waard. En wie weet is AMD Vega dan ook op de markt

• Vetzak
  • Laatst online: 07-06-2024
Interessante samenstelling, goed gekozen.

Een aantal punten:
- Ik snap wel waarom je de Intel 600p gekozen hebt, ik kan je alleen wel aanraden om voor die 4 tientjes de Samsung 960 EVO te kiezen. Ietsje sneller en past qua looks beter bij de rest;
- Voor de PSU kan ik de Corsair RM550X aanraden. Niet alleen heeft die 3 jaar meer garantie, maar daarnaast ook een uitstekend merk en zeer populair. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens de leveranciers van beiden. Ik gebruik zelf in mijn systeem de RM650X met een watergekoelde i7 en GTX1080;
- Muizen komen in alle geuren, kleuren en maten. Ik raad altijd aan om zo veel mogelijk verschillende modellen te proberen bij je lokale Media Markt oid, aangezien je er letterlijk bijna alles mee doet. Toetsenbord is trouwens een echte topper;
- Kijk online goed rond of de airflow in die Enthoo Evolv wel voldoende is voor je 1080 (ik betwijfel het namelijk). Die neigen namelijk wel eens 'warm' te worden. Tenzij je natuurlijk wat worstjes wil grillen op de backplate;
- Vergeet niet koelpasta te halen! Arctic is de way-to-go, gebruik zelf de MX-4 met veel plezier.

De GTX-1080Ti zit echt tussen de normale 1080 en de Titan XP in. Qua performance maar ook zeker qua prijs. Persoonlijk zou ik het erg zonde vinden als je een 1080Ti neemt zonder dikke CPU, zoals een 6700/7700k.

Verder, wat youridv1 zei over de chipset is ook belangrijk. Het probleem is wel dat, als je voor een B250/Z270 chipset gaat op een ITX bord, je eigenlijk wel vast zit aan MSI tenzij je echt te veel (voor non-OC) wil betalen puur om MSI te vermijden. Voor ATX zijn er zat alternatieven, dus misschien toch maar overwegen?

[ Voor 6% gewijzigd door Vetzak op 15-01-2017 01:50 ]

• Arniebomba
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02 15:42
(jarig!)
De b150i pro gaming aura van Asus heeft en krijgt GEEN kaby lake bios update. Ik wilde exact die combi in een bouw gebruiken (i5 7500 / B150i aura) maar heb het bord terug moeten sturen omdat dat bord dus geen update heeft. Je kan wel voor de Asus Z170i pro gaming gaan.
Bovenstaande mag genegeerd worden. Zie onderstaand.

Heb zelf voor de Z170i gekozen daar de Maximus impact geen M.2 aansluiting heeft en Asus geen impact (itx ROG) in de 200 chipset uit gaat brengen.

De gekozen m.2 is een super product. Helemaal gezien je aangeeft dat je minder kabels wilt.

Gtx1080 is voor 4K prima. Helemaal op medium settings. De Ti straks natuurlijk wat beter, maar ongetwijfeld ook wat duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door Arniebomba op 15-01-2017 10:23 ]

Verwijderd

Arniebomba schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:16:
De b150i pro gaming aura van Asus heeft en krijgt GEEN kaby lake bios update. Ik wilde exact die combi in een bouw gebruiken (i5 7500 / B150i aura) maar heb het bord terug moeten sturen omdat dat bord dus geen update heeft.
Welke fix heeft versie 0501 dan?

• Arniebomba
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02 15:42
(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Welke fix heeft versie 0501 dan?
Edit: krijg nou wat..... en ik heb zelfs nog contact opgenomen met Asus en die wisten mij te vertellen dat er geen update in de planning stond...
Nou, mooi voor hen met dit bord dus!

[ Voor 70% gewijzigd door Arniebomba op 15-01-2017 10:07 ]

• thetrueman2
Thanks allemaal voor de replies!

Ik heb van de vorige GTX 900 serie alle GPU's gehad van de 960 tot de Titan X, maar merkte dat de waarde van de 980 gelijk een ravijn in dook toen de 980 Ti uitkwam. Ze waren minder gewild en waren door de relatief hoge prijs hun meerwaarde kwijt over de 970. Ik zou met de upgrade willen voorkomen dat ik een GPU in huis haal die het 'net niet' is. vandaar mijn dilemma.

Voor wat betreft de B150/250 chipset; Ik twijfel of dat meerwaarde biedt voor mijn use cases. De chipset is nog wat nieuw, lastig verkrijgbaar en daarmee waarschijnlijk duurder dan de B150I voor een paar extra lanes die ik niet kan/ga gebruiken.

@vetzak: Muis/TB is altijd zo persoonlijk, ik ga nog wel even het eea uitproberen. goede tip! Ik vroeg mij af wat voor jou de reden is geweest om voor de RM650X te gaan ipv de Whisper? Het wattage lijkt mij namelijk wat ruim maar hij is wel ~20 euro duurder. Eigenlijk dezelfde vraag voor de i7/1080ti, is dat echt nodig voor gaming/is het de meerwaarde waard?

• Vetzak
  • Laatst online: 07-06-2024
thetrueman2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:18:

Ik vroeg mij af wat voor jou de reden is geweest om voor de RM650X te gaan ipv de Whisper? Het wattage lijkt mij namelijk wat ruim maar hij is wel ~20 euro duurder. Eigenlijk dezelfde vraag voor de i7/1080ti, is dat echt nodig voor gaming/is het de meerwaarde waard?
Ik heb de RM650X gekozen voor de kwaliteit (gebaseerd op reviews en dergelijke en natuurlijk de Gold rating), de beschikbaarheid, de garantie en vanwege het vermogen natuurlijk. Wat ik geleerd heb van random onderdelen kopen is dat beschikbaarheid/populariteit belangrijker is dan je denkt ivm support. Ik heb gekozen voor een ruim vermogen voor het toevoegen van een tweede GTX1080 later dit jaar en daarnaast ook (extreem) overklokken. Met een enkele GPU heb je aan 500 watt meer dan genoeg, aangezien je systeem maar 3 a 400 watt gebruikt (exacte waarden weet ik niet meer).

De GTX1080Ti is een beest van een kaart. Met de prijs die er aan hangt, die je dus meer betaald voor de upgrade van een normale 1080 dat al een enorme overkill is, kun je ook een dikke i7 scoren voor de CPU-intensieve games. Verschil in frames is niet enorm, maar als je het geld toch gaat uitgeven kun je het systeem net zo goed ''in balans'' brengen. Ik vind een GPU persoonlijk net wat makkelijker om te upgraden (demonteren en verkopen) dan een CPU :>

Verwijderd

thetrueman2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:18:
Voor wat betreft de B150/250 chipset; Ik twijfel of dat meerwaarde biedt voor mijn use cases. De chipset is nog wat nieuw, lastig verkrijgbaar en daarmee waarschijnlijk duurder dan de B150I voor een paar extra lanes die ik niet kan/ga gebruiken.
LOL, scheelt maar een tientje met jouw gekozen boardje: https://tweakers.net/pricewatch/compare/487039;704627/

En dan heb je nog wifi erbij ook, wellicht niet geheel onbelangrijk voor een wifi systeempie. En op een processor van 225 en een videokaart van 720 lijkt me een tientje nou ook niet zoveel uitmaken. Maar goed... :)

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
Vetzak schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:10:
[...]

Ik heb de RM650X gekozen voor de kwaliteit (gebaseerd op reviews en dergelijke en natuurlijk de Gold rating), de beschikbaarheid, de garantie en vanwege het vermogen natuurlijk. Wat ik geleerd heb van random onderdelen kopen is dat beschikbaarheid/populariteit belangrijker is dan je denkt ivm support. Ik heb gekozen voor een ruim vermogen voor het toevoegen van een tweede GTX1080 later dit jaar en daarnaast ook (extreem) overklokken. Met een enkele GPU heb je aan 500 watt meer dan genoeg, aangezien je systeem maar 3 a 400 watt gebruikt (exacte waarden weet ik niet meer).

De GTX1080Ti is een beest van een kaart. Met de prijs die er aan hangt, die je dus meer betaald voor de upgrade van een normale 1080 dat al een enorme overkill is, kun je ook een dikke i7 scoren voor de CPU-intensieve games. Verschil in frames is niet enorm, maar als je het geld toch gaat uitgeven kun je het systeem net zo goed ''in balans'' brengen. Ik vind een GPU persoonlijk net wat makkelijker om te upgraden (demonteren en verkopen) dan een CPU :>
RM650 was overkill voor jouw systeem, en voor dit systeem al helemaal omdat hij niet gaat overclocken. Hij is gewoon beter af met een whisper 450watt, zelfs met 1080 ti zal hij omdat er geen overclock komt gewoon onder de 300W blijven. (Jij gaat met jouw systeem ook niet boven de 350W verbruik trouwens, dus de RM550 had bij jou ook gewerkt.)
Hij geeft aan dat hij op 4k gaat spelen, dan helpt een i7 al helemaal niet boven een i5 omdat je nou eenmaal geen hoge frames zal halen en dan zal de bottleneck altijd bij de GPU liggen. High zal hij met een 1080 ti alle games op high kunnen spelen met 60FPS en dan heb je geen i7 nodig om 60FPS bij te benen want dat kan een i5 gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Finntasy op 15-01-2017 21:00 ]

• thetrueman2
Ik vind het geen punt om meer uit te geven, maar dat moet het wel meerwaarde bieden aan hoe ik mijn systeem gebruik. Mijn pc ligt altijd aan bekabeld glas en de extra lanes heb ik ook geen profijt van, dus waarom zou ik niet voor de goedkopere optie gaan? :)

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik ga voor een tijdelijke GPU en upgrade dan op een later moment naar een 1080 Ti. Ik denk dat de 1080 een soortgelijke vreemde plek in de lineup van nvidia krijgt waar hij niet genoeg kracht heeft voor volledige 4k support maar te duur is voor WQHD tegenover de 1070. Tijd zal het uitwijzen natuurlijk, maar ik kijk het even aan.

Pagina: 1